Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 714 ggr
FrökenBinks
4/19/20, 1:25 PM

Nyfiken nybörjare med frågor om bl.a konjunktioner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hopp! Nybörjare på astrologi här. 

Jag funderar på Jupiter – lyckoplaneten. I detta birthchart är den i konjunktion med Uranus, vad innebär det? Jupiter är också retrogade. Hur påverkar dessa förekomster planetens (Jupiter) inflytande i horoskopet?

Och påverkar alltid planeterna i en konjunktion ett horoskop lika mycket? Alltså, finns det någongång anledning att ta mer fasta på en planet över en annan i en konjunktion? 

Hur vet man vilken som är den styrande planeten i ett horoskop? Kan flera planeter vara styrande? 

Hur påverkas ett horoskop av att ha många eller få konjunktioner? I detta finns till exempel sex stycken. 

Tacksam för alla svar och allmänna tankar om mitt födelsehoroskop !

Annons:
RosaKatten
4/21/20, 1:00 PM
#1

Hej FrökenBinks och varmt välkommen! kul att du har hittat hit😀 Jag ger mig inte på något försök att tolka ditt horoskop eftersom det tar så mycket tid och energi, men jag ska försöka svara på dina frågor! Ställ gärna följdfrågor sen så hjälper jag eller någon annan dig vidare😊 Ja precis, man brukar kalla Jupiter för lyckoplaneten men det är egentligen en sanning med modifikation. Jupiter förstärker och förstorar helt enkelt allt den vidrör, oavsett om det är flödande eller utmanande aspekter. Du har Jupiter i konjunktion med Neptunus, inte Uranus😊 Är Jupiter retrograd? Jag kan inte se det, har du möjlighet att lägga in ditt födelsehoroskop på Astro.com istället och posta en skärmdump här? Och ta med planetlistan också så blir det lättare att se alla grader! Retrograda planeter har svårare att uttrycka sin energi, energin vänds istället inåt. Man kan se det som karmiskt bagage som man får jobba lite extra med. En retrograd Jupiter i konjunktion med Neptunus ger en intuitiv person och förmodligen ett behov av att arbeta med sig själv på ett djupare andligt plan. Uranus har du i konjunktion med mars. Uranus och mars ihop ger mycket självständighet, handlingskraft och energi som också syns utåt eftersom konjunktionen ligger i första huset. Din styrande planet/ascendenthärskare är den planet som styr stjärntecknet där du har din ascendent. Man har oftast en styrande planet, men vissa stjärntecken har flera styrare. Du har asc i skorpionen, och mars är traditionellt skorpionens styrare men i den moderna astrologin styrs skorpionen av Pluto. Så det beror på om man tolkar enligt den traditionella eller moderna astrologin. Jag skulle säga att båda planeterna är lika viktiga. Konjunktioner kan vara olika starka. Om det finns många aspekter till en konjunktion, eller om den ligger på någon av vinklarna eller om det är din styrande planet så har den tex en större påverkan än om det är en oaspekterad konjunktion. Orben spelar också stor roll, alltså hur många grader det är mellan planeterna. En tät orb där planeterna ligger närmare varandra är starkare än en vid orb. Ja det var en början, men som sagt lägg gärna in din chart från Astro.com så kan vi titta vidare därifrån!

Kyllan56
4/22/20, 10:01 PM
#2

Du är en bra lärare och har mycket kunskap RosaKatteen.🌺
I detta horoskopet skulle jag välja Mars, som den viktigaste planeten, eftersom Aschärskaren Mars befinner sig i 1:a huset .

Nästa viktiga planet  är den planet som styr Skytten, där Mars befinner sig, vilket är Jupiter som också blir viktig.

Sedan kan man definitivt snegla på Pluto också. Men för mig är de traditonella styrarna viktigast.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
4/23/20, 2:25 PM
#3

Åh tack snälla Kyllan!❤️ Aha, ja mars är ju också starkare placerad dels pga första huset och dels som en del av en konjunktion. Att Jupiter är extra viktig missade jag. Så det faktum att Mars finns i skytten gör Jupiter extra viktig alltså, trots att det inte är Jupiter som styr första huset?

Kyllan56
4/23/20, 3:22 PM
#4

En gång lärde jag mig, att den planet som styr Asc, är viktigast. Sedan den planeten som styr tecknet, acendentstyraren befiner sig i.

Min viktigaste planet är Solen, eftersom jag har lejonasc. Solen befinner sig i Fiskarna, som traditionellt  styrdes av Jupiter, som dessutom finns i mitt asctecken Lejonet. Så även Jupiter blir viktig för mig.

Man säger att Asctecknet är skeppet och den planet som styr är kaptenen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
4/25/20, 8:55 PM
#5

Aha, det visste jag inte! Vad bra då har jag lärt mig något nytt😊 Jag lärde mig också nyligen att om man har en planet i konjunktion med asc så räknas den planeten också som styrare. Det är väl kanske självklart men inget jag hade tänkt på tidigare. Det innebär i så fall för min del att jag har både Venus och Pluto som styrare.

Kyllan56
4/25/20, 10:00 PM
#6

Ja den planeten blir jätteviktig. Jag har Månen i konjunktion Asc. Det skiljer inte ens en grad. Så Månen i mitt horoskop är väldigt viktig och konjunktionen, som ger en exakt Trigon till min Venus.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
4/26/20, 8:40 AM
#7

Ja det är en stark konjunktion du har där! Månen på asc har väl rätt svårt att dölja sina känslor? Till skillnad från Pluto på asc som är kontrollerad och helst inte släpper in någon alls. Verkligen varandras motsatser😁

Kyllan56
4/26/20, 11:15 AM
#8

Absolut! Jag har fått höra olika varianter. Du har så talande ögon, du är som en öppen bok. Pokerface har jag inte, men det gör mig samtidigt till en "bra" skådespelare, eftersom jag har lätt för att "tala" med mina ögon. 

Jo Pluto är mer kontrollerad, men samtidigt hjälper Pluto till att riva barriärer och föda något nytt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
4/28/20, 8:44 AM
#9

Kan tänka mig det! Själv blir jag uppriktigt förvånad om jag träffar någon som kan ”läsa” mig även när skalet är på.

Kyllan56
4/28/20, 11:31 AM
#10

Ja tänk vad vi är olika RosaKatten,  tack och lov! Men ditt horoskop kan man läsa, även om du i verkliga livet är svårare.🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FrökenBinks
9/6/20, 11:35 AM
#11

Hej! Tack för fina svar! Jag råkade ut för en tids sjukdom! Postar mitt birthchart från Astro.com om intresse fortfarande finns!

FrökenBinks
9/6/20, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
  • Redigerat 9/6/20, 11:39 AM av FrökenBinks
Kyllan56
9/8/20, 12:14 AM
#13

En konjunktion är den starkaste aspekten. Den kan vara positiv, neutral eller negativ.

Både Jupiter och Uranus står för frihet. Så den konjunktionen gör att du har ett stort behov av att vara fi och inte bli bunden. Men i ditt horoskop är Jupiter och Neptunus i konjunktion. Nytänkaren, drömmaren, som har storslagna planer men det är inte alltid de förverkligas.

Den styrande planeten i ett horoskop, är den planet om styr din ascendent. I detta horoskop är dt planeten, som styr över Skorpionen. Den moderna styraren är Pluto och den traditionella är Mars. Du har Mars i 1:a huser i konjunktion Uranus. Massor av energi och idéer. Idéerna kan vara av det okonventionella arten. Plötsliga infall, som ska realiseras, helst igår. Du är ingen Svenson-typ. Vänner är viktiga. Kan hända, speciellt när du var ung att dy bytte vänner ofta. Du var den som hittade på upptåg och ville leda andra. Ville de inte hänga med gjorde du det själv.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
9/8/20, 7:43 PM
#14

Hej Fröken Binks och välkommen tillbaka!🤗 Vad tråkigt med sjukdom men hoppas att du mår bra nu. Fick du svar på dina frågor i inläggen högre upp? Var det något som du tyckte stämde? Har du fler frågor?

FrökenBinks
12/16/20, 8:54 PM
#15

Hej igen och tack för era svar. Jag känner mig klokare efter dessa!

Ah, rätt mkt stämde. Jag har en strid ström med ideer som poppar upp mest hela tiden. Men få blir genomförda, det finns helt enkelt tillräckligt många timmar på ett dygn för att det ska vara möjligt! :)

Jag är inte sen på upptåg. Å andra sidan är jag inte alltid den som startar dom. Men jag gillar när det blir lite busigt.

Och ja, jag vill oftast att alla mina underbara ideer ska ha hänt igår, ja! :)
Ingen svensson-typ. Svårt att hitta en plats i en sådan tillvaro.

Jag har ett stort behov av att arbeta med mig själv på ett djupt plan och jag – särskilt som ung – behöver känna mig fri för att må bra!

Upp till toppen
Annons: