Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2927 ggr
Devina
12/2/08, 3:14 PM

Yrkesval och utbildning

Hej alla astrologivänner! Vad roligt att jag hittade hit! Varit intresserad på hobbynivå av astrologi i över 20 år.

Min 19-årige son ska väla utbildning och han funderar på läkare. Tror ni att det kan vara något för honom? Han har solen i Skorpionen, Månen i Stenbocken, AC i Skytten. Sen har han MC i konjunktion med Pluto och Solen (i Skorpionen). Förstår givetvis att det är svårt att säga när inte hela horoskopkartan syns. Men en liten vägledning vore roligt. Finns det något generellt man kan säga om just yrken, utbildning och astrologi?

Må så gott!

Annons:
[MargaretaA]
12/2/08, 5:43 PM
#1

Hej Devina och välkommen hit! Glad

Jag håller med Stenudd när han menar att våra yrkesval till största delen är en klassfråga (tyvärr).

Men jag tror nog att man i ett horoskop kan se vad en person passar för - eller inte.

Man ska i första hand kolla vilka planeter och tecken som är inblandade i Sjätte och Tionde huset, och man får en viss fingervisning. Sjätte Huset visar vilket yrke man passar bäst för och det Tionde Huset visar vår position i samhället, som mycket väl kan kan hänga ihop med vårt yrke.

Men som sagt, vad vi till slut "blir" beror nog väldigt mycket på vår bakgrund.

lenarydstrom
12/18/08, 3:30 AM
#2

Om jag bara associerar fritt, så innebär ju Solen i konjunktion med MC att han skulle förverkliga sitt inre jag och följa sitt livsmål, om han hittar ett yrke där han kan verka i en "offentlig" sfär. Dvs där han kommer i kontakt med många människor och kan påverka människor i ett större sammanhang.

Med Solen i Skorpionen skulle han bli utmärkt på att ställa diagnoser, leta under ytan efter vad som inte står rätt till, bra på att läsa av allt som inte direkt är uppenbart, utan gömmer sig under ytan. Det måste ju vara en otrolig tillgång för en läkare, när han/hon ska ställa diagnoser. En pricksäker fingertoppskänsla helt enkelt..

Med Pluto (i Skorpionen?) i konjunktionen med solen, skulle en av hans drivkrafter vara att transformera, dvs i detta sammanhang förändra något till det positiva för patienten, medverka till att något som är i obalans helas, att en sjuk person kan få hjälp att "transformeras" till frisk.

Med månen i Stenbocken är han seriös, uthållig och beredd att arbeta hårt, och klarar också av detta bra rent känslomässigt. Det ger honom en känslomässig tillfredsställelse…

AC I Skytten borde göra honom till en person som är lätt att prata med, som är naturlig och spontan i sitt sätt. Inte på något sätt svåråtkomlig, utan positiv och nyfiken. Bra egenskaper när man arbetar med människor…

Om vi bara går på det du har skrivit här, kan jag se mycket som talar för valet till läkare.

Jag tror att man kan se mycket av sina tillgångar i horoskopet. Sedan måste man naturligtvis känna efter med sitt hjärta och sin magkänsla.

/ Lena

Upp till toppen
Annons: