Annons:
Etikett1-allmänt-om-framtidshoroskop
Läst 790 ggr
RosaKatten
3/7/20, 9:29 PM

Olustig tolkning av astrolog

Jag bokade en astrolog i början av veckan för en genomgång av mina aktuella transiter. Väldigt spännande var det och mycket kände jag igen. Men en sak kändes väldigt olustig. Inom ett par år kommer Pluto att befinna sig i opposition min sol och strax därefter i konjunktion min norra nod. Eftersom Pluto befinner sig i mitt fjärde hus pratade vi en del om föräldrar, och jag frågade vad Pluto opposition solen kan innebära. Fick till svar att det är troligt att min pappa går bort, särskilt som noderna är inblandade och att det är i fjärde huset. Jag blev väldigt förvånad över att hon sa det så rakt ut. Det var jobbigt att höra och jag känner mig ledsen. Nu kämpar jag med att tänka positivt för jag vet ju att tankens kraft är skapande osv. Någon mer som har fått olustiga tolkningar av astrologer?

Annons:
Wilyamna
3/8/20, 2:10 PM
#1

Hej, Personligen tycker jag att ett sådant uttryck tyder på inkompetens, som att förutsäga framtiden. Vi kan aldrig veta 100% vad som kommer hända, planeterna kan visa oss vilka energier som är i omlopp och vad vi kan behöva jobba med som individer. Nu har jag personligen inte sett ditt horoskop eller dina kommande transiter men kan det inte även betyda att du släpper taget om den delen av sig själv som har varit väldigt präglad av sin pappa? Som att man transformeras och släpper gamla delar av sig själv, dvs att de dör? Jag vet heller inte vilka transiter som visar på att personer kommer att dö. En annan aspekt som jag nyligen börjat lära mig är att alla planeter och tecken har ett högre syfte som är mer kopplat till själen och ett lägre uttryck som är mer kopplat till egot. Vilken del tolkade astrologen? Och vilket plan svarar du emot? Min känsla säger mig att du har utvecklat en relation till själen och ditt högre syfte så jag tror inte att du enbart svarar på det lägre energierna som egot påverkas mest av. Bara lite tankar från mig 🤗

RosaKatten
3/8/20, 3:22 PM
#2

Tack Wilyamna, jag behövde dina kloka ord❤️ Jag har förstås funderat på den här aspekten, transit Pluto är ju inte att leka med och när han ställer sig mittemot solen och på norra noden så förstår jag ju att det kan hända saker som har med pappa att göra. Men jag har tänkt som du, att det kan vara gamla beteendemönster och känslomässiga saker kopplat till min pappa som rensas bort. Som en slags frigörelse. Att säga att någon kommer att gå bort är väldigt magstarkt, just den biten kändes väldigt oprofessionell men i övrigt verkade hon vara både professionell och träffsäker så det fick mig att vackla. Jag vill förstås tro att jag svarar mot de högre energiena men visst finns egot med, även om jag rör mig mer och mer bort från det.

RosaKatten
3/8/20, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är mitt horoskop med transiterna om du vill titta (ingen press, det vet du😊) Detta är om ett år när Pluto når mina noder på 26° stenbocken - jag ser att Pluto når noderna innan han når min sol, alltså jag har ju inte koll på mina grader, jag trodde min sol kom före mina noder😅 Transit Uranus är då i mitt åttonde hus.. och ohhh my gooood nu ser jag att transit norra noden är i konjunktion med min natala Saturnus samtidigt. Inte så bra.

RosaKatten
3/8/20, 3:38 PM
#4

Då har transit södra noden precis passerat min pappas sol på 21° i skytten. Nä det här känns olustigt😔

RosaKatten
3/8/20, 3:42 PM
#5

Snacka om att luska runt i de lägre frekvenserna av egot…! Ojojoj.

Wilyamna
3/8/20, 5:42 PM
#6

Hej igen, Jag såg direkt Pluto i stenbocken och n.noden över din Saturnus och tänker direkt stenbocken tema. Jag tänker att stenbocken ligger mitt emot sin soltecken och att vi alltid ska lära oss att balansera vårt motsats tecken. Jag som stenbock börjar inse vad det innebär 😬 att stenbocken gör allt sakta men säkert, varje steg är eftertänksamt framåt. Stenbocken har också med hierarkier att göra och stora organisationer som sjukvården, säkert kommunen, det står även för arbete. När det ligger i 4e huset kan det representera familjens hierarki och trygghet och stabilitet i familjen tänker jag. Då kan det innebära att du nu ska se igenom dessa hierarkier och att du ska förstå hur du bygger din familj och hur dina väggar ska se ut. Om jag inte minns fel blir Pluto ganska praktisk i stenbocken. Sedan vet jag att transiterande s.noden kan stå för olyckor men jag har också läst att det har med karma att göra. Södra noden har precis passerat min sol och står nu över min Venus och aktiverar min drake i 8e huset. Än så länge har inget drastiskt hänt. Samt Saturnus vid MC och aktiverar min yod. Nu med Corona så börjar konjunkturen falla, ska jag bli av med jobbet? Är det i så fall en dålig sak? Eller skulle det bli ett startskott att starta eget? Allt detta kan inte bero på mina karmiska planeter. Jag ska läsa lite mer om Pluto för den har en speciell betydelse inom den esoteriska astrologin 👍

Annons:
Wilyamna
3/8/20, 5:48 PM
#7

Här är en länk om den esoteriska Pluto, tror det kan vara nyttigt då du har en stark Pluto: http://www.mermaid-uk.net/Esotericpluto.htm

RosaKatten
3/8/20, 8:24 PM
#8

Tack så mycket för länken, det var väldigt intressant läsning. Jag glömmer ofta den spirituella sidan av Pluto, vilket är konstigt egentligen eftersom jag själv arbetar så mycket med den. Nu fick jag en större förståelse. Jag ska titta mer på detta med esoterisk astrologi, jag känner att det kan ge nya infallsvinklar. Tack för din beskrivning av stenbocken i fjärde huset. Ja nog är det mycket stenbockstema! Stenbockens egenskaper är ju också viktiga för mig eftersom jag har norra noden där. Att noga planera och sakta men säkert skapa struktur. Självständighet. Många gamla familjemönster som nu skalas av. Nya roller. Det är väldigt tydligt. Att fokus hamnar på min pappa beror ju utöver stenbockstemat på att min sol blir så inblandad. Det känns olustigt men jag ska verkligen fokusera på de spirituella aspekterna istället för att fastna i rädsla och oro. Och samtidigt ordna med det praktiska. Tusen tack Wilyamna för att du påminde mig❤️ Du har rätt, det behöver inte bli så drastiskt. Jag har haft flera yodar aktiverade samtidigt av Pluto och där har inte heller något drastiskt hänt, mer än att jag har grundlagt en styrka och en stabilitet i mig själv. Mycket personlig och spirituell utveckling. Vi får se vad som händer med Corona, men om det påverkar ditt yrke så är det förmodligen i så fall för att något bättre är på ingång. Det kanske blir dags att omstrukturera i yrkeslivet så att du kan få utlopp för din intuitiva och kreativa sida? Spännande ändå att det heter just Corona = krona. Kan det handla om en kollektiv medvetandehöjning? Själv fick jag en aktivering av kronchakrat strax efter Pluto/Saturnus-konjunktionen, just då viruset började sprida sig.

Wilyamna
3/8/20, 8:51 PM
#9

Roligt att jag kunde hjälpa ❤️ Det är inte alltid så lätt att få allt att klaffa med tiden över och intresset för astrologi.

RosaKatten
3/8/20, 9:43 PM
#10

❤️

Sumiya
3/10/20, 11:09 PM
#11

Har själv en gång i tiden beställt en personlig transit horoskop där ingenting stämde (en astrolog som har utövat yrket i drygt 30 år). Fick några år senare lära mig att transits är rätt värdelöst, det är progressed och return charts man tittar på om man vill vad som händer. 

Jag har självstudierat astrologi väldigt länge men stämde mig för drygt 1 år sen att studera ämnet på riktigt, första gången hittade jag en astrolog som jag kände var helt rätt för mig så jag studerar numera under honom. Kan säga att för första gången insåg jag hur naiv jag var, branschen är lite av en vilda västern och ytterst fåtal som besitter riktig kunskap. Så jag skulle inte vara orolig om jag var du. Jag har också en gång i tiden köpt personlig horoskop för birth chart och det sades saker om mina föräldrar som inte stämde alls.

RosaKatten
3/11/20, 8:34 AM
#12

Tack så mycket för ditt svar och för dina lugnande ord Sumiya!😻 Ja jag får hoppas att det är så. Hon skrev ett inlägg om Corona häromdagen och det var rena rama domedagsstämningen där också, så hon kanske gör tolkningar utifrån en lägre frekvens. Jag ska titta på mina progressioner och solreturer för kommande år och se om jag kan utläsa något där, tack för tipset! Vad spännande att du studerar astrologi! Det vill jag också göra så småningom men känns svårt att veta att man hittar en seriös utbildning. Var studerar du?

Sumiya
3/11/20, 9:41 PM
#13

En gång i tiden trodde jag att om man utöver astrologi profesionellt så är man automatiskt av "higher mind" men vet nu bättre, vem som helst kan vara astrolog (några klick på adlibris eller amazon och så är bokhyllan fylld) men som alla yrken finns det högt och lågt. Även astrologer måste klara sin dagliga levebröd, en astrolog som ger predictions om att ingenting händer ger inte direkt många klickar eller fler följare, så bättre att kräma på lite så kanske man få några på hook än inget. 

Var nu i helgen på ett seminarie som min lärare höll om birthcharts, vad är det egentligen och vad för sorts information kan man utläsa från där. Det pratades också om olika predictive methods. Progressioner väldigt breda penseldrag över livet, exakthet (timing) är inte viktigt för att långsamma planeternas konjunktioner kan hålla i flera år men progressions visar vilka delar i livet som "aktiveras" så att man ska titta närmare på de områdena. Vill du se in i detaljer måste man därefter dyka ner i secondary progressions. Han gav en del example charts för att visa men helt ärligt är det rätt svårt och jag har inte kommit så långt i mina studier för att tolka helheten själv. 

Ja förstår vad du menar, jag trodde aldrig att jag skulle studera för att jag tycker alla vettiga astrologer verka ju ha lagt sig i graven men så hittade jag en levande person som jag kände att det här är helt rätt. Jag vill inte skriva hans namn här men jag skickar ett privat meddelande. Hans böcker liknar inget annat jag har läst innan. Efter att ha varit på hans seminarie nu och träffat andra astrologer så fick jag veta att han anses vara ganska speciell i astrology community, han har väldigt starka åsikter och han visar en ganska öppen förakt mot en del välkända astrologer som har en psykologisk approach (t ex Liz Greene, Alan Leo).

Han anser att man måste lära sig horary astrology innan natal, så horary är det jag lär mig nu och jag gillar det skarpt. Natal astrology är lite överskattad (väldigt tidskrävande men ge kanske inte det du verkligen vill veta, oftast kan horary ge svar på alla dina frågor), medan horary är en fantastiskt verktyg och jag ser varför man måste lära sig den först innan man ger sig på natal. Eftersom läraren bor i ett annat europeisk land så lär jag mig genom mejlkonversationer, jag får undersöka charts som han lägger fram och och svara på hans frågor och han försöker leda mig till en rätt tolkning. Gör man fel så är det bara att göra om, göra rätt. Många jag träffade på seminariet ansåg att finna en lärare som stämmer med sin tro och smak är väldigt viktigt. 

Jag träffade flera "studiekamrater" och en person som redan praktiserat astrolog länge och har studerat under andra framstående astrologer (Robert Zoller, Deborah Houlding) tog ännu en kurs under honom nu för att han anses som en av dem bästa inom horary. Kan nämnas att jag studerar endast traditionell astrologi nu och har övergett modern helt, så endast traditionella rulership (inga Uranus, Neptunus och Pluto), åttonde huset är döden och inget sex och tolfte huset har inget med spiritualitet att göra osv.

Annons:
RosaKatten
3/12/20, 8:19 PM
#14

Tack Sumiya för ditt utförliga svar! Det är sant, det är väl lite som att sälja lösnummer. De krämar nog på lite. Har inte tänkt på att det skulle gälla även astrologer men det gör det nog. Om man ska utbilda sig gäller det ju verkligen att hitta någon seriös, men hur vet man vem som är det.. Kul att du har hittat någon som känns så rätt, och även intressant att höra hur studierna går till. Det är ju inte direkt så att man pluggar astrologi på universitetet även om det hade varit nice. Jag är inte alls insatt i progressioner, har bara nosat lite på ytan där. Secondary progressions har jag aldrig ens hört talas om. Jag ska googla men du kanske vill förklara lite kort? Samma sak med horary astrology, jag får googla det också. Jag håller på att lära mig grunderna i astrologi så detta är överkurs för mig. Varför har du övergett modern astrologi? Verkligen kul och givande att läsa dina inlägg, jag hoppas att du hänger kvar här på forumet😀

Kyllan56
3/14/20, 10:28 AM
#15

Det är direkt olämpligt att göra tolkningar på det sättet. En astrolog ska ha samma etik, som en psykolog. Det ska vara konstruktivt!

Det gör mig ont att du råkade ut för den människan!❤️Lyssna på Wilyamna hon är klok!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/14/20, 1:52 PM
#16

Tack så mycket Kyllan❤️ Jag håller med dig.

Wilyamna
3/14/20, 2:30 PM
#17

Tack Kyllan ❤️❤️ Vad gullig du är 🙏🏻 Btw, vad roligt att se dig här igen 😊 hur är det med dig?

Wilyamna
3/14/20, 2:40 PM
#18

Roligt Sumiya att du hittat din genare inom astrologin. Jag har varit nyfiken på skillnaderna mellan den traditionella astrologin och den moderna utöver Pluto, Uranus och Neptunus och vissa betydelser för husen. Jag har inte heller hört talas om horary så det får du gärna dela med dig av mer. Kanske en egen tråd i ämnet? Jag är öppen för olika system och tolkningar, men än så länge har mer än fullt upp med den astrologi vi pysslar med här, lite som RosaKatten nämnde. Men sedan har jag börjat lyssna och läsa mer om esoterisk astrologi vilket har gett mig många svar i min egen horoskopskarta. Men då är jag en retrograds individ och lever nog detta livet som ”gör om, gör rätt”, även om jag inte riktigt fattat vad jag ska göra för att det ska bli rätt 🙄😂 ett steg i taget 🌟

Kyllan56
3/14/20, 5:51 PM
#19

Jo tack, Amandla, det är något bättre nu!❤️ Snart verkar denna stressande situation med min läcka vara över efter 1 år och snart tio månader. 

Får se om ja får lusten tillbaka för astrologi?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
3/15/20, 1:26 PM
#20

Skönt att höra att du mår bättre Kyllan ❤️ Jag saknar dina inlägg och din närvaro här så jag hoppas lusten hittar tillbaka 💕

Annons:
Kyllan56
3/15/20, 1:39 PM
#21

Tack Wilyamna!❤️

Astrologiengagemanget, går i vågor. Jag hoppas också det kommer tillbaka.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/19/20, 8:28 AM
#22

Vad skönt att du mår bättre Kyllan❤️ Jag hoppas också att astrologilusten kommer tillbaka för jag saknar dig jag också!

Kyllan56
3/19/20, 11:34 AM
#23

Tack, ni är för goa RosaKatten och Amandla!❤️❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/19/20, 12:55 PM
#24

Wilyamna menar du nog💕😻

Kyllan56
3/19/20, 1:30 PM
#25

Helt rätt RosaKatten, tack! ❤️
Wilyamna ska det vara!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
3/19/20, 10:36 PM
#26

Jag gillar verkligen namnet Amandala nästan som mandala som jag verkligen gillar 😁 jag förstod att det var mig du menade 🥰

Kyllan56
3/20/20, 11:39 AM
#27

Ja det är fint Wilyamna!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Sumiya
3/20/20, 8:33 PM
#28

Jag har aldrig analyserat eller använt prediction teknikerna förutom profection men den används aldrig i praktiken (som att basera sin analys av en natal char på den) utan den har mer educational value och den är superenkel att kalkylera så våga knappt utala mig just om prediction egentligen förutom vissa tekniker nämns i böcker. Anledningen till att jag inte ens har försökt är att man måste alltid analysera predictions utifrån sin natal chart, t ex om en solar return skulle visa att jag vinner storvinst på lotteriet men det ödet finns inte skriveti min natal chart så kommer det inte heller att hända. Det är som en pistol, för att skjuta behöver ammunikation och trycka av. Natal chart visar var du har ammunitionen i din chart och prediction visar tillfällen du trycker av. Jag har även lyssnat på en podd från en framstående traditionell astrolog prata om begrepp som time lords, time lords tekniker används för att i breda penseldrag beskriva områden som aktiveras i ens liv, sen finns det andra tekniker som används för detaljerna, om området inte blir aktiverad så kommer inte heller nånting hända på detaljnivån. Liknande koncept finns också i den kinesiska astrologin, där analyserar man personens 10-year cycle och annual cycles. Men 10-year cycles är mycket viktigare, om du får en "bad luck" på din 10-year cycle så finns det ingen idea att du får en "big luck" på din annual cycle för det kommer inte ändra så mycket i det stora hela. Så det är ganska mycket steg man måste gå igenom för att kunna "förutsäga" något. Men eftersom jag själv inte har studerat eller läst så mycket om predictions vet jag inte om detta stämmer utan hoppas en dag kunna lära mig mer om dem.

I den traditionella astrologin ser man ens natal chart som en serie av löften och potential, om vi levde för evigt skulle alla dessa potential och löften uppfyllas men det gör vi inte. Därför är det viktigt att man går igenom personernas progressions för att kunna uttala om hur personen utvecklar sig under livet. En natal chart innehåller information om hela ens liv, våra personlighet och liv skiljer sig markant om vi är 6 år eller 60. Traditionell astrologi pratar också mycket om exakthet i sin prediction, antingen så blir du nästa Picasso eller inte, en modern skulle anse det vore direkt olämpligt att förutse sådant för det underminerar ens fria vilja, utan det finns en potential och du ska bara kämpa för att nå dit. Synen på öde och gud skiljer sig därför en del, denna diskussionen kan vara oändlig, jag har själv behövt ställa om min tro efter att jag började med den traditionella astrologin. 

Traditionella astrologer anser att moderna astrologer är för vaga i sina beskrivningar och man aldrig säger någonting konkret och verifierbart och det är oftast tendenser, allting är också psykologiska analyser som stämmer mer eller mindre på alla individer. Moderna astrologer använder inte heller traditionella metoder som receptions, essential och accidental dignities, dignities över huvudtaget. Psykologisk eller inte, det kan diskuteras, eftersom jag själv började med Linda Goodmans Sun signs och Jung fick mig att börja med astrologi och jag har läst alla Alan Leos böcker är jag öppen i den fronten, men jag anser att den traditionella metoden är det mest värdefulla verktyget som saknas i den moderna. Jag skulle vilja påstå att man kan utöva modern astrologisk tänk men med traditionell teknik. Den moderna astrologin är ju baserad på den traditionella astrologin  men  mycket har tappats under vägen. T ex Part of fortune är en arabian part, i natal astrology så finns det 6 st andra parts som är lika viktiga som Part of fortune som egentligen heter Lunar part eller Part of lunar. 

En modern astrolog skulle börja med att titta på personens asc, månen och sol för de tre bildar ens character, efter Alan Leo's "Character is destiny". En traditionell astrolog börjar att titta på personens temperament (choleric som förknippas eldelementen, sanguine - luftelement, phlegmatic - vatten, melancholic - jord, jag vet inte om ni har läst boken Omgiven av idioter, de fyra färgerna är baserad på de fyra temperamenten). För temperamenten avgör hur en person agerar i situationer, en choleric är handlingskraftig person, en luftperson använder ord som sitt vapen osv. 

Horary är att ställa en fråga till "himlen" och få ett svar. Genom att analysera ögonblicket astrologen förstår frågan och lägger upp en chart över himlen i det ögonblicket, astrologen ska tolka planeterna och ge svar. Det kan handla om allt, tanken är att allt som finns mellan himmel och jord klassiceras i ett av dem 12 husen, vanliga frågor är väl älskar han mig? Kommer vi att bli ihop? Min katt är försvunnen, kommer vi att hitta henne? Om ni vill se ett exempel på hur horary är analyserad kan ni se här: https://www.skyscript.co.uk/relationships.html

Jag inser att jag har skrivit en massa utan egentligen kanske har förklarat så mycket alls känner jag. Nu kom corona-krisen så det har hänt så mycket på en vecka men jag ska se om jag kan gräva fram en bra horary chart och bryta ner det så man kan se det vackra i traditionell metod och även i horary. Jag tror många hobby-astrologer kämpar med vad som kallad "chart synthesis", man läser en massa böcker om en vad en planet betyder i en stjärntecken var för sig men sen när man ska sätta samman allt i sin helhet så famlar man i mörkret och förstår inte hur det går till. Jag var själv på vippen att ge upp för jag börjar tvivla på hur det ska gå tills jag kom åt traditionell astrologi och såg hur man bygger en chart systematiskt och ser hur allting hänger ihop.

Upp till toppen
Annons: