18:e september
Jag Àr ledig idag och ska till Gerdahallen snart och ha lite rehabgympa.
đ
VÀrd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
God förmiddag..
Jag Ă€r inte ledig utan jobbar kvĂ€ll.. ska snart ta tag i min dag och börja göra lite nytta.. đ
Ha en trevlig dag.. och hĂ€r lyser i alla fall âïž
Nu Äskar det, sÄ det Àr nog bÀst att stÀnga datorn.
VÀrd pÄ Pyssel och medarbetare pÄ PÀrlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, Àgare till Emos Shop sen 1973
Ingen Äska i sikte frÄn min horisont.
đ
Ă skar?! Men oj! Inte hĂ€râŠska snart hem och titta till datornâŠ
Hoppas det var bra pÄ jympan, Draken!
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, jag mÄr bra av den.
Jag skulle behöva ha den tre gÄnger i veckan, men det finns bara tvÄ.
đ
MÄndag 14:15 och onsdag 11:00.
Skulle ocksĂ„ behöva ha lite gympa, faktiskt. Skulle förmodligen behöva ha allting i den vĂ€gen. đđ Ă tminstone kĂ€nns det sĂ„ ibland. Har lovat mig sjĂ€lv att köra igĂ„ng med nĂ„got hemma nĂ€r lĂ€genheten blivit stĂ€dad. Men⊠det vet man ju hur det brukar bli med sĂ„dana löften. đ§đŽđŽđ
Vid halv ett i eftermiddags sÄ var det ett par gigantiska urladdningar alldeles utanför. à ska kan ibland vara respektingivande. Pratade med min dotter i telefon och det verkade som om Äskan ville ha ett ord med i laget.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag antar att de har ordentliga Äskledare i hyreshus. Men det Àr ordentligt höga trÀd utanför fönstret sÄ de borde vÀl ta det mesta annars.
Nu ser jag att Venus Àr i nÀstan exakt konjunktion med Saturnus i Skorpionen. Och de har en hel hög med olika aspekter inblandade. Skall bli skoj att se hur det gÄr med mitt lilla forskningsprojekt.
Förmodligen kommer ingenting att mÀrkas. à tminstone inte just nu. Skorpionen Àr lite hemlighetsfull av sig. Men jag sÄg att Edward Snowden blivit nominerad till Sacharovpriset. Citerar:
_"Genom sin handling avslöjade herr Snowden systematiska och vidstrÀckta krÀnkningar av grundlÀggande rÀttigheter, sÀrskilt yttrandefrihet och rÀtten till privatliv, genom övervakningsprogram och satte igÄng en banbrytande global debatt om massövervakning, regeringshemligheter och privatinformation."
_
StĂ€mmer faktiskt rĂ€tt bra in pĂ„ Venus i konjunktion med Saturnus i Skorpionen. VĂ€ldigt bra, faktiskt. đ
Och man fÄr ju inte glömma bort deras sextiler till Pluto i Stenbocken.
đĄ
Vilka krÀk.
đ Jo, men visst.
Om du har en smartphone eller liknande med GPS sÄ kan du ju bli spÄrad var du Àn Àr ( nÀstan ). Men en GPS kan man ju stÀnga av.
Inte sant?
Men det spelar egentligen ingen roll. Dina program i telefonen kan inte anvĂ€nda GPS dĂ„, men telefonen sĂ€nder fortfarande ut signaler. SÄ⊠du kan bli spĂ„rad i alla fall. Ha Ha⊠LĂ„ng nĂ€sa pĂ„ dig. đ
đ€
Jag har stÀngt av GPS det drar sÄ mycket ström.
đ
Förvisso. Men det drar ÀndÄ ström tillrÀckligt för att du klart annonserar var du Àr inom en radie av 100 meter eller mindre. ( Har jag för mig att det var. Fick informationen frÄn en som kÀnner till sÄdana hÀr saker men jag var inte helt koncentrerad).
Och detta kan faktiskt vara en fördel i mÄnga fall. Om telefonen blir stulen exempelvis eller om du Àr ute nÄgonstans och blir medvetslös eller nÄgot annat hÀnder och GPS inte Àr pÄ.
Men ibland kanske man vill vara lite hemlig och inte vill att hela vĂ€rlden skall veta exakt var man befinner sig. Jag tycker inte det kĂ€nns sĂ„ bekvĂ€mt att vem som helst, nĂ€r som helst, kan ta reda pĂ„ exakt var jag hĂ„ller hus. PĂ„ nĂ„got mĂ€rkligt sĂ€tt sĂ„ stör det mig faktiskt. Ăven om jag inte har nĂ„got som helst att dölja. Det kĂ€nns Ă€ndĂ„ lite jobbigt, faktiskt. Man behöver ibland lite verkligt privatliv.
Om myndigheter och liknande kan fÄ information om det sÄ kan faktiskt vem som helst fÄ det. Det Àr bara en frÄga om kunskap. ( Eller pengar ).
Ăvervakning bryter ner egensinne och motstĂ„ndsvilja, Ă€ven vid bara möjligheten att man blir övervakad, Ă€ven om man inte har nĂ„got att dölja!..
Med tiden förĂ€ndras bĂ„de beteende och moraliska vĂ€rderingarâŠ
"Alltför fÄ diskussioner förs om hur massövervakning pÄverkar mÀnniskor och samhÀllen, med vetenskapliga och filosofiska utgÄngspunkter. För forskningen visar otvetydigt att övervakningen förÀndrar oss, alldeles oavsett om vi har nÄgot att dölja eller om nÄgon missbrukar informationen."
http://www.svd.se/kultur/overvakningen-forandrar-oss_8528274.svd
Jag har tvÄ "reservabonnemang", de finns i mina hederliga Nokia 3310, en röd och en blÄ.
đ
Om det skulle knipa och jag skulle vara ute pÄ en tvivelaktig resa, sÄ tar jag dem med mig och lÄter min Samsung Galaxy stanna hemma och vara igÄng.
đ
Helt rĂ€tt! Och tack för artikeln ( Hur sjutton kunde jag missa den? đ€ ).
Det hÀr kanske lÄter lite mÀrkligt, men⊠Jag misstÀnker att vi Àr mer övervakade Àn vi har en aning om. Och antagligen har varit en lÀngre tid. Jag tror att detta system har planerats och sÀkerstÀllts under en lÄng tid. NÀr sÄdana hÀr saker börjar lÀcka fram sÄ har de ofta hÄllit pÄ en lÀngre tid. Rom byggdes inte pÄ en dag.
Det mÀrkliga Àr att detta Àr alla diktatorers och fascisters vÄtaste dröm. Men vi bor vÀl inte i en fasciststyrd del av vÀrlden? Eller?
Hur skulle folk i Sverige pĂ„ 70-talet exempelvis reagera om de fick veta att deras brev Ă„ngades upp? Jag bara undrar. HmmâŠ
JasĂ„, Ă€r du pĂ„ tvivelaktiga resor, Draken? đđ
Det Ă€r tydligen mycket du inte vet om drakar. đ
NĂ€âŠ
Det Àr jag inte - men om.
đ
Drakar Àr lite finurliga ibland, men jag Àr numera vingbruten och sjuk.
SÄ det lÀr nog inte bli nÄgra olagligheter och Àventyr för min del.
đ
Det finns en lÄng trÄd om övervakning inne pÄ Illuminati, men eftersom inte alla kan lÀsa den sÄ kopierar jag in ett av mina inlÀgg dÀr:
"Finns det nÄgon mer hÀr som saknar kreditkort (av eget val) och som inte har mobiltelefonen pÄ förutom nÀr den ska anvÀndas till att ringa med eller ta emot samtal vid nÄgot enstaka tillfÀlle samt avstÄr frÄn att ha internetbank?"
MÄnga gÄnger vÀljer vi sjÀlva hur lÀtt all information om oss ska samlas.
Det diskuteras ju ocksÄ ofta att mÄnga inte har lÀst eller förstÄtt villkoren nÀr de blir med pÄ Facebook.
De döljde Illuminati för alla som inte sedan tidigare var medlemmar.
En sann handling i Illuminatis anda.
đ
Vi har vant oss vid övervakningen och bidrar till den genom att glatt dela med oss pÄ sociala medier om öden och Àventyr i vÄtt och torrt. Vem minns lÀngre Orwells 1984? Med Storebror i vardagsrum och sÀngkammare, givetvis för allas bÀsta?
Den som vill tillrĂ€ckligt mycket eller har pengar till det vet vad vi köper för mat, klĂ€der och andra varor, lĂ„nar för böcker och nĂ€r nĂ„gon Ă€r gravid, nĂ€stan tidigare Ă€n hon sjĂ€lv. Ă sikter och tyckanden, heller ingen hemlighet. Och var vi Ă€r, via telefonen, sĂ„ praktisktâŠSatelliten stirrar pĂ„ oss dag som nattâŠOch alla vill ha det sĂ„, efterfrĂ„gar tjĂ€nsterna. Imponerande vĂ€lprogrammerat och Orwell sĂ„ i bakvatten!
NÀsta steg blir chippet. TÀnk vad bra att fÄ gÄ före i krogkön t.ex. och slippa komma ihÄg alla koder som förvÀntas bli allt krÄngligare.
NÀr kvantdatorerna blir verklighet lÀr det ÀndÄ gÄ Ät skogen med all kryptering, har jag hört frÄn i sammanhanget vanligtvis tillförlitligt hÄll. :-)
citat frÄn Magi-cat i #19: "Vi har vant oss vid övervakningen och bidrar till den"
Alla bidrar inte lika mycket. Vissa tÀnker mer pÄ integriteten och avstÄr dÀrför frÄn vissa "bekvÀmligheter".
#20 Jag vet Emo. Det var med flit generaliserande. Ju fler som tÀnker efter före - desto bÀttre. Men mer eller mindre involverade Àr vi nog hela bunten.
Det Àr bra att Àmnet kommer upp lite dÄ och dÄ. Kanske vaknar nÄgon nÄgon gÄng och dÄ har det gjort nytta.