Annons:
Etikett5-litteraturtips
Läst 2568 ggr
Magi-cat
6/13/13, 11:14 AM

Descartes och mysticismen

Läser just nu en bok som jag tycker är intressant: "Descartes hemliga anteckningar" med underrubrik: En sann berättelse om matematik, mystik och strävan efter att förstå universum.

Författare: Amir D. Aczel.

Descartes har väl inte varit mitt största intressa precis, inte alls faktiskt. Men boken ställer mycket på huvudet och det är mycket jag inte hade en aning om! T.ex. hur Descartes hade nära kontakter med mysticism, astrologi, alkemi och rosencreutzare; hur en del försökte förena vetenskap och gud; hur nära förknippade den mystiska lärorna var med vetenskapen osv.

Descartes föddes 31 mars 1596 i La Haye en Touraine (nuvarande Descartes) och dog i Stockholm 11 februari 1650.

Ett datum som ofta återkommer i hans liv är 11 november eller natten mellan 10 och 11 november. Han gav ut sin doktorsavhandling den dagen, han hade tre mycket viktiga drömmar den natten, kometer syntes den natten osv.

Det är mycket om hemliga tal, heliga tal och 666 bl.a.

Descartes efterlämnade en hemlig dagbok, med mystiska tecken inspirerade av alkemin…

Min frågeställning är något diffus, men är det någon som vet något om datumet 11 november? I förhållande till Descartes, i förhållande till vetenskapen?

Går det att säga något om Descartes "stjärnor" utifrån de upplysningar som finns?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
6/13/13, 12:16 PM
#1

Det enda som jag just nu kommer ihåg är vapenstilleståndet 1918 som avslutade första världskriget.

😮

Denna länk är kanske till hjälp: http://sv.wikipedia.org/wiki/11_november

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
6/13/13, 2:59 PM
#2

Tack! Tänk att det fanns i wiki! 🙂

Det var mest lite intressant att Descartes med så mycket epokgörande matematik i sitt renommé haft samröre med - annat…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
6/13/13, 4:21 PM
#3

Descartes är intressant.

"jag tänker - alltså finns jag". 😃 En bra slutsats.

Bestyrker min egen tanke att medvetandet är viktigast. Ok… det finns tydligen buddhister som säger samma sak, men det gör ju inte tesen sämre. 😃

Vissa skulle nog invända mot ovanstående och fråga: - Men… vem eller vad skapade medvetandet då?

Och på detta svarar jag bara: - Om så vore så måste denna eller detta trots allt ha ett medvetande. Eller hur? 🙂 Och utan medvetande så skulle ni inte ens kunna tänka denna tanke. 😃

Jag skäms faktiskt att erkänna att jag faktiskt inte kände till Descartes banbrytande upptäckter i matematiken. Det är alltid hemskt när man kommer underfund med hur ignorant man är. 😃

Så tack för den upplysningen. Nu kommer jag att drömma mardrömmar i natt om min horribla ignorans. Jag tyckte det räckte med nattens mardrömmar om en vredgad gud som höll en jättestor mastodont-bibel i näven och denna mastodontbibel såg ut att bilda en gigantisk, mördande flodvåg. I mina mardrömmar är det hålligång minsann. 😃

Magi-cat
6/13/13, 5:03 PM
#4

#3 Då kan jag rekommendera den boken!😎

Jag tyckte som sagt inte att han var särskilt intressant. Cogito ergo sum kände jag naturligtvis till, men inget mer som väckte större intresse. Så jag var också ignorant!

(Medvetandet är intressant. När blir cellen medveten? Steget från omedveten cell till medveten människa?)

Och just kopplingen i den tidiga vetenskapen mellan t.ex. talmystik samtidigt som Descartes strävade efter ett så ambitiöst mål som en universell vetenskap hade undgått mig.

Sedan fick han kyrkan efter sig och kodade anteckningarna och försökte dölja sin sanna tro vilket gör det hela lite komplicerat. Han gav stöd åt Kopernicus och upptäckte rörelselagarna. Men chocken över rättegången mot Galilei och rädslan för inkvisitionen satte käppar i hjulen.

Men det är nästan så matematik blir väldigt intressant…Man lär sig alltid något nytt!😎

Men det blir nog inga mardrömmar av det! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
6/13/13, 11:00 PM
#5

#4

Jo. Det blir massor med mardrömmar. Med massor av tal och formler som jagar dig med sina skär-femmor och hugg-sjuor. 😃

Farwuq
10/23/13, 7:04 AM
#6

Siffror och siffror, jag brukar vakna 3:33.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
10/23/13, 11:35 AM
#7

#6

Häftigt! Tre treiga treor. 😃

Tre är ju ansett som ett mycket speciellt tal. Det är väl det minsta antal räta linjer som behövs för att innesluta en yta. 🤔

Magi-cat
10/23/13, 12:07 PM
#8

sant, treor är speciella…

Har för mig det stod något i boken….🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
10/23/13, 2:00 PM
#9

Läste någonstans för lite sen där trean nämndes bl.a som viktigt tal i jämförelsen astrologi och vad som kännetecknas som treenigheten inom kristendomen, katolisismen mfl religioner om det nu finns.

Man förklarade aldrig exakt hur och varför det är så men skulle va intressant titta närmare på sambandet.

Tycks höra samman i grunden på nått sätt 🙂

Magi-cat
10/23/13, 2:22 PM
#10

Mycket som tycks höra samman i grunden…🙂

Men man förstår att mycket doldes i hemliga sällskap, att det inte var öppet för alla. Mycket har gått förlorat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/23/13, 3:49 PM
#11

#10

Nej, Katten det är inte säkert, frimurare m.fl. har en massa konstiga saker för sig.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Kottschejk]
10/23/13, 5:42 PM
#12

Som fortsättning på #11 🌺

Tror begreppen av "slutna sällskap" är mest en konsekvens av bristande förståelse av samhällets bild på den tiden och strävan hos människor till vilja blåsa upp alltsammans till förmån av mystisk.

I alla fall om man ser tillbaka från förra seklets början och en bra bit tillbaka till medeltiden då dem första enkla tarotlekarna sägs vara baserade ifrån ( spelkorten), som parallell till rosencreutziska läran.

Helt i onödan om man tänker efter. För inom vilka samhällsklasser hittas t.ex kunskaperna som möjligheter till kunna läsa skriva och räkna  som roa sig med t.ex korten (liksom astrologi) - Adel och högre ståndsfamiljer.

Visconti Sforza tarocchi sägs ha målats i mitten av fjortonhundratalet åt hertigen av Milano. Finns i New York att begrunda på museum.

Ytterligare en troligen den äldsta, skapad av landsförvisade fursten i Pisa - Francois Fibbia d. 1415. Mantegnaleken, numrerad från 1-50 med 5 sviter om 10 kort i varje. Hämtat ifrån boken Tarot, skriven av Tad Mann.

Alltså kan man utgå ifrån att det fanns kunskaper om dessa sakerna långt före dem här andra sällskapen började använda sig utav lärdomarna och lät förfina dem till sina egna idéer.

Man funderar vad syftet kan ha varit ifrån början när man ser till korten, kan det handlat om ett astrologiskt instrument som använts på skoj eller på fullaste allvar. Tja influenser ifrån Babylon hittas bland flera av korten som exempelvis Tornet och Världen.

Hur som helst är det intressant 🙂

[greenseng]
10/23/13, 8:18 PM
#13

#12

Tarotens ursprung är omstritt. Jag fick en gång lära mig att den vanliga kortleken är en förenkling av Taroten där The Fool är Jokern. Den enda överlevande av Major Arcana.

The Knights är också borttagna. Fick också veta att en Knight från början är en Centaur eller Kentaur. Den tillhörde alltså mystikens värld och skulle alltså inte förknippas med ett stjärntecken som en människa gör ( King, Queen och Page ).

The World ( Nr 21 ) skall egentligen vara en hemafrodit som dansar med en orm. Världsormen. När en människa kommit dit har hon full förståelse och kontroll över den illusion vi kallar världen.

Jag läste i en bok ( som jag fortfarande letar efter att återse för att kolla källan ) att den första hittade Taroten var stentavlor där inristningarna beräknades vara minst 10 000 år gamla ( hur de nu kom fram till det. Letar som sagt efter källan. Såg materialet alldeles för tidigt i mitt liv då folk var övertygade om att Tarot var en möbel ).

Allt som innehåller en referens till de fyra riktningarna ( Minor Arcana ) anses vanligtvis bygga på en urgammal tradition. Dit hör också korset.

Personligen tror jag inte att Taroten är avsedd att spå med. Det är nog egentligen en lärobok.

Annons:
[Kottschejk]
10/23/13, 9:23 PM
#14

Ja det skulle man nog kunna säga att tarot mer liknar detta med böcker. Det sägs ju också att grupper inom Judendomen använde sig av detta med Kabbalah för kunna studera Torah rullarna på avstånd.

Kul där med stentavlorna, det påminner ju då mycket om Moses och dem tio budorden. Den religiösa inblandningen fanns kanske redan på den tiden 🙂

Det där om riddaren var nått nytt för mig, låter som hämtat ifrån antika mytologier.

Kanske OT till ämnet men har en gammal rund gipsavgjutning ("också hittad på vinden") som jag funderar på renovera och färglägga så tavlan kan bli lite snyggare att ha hängande på en vägg framöver.

Från början varit förgylld men bleknat och spruckit av tidens tand.

Säkert gjord sent 1800 tal eller där omkring.

Föreställer hur som helst ett havsmotiv med två delfiner i gammal stil (ordentliga gälar som havsodjur). På den ena delfinen sitter ett ungt par bland vågorna, uppfattar dem som ungdomar, en flicka och en pojke i klass med keruber. Killen pekar på flickan som rider på den andra delfinen en liten bit bort strax intill.

Hon rider ensam på en egen delfin och ser samtidigt lite lockande och frågande ut i ansiktsuttrycket och håller upp ett par fiskar hon fångat.

Någon som vet var man kan hitta förklaringar på gamla konstmotiv?

Verkar som den är baserad på någon mytologi av nått slag.

Tänker på risken med falla för synd och otrogenhet när man ser den.

Helt klart lärorik att ha på väggen, "möjligtvis därför den hamnade på vinden" 😃

[greenseng]
10/23/13, 10:40 PM
#15

#14

Låter som tarotens kort - "The Lovers".

I ursprungsversionen innehåller den en man och två kvinnor. Den moderna versionen är lite mer romantisk med bara en man och en kvinna.

Det gamla kodordet för The Lovers är "Val". Jämför med det gamla kodordet för "The Fool" som är "Ett val erbjuds".

Personerna här lockas med ett val, som när de faller för det kommer att föra bort dem från den klassiska och accepterade vägen i samhället.

Valet kommer naturligtvis att ge honom och henne bekymmer.

Men…

I deras omedvetna sfär är valet redan gjort.

[Kottschejk]
10/23/13, 11:56 PM
#16

Fascinerande när man funderar på hur annorlunda allting var förr i världen. Bara en sån sak som kvinnans roll och värde i jämförelse med mannen. Något som kanske mest återspeglas i löneskillnaderna om man ser till dem länder som gått framåt i utvecklingen i västvärlden. I mindre utvecklade områden så dröjer säkert delar av detta kvar i människosynen på många håll.

Tar man t.ex rösträtten att få delta i val och rösta så infördes inte dem reformerna fören 1921 på bred front i allmänna val för kvinnor. Innan dess så var det bara vissa högt uppsatta som hade den tillgången.

Skulle tro tavlan kan vara en kopia av ett original i brons kanske.

Tolkar man stilen så inte omöjligt den kan hört hemma i en mer offentlig miljö ifrån början. Kommer bli ett litet projekt att få ordning på den iofs men när den väl blir färdig så kan den nog bli ganska effektfull, nästan som i 3D bara man lyckas med färgläggningen.

Roligt med avgjutningar då dem skiljer sig i konturerna sådär på djupet och samtidigt sticker ut lite.

Vad berör tråden så känner jag inte till så värst mycket mer än att Sverige hade ganska mycket samarbeten med Frankrike under dem här århundradena. Mycket möjligt en anledning till varför Descartes kom till Stockholm som han gjorde. Tänk vilken fin intressant historia som vi kan känna oss stolta över. Läste att han tillbringade större delen av sitt liv i Tyskland också. Fanns bl.a mycket med järnframställning och järnbruk som startade upp vid den tiden och framåt därefter.

Vet inte om han deltog i den sortens alkemi, men vem vet…..😃

Farwuq
10/24/13, 9:08 AM
#17

Detta var mycket intressant att läsa.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/24/13, 9:22 AM
#18

#16 Descartes inbjöds av drottning Christina. Hon var mycket intresserad av hans forskning och han fick verkligen göra skäl för lönen. I arla morgonstunden (han var sjuklig och behövde egentligen mycket sömn) skulle han diskutera vetenskap och filosofi med drottningen. Hon var oerhört intresserad och fick aldrig nog av att höra hans utläggningar om filosofiska och vetenskapliga frågor. (Tänk att ha en egen filosof!)

Tyvärr blev detta inte populärt hos vissa och det spekuleras om att han ljöt en för tidig död, med viss hjälp.

Descartes ska också ha varit bevandrad i alkemi. Det var ju det som var den tidens vetenskap! Alkemin var så oändligt mycket mer än vår tids trivialtolkning att de "trodde de kunde göra guld av gråsten".
Tyvärr fick han, av förståeliga skäl, kalla fötter efter vad som hände Bruno och Galilei och kodade eller förstörde sina anteckningar.

Mycket som gick förlorat där, eller blev försenat…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/24/13, 9:27 AM
#19

Det var/är farligt att gå emot kyrkans dogmer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Kottschejk]
10/24/13, 12:17 PM
#20

Ja det fanns nog många som råkade illa ut.

Både av att man utmanade det vedertagna traditionella men också krig som härjade. Svenskarna och Danskarna inte minst.

Kom & tänka på detta med Tycho Brahe, han var ju också alkemist.

Inte så långt ifrån drakens hemtrakter och ön Ven utanför Landskrona.

Skiljer sig visserligen jämt 50år mellan dessa herrar….Ven blev ju inte Svenskt heller fören 10 år efter Descartes död.

Han kände säkert till Brahe och hans arbetsinsatser, ligger nära tidsmässigt.

Annons:
Farwuq
10/24/13, 12:57 PM
#21

Ven känner jag väl till. Jag har två systrar som bor där ute.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/24/13, 2:17 PM
#22

Intressant om tarotkorten också. Det låter helt klart att de inte var tänkta att "spå" med, utan mycket viktigare än så, med sin djupa symbolik. Allt annat än lekverktyg och säkert dyrbara för de få som hade råd att hålla sig med en lek. Eller lekare.

Stora Arkanan med sin tolkning av själens resa genom alla steg från oskyldiga nollan, till fulla nollan Världen och lilla arkanans (antagligen tidsmässigt senare) fyra element (riktningar och numerologi) är komplicerad med tydlig, mystisk men nästan logisk, mytologisk - men tänk att den ännu passar så bra i vår tid!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/24/13, 2:20 PM
#23

Kottschejk, du nämner rosencreutzarna och Descartes blev beskylld för att tillhöra dem. Han förnekade det, ihärdigt, förståeligt nog eftersom det var förenat med livsfara att tillhöra sådana sällskap. Ändå, i boken jag läste tar man upp flera paralleller mellan Rosencreutzarna och Descartes….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/24/13, 7:49 PM
#24

Han var kanske med, men fick ljuga för att rädda sitt eget skin.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/24/13, 9:26 PM
#25

#24 Finns lite tecken på det, ja…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: