Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 816 ggr
Magi-cat
2013-11-30 10:03

God Dagens 30/11

Tänk att det är adventshelg och snön kom alldeles lagom!

Det lär vara en speciell konstellation just nu. Är det någon som kan säga något mer?

http://earthsky.org/tonight/sun-in-ophiuchus-november-29-to-december-18

Ha en trevlig dag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Sol69]
2013-11-30 13:39
#1

Ha en mysig lördag och en trevlig helg på er alla.. jag ska snart bege mig till jobbet.. så ingen rast och ingen vila 👋

Magi-cat
2013-11-30 13:41
#2

Trevlig lördag på jobbet! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-30 20:01
#3

Go' kväll. Jag har suttit och fyllt kapslar med Ashwagandha och alldeles dammig.

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-30 22:03
#4

Ashwa…vad för något? 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-12-01 04:32
#5

#0

   Ophiuchus eller Ὀφιοῦχος   ( testa att uttala det på latin ) kallas på svenska Ormbäraren, om jag inte blivit helt felunderrättad.
Det är en Konstellation som länge kämpat för att få vara ett Tecken i Zodiaken.

Det är en snubbe som roar sig med att bära omkring på en stor orm. Och det finns faktiskt en konstellation nära som heter Ormen.

Annars kunde man ju faktiskt tänka sig Zodiaken som varande en stor orm som slingrar sig runt vår lilla jord och att denne Ormbärare, eller Ὀφιοῦχος ( för att krångla till det ), går omkring och kånkar på denna orm. Vilket också skulle förklara precessionen, alltså tiltandet av jordens axlar, vilket krånglat till det till den milda grad att vi nu har två zodiaker. En Tropisk och en Siderisk.

Och hade det varit så… så hade nog Ormbäraren redan varit ett av våra Tecken i zodiaken. Fast den hade då nog bytt plats med Skorpionen. För det är faktiskt en fördel med bara 12 Tecken istället för 13. Men det är klart… Bråket om detta hade förmodligen lett till en massa världskrig så… det är nog bäst att det är som det är.

Tittar man upp mot stjärnhimlen en mörk natt så ser man ett hav av ljuspunkter. Hur folk får för sig att gränserna mellan dessa skall dras är väl helt upp till deras fantasi, kan man tänka.

Och skall man vara riktigt petig här så gick vi antagligen in i Ormbäraren för redan en månad sedan, ungefär. Om vi använder oss av den traditionella västerländska Tropiska Zodiaken.

cu

Farwuq
2013-12-01 05:04
#6

Vi  låter det vara som det är. Att blanda in nya tecken i den traditionella astrologin eller flytta på gränserna skulle bara ställa till med en massa problem.

Då är det bättre att utveckla en helt annan astrologi bredvid och se vem som får mest rätt.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: