God morgon 7:e april
God morgon astrologer.
đ
VÀrd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
God morgon. Ăr en solig dag hĂ€r igen.
En underbar söndag.. đ
HÀr Àr blandat, men mest sol.
đ
+6,5°C
Medda,medda..đ-hĂ€r lyser sola!âïžđ
"Inom
en mÀnniska av ljus, finns det ljus...NÀr
hon inte lyser, rÄder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Jag sitter febrig och trött och lyssnar pĂ„ Avantasia- The metal opera đ
Ifall nĂ„gon blir nyfiken Ă€r det en saga som Tobias Sammet sĂ„ngare i Edguy skrivit.. đ
Undra varför jag inte fick med alla lÄtarna?? hela sagan!
Bara intro đ
Underbar musik!..lĂ€gg gĂ€rna ut mer!â€ïž
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Kan leta reda pÄ del tvÄ av sagan..
Men de Ă€r en metal opera đ
T.o.m. Farwuq gillar detta.
đ
FrÄn wikipedia
Projektet har en underliggande fiktiv historia som presenteras i sin helhet i albumens konvolut. Hittills innehÄller projektet tvÄ skivor med 23 akter. Historien tar plats i början pÄ 1600-talet, och börjar med Gabriel Laymann som Àr novis i ett kloster (Mainz). Han bestÀmmer sig för att delta i hÀxjakterna som pÄgÄr, men stöter pÄ problem dÄ han Äterförenas med sin styvsyster, Anna Held, som stÄr anklagad som hÀxa. Gabriel börjar tvivla pÄ klostrets trovÀrdighet och smyger in i biblioteket och lÀser en förbjuden bok. Hans mentor, Broder Jakob, upptÀcker honom och Gabriel slÀngs in i en fÀngelsehÄla. DÀr möter han druiden Lugaid Vandroiy, som berÀttar om Avantasia som ligger i en annan dimension och som Àr i stor fara. Lugaid erbjuder att hjÀlpa Anna Held om Gabriel hjÀlper honom att rÀdda Avantasia. De lyckas fly frÄn fÀngelsehÄlan och Lugaid tar Gabriel till en urÄldrig stenpelare som innehÄller en portal mellan de tvÄ vÀrldarna. Via denna tar sig Gabriel till Avantasia.
Under tiden reser Johann Adam von Bicken, biskop av Mainz, Broder Jakob, och officeren Falk von Kronberg till Rom för att möta pÄven Clement VIII. Med sig har de den förbjudna boken Gabriel tidigare lÀst, boken Àr i sjÀlva verket enligt gamla dokument det sista av sju delar i ett sigill som kommer att ge Àgaren absolut visdom om det tas till ett torn i centrala Avantasia.
NÀr Gabriel anlÀnder till Avantasia vÀlkomnas han av alven Elderan och dvÀrgen Regrin. De berÀttar om kampen mot det onda, och om de grava konsekvenser som kommer uppstÄ om pÄven anvÀnder sigillet - dÄ kommer lÀnken mellan Avantasia och mÀnniskornas vÀrld att brytas med katastrofala följder för bÄda parter. Gabriel anlÀnder till tornet precis i tid, och medan pÄven talar med en mystisk röst som kommer frÄn tornet sjÀlvt lyckas Gabriel stjÀla boken och i kaoset som följer Äterföra den till den alviska staden. Detta markerar slutet pÄ part I.
Gabriel Àr dock inte nöjd, utan vill veta mer om Avantasia, sÄ Elderan tar honom till visdomens trÀd. DÀr har han en vision om hur Broder Jakob torteras i ett hav av eld. Elderan berÀttar dÄ om en gyllene kalk som finns i katakomberna i Rom, dÀr ett otal torterade sjÀlar Àr fÄngade men varnar ocksÄ för en fruktansvÀrd best som vaktar kalken. Trots Elderans varningar tar sig Gabriel och Regrin till mÀnniskovÀrlden. De hittar kalken och vÀlter den sÄ mÄnga sjÀlar kan fly ifrÄn den. Dock vaknar besten och attackerar dem, Regrin dödas men Gabriel lyckas fly.
EfterÄt trÀffar Gabriel Vandroiy som har vÀntat pÄ honom. Vandroiy uppfyller sitt löfte och smyger in till fÀngelset för att frita Anna. Under detta stöter han pÄ Broder Jakob, som Àndrat uppfattning, och planerar att göra detsamma. Falk von Kronberg, som haft sina egna misstankar, lyckas fÄnga och arrestera dem. En strid utbryter, Vandroiy dödas av Falk von Kronberg, som i sin tur dödas av Broder Jakob. Anna lyckas fly i tumultet och Äterförenas med Gabriel och tillsammans gÄr de ett okÀnt öde tillmötes - vilket markerar slutet pÄ part II.
Genom hela handlingen finns lÄtar frÄn de tvÄ skivorna som delvis berÀttar denna historia.
Sök pÄ youtube hittar ni resten av lÄtarna.
Kram maria
Har tittat pÄ pÄ you tube!
Tack goa Sol!â€ïž
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Det finns mycket underbar HĂ„rdrock som de flesta skulle tycka om.. Men ordet hĂ„rdrock för mĂ„nga innebĂ€r att de tror att de bara skriker och lĂ„ter illa. Men nĂ€r sanningen Ă€r att oftast sĂ„ Ă€r det extremt duktiga musiker och sĂ„ngare. Och hĂ„rdrock Ă€r den musikstil (tror Jag) som Ă€r minst datastyrd.. đ
Rob Helford sĂ„ngare i Judas Preist Ă€r utbildad opera sĂ„ngare. đ§
Kanske hittar mera go bitar att dela med mig av.. đ
Mycket energi i den musiken. Blir alltid glad nÀr jag hör att musiken fortfarande lever. Och denna gitarrist. Det Àr orÀttvist. Ungarna lÀr sig mer pÄ en vecka nu Àn vi gjorde pÄ flera Är. Och slagverken Àr ju ett mirakel. Uppe i gamla Who's nivÄ.
För mÄnga Är sedan höll en vÀxtfysiolog ( tror jag det var ) en förelÀsning pÄ Psykologiska institutionen i Göteborg. MÀrkligt nog handlade förelÀsningen om möss. Jag lyssnade inte sjÀlv till föredraget, men en vÀninna var dÀr.
Han hade trÀffat pÄ nÄgot mycket mÀrkligt. Han lÀt möss leta sig ut ur en specialbyggd labyrint. SÀg att det tog ungefÀr en timma för dem att komma ur labyrinten. NÀr han gjorde om experimentet senare med en helt ny grupp av möss, sÄ klarade denna grupp det pÄ en halvtimma. AlltsÄ betydligt snabbare. Det var samma sorts möss, alltsÄ den vanliga vita typen som normalt anvÀnds i laboratorie-sammanhang.
DÄ lÀt han dessa möss fÄ en ny labyrint med ett helt nytt utseende. DÄ tog det en hel timma igen för mössen.
Det verkade alltsÄ som mössen hade pÄ nÄgot sÀtt uppsnappat information frÄn den gamla gruppen och kunde anvÀnda den nÀr de sprang genom den första labyrinten. Den andra labyrinten var av en ny sort och dÀr hade de alltsÄ ingen information tillgÀnglig och dÄ tog det lÀngre tid.
Det fanns heller ingen genetisk koppling mellan mössen.
Fysiologen gjorde om experimentet flera gÄnger och kom alltid till samma resultat. Och det verkade inte spela nÄgon roll var i vÀrlden experimentet utfördes.
DÀrför tror jag att ungarna lÀr sig snabbare idag. De vandrar pÄ redan upptrampade stigar. Men förstÄs⊠de trampar sjÀlva upp nya stigar.
KÀnner en gitarr-lÀrare. Han var alltsÄ totalt knÀckt över detta fenomen. Samtidigt som han naturligtvis var imponerad och glad.
Men⊠för att gÄ tillbaka till Àmnet. Mycket bra musik. Gör mig glad att höra.
à€čà„à€
Mössen hÀmtade kanske information frÄn det "akashiska arkivet"?
đź
Antagligen. Vem vet hur omfattande det arkivet Àr?
TrÀffade en gammal indian. Han berÀttade lite grand om indianernas kunskap om universum och vÀrlden. Och han sade att indianerna kÀnt till mÄnga saker och Àven kÀnner till saker som vetenskapen Àn inte har en aning om.
Han menade pÄ att all kunskap redan finns lagrad och att det fanns möjligheter att fÄ tillgÄng till Ätminstone nÄgot av den. Men att det inte Àr direkt enkelt. Och han berÀttade om ett par intressanta saker.
Och jag lÀste för nÄgra Är sedan en notis frÄn vetenskapsvÀrlden om ett fenomen som förbryllade dem. Och det verkar som om de snubblat pÄ en av de sakerna indianen berÀttade om men att de inte förstod nÄgot utav fenomenet. Kanske har de förkovrat sig idag. Fast jag har inte sett nÄgot av det. Den krystade förklaring som de antydde lÀt i mina öron minst sagt krystad. Jag tror att Einstein skulle kunnat ge en rimligare förklaring, faktiskt.
à€čà„à€
Indianerna var kloka bĂ„de nĂ€r det gĂ€llde astrologi. lĂ€kekonst, healing och andevĂ€rlden etc đ
Jag hade inte en flippad aning om hur kloka de egentligen Ă€r. Visst, inte alla kanske, men sĂ„ Ă€r det ju i alla kulturer. Men det finns alltid exempel pĂ„ de som verkligen har nĂ„got pĂ„ fötterna. đ
à€čà„à€
TÀnk om dessa utspridda individer kunde mötas och göra gemensam sak.
đ
Undrar just vad vÀrldens "makthavare" skulle sÀga om det?
à€čà„à€
De skulle bli vansinniga.
đ
đ
à€čà„à€
TĂ€nkte bara testa om till och med jag kan lĂ€gga in en sĂ„dan hĂ€r Video-lĂ€nk. Det kommer förmodligen aldrig att fungera. đ€
Fattar ingenting. Det fungerade.đ
à€čà„à€
Titta du kan ju đ
Ha, ha, haaaaaaaaaaâŠ.
Du kÀnner uppenbarligen inte mitt liv. Och förresten⊠Hur skulle du kunna det?
Det finns förmodligen en demon i helvetet som blivit mÄng-miljardÀr pÄ att mobba mig. Om jag nÄgon gÄng hÀndelsevis skulle fÄ nÄgot att fungera sÄ kÀnner jag kÀkbenet kittla min navel och hör hur ett "aaaaaaaaahhhhhhhhh???????????" kommer ut ur min strupe.
Visst Àr livet enastÄende fantastiskt!
à€čà„à€