Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1504 ggr
Glädjeonyfikenhet
3/4/20, 12:18 AM

Hjälp att tyda Birth chart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag undrar vad mitt birth chart säger om mig. (Undrar också vad min ”väns” birth chart säger. De ser lika ut på några sätt. Bifogar det separat). Någon som skulle vilja våga sig på en tolkning…. jag vet liksom inte ens hur jag ska börja 🙈. Vore så otroligt tacksam.

Annons:
RosaKatten
3/7/20, 9:13 PM
#1

Hej och välkommen hit🤗😀 Det är alltid roligt med fler astrologiintresserade! Hur mycket kan du om astrologi? Har du koll på vad de olika tecknen, ascendenten och husen står för? Planeterna och deras position i de olika tecknen? Det är ett väldigt jobb att ställa ett horoskop så om du vill ha ditt horoskop tolkat kan jag rekommendera att du vänder dig till en professionell astrolog. Men om du vill lära dig mer om astrologi så ställ gärna frågor så ska jag eller någon annan i forumet hjälpa till så gott vi kan!

Wilyamna
3/8/20, 2:14 PM
#2

Varmt välkommen hit 😊 roligt att du är astrologi intresserad. Jag håller med RosaKatten att vill du ha en proffesionell tolkning bör du vända dig till en astrolog. Vi lär oss här allteftersom och vi hjälper dig gärna att komma igång. Om någon testar en tolkning är det viktigt att du ger oss en ärlig återkoppling så vi vet hur energierna uttrycker sig i ditt horoskop 😊

Glädjeonyfikenhet
3/11/20, 1:44 AM
#3

Hej! Tack för lite svar :). Jag kan VÄLDIGT lite men är oerhört intresserad och vill veta typ allt. Har hittat en latmask till hur man ska tolka och enligt den så är första steget att kolla vilket ASC tecken man har (i mitt fal verkar det vara Jungfru väl?). Sen googlade jag lite och hittade ”people who have Virgo as their rising sign have Mercury as their overall chart ruler”. Så… betyder detta att allt jag läser om mig framöver ska läsas i ljuset av vad Mercury står för? Jag är våg (till datumet). Jag har också Mercury i vågens tecken… Vad ska jag kolla på? Hur hänger Jungfrun ihop med det här? Har läst lite om hur en jungfru är och tycker inte alls det stämmer in på mig… Jag har en (vad jag fattat kallas för) conjuntion mellan Solen och Merkurius i Vågen och när jag googlar så hittar jag inget speciellt om den konjunktionen men om Solen i Vågen så står det:” when a person has his natal Sun in Libra, it means that he belongs to the zodiak sign of Libra. Libra is the seventh sign of the zodiak and has Venus as its ruling planet”. Så-nu frågorna jag har såhär inledningsvis: är jag att anse som våg eller jungfru? Vad betyder det egentligen att min ASC ligger i Jungfrun? (För i mitt huvud är jag nästan ingenting av jungfru-varken innerst inne eller hur jag uppfattas av andra 🤔). Att solen ligger i vågen (och i konjunktion med Merkurius)-förstärker solen då dragen i vågen och hos Merkurius? Vi kan väl börja där. Om någon skulle ha ngt inspel på det jag skrivit skulle jsg bli jätteglad :). Och har ngn input angående på konjunktionen sol-Mercury (med eventuellt tillägg av Venus-vet inte om den kanske avviker för mycket) så är det mer än välkommet :). Just det-om Venus ingår i konjunktionen, har det då något värde att den ligger i jungfrun och inte i vågen? Tack så jättemycket på förhand. Glad för allt jag kan få lära mig :)

RosaKatten
3/11/20, 10:57 PM
#4

Hej igen Glädjeonyfikenhet! vad roligt att du är så intresserad och vill lära dig mer!😀 Jag med min trötta hjärna är förmodligen inte den bästa att svara på dina frågor, det finns de som är betydligt duktigare, men jag ska titta på ditt horoskop och återkommer!

RosaKatten
3/12/20, 12:43 PM
#5

Du har solen i vågen så du är våg enligt solteckenastrologin. Solen är din inre kärna, jaget, den du är på djupet. Ascendenten är det du visar utåt, det andra ser först av dig, ditt inlärda beteende. Asc har du mycket riktigt i jungfrun. Venus är i konjunktion med din asc med en orb på 2° så det är en stark konjunktion. (Orb = antal grader mellan planeterna. Man räknar med en orb på upp till 10° för konjunktioner.) Din jungfruasc är starkt färgad av Venus, så din asc får egenskaper från både jungfrun och vågen. (Venus är vågens styrare.) Din styrande planet är mycket riktigt Merkurius, som har en stark position i ditt horoskop eftersom den är i konjunktion med din sol. När två planeter är i konjunktion smälter de liksom samman och förstärker varandras egenskaper. Det blir extra starkt. Den här konjunktionen är kraftfull eftersom asc-härskaren och solen är viktiga planeter i ett horoskop. Mellan Venus och solen är det en orb på 9° och de är dessutom i olika tecken så det är inte en stark konjunktion i sig, men tack vare Venus blir vågenergin starkare och det bidrar till att du inte känner igen dig lika mycket i jungfrun. Dessutom har du också Saturnus och Pluto i vågen ser jag nu. Jag gissar att det som står om vågen stämmer mer in på dig? En ytterligare dimension i din sol-Merkurius konjunktion är att de ligger i kvadratur (90°) till dina noder. Noderna har med karma och livsuppgiften att göra, så det är en betydelsefull konjunktion du har där. Ja det var en början iaf men det finns så oerhört många delar i ett horoskop, man får ta det steg för steg. Men bra att börja med asc, solen och månen. Googla på månen i fiskarna och se om du känner igen dig i det! Någon annan får också gärna flika in och rätta mig om det behövs😊

Glädjeonyfikenhet
3/21/20, 3:12 PM
#6

Rosa Katten, Taack 🤩🙏🏻. Vilken klippa. Undrar lite mer över konjunktionen sol/Merkurius: hur utläser jag att den är i kvadratur till noderna? Och på vilket sätt kan jag läsa ut karma och livsuppgift utifrån konjunktionen och husen där noderna är?

Annons:
RosaKatten
3/28/20, 8:27 PM
#7

Hej och förlåt för sent svar! Har lite svårt att fokusera på astrologi med allt som pågår i världen just nu. Södra noden ligger på 8° i stenbocken. Det är den lilla krumeluren som ser ut som ett U. Södra noden är det du har med dig från tidigare liv, din karma. Norra noden ligger alltid mittemot den södra, dvs 8° i kräftan i ditt fall. Norra noden ser ut som ett upp och nervänt U. Den står för din livsuppgift, dit du ska sträva i detta livet för att uppnå din själs plan. Eftersom du har din sol och Merkurius på 7 resp 9° i vågen bildar dom ett T-kors tillsammans med noderna, dvs en opposition mellan noderna (180° mittemot varandra) samt två kvadraturer (90°) mellan resp nod och solen / Merkurius. Planeter eller vinklar som är i kvadratur / T-kors med noderna belyser en olöst nodkarma från tidigare liv som man behöver jobba med och utveckla för att närma sig sin livsuppgift i detta livet. Eftersom det gäller din sol och Merkurius skulle det kunna handla om ditt självuttryck och hur det kommer fram i ditt yrkesliv (solen = din innersta kärna, Merkurius = hur du tänker och uttrycker dig, första huset = det du visar utåt, norra noden = livsuppgiften, tionde huset = yrke, karriär, social status). 😊

Kyllan56
3/29/20, 1:07 PM
#8

Wow, RosaKatten, du är jätteduktig!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/29/20, 2:33 PM
#9

Åhhh tack fina Kyllan, vad glad jag blir att du tycker det! Det är mycket tack vare dig vet du, du är en bra lärare❤️

Kyllan56
3/29/20, 5:07 PM
#10

Tack RosaKatten!❤️Jag är glad att jag bidragit lite, men du underskattar dig själv. Du kan massor som jag aldrig berört!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/30/20, 12:32 PM
#11

Jaså är det så? Ja jag har ju en tendens att djupdyka in i spännande områden men kan fortfarande inte tolka ett horoskop ordentligt😁

Kyllan56
3/30/20, 3:16 PM
#12

Ja så upplever jag det RosaKatten. Allt i sinom tid. Ju mer du håller på desto mer kunskap och känsla får du! Jag har hållit på med astrologi, till och från sedan 1985. 

Dessutom har jag enligt en vedisk astrolog, ett tungt horoskop, men en begåvning hade jag och det var astrologi. 😂Jag hade kanske valt något annat om jag fått välja.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/31/20, 7:58 AM
#13

Ja precis, man får ta det stegvis. Men vilken tur för oss här inne Kyllan att det var just astrologi som var din begåvning😁

Annons:
Kyllan56
3/31/20, 12:41 PM
#14

RosaKatten❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
4/5/20, 8:05 AM
#15

Glädjeochnyfikenhet, du får gärna ge återkoppling på det jag har skrivit! Det vore intressant att se om du känner igen dig i det, det hjälper också mig vidare i min utveckling inom astrologin😊

Upp till toppen
Annons: