Konjuktioner och trigoner
Hur nära ska planeterna ligga varandra för att vara i konjuktion med varandra?
Jag har förstått det som att om de ligger i skilda hus ska de inte räknas som konjuktion om de inte ligger närmare varandra än 2 grader. Hur är det om de ligger i skilda hus, men i samma tecken och uppskattningsvis fem grader isär? Konjuktion eller inte konjuktion?? Planeter i samma hus är de alltid i konjuktion?
Trigoner fick jag inte riktigt grepp om (tänker skylla lite på förkykningen och för mycket information på en gång *ler*). Är det när två planeter ligger med två hus emellan?
Om ni tittar på min horoskopkarta (hoppas jag får med bilden - annars ligger den i fotoalbumet på min sida) - är då exempelvis saturnus i trigon med mars och solen (samt att dessa två då är i trigon med Neptunus)?
Jag kollar just nu av läget för att se om jag förstått. :) Annars får jag sätt amig och plugga igen…
Många frågor - hoppas jag får några bra svar!
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Hrm, trigonfrågan är inte kängre riktigt aktuell tror jag. Jag misstänker att jag hade fel i mittt antagande ovan. Det ska visst vara TRE hus emellan?
I såfall är mina läsningsexempel saturnus i trigon med pluto, venus och merkurius?
I övrigt har jag kvar frågeställningarna kring konjuktioner. :)
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
På frågan om konjunktionen sä kan man säga att ju närmare planeterna ligger varandra desto starkare är den. jag tror man anser den bortre gränsen ligger på ungefär 5 - 7 grader.
År det sedan tecken- eller husgräns emellan så blir det också en försvagande omständighet. Det går inte att ge några exakta svar tyvärr.
Vad man också ska tänka på är att tecken- och husinflytandena är starkast i början och svagar av på slutet vilket även återspeglas i planeternas kraft i resp tecken/hus.
Du har en konjunktion mellan Pluto och Venus i sjätte huset, där finns inga frågetecken. Du har också en konjuntion mellan Venus i sjätte huset och Uranus i sjunde huset. Eftersom Uranus ligger precis i början på Sjunde huset är den starkare än Venus i slutet på sjätte och det är sannolikt att den starkare Uranus kommer att kväva mycket av Venus i hennes blygsammare läge. Men hom finns där dock. Dessa tre planeter tillsammans i konjunktion kallas Stellium och det är astrologi i den högre skolan som vi kanske kan lägga åt sidan så länge.
För att göra det hela ännu krångligare så har inte alla astrologer samma uppfattning alltid - så det är möjligt att någon annan skulle ge dig ett annat svar. Inte alltför annorlunda men det finns skillnader i synens på gränsdragning t ex.
Om trigoner och andra aspekter
Trigon betyder att planeterna ligger på 120 grader från varandra
kvadraturer 90
sextiler 60
opposition 180
konjunktion 0-5
plus minus 3 - 5 grader ungefär.
hoppas att du har fått svar - annars är det bara att höra av sig!

Tror jag har fått svar. :) Tack!
Följer upp med en fråga för att kolla att jag fattade…
Plus minus 3-5 grader - gäller det alla nämnda aspekter, så man kan exempelvis säga att planeter i sextil ligger mellan 57-63 (ev 55-65) grader från varandra?
Pjuh, nu ska jag hämta hem pojkarna och ägna mig åt världsligare ting som kanske lite pussel eller lego en stund. :)
Jag har det inte huvet men jag ska kolla upp det. Nu tar vi helg och fortsätter skolan på måndag