Annons:
Etikettzodiakens-tecken
Läst 14277 ggr
Farwuq
4/6/12, 6:11 PM

Zodiaken

Är ett av de mest grundläggande begreppen inom astrologin. Zodiaken eller djurkretsen som den också kallas, är en tänkt uppdelning av Ekliptikan. Längs denna rör sig solen, månen och de olika planeterna över stjärnhimlen. Enligt sedvänjan så delas Zodiaken in i tolv stjärntecken om vardera 30°. Denna indelning är grundvalen för horoskop.

Ordet "Zodiak" kommer från det grekiska begreppet zodiakos [Kyklos], "cirkel av små djur" av zodiaion och diminutivform av Zoon "djur". Detta namn kommer från det faktum att alla konstellationer av zodiaken, förutom utom vågen, är levande varelser eller mytologiska väsen.

Gränsen mellan två påföljande års zodiaker brukar placeras där solen befinner sig vid vårdagjämningen, d.v.s. kring den 21:a mars. Linjen dras traditionellt mellan fiskarna och väduren. Denna gränslinje är en av de båda skärningspunkterna mellan den himmelska ekvatorn och Zodiaken. Dessa bägge punkter, vårdagjämningen och höstdagjämningen kallas med ett gemensamt ord för Equinox.

Här under har jag sammanställt en tabell som visar vilka gradtal som upptas av respektive tecken, dessutom har jag skrivit in de latinska namnen på tecken.

Tabell över stjärntecken

Nr

Svenska

Latin

Grader

1

Väduren

Aries

2

Oxen

Taurus

30°

3

Tvillingarna

Gemini

60°

4

Kräftan

Cancer

90°

5

Lejonet

Leo

120°

6

Jungfrun

Virgo

150°

7

Vågen

Libra

180°

8

Skorpionen

Scorpio

210°

9

Skytten

Sagittarius

240°

10

Stenbocken

Capricornus

270°

11

Vattumannen

Aquarius

300°

12

Fiskarna

Pisces

330°

Källa: Wikipedia

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ninnib53
4/9/12, 8:10 PM
#1

Drake!

En fråga: De österländska astrologerna, i alla fall indierna, räknar i sin astrologi med en viss förskjutning framåt i tiden, vilket inte den västerländska astrologin gör.  Det gör att ett astrologiskt porträtt i västvärlden fortfarande räknar efter hur planeterna stod för över 1000 år sedan (vet inte om det är exakt 1000 år sedan, men nåt ditåt) fast planeterna har flyttat sig (eller om det är tiden som flyttat sig).

Exempel: I den västerländska astrologin har jag min ascendent i Kräftan, men i den indiska är ascendenten i Tvillingarna.

Så här står det i "the Sidereal Zodiac" på nätet:

Det finns två zodiaker som används idag. En är TROPICAL zodiaken som används av västerländska astrologer och den andra är den sideriska zodiaken som används av den hinduiska astrologin. Från början var bägge zodiakerna identiska, men under århundradena har de glidit ifrån varandra. Detta fenomen kallas precession,  dagjämningarna och orsakas av de två primära rörelserna runt jorden. Den första primära rörelsen, är jordens bana runt solen. Alla planeter som cirklar runt solen i samma riktning håller solen på vänster. Om vi ​​skulle titta ner på vårt solsystem från miljontals miles ovanför solens nordpol, skulle vi se alla planeter kretsa i en moturs riktning. Eftersom alla planeter delar denna likhet, utan undantag, kan man därför säga att den första primära rörelse jorden har är dess bana runt solen. Vidare, alla planeter verkar att resa inom en smal plan runt solen. Detta plan av Orbit kallas ekliptikan. Endast långt Pluto avviker från detta plan med ett uppskattande belopp.

Farwuq, hur ser du på det här och använder du dig av siderisk astrologi eller västerländsk?

Farwuq
4/9/12, 8:40 PM
#2

Jag är en första klassens nybörjare, det hela är en rörig soppa som jag inte själv är helt klar över.

Om jag förstått det hela rätt så använder jag mig av den traditionella zodiaken som är ca 2000 år gammal och osynkroniserad med den nuvarande.

Skillnaden mellan de båda är ca 27-28°.

Det borde stämma väl med det du säger om din ascendent.

Den västerländska är ett tecken "fel". Dagjämningspunkten vandrar baklänges i zodiaken och har nu nått kring 2° fisk och ska glida över till 30° vattuman om ca 150 år.

Jag får forska vidare i det hela.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: