Astrologi iFokus

Astrologi

Etikett: 2-personliga-horoskop
LĂ€st 2228 ggr
[Crystal93]
1

Kors i himlen?

_đŸŒșGoddag!
Jag har en frĂ„ga för den som förstĂ„r astrologi.đŸ€Šâ€â™‚ïž

Jag fick precis veta att jag föddes nÀr ett stort kors i mellan dem fyra planeterna - solen, mÄnen, uranus och pluto bildades. Jag har endast hört talas om sÄdana fenomen, men hade ingen aning om att jag personligen skulle födas under ett sÄdant datum.

Men vad kan det egentligen betyda?đŸ€”vad Ă€r fördelarna och nackdelarna?
Finns det flera hĂ€r som upplevt samma fenomen? Och.. i sĂ„ fall, vad Ă€r era kĂ€nslor omkring denna diskussion? Annars, tack för att ni lĂ€ste och ha en fortsatt bra dag!☀_

greenseng
3

Om du Ă€r född 1993 (om det Ă€r det du menar med Crystal93) sĂ„ finns det ingen möjlighet för ett storkors att bildas mellan dessa planeter. Detta pĂ„ grund av att Uranus hela tiden Ă€r i Stenbocken och Pluto hela tiden Ă€r i Skorpionen.  Och dĂ„ Ă€r det ungefĂ€r 60° mellan dem nĂ€r det för ett storkors skulle krĂ€vas 90°. AlltsĂ„ att exempelvis Uranus hunnit in i Vattumannen.

Uranus och Pluto rör sig vÀldigt lÄngsamt.

DÀremot kan du naturligtvis ha ett sk. T-kors. Men dÄ Àr bara tre planeter inblandade. I detta fallet Solen, MÄnen och Uranus eller Pluto.

BĂ„de ett Storkors och ett T-kors genererar mycket energi och Ă€r vĂ€ldigt jobbigt att ha. De Ă€r till för att driva fram en speciell potential hos "offret" 😃. Men
 som sagt
 Ett Storkors Ă€r vĂ€l knappast nĂ„gon som önskar sig till sin första födelsedag. AlltsĂ„ nĂ€r man fyller 0 Ă„r. 😃

DÀremot om man klarar av att hantera det sÄ kan man komma vÀldigt lÄngt i livet.
Men
 det blir inte lÀtt. Det skall gudarna veta.

Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
1

Om man har riktigt god vilja och en del överseende i tolkningen sÄ kan man fÄ fram ett storkors hÀr: http://astrologi.ifokus.se/discussions/4f797f31d4ebea088d001019-mitt-natalhoroskop

😉

VĂ€rd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
1

StĂ€mmer! Men
 de anvĂ€nder en orb pĂ„ minst ±9° . Personligen tycker jag den Ă€r ganska stor.

Om vi anvÀnder en orb pÄ ±7° sÄ blir det tvÄ motstÄende T-Kors istÀllet.

Men man skulle kanske kunna se det som att energierna flyter ihop hÀr. Vad vet jag?
Jag tror dock inte att tolkningen skulle skilja sig nÀmvÀrt.

Vid en orb pÄ ±5° eller ±3° sÄ blir det bara det övre T-Korset kvar. Det Àr ett starkt T-Kors.

Astrologos
1

Exakta kvadraturer och oppositioner mellan Uranus och Pluto förekommer inte ofta. Åren 1932-1934 var det en serie om fem med uranus i vĂ€duren och pluto i krĂ€ftan. NĂ„gra Ă„r senare började andra vĂ€rldskriget.

Först Ă„ren 2012-2015 var det dags igen med en serie om sju exakta transiter. Uranus Ă„ter i vĂ€duren, eftersom ett uranusvarv Ă€r ca 80 Ă„r,  och pluto denna gĂ„ng i stenbocken. Och snart börjar..?

DĂ€remellan var inga oppositioner utan tre konjunktioner i jungfruns tecken Ă„ren 1965-66.  HĂ„ller ni med, alla duktiga astrologer hĂ€r?

Lycka Àr att fÄ göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

[Crystal93]
0

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

_Jag vill börja med att tacka er sĂ„ mycket för svaren som ni har givit mig!❀
Det gav mig definitivt en tydligare bild, men nu nÀr ni trots allt har kommenterat.
Skulle ni vilja beskriva för mig vad ett Storkors eller ett T-kors egentligen betyder? Varför genererar dem sĂ„ mycket energi? Och vad Ă€r era perspektiv utifrĂ„n denna video?đŸ€Šâ€â™‚ïž

😊Det Ă€r en utav mina födelsedagar 04-05/10-2015.
- Ă€r det struntprat eller skedde verkligen detta fenomen?🙂_

[Crystal93]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_Det som fĂ„tt min uppmĂ€rksamhet.. Ă€r min energi?đŸ€Šâ€â™‚ïž
Jag Àr inte ovan vid att en okÀnd mÀnniska kommer fram till mig och sÀger att jag har en Kristall-vit aura, som dÄ tydligen verkar vara vÀldigt sÀllsynt.. en utav dem mÀnniskorna gick tvÄ meter ifrÄn mig och sade - Din aura strÀcker sig hit.
Det chockerade mig faktiskt eftersom jag endast trodde mĂ€nniskor hade en aura pĂ„ ca œ-1meter och inte 2meter? Hursomhelst.. sĂ„ har jag fĂ„tt höra mycket konstigheter ifrĂ„n kĂ€nsliga/andliga mĂ€nniskor, om att jag var en MĂ€stare i mitt förra liv eller att jag var en freds-Ängel nedsĂ€nd ifrĂ„n himlen för att förĂ€ndra vĂ€rlden.
Sen har jag ju naturligtvis varit med om flera mystiska fenomen.. bĂ„de hos djur och mĂ€nniskor, sen trivs jag inte sĂ€rskilt mycket omkring elektriska-objekt, eftersom dem pĂ„verkas utav min energi och jag har lyckats förstöra flera elektroniker, dem blir antingen drĂ€nerade eller exploderar..😱

Personligen bryr jag mig inte sÀrskilt mycket om jag Àr precis som alla andra, det har ingen som helst betydelse för mig.. eftersom jag redan anser alla vara sÄ unika, med sina egna specifika talanger, gÄvor..osv.

Men jag skulle sĂ„ gĂ€rna vilja veta vad andra ser och kĂ€nner i min nĂ€rhet eller varför mĂ€nniskor talar sĂ„ om mig?đŸ€”

Hursomhelst..😊
NÀr jag fick höra ordet (vit) sÄ fick jag en kÀnsla utav en elektrisk energi?
Kommer den elektriska energin ifrÄn Uranus? Jag vet Àrligt talat ingenting om Uranus och jag skulle lugnt kunna sÀga att jag inte kan nÄgonting om Astrologi! Men det Àr alltid fascinerande att höra/lÀsa om vad andra har att skriva/tala om.

Tackar sÄ mycket för att ni tod eran tid Ät att lÀsa mina kommentarer,
ha nu en sĂ„ trevlig dag!☀_

Astrologos
1

Det hon sÀger stÀmmer bara delvis pÄ angivna dagar 4-5 oktober 2015. NÄgon opposition solen-uranus finns inte, den kommer först flera dagar senare. En opposition mÄnen-pluto finns dÀremot ganska kort tid.

Slutsats: hon svamlar.

Lycka Àr att fÄ göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

greenseng
1

Hon anvĂ€nder förmodligen en orb som högre Ă€n ±7°.
2015-10-05 kl. 00:00 sÄ finns faktiskt en Oppositon mellan Solen och Uranus.
Men den har en orb pÄ 7° 27'.

greenseng
1

Storkors och T-Kors tillhör nĂ„got som kallas aspekter inom astrologin. Med "aspekter" menas vinklar mellan planeterna. Det finns hĂ„rda aspekter, alltsĂ„ sĂ„dana som Ă€r jobbiga att ha att göra med, samt mjuka aspekter som Ă€r lĂ€ttare att hantera. Sedan finns situationen dĂ€r planeterna stĂ„r pĂ„ samma plats (Konjunktion) som dĂ„ kan vara hĂ„rd eller lĂ€tt eller neutral.

Storkors och T-Kors Àr hÄrda aspektmönster. De Àr jobbiga. Vid ett Storkors sÄ Àr fyra planeter inblandade. Förbinder man dem med varandra bildas ett kors pÄ kartan. Vid ett sk. T-Kors sÄ Àr tre planeter inblandade. PÄ kartan ser det ut som en 90°-triangel.

HÀr Àr ett exempel. Den andra kartan Àr ett Storkors. Den tredje Àr ett T-Kors.

De hÀr aspektmönstren Àr kombinationer av 180° aspekter (Oppositioner) och 90° aspekter (Kvadraturer).

180° aspekter ger en motsÀttning mellan tvÄ planeter. De stÄr pÄ motsatt sida till varandra i kartan och har en slags dragkamp.

90° aspekter stÄr i rÀt vinkel relativt varandra och dÀr Àr det ofta frÄga om allvarlig friktion.

Vid ett Storkors eller T-Kors sÄ strömmar energierna runt mellan planeterna och förstÀrker effekten i frÄga.

I bÄda fallen genereras energi. UngefÀr som nÀr du blir frustrerad och irriterad pÄ nÄgon annan. DÄ fÄr du faktiskt en "energikick". Normalt sett Àr det ju skönt med energi men hÀr blir det för mycket pÄ en gÄng och för okontrollerat. PÄ samma sÀtt ser man situationen nÀr det gÀller planeter. DÀremot kan man med tiden lÀra sig hantera situationen i frÄga. Den energi man dÄ fÄr access till kan anvÀndas i konstruktivt syfte till det mesta. Det Àr dÀrför de som har de hÀr mönstren i sina horoskopskartor ibland kan utrÀtta storverk och komma lÄngt.

Det Àr dÀrför man sÀger att hÄrda aspekter kan driva fram en potential eller en egenskap hos en mÀnniska.

SÀga vad man vill om hÄrda aspekter men de genererar alltid en massa energi!

greenseng
1

Har aldrig hört talas om en kristallvit aura. Än mindre sett nĂ„gon. Men det behöver ju inte betyda att den inte skulle finnas.

En gÄng sÄg jag en mÀnniska med alla regnbÄgens fÀrger i sin aura. FÀrgerna var tydliga och klara och jÀmnt fördelade. Men varje gÄng jag tittade pÄ kvinnan som hade detta fenomen sÄ började hon fnittra. Det var som om hon var hög pÄ nÄgonting.

Annars nĂ€r jag för ovanlighetens skull fĂ„r se en aura runt folk sĂ„ Ă€r det nĂ€stan bara den röda delen av spektrat som Ă€r synligt. Eller en ganska disig kombination av rött och orange. Men dĂ„ har de för det mesta varit i sĂ€ngkammaren och förlustat sig. 😃

Uranus kanske kan förknippas med elektricitet. Men egentligen tror jag att den förknippas med hela vetenskapen eftersom den upptĂ€cktes nĂ€r vetenskapen pĂ„ allvar började vĂ€xa till sig. Sedan tycks den ha en koppling till genialitet och speciellt unika mĂ€nniskor. Som exempelvis tankspridda professorer och dylika varelser. Men om planeter förknippas med auran det Ă€r mer Ă€n vad jag vet nĂ„got om. Men
 tillvaron Ă€r ju sĂ„ knepig sĂ„ det skulle inte direkt förvĂ„na mig.

Astrologos
1

Egentligen finns ingen orb för transiter, utan bara en exakt tidpunkt nĂ€r den intrĂ€ffar. Hon hade alltsĂ„ fel med sitt pĂ„stĂ„ende att dessa aspekter sammanföll den tiden.  Solens opposition uranus ligger ca 7 dygn framĂ„t i tiden, och dĂ„ Ă€r den aktuella mĂ„naspekten borta.

[Crystal93]
0

_DĂ„ förstĂ„r jag!😃SĂ„ skönt att jag fick det bevisat. Hoppas verkligen att hon i sĂ„ fall inser att hon har gjort fel, hon verkar trots allt inte vara en sĂ„n kvinna som vilseleder folk för nöjets eller pengarnas skull.😕Jag vill tacka er för tiden som ni har spenderat för min skull!😊Jag tror faktiskt att jag ska fortsĂ€tta studera Astrologi, det verkar ju vara ett fascinerande Ă€mne trots allt. Men vad som ocksĂ„ fascinerar mig Ă€r just stjĂ€rntecken och element.

Vad tror ni om ljudinspelningarna ifrĂ„n dem olika planeterna? Tror ni att Ă€ven dem Ă€r falska? Oavsett om dem Ă€r falska eller ej, sĂ„ hade Venus i alla fall en vacker ton, medan Mars hade en sĂ„ lĂ€skig!😍

Jag hade en diskussion med en vĂ€n hĂ€romdagen och dĂ„ sade jag till honom att det Ă€r underligt att jag som Luft element undermedvetet dras till mĂ€nniskor med Vatten element. Han besvarade mig genom att sĂ€ga att Luft och Vatten Ă€r Samma (H2O) varför tĂ€nkte inte jag pĂ„ nĂ„gonting sĂ„ uppenbart tidigare? Det skulle ju kunna förĂ€ndra hela legenden om Yin och Yang.đŸ€”NĂ„vĂ€l.. det Ă€r verkligen fascinerande att se hur mĂ€nniskor pĂ„verkas utav alla dessa planeter, stjĂ€rnor, element och energier hĂ€r i universum.

Hursomhelst..
Jag förstĂ„r vad du menar, du kanske tycker att jag Ă€r helt knasig.. men jag finner ingen anledning till att ljuga. Jag vill endast veta sanningen sĂ„ att jag kan utvecklas och gĂ„ vidare i genom livet. Haha.. jag vet Ă€rligt talat inte sjĂ€lv hur jag skulle reagera om nĂ„gon skrev/sade sĂ„ till mig! Men oavsett vad.. sĂ„ vore det trĂ„ngsynt och hĂ€nsynslöst utav mig att nonchalera det som mĂ€nniskor sĂ€ger till mig. Det betyder dock inte att jag tror pĂ„ allt som sĂ€gs.. utan jag finner det vĂ€rdefullt att vara öppen för alla förslag.😊

En vit aura kan Àven kallas för Kristall eller Kameleont (personligen sÄ föredrar jag ordet Kristall, eftersom det Àr ett sÄ fint ord), men det Àr dock inte en fÀrg i sig.
Du fĂ„r gĂ€rna lĂ€sa mera om det hĂ€r http://allaurasandchakras.com/aura-white-crystal.htm om du vill!👍Oroa dig inte.. sidan Ă€r antagligen sĂ€krad ifrĂ„n Virus.

Det mĂ„ste ha varit en speciell upplevelse för dig att se en RegnbĂ„gs-aura! Det skulle jag gĂ€rna vilja se med mina egna ögon.😼

Jag vet egentligen inte varför jag förknippade en vit aura med elektricitet, men elektricitet Ă€r ju vit och en vit aura sĂ€gs ju vara elektrisk, sĂ„ varför inte?đŸ€Šâ€â™‚ïž

En studie som gjordes för icke-troende mĂ€nniskor bevisade att allt och alla Ă€r omfamnade utav elektricitet, men att troende istĂ€llet kallade det för en aura. Jag kan inte minnas vart jag lĂ€ste det.. men finner jag sidan Ă„terigen, sĂ„ sĂ€nder jag den gĂ€rna!👍

Ja.. det var en bra frĂ„ga, vad har auror med planeterna att göra? Jag vet inte, kanske utav samma anledning som solen och mĂ„nen styr planetens energi? Det Ă€r bara en kĂ€nsla som jag har dock, ingenting mera.😊

FrĂ„gan Ă€r dĂ„ i sĂ„ fall.. hur kan dessa energier ha sĂ„ olika fĂ€rger?đŸ€”
Jag har ingen aning, men mÀnniskor ser ju inte fÀrg i onödan dock.

HĂ€r Ă€r lite beskrivningar om auror och deras fĂ€rger, och Ă€n sĂ„ lĂ€nge tycker jag faktiskt att dem stĂ€mmer bra!👍_

Astrologos
1

Auror och sÄnt Àr egentligen ett annat Àmne. Men om du Àr född 4 eller 5 oktober 1993 har du med sÀkerhet en exakt konjunktion mellan uranus och neptunus. Om denna sedan har aspekt, alltsÄ pÄverkar, t.ex. ascendenten eller MC kan det förklara mycket av dina upplevelser. För att veta om det Àr sÄ mÄste vi veta exakt var och nÀr du föddes. Skriv sÄ hÀr: 160813 1416 Stockholm

Den berömda astrologen Robert Hand beskriver det i boken "horoskopets symboler": 

"Förlusten av medvetandet, förĂ€ndrade eller alternativa medvetandetillstĂ„nd, det mystiska eller det ockulta. RevolutionĂ€ra ideal. Plötsliga försvinnanden, övergĂ„ngen till det okĂ€nda."

http://personkemi.webs.com/planetparen1.htm

Googla sjÀlv: uranus conjunct neptune.

greenseng
1

Luft och vatten samma? H2O? H2O Ă€r ju den kemiska formeln för vattenmolekylen. Det enda som kan sammankopplas till luft hĂ€r Ă€r vĂ€l möjligtvis vattenĂ„nga och luftfuktighet. Dock ser jag nog luft och vatten som tvĂ„ olika element.

Om du dras till mÀnniskor med vattenelement sÄ kan det bero pÄ din Ascendent. MÀnniskor som har Ascendenten i samma tecken dras omedvetet till varandra.
Dessutom kanske du sjÀlv har en förhöjning av vatten eller jord i dett eget Horoskop.

Ascendenten visar pĂ„ var ekliptikan skĂ€r horisonten i  öster vid din födelsetid. Ett enklare sĂ€tt att uttrycka det, om Ă€n inte helt korrekt, Ă€r: Den punkt i öster dĂ€r solen brukar gĂ„ upp. Men Ascendenten flyttar sig hela tiden mellan sydost och nordost.

greenseng
1

Att det inte skulle finnas en orb för transiter Ă€r det vĂ€l lite si och sĂ„ med. HĂ€r har olika mĂ€nniskor helt olika instĂ€llningar. Spelar ingen roll om de Ă€r astrologer eller inte. Jag har lĂ€st pĂ„ webben om mĂ€nniskor som har en nĂ€stan chockerande hög orb för de sĂ€ger sig kĂ€nna av transiten innan den Ă€r helt exakt och inflytandet ökar ju mer exakt den blir. De har alltsĂ„ en hög orb sĂ„ de kan vara förberedda innan transiten Ă€r helt exakt. Jag antar att kvinnan pĂ„ videon tillhör dem som vill ha en högre  orb hĂ€r. 

Eller att hon naturligtvis ser det som att aspekten Àr starkast vid en orb pÄ 0° men att hon medger en högre orb trots allt, speciellt nÀr det handlar om en sÄ stark konfiguration som ett storkors. Hon anser förmodligen att energierna hÀr strÀvar efter att flyta samman Àven vid en högre orb.

Eller
 missuppfattar jag dig hÀr?

Astrologos
1

De viktigaste transiterna Ă€r de som upprepar sig tre gĂ„nger och dĂ„ bildar vad jag kallar en transitperiod.  De lĂ€ngsta av dessa Ă€r frĂ„n jupiter, saturnus, uranus, neptunus och pluto. HĂ€r Ă€r dina ett Ă„r framĂ„t, gjorda med Solar Fire 9. 

Du kÀnde vÀl redan till alla med datum och allt?

greenseng
1

😃

Nej
 Det gjorde jag verkligen inte. Tittar nog alldeles för lite pĂ„ mitt eget horoskop, Ă€r jag rĂ€dd. Om nĂ„gon skulle frĂ„ga mig vilka tecken och hus mina egna planeter befinner sig i sĂ„ skulle jag förmodligen inte kunna ge ett tillfredsstĂ€llande svar. Och likadant Ă€r det med andra mĂ€nniskors horoskop. Det kan eventuellt ha lite med att göra med hur jag betraktar eller upplever ett horoskop vid en analys. Om man nu kan kalla det sĂ„. Eller sĂ„ Ă€r det ett resultat av att jag inte lĂ€gger ner tillrĂ€ckligt med energi pĂ„ det.

Sedan Àr astrologi bara ett av mina intressen. Jag arbetar inte med astrologi. AlltsÄ stÀller horoskop pÄ folk för pengar. Numera gör jag det sÀllan ens för skojs skull. Det kostar alldeles för mycket energi och tid.

DÀremot sÄ upplever jag astrologi som vÀldigt intressant. Kan mycket vÀl förstÄ att det förr ansÄgs vara en mycket hög disciplin i samhÀllet.

Har blivit lite nyfiken pÄ ditt eget horoskop. Skulle vara kul att kasta en blick pÄ det nÄgon gÄng.

Skulle du ha lust att dela med dig av din karta eller födelsedata? Men kÀnn det inte som ett tvÄng. KÀnner du inte för det sÄ kÀnner du inte för det.

Kyllan56
1

#15 Jag har lÀrt mig att en transit börjar aktiveras en grad innan den Àr exakt! Sedan kan Neptunus och Pluto passera upp till fem gÄnger.

”NĂ€r HjĂ€rtat och Sinnet Ă€r i balans
 DĂ„ Ă€r allt möjligt”

greenseng
1

Jo
 jag brukar anvĂ€nda en grad. Det blir sĂ„ himla rörigt annars.
Men det behöver ju nödvÀndigtvis inte betyda att de blir aktiverade dÄ. Det Àr vÀl snarare den orb som vanligtvis anvÀnds.

Jag vet för lite om sÄdana saker. Kanske Àr det sÄ att olika planeter aktiveras vid olika avstÄnd. Jag sÄg pÄ nÀtet att vissa anvÀnde högre orb för Uranus, Neptunus och Pluto. Om jag fattade deras resonemang rÀtt. Kan bli lite rörigt nÀr folk diskuterar. Kanske anser de att dessa planeter har ett tyngre inflytande i och med att de rör sig sÄ lÄngsamt.

Vad jag grunnar pÄ nu Àr om man anvÀnder en mindre orb för mindre aspekter typ semikvadrat t.ex. FÄr vÀl försöka luska ut vad proffsen anser.

Det programmet jag anvÀnder har en grad som default till alla aspekter oavsett planet.

Jag sÄg andra som hade en extremt liten orb. Handlade ibland om bara nÄgra minuter. HÀr finns tydligen olika tekniker.

En fingervisning hĂ€r frĂ„n verkligheten var nĂ€r Pluto lĂ€mnade Skorpionen och gick in i Skytten. NĂ€r en planet lĂ€mnar sitt eget tecken sĂ„ ger den ifrĂ„n sig en kaskad av sin energi. Den fĂ„r liksom ett utbrott. Jag satt med CNN pĂ„ och klockan i handen. NĂ€r Pluto hade en minut kvar (vinkelmĂ€ssigt), om ens det, sĂ„ skedde den legendariska jordbĂ€vningen i Kobe i Japan. 1 000 000 poĂ€ng till astrologin! För mig tog astrologin sin slutgiltiga examen hĂ€r. Jag menar
 Kan man fĂ„ ett klarare bevis?

Om samma regel gÀller för Transiter sÄ har Astrologos utan tvekan en poÀng hÀr nÀr han sÀger att Transiter Àr exakta. Och Àven de som anvÀnder en orb pÄ bara en eller ett par minuter. Den enda anledningen dÄ att anvÀnda en orb pÄ en grad Àr vÀl att man blir förvarnad innan det smÀller av.

Astrologos
1

NĂ€r man studerar transiter pĂ„ ett Ă„r eller mer blir det bara förvirrande med orber. Det Ă€r transitperioder som Ă€r viktiga. 

Vid korta perioder Ă€r orb och nummer (t.ex. 1 av 3) av stort vĂ€rde.  En period av ca 14 dagar kan vara lagom för en koll av aktuella tendenser. Jag anvĂ€nder Solar Fire 9, gör en skĂ€rmdump (windows +PrtSc) och redigerar sedan med foton.

Resultatet blir detta.

greenseng
1

Okay. Du sĂ€ger: "Egentligen finns ingen orb för transiter, utan bara en exakt tidpunkt nĂ€r den intrĂ€ffar." Men
nĂ€r jag var hos tandlĂ€karen sĂ„ var det 0° 30' kvar innan Kvadraturen mellan Mars och Saturnus var exakt. Att rĂ€kna med en orb pĂ„ minst 30' hĂ€r vore kanske inte helt fel. Fast egentligen Ă€r antagligen standardorben pĂ„ 1° det bĂ€sta. Vad jag vill komma fram till Ă€r att om man vill ha nĂ„gon praktisk nytta av transiter sĂ„ bör man nog ha en orb i alla fall.

Astrologos
1

Tack för den intressanta upplysningen om tandlÀkaren. Denna transit passar vÀl in pÄ den aktuella hÀndelsen.

HĂ€ndelser intrĂ€ffar naturligtvis sĂ€llan pĂ„ exakt transit, utan i nĂ€rheten. En grad före och efter Ă€r en hyfsad tumregel vid enstaka transiter. I detta fall var det dessutom tredje och sista exakta av en transitperiod. Var besöket 11e eller 13e augusti. 

Sol-venus konjunktionen samtidigt antyder att det var rĂ€tt mysigt hos tandlĂ€karen. Jupiter sextil solen signalerar god bĂ€ttring. Men vad innebar tredje transiten för mars över IC?  Snubblade pĂ„ hallmattan och slog ut tanden?

greenseng
1

Detta hÀnde den 11-e.

Jo. Det var ganska mysigt dÀr. Mest beroende pÄ den kvinnliga tandlÀkaren som just ÄtervÀnt frÄn nÄgon slags tjÀnstgöring i Afrika. Hon verkade mycket erfaren.

Nej. Tanden var inte utsatt för nĂ„gon olyckshĂ€ndelse. Den var helt enkelt i extremt dĂ„ligt skick. Jag Ă€r inte vĂ€rldens bĂ€sta pĂ„ att ta hand om mina tĂ€nder. 😐

Kyllan56
0

#18 Jag pratade idag med Katarina Campagnola och passade pÄ att frÄga om orber och transiter Hon sÀger att Reinhold Ebertin sagt att en transit Àr aktiverad 45 bÄgminuter innan och 15 bÄgminuter efter den Àr exakt. AlltsÄ den Àr verksam i en bÄgminut.

DĂ„ Ă€r allt möjligt”

greenseng
1

Det lĂ„ter sant. SjĂ€lv experimenterar jag nu med 1° innan och 0° 30' efter nĂ€r det gĂ€ller de "stora" eller vanliga aspekterna och transiter. Funderar kanske pĂ„ att Ă€ndra detta. Åtminstone till 15' nĂ€r det gĂ€ller efter. Men 45' nĂ€r det gĂ€ller innan Ă€r antagligen inte sĂ„ tokigt heller. Det hĂ€nder ju sĂ€llan nĂ„got nĂ€r aspekten Ă€r i avtagande. Och antagligen inget nĂ€r den Ă€r högre Ă€n 45'. Jag har alltid varit en smula osĂ€ker nĂ€r det gĂ€ller detta. Man vill ju inte ta risken att missa nĂ„got. DĂ€remot blir horoskopet för "grötigt" nĂ€r orberna blir för stora. Ibland sĂ„ missar man skogen för bara trĂ€d. Ett val mellan tydlighet och mĂ€ngd.

NÀr det gÀller de smÄ aspekterna Àr jag ocksÄ osÀker. HÀr har jag 30' pÄ de ankommande och 15' pÄ de avtagande. Vet alltsÄ egentligen inte om det blir en skillnad i orb hÀr nÀr det gÀller aspekter. Eller om man skall ha samma orb till bÄde stora och smÄ aspekter.

Hade en gÄng en semikvadratur mellan transiterande Mars och Mars. NÀr orben var pÄ 15' ankommande blev jag utsatt för ett ytterst obehagligt rÄnförsök dÀr jag precis lika vÀl kunnat bli dödad. RÄnaren var hög som eiffeltornet pÄ en drog som antagligen tillhör den nya generationens droger. Aldrig sett ett liknande beteende. Det hade antagligen rÀckt med att man hade andats fel för att det skulle smÀlla av. Han var alltsÄ vÀrre Àn psykotisk. Och stor som ett hus (Ätminstone jÀmfört med lilla mig). Inte en bra kombination.

Jag klarade mig genom att bjuda honom pĂ„ en Espresso! 😃

Han blev sÄ förvÄnad att han kom av sig helt. Sedan satt han bara och smuttade pÄ espresson och skakade pÄ huvudet och muttrade gÄng pÄ gÄng för sig sjÀlv: "Detta har jag aldrig varit med om förut".

Och det stĂ€mmer sĂ€kert. 😃Det var tack vare facebook som det hela intrĂ€ffade. Jag har inte facebook sjĂ€lv. Men uppenbarligen har en av mina grannar det. Som antagligen anvĂ€nder nĂ„gon typ av begĂ€rliga droger. Vilket han hade varit dum nog att tipsa om pĂ„ facebook. SĂ„ snubben hade helt enkelt valt fel trappuppgĂ„ng att gĂ„ in i. Jag rĂ€ddade antagligen livet pĂ„ en mĂ€nniska utan att ha en aning om det. 😃

Kyllan56
0

Det gĂ€ller alla aspekter.  Ja egentligen skulle man kolla varenda aspekt hos sig sjĂ€lv för att kolla nĂ€r man mĂ€rker en aspekts inverkan.

Fy vad hemskt och skrĂ€ckfyllt det lĂ€t med rĂ„naren!😼Men jag försĂ„t att du avvĂ€pnade honom med en god kopp java. RĂ„naren gav vĂ€l komma av sig ett namn.😂

DĂ„ Ă€r allt möjligt”