Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 3341 ggr
Endroppeihavet
7/7/08, 1:31 AM

Mitt horoskop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså… storkors.. är det när det överlappar sådär som på bilden? Och vad betyder kvadraterna egentligen?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Annons:
[Vintersaga]
7/7/08, 10:10 PM
#1

Japp, det är när fyra planeter står i kvadratur respektive opposition till varandra. Nu är det norra noden respektive lyckopunkten som står på den högra sidan av horoskopet som bildar den fjärde punkten i aspektmönstret - vilket inte särskilt många astrologer brukar acceptera som av tillräcklig vikt för att vara med i mönstret… det ska helst vara planeter (och för det mesta även ascendenten respektive MC).

Beskrivning på aspekterna (kvadraturer, trigoner, sextiler osv.) kommer säkert Maggan att skriva om längre fram - liksom det kanske skrivs om de olika aspektmönstren (storkorset, stortrigonen, T-korset, ödesfingret osv.).

\Rickard

Farwuq
7/8/08, 11:13 PM
#2

Suck, här är en till med Storkors, det är Venus, Mars, Uranus och Neptunus som dansar. Men, det finns flera strax bredvid som också medverkar och understödjer i den stora kvadraturen.

Ledsen

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Vintersaga]
7/8/08, 11:33 PM
#3

#2 - Varför säger du "suck" för Farwuq? Det finns inget som är bra eller dåligt i ett horoskop - vi får ett horoskop som passar det vi ska göra här i livet :-)

Har vi stora grejer att uträtta kan det vara bra att ha ett storkors - visserligen blir det kämpigt ibland, men utan denna kamp skapar vi inte tillräckligt mycket kampanda för att åstadkomma alla storverken.

Om man har en stortrigon - som anses som en enorm lyckobringare - kan man tro att allt går som på en dans i livet. Det gör det kanske till viss del, men frågan är vad man har åstadkommit…? Med en stortrigon i horoskopet finns alltid "risken" att man tar lättaste vägen ur allting och då kan man ju bli ganska karaktärslös :-)

Försök istället att se vad "temat" betyder mellan planeterna - vad har de tillsammans att ge? Venus och Mars står för passion tillsammans - och Neptunus och Uranus för frihet från gränser (på olika sätt). Tillsammans skulle de kunna betyda en person som ser kärleken som något större än bara enkel passion - som kanske innehar en andlig dimension och definitivt inte följer det traditionella (inte ens det rebelliskt traditionella)…

:-)

Endroppeihavet
7/9/08, 2:18 AM
#4

Okej, så en astrolog skulle alltså inte lägga vikt vid detta/dessa storkors? De betyder ingenting? (Det e så svårt att lära sig från böcker tycker jag… "den vise vet att hon ingenting vet" dags att gå kurs möjligtvis.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Farwuq
7/9/08, 1:48 PM
#5

#3 Du är makalös, du har fångat mig i några få meningar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ewerhof
7/9/08, 11:58 PM
#6

#4 Inget är meningslöst eller betydelselöst! Saker och ting kan ha större eller mindre vikt/utrymme i ens liv vid olika tidpunkter.

Annons:
[Vintersaga]
7/10/08, 1:49 AM
#7

#4 - Nej, det var inte så jag menade. Visst betyder alla aspekter speciella saker. Men om du tänker att varje planet har en egen "personlighet" inom dig - medan norra noden och lyckopunkten är mer av inriktning i livet - så ser du att det är en viss skillnad…

Mitt behov av kärlek (Venus) finns inom mig - men norra noden i vågen i 12:e huset pekar ut en riktning dit jag bör sträva för att känna att jag är på rätt väg. Lite grand så ser jag på skillnaden mellan tänkta punkter och planeter.

Däremot är båda viktiga att se på ur andra perspektiv - t.ex. så skulle man kunna säga att norra noden är en väldigt viktig fokuspunkt för det T-kors som de andra planeterna bildar - just för att noden står mitt emot den planet som står mellan de i opposition (blev lite krångligt det där). Så sett ur det perspektivet skulle jag fokusera mycket på norra noden!

Hoppas det rätade ut några frågetecken :-)

#5 - Vad roligt :-)

Endroppeihavet
7/10/08, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu blir jag helt förvirrad! Jag tog in samma uppgifter i ett annat program och fick en helt annan bild… why?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

[Vintersaga]
7/10/08, 2:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 - Nä, det är samma horoskop. Det som skiljer är att inte alla punkter är utritade på det senare horoskopet. Normalt brukar jag bara skriva ut horoskop med planeterna, nodaxeln, ascendentaxeln och MC/IC-axeln. Jag skippar lyckopunkten (och alla andra arabiska punkter), vertex, transneptunerna och asteroiderna (med undantag från Chiron som jag gillar *ler*).

Sen kan aspekterna bli olika många beroende vilken "orb" (avvikelse från exakthet) man tillåter för att en aspekt får vara aspekt…

Jag lägger in mitt eget horoskop med alla extrapunkter som finns i mitt program och aspekterna dem emellan - dock inte aspekter mellan/med alla transneptunerna. Det blir ganska svåröverskådligt då… Lägg också märke till all övrig information som finns med förutom bilden (tabellerna, mittpunkterna etc.)…

Farwuq
4/2/13, 10:55 AM
#10

putt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: