Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 4986 ggr
[MargaretaA]
2008-06-15 22:41

Planeter i retrograd

jag tar dig på orden Vintersaga och startar en ny tråd. Det här med retrograda planeters betydelse i våra horoskop vet jag inte så mycket om. År det inte så att deras inflytande försvagas eller att man vänder det mera inåt…  jag har sökt förtvivlat på nätet, men som vanligt finns inte mycket på svenska. Engelska blir för komplicerat så här på kvällskvisten när man är trött. Zzzzzzz. men det kanske finns någon annan som kan det bättre?

Maggan

Annons:
[Vintersaga]
2008-06-15 22:51
#1

Tack Maggan :-)

Jag är inte heller så kunnig på det här med retrograda planeters betydelser - men en av de vanligare uppfattningarna är att den har en karmisk anknytning. Nu gillar inte jag riktigt det här med karmiska tendenser - för vem vet om det är sant eller ej?

För er som inte vet vad karma är för något så är det saker som kommer från tidigare liv och som man i det här fallet inte har löst i tidigare liv…

Men jag tror mer på det här med att energin blir mer inåtvänd - alltså något som har svårt att levas ut! Föreställ er Merkurius i retrograd i Tvillingarna. Normalt med Merkurius där skulle personen vara extremt pratsam och en typisk "tänkare". Med retrograd skulle man kunna tänka sig att personen istället vänder det inåt och blir en som hellre pratar med sig själv, funderar mer, går mer på djupet osv.

Fotnot. Retrograd är när en planet ser ut att gå baklänges från jorden sett - markeras med ett R efter sig i horoskopkartan.

Mina okvalificerade tankar kring retrograda planeter :-)

Rickard

Ewerhof
2008-06-16 00:21
#2

#1 Ja, så har jag också uppfattat det. En annan tolkning är också att det är sidor/kvalitéer av ens personlighet som man har svårt att ta fokus på själv. Att det ligger för nära en, så integrerat med en att man kan behöva andra människor eller situationer som klargör sidorna åt en. Det kan ju för en del upplevas som karmiska läxor när man råkar ut för upprepade situationer tex tills dess att man 'ser' orsaken/mönstret och därmed kan förändra det.

 Då det gäller den karmiska tolkningen håller jag mig öppen för den på så sätt att den 'kan' vara sann. Som sagt, ingen vet ju med säkerhet att det inte skulle kunna förhålla sig så. Och allt som kan hjälpa mig att förstå mig själv och andra bättre är, anser jag, till nytta. Åtminstonde är det kul att leka med tanken. :)

En retrograd rörelse i horoskopet, om man tolkar dagsläget och inte födelsehoroskopet, kan också innebära att man, om vi tar merkurius som ex igen, att man kanske ska vara lite mer eftertänksam under den tiden. Beroende på vilket hus den befinner sig i då så sker det ju inom olika områden i livet. I 6:e huset kanske man ska vara lite försiktig på jobbet med att uttrycka sina åsikter eller i 3:e bland sina nära vänner eller att ha allvarligare samtal som går på djupet.

Lean
2008-06-16 03:49
#3

Undrar om någon skulle vilja kommentera mina retrograda planeter i mitt födelsehoroskop?Jag har lagt ut min horoskopskarta i mitt fotoalbum med Maggans hjälp.

Jag har Pluto retrograd i Jungfrun, Hus 9 och Uranus retrograd i Lejonet, hus 9. Har dessa planeter i aspekt med personliga planeter och Acendent. Därför vore det roligt om någon ville ge en kommentar om hur planeterna skulle kunna påverka mig.

Försöker greppa det här med retrograda planeter och tänkte att det skulle vara lättare att förstå,om jag kunde koppla det till mitt eget födelsehoroskop. Det behövs inga långa tolkningar, utan bara förslag på hur planeterna skulle kunna fungera retrograda…

- Kolossalt tacksam för svar…….Kyss /Lean

[MargaretaA]
2008-06-16 10:40
#4

#3 Eftersom detta handlar om ditt eget pesonliga horoskop passar det bättre att du ställer din fråga i ny en tråd under forum Personliga horoskop. Så ska vi se om du får några spännande svar ;-)

Maggan

Jane-Lyzell
2008-06-16 19:39
#5

Jätte intresant - Tack!Skrattande man lärs sig man lär sig!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Vintersaga]
2008-06-16 23:47
#6

#2 - Det här med retrograda rörelser i nuet tänker jag så här: När planeten rör sig framåt för första gången i huset så inleds ett skeende, som är baserat på vilket hus och planet det rör sig om, och ofta händer saker i den yttre världen. När sen planeten blir retrograd upplever jag det som att fokuset mer riktas inåt, att man blir medveten om den nya energin inom sig själv.

När den sen går framåt igen blir det en bekräftelse på de nya tankar som kommit av det inre studiet vid den retrograda rörelsen - och denna bekräftelse är ofta utåtriktad, dvs. händer i ens omgivning… eller i relation mellan omgivningen och en själv.

Sen kan den gå retrograd igen och då upprepas fenomenet återigen, med inåtvända betraktelser, för att blir uttryckt utåt när den går framåt igen.

Mina tankar om det…

Annons:
Ewerhof
2008-06-17 00:13
#7

#6 DET lät värt att fundera på! Hmmmm. *inspirerad*

Lean
2008-06-18 01:10
#8

#6 Tack Rickard!

Det där var riktigt inspirerande för mig, som är "retrograd nybörjare". Kanske kan man se de olika faserna som att

1)  I första fasen, där planeten rör sig framåt i huset     betraktar/upplever/lär man sig

2)  I den retrograda fasen reflekterar/införlivar/integrerar man 

3)  I tredje fasen där planeten gå framåt igen, reagerar man på nya sätt/interagerar med omvivningen genom sina nyvunna insikter… (?)….

- Försöker bara bearbeta med egna ord… / Lean

P.S. Var det där helt obegripligt som jag nyss skrev???

Ewerhof
2008-06-18 01:19
#9

#8 Tycker det lät väldigt bra sumerat! :)

[MargaretaA]
2008-06-18 01:23
#10

#8 helt och hållet begripligt :-)

Maggan

[Vintersaga]
2008-06-18 02:25
#11

#8 - Kunde inte ha uttryckt det bättre! Skrattande

Det blir extra begripligt när planeten "transiterar" en annan planet - dvs. när t.ex. Pluto (som vi ofta pratar om nu) går genom 3:e huset och på sin väg genom det kommer till Saturnus. Då aktiveras Saturnus i 3:e huset (gör det för mig just nu) och då verkar transiten (eller övergången som den ibland kallas) exakt på det sätt som du beskriver :-)

Kollossalt roligt det här - härligt med intresserade astrologer! Glad

Lean
2008-06-18 23:22
#12

Nu tror jag faktisk jag hänger med på spåret! Kyss

#9, #10 & #11 - Tack för respons!!!

#11   Rickard, du är en pärla!!! Har läst om retrograda planeter, men det har inte blivit mer än ett teoribygge för mig. Nu ska jag genast titta i horoskop och fundera och filosofera lite kring det retrograda. Jag ska reflektera, införliva och integrera!  Skrattande

[MargaretaA]
2008-06-19 00:11
#13

#12 och dela med dig hoppas jag ;-)

Maggan

Annons:
Lean
2008-06-19 02:06
#14

#12 Ja, naturligtvis, men det kommer inte förrän jag går in i den mer utåtriktade fasen…Kyss Just nu känner jag mig ganska så retrograd!   /Lean

Mavios
2008-09-05 14:25
#15

Hur vet man om man har retrograda planeter i sitt horoskop?
Misstänker att Neptunus är retrograd (men jag skanar symbolförklaring till krumeluren bakom Neptunussymbolen) i min horoskopkarta.


Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[MargaretaA]
2008-09-05 15:07
#16

Om det står ett R vid planetsymbolen betyder det retrograd.

Mavios
2008-09-05 15:38
#17

Men R:et ser inte riktigt ut som ett R, mer som ett P med ett tunnare "R-ben" med ett streck på… Glasklar beskrvning va?! Oskyldig
Är det ett R alla fall?


Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[MargaretaA]
2008-09-05 15:52
#18

Ja det är det. Vet inte varför det ser ut som det gör - fontdesignern hade kanske en dålig dag på jobbet Flört

Kurina
2008-10-05 11:28
#19

Det finns en tråd för både månnoder och retrograda planeter men jag skriver här då.

Om man har en retrograd nod, hur sjutton kan man tolka det? Båda sägs ju ha en karmisk betydelse. Jag skulle behöva hjälp med lite infallsvinklar för jag är inte så insatt i varken eller.

True Node      Libra      4°23'16      in house 7      retrograde

(True node är väl det samma som Norra noden?)

[MargaretaA]
2008-10-05 13:01
#20

jag har aldrig hört talas om att Månnoderna kan bli retrograda.

men sen är jag ju igen expert på dem heller. Ser fram emot att någon vänlig och mera upplyst själ kan förklara för oss ovetande Obestämd

Annons:
Kurina
2008-10-05 13:17
#21

Det är ju det som är lite mysko. Har inte hittat nån annan site för att få en uträkning av planet och nod-positionerna för att få en "second opinion"

[MargaretaA]
2008-10-05 13:31
#22

ibland är svaret närmare än man tror. jag lade in noderna i ditt horoskop (jag har ju det i mitt datorprogram) och de stämmer att de är retrograda! Så då måste det betyda att retrograda noder förekommer. Vad de kan tänkas betyda kan jag inte direkt svara på eftersom mitt program inte bjuder på tolkningar för noderna.

Men det måste finnas nånstans på nätet..

Kurina
2008-10-05 22:42
#23

Det är bra margareta. Jag har googlat lite. Att noden ligger i hus 7 förvånar mig inte. Södra noden i hus 1 väduren = startpunkten, lämna bakom sig. Norra noden i hus 7 i vågen = destinationen, att sträva efter. Jag tror mig skymta ett mönsterObestämd

Aracco
2008-10-06 12:39
#24

Retrograda Planeter

Egentligen så rör sig planeterna bara framåt men eftersom de går i en eliptisk bana kring jorden verkar det ibland som att de rör sig baklänges. Det är när planeten befinner sig längst bort från jorden och igen börjar närma sig den som denna optiska illusion inträffar. Man skulle kunna säga att jorden så att säga kör om planeten i fråga.

Det finns olika uppfattningar om huruvida retrograda planeter har någon betydelse. vissa anser att det har med karma att göra, andra menar att det är energier som riktas mer inåt och används för självreflektion.

Merkurius är retrograd 20 dagar 2 till 3 gånger om året och vid dessa tillfällen sägs det att kommunikationen blir försämrad, missförstånd och förseningar är vanliga. det finns mycket information om Merkurius Retrograd på nätet.

Venus är retrograd 42 dagar var 18 månad och vid dessa tillfällen kanske vi ser över våra värderingar om oss själva och andra. Gamla kärlekar och vänner dyker kanske upp igen. Har man haft en jobbig tid i en relation är det troligt att man avslutar den under denna period.

Mars är retrograd 60-80 dagar vartannat år. och ger dig en chans att dra dig tillbaka och tänka över dina handlingar och hur du uttrycker dig. De saker i ditt liv som saknar stadig grund faller troligen bort. Din inställning till ilska, konflikter kan förändras.

Jupiter är retrograd i ca 120 dagar var 9:e månad. Saker du var säker på kan stanna av. Att utforska sin inre vishet är bra under denna tid. Samt att objektivt titta på sina projekt och se om man verkligen gör det som krävs för att lyckas eller inte.

Saturnus är retrograd ca 140 dagar var åttonde månad. förseningar och upprördhet hör till vanligheten vid denna tid. Sånt du skjutit under mattan kan nu kika fram igen och kräva att du ger det uppmärksamhet, det hus som Saturnus transisterar genom är där du kommer känna effekten av denna lärare. Att fatta beslut och starta nya saker nu är inte en bra ide, utan man bör avvakta tills Saturnus är direkt igen.

Uranus är retrograd ca 150 dagar om året. Tona in dig på dina inre kreativa tankar för där kan du hitta mycket nytt som är användbart. Behöver du göra dig fri från begränsande mönster är detta en bra tid för det.

Neptunus är retrograd ca 160 dagar om året. gärnserna mellan verklighet och overklighet är oklara och troligen tar drömmandet över. Lägg märke till vad du drömmer för inspirerade budskap kan fångas upp nu. Lyssna till din intuition men var observant på dina gränser.

Pluto är retrograd ca 160 dagar om året. Sökandet efter din inre sanning är bra nu, ha tålamod och medkänsla med dig själv. rena dig själv och gör av med gammalt så att nytt kan komma in.

Alla Transisterande retrograda planeter påverkar det hus som de är i - i ditt födelse horoskop. Så om du har transisterande pluto i 1:a huset kanske det är dags för dig att se över hur du ser på dig själv.

Hoppas att detta var till lite hjälp

Gällande hur de påverkar i födelsehoroskopet kanske det finns någon annan som är sugen att berätta om *ler*

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

[MargaretaA]
2008-10-06 19:15
#25

Tjusigt Aracco!

Den kommer säkerligen att vara till hjälp!

tusen tack och blomma till dig!

[Vintersaga]
2008-10-07 02:17
#26

#19 - Månens noder är alltid retrograd. Månoderna rör sig alltså hela tiden bakåt i horoskopet, i motsats till planeterna!

Det finns två begrepp när det gäller Månnoderna - det ena är "True node" och det andra är "Mean node". Det där finns säkert på nätet någonstans och det brukar skilja några grader mellan dessa positioner. Jag minns inte längre vad skillnaden var, men det var av en teknisk karaktär snarare än av tolkningskaraktär.

Kurina
2008-10-07 12:09
#27

Då förstår jag bättre. Tack Vintersaga för förklaringen.

Om jag tolkar True node i hus 7 Vågen betyder det att jag ska sträva efter mer balans i mina relationer eller kan man tolka det på flera sätt?

Och det blir olika också beroende vilket Hussystem jag använder. I horoskopet jag fick av Margareta är true node i hus 9. Den känns också rätt, om tolkningen är som ovan att det är något man ska sträva  mot.

Annons:
[MargaretaA]
2008-10-07 16:32
#28

#19 ojdå det hade jag ingen aning om Skäms

[Vintersaga]
2008-10-09 01:44
#29

#27 - Det finns flera olika förklaringar. Sen beror det som sagt på vilket Hussystem man använder. Själv använder jag Koch:s Hussystem eftersom det har fungerat bäst när jag själv tolkar :-)

Har du norra noden i hus sju skall du sträva efter att ha andra människor i fokus för det du gör - du gör det alltså inte bara för din egen skull, utan mest för andras skull… eller tillsammans med andra i samarbete :-)

I hus 9 skall du sträva mot att nå bortom vardagliga kunskaper - du ska sikta mot stjärnorna i det du gör och hela tiden vara öppen för utveckling och att lära dig nytt. Sen ska du så småningom vara den som vägleder och lär ut åt andra - så att du kan inspirera andra till att finna sina egna livsöden åt sig själva t.ex. :-)

#28 - Vi kan inte allt om astrologin! Det finns alltid luckor som vi helt enkelt inte har ägnat en tanke åt ens en gång :-) Om du frågar mig vilka luckor jag har så kan jag inte svara dig - jag vet inte förrän du upplyser mig om det… Flört

Kram Rickard

Kurina
2008-10-09 11:40
#30

Tack Vintersaga.  Båda husens tolkning kan jag finna som eftersträvansvärda och dom båda stämmer också, hittills. Det går inte att välja bort någon. En vacker dag kanske jag vet vad jag ska bli när jag blir stor.Glad

[MargaretaA]
2008-10-09 12:02
#31

he he naturligtvis vet ingen allt men jag har en känsla av att mina luckor är mycket större än dina Richard Flört

tack för att du tittar in och skingrar dimmorna ibland Glad

[Vintersaga]
2008-10-09 22:05
#32

#30 - Ha ha, vad besvärligt det blev… kanske det är 8:e huset det egentligen är… det som ligger mitt emellan de andra… Flört Ja, en vacker dag kommer vi kanske på vad vi ska bli när vi blir stora :-)

#31 - Ha ha, jag ska inte gå i klinch med dig Maggan - men jag skulle vilja säga att det egentligen inte spelar någon roll hur mycket (eller litet) vi vet, huvudsaken är att vi delar med oss av det vi själva tycker vi vet Skrattande När vi gör det så kan vi också lära av varandra - vilket jag tycker den här sajten är ett fantastiskt bra exempel på!

Ja, det har inte varit så mycket tid att titta in här sista tiden - har för mycket i verkliga livet att göra, att tiden bara räcker till att hjälpa till inne på PU. Därför är det bra att det finns så många andra som bidrar med sina kunskaper och funderingar här :-) Men mest av allt är ändå din förtjänst, som tog saken i händerna och sjösatte sajten!

Kram Rickard

[MargaretaA]
2008-10-09 22:11
#33

Tack för alla snälla ord Rickard Skäms och självklart delar vi med oss!

För övrigt har jag en känsla av att det är dags att knåpa ihop en tråd om de olika hussystemen…

ja faktiskt - jag startar en ny tråd om det Flört

LenaR
2009-03-09 01:34
#34

Här hittade jag info om planeter i retrograd, för den som läser engelska. Vet ingenting om hur man tolkar trovärdigheten på astrologisidor man hittar på nätet?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[MargaretaA]
2009-03-09 10:08
#35

Tack för den Lena!

Det fanns en annan bra sida förut, men den är nere nu. Det här ser ut som en god ersättare.

Kan man något om astrologi är det ganska lätt att avgöra om en sida är trovärdig. jag har nog aldrig sett en astrologisida som inte är trovärdig, de flesta verkar veta någorlunda vad de skriver om - därmed inte sagt att alla är bra Flört

Cristine
2009-03-09 12:36
#36

Väldigt intressant läsning och Araccos inlägg är till stor hjälp!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Upp till toppen
Annons: