Söndagen 9:e Februari
Godmorgon alla sjusovare. đ
HÄller pÄ att sliter med mitt nya Ubuntu. Utan tvekan ett nattjobb.
Ubuntu Àr alltsÄ ett operativsystem av Linux-typ. à tminstone Àr det sÄ jag ser det men jag Àr helt sÀker pÄ att de flesta super-nördar har ett helt annat sÀtt att se det. Kanske till och med ett helt personligt sÀtt att döma frÄn heta diskussioner pÄ nÀtet.
Om jag hade varit en tonÄring sÄ skulle jag sagt:
- Ahh⊠ett nytt operativsystem. Whoah⊠vad flippans kul. Kosmos Ă€r inget annat Ă€n ett gigantiskt operativsystem sĂ„ det hĂ€r skall bli skoj-skoj. Tra la laâŠ
Men nÀr döden flÄsar en i nacken sÄ sÀger man:
- Neeej⊠inte ett sÄn't dÀr till. Blir det aldrig lugnt nÄgon gÄng? Vad har jag egentligen gjort för att förtjÀna detta? Bara strul, strul och Ànnu mer struuuuul.
Och nu Ă€r det bara kvar att försöka fĂ„ Thunderbird (ett mail-program) att fungera ocksĂ„. Gud hjĂ€lpe mig. đ€
đ
Glad söndag
VÀrd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
God dag pÄ er!
Har nĂ„gra lyckats slita sig frĂ„n os idag.. đMen mĂ„nga lĂ€r se ut som fyrkanter efter att ha suttit vid tv och glott đ
Ha en bra vilodag pĂ„ er alla đ€
OS?
SÄdant tittar inte en som jag pÄ.
âïž
OS! Operativ System! Toppen!
Ăntligen har folk fattat nĂ„got.
- Vad? VadĂ„?? Olympiska Spelen??? HĂ„ller folk pĂ„ med sĂ„dant trams fortfarande? Ăr de inte kloka? Det borde kallas DOS istĂ€llet.
Dopades Olympiska Spel. Efter Microsofts gamla inköpta operativsystem.
Fick igĂ„ng Thunderbird till sist. Ăven om vi hade lite olika uppfattningar om vilka portar som skulle anvĂ€ndas.
Vi fÄr vÀl se om det hÀndelsevis gÄr att köra mitt gamla astro-program ocksÄ. I sÄdana fall jublar jag!
cu all
đ
NÀr nÄgon sÀger OS tÀnker jag ocksÄ pÄ operativsystem som Linux och Windows.
Det Àr troligen en yrkesskada.
đ€Ș
Det var flera Är sedan jag först fick höra talas om Linux. Men nÀr jag tÀnkte prova det kom jag till en site som hade hur mÄnga olika versioner som helst att erbjuda. Och jag förstod att systemet fortfarande var pÄ en 15-Ärings nivÄ.
DÄ slÄss man fortfarande om vem som kan skriva den hÀftigaste koden. Man tÀnker inte ett dugg pÄ anvÀndaren.
Efter nÄgot eller nÄgra Är sÄ kollade jag igen. Ok, det verkade bÀttre. Nu hade man nÄtt en 19-Ärings nivÄ och fattat att det fanns nÄgot som hette anvÀndare ocksÄ. Men inte att de flesta anvÀndare egentligen inte vet ett dugg om datorer.
Nu har man kommit upp i ungefĂ€r 25-Ă„rs Ă„ldern. SĂ„ nu börjar det likna nĂ„got. Fast⊠nu har man börjat komma pĂ„ att det finns nĂ„got som heter pengar ocksĂ„. NĂ„got som folk i New Age kom pĂ„ direkt frĂ„n början. đ
Vi fÄr vÀl se hur det slutar.