Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1539 ggr
Wilyamna
2019-08-13 10:06

Lilith, The black moon

Hej, Hör kommer en intressant artikel om Lilith, The black moon, jag har lite svårt att släppa henne och hennes inverkan på horoskopen fast jag borde göra mer grundläggande arbete. När jag blev så sjuk förra året och inlagd kikade jag på var transiterande Lilith befann sig så tror jag inte det var en tillfällighet att hon var mitt över min sol efter mötet med Saturnus med några få grader. Vad är er uppfattning om Lilith? Jag tycker astrologen beskriver det väldigt bra. Här är länken: https://www.astro.com/astrology/ivccn_article190722_e.htm

Annons:
Lussan20
2019-08-13 10:20
#1

Har bara läst om Lilith Adams första hustru.

Hur de i skapelseberättelsen beskriver skapelsen av Liliih och Adam som likvärdiga varelser i Eden.  Men hur hon gjorde uppror och lämnade Eden. Då skapade Adam Eva en undergiven kvinna av Adams revben. Men också hon gjorde uppror mot Gud och lurade Adam-. Den kända frukten-. Kvinnan skulle hädanefter föda sina barn med smärta, Adam leva i sitt anletes svett. De drevs bort ur Eden och änglar sattes till att vakta Eden i framtiden. En del finner evolutionära förklaringsmodeller i förhistoriska arter av mänskligheten.

Men annars vet jag inget mer än att hon beskrivs som en demon i Bibeln. Hon hörs skria bland bergen eller liknande…Mvh/WL🌺

Kyllan56
2019-08-13 14:08
#2

Lilith, är den otämjd kvinnan den inte hemlighetsfulla, som kan leva ut sina lustar. Lilith, som precis som Wonnalesan säger var Adams första hustru. En väninna till mig, var med början i slutet av 90-talet mycket fascinerad av Lilith, och pratade mycket om henne.

Inom astrologin tittar jag inte precis på Lilith, jag har "henne! i Stenbocken. Nog för precis som du säger Wilyamna att "hon" påverkar när det befinner sig i konjunktion med ens Sol eller en personlig planet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2019-08-13 14:12
#3

Wilyamna, såg precis att Lilith legat på min sol, som dessutom är min ascendenhärskare. Inte konstigt att jag haft en jobbig period.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2019-08-14 11:30
#4

Absolut Wonnalesan & Kyllan hon var Adams första fru och otämjbar, jag tolkar även kvinnligheten i henne. Astrologen i länken refererar även till den Inska religionen och att hon transfererar sig från en kärlkeksfull kvinna till Kali beroende på om det behövs för att verkligen visa var man har arbete kvar att göra och att vi inte är färdiga. Framförallt när hon är tillsammans med vissa planeter och energier, Saturnus och Uranus om jag inte minns helt fel som hon kan påverka en personligen.

RosaKatten
2019-08-24 15:42
#5

Intressant. Jag funderar på vad det innebär att ha Lilith i skorpionen i konjunktion med månen i födelsehoroskopet? Det blir väl lite av en motsättning? Särskilt som dom är quinqunx med Venus.🤔

Wilyamna
2019-08-24 20:51
#6

RosaKatten, jag tror att Lilith trivs i skorpionen för där är hon "hemma" lite som Pluto arbetar i det dolda. Samt referensen till Kali. Men samtidigt kan konj månen göra att ingen bestämmer över dina känslor och säkert och att du är sexuellt frigjord då både Lilith och skorpionen har ett sådant tema. Att dina känslor kan frigöras i sängkammaren. Bara en tanke från min sida. Sorry om jag skred in i ett känsligt område, det är ok om ni vill ta bort det.

Annons:
Wilyamna
2019-08-25 13:15
#7

Här hittade jag ute svar i slutet av artikeln: Her exaltation is in Scorpio, where we could say the Force is rather strong with her. Also, here we find it opposite to the Moon’s, which is Taurus. BML’s exaltation is in the sign of depth and alchemy, the one willing to look at what might not be always pretty and transform it. And for daring to do so, in Scorpio she can also find the most precious hidden treasures in the depths of the Earth. It is not her home though, so she might go a bit over the edge and cause some intense drama. But it surely is a rather potent alchemical placement for her, as a guest of honour.

RosaKatten
2019-08-26 18:00
#8

Haha så det kanske är därför jag är en sån vildkatta😂😂😂 Skämtåsido så tror jag att det blir lite motsägelsefullt med den starka frigjorda Lilith så nära den känsliga trygghetssökande månen. Det kanske adderar ett extra djup också. Tack Wilyamna jag har inte reflekterat så mycket över Lilith men ska nog börja läsa på.

Wilyamna
2019-08-27 18:41
#9

Ja, jag kan tänka mig att du varit en riktig vildkatts 😂 Någon gång i livet är alla det tror jag. Men ibland kanske Lilith hjälper dig att byta skepnad från RosaKatten till Vildkatten när det behövs! 👍😆

RosaKatten
2019-08-28 10:12
#10

Hahaha jag ser framför mig hur den fluffiga rosa romantiska kattpälsen åker av och därunder finns något svart med morrhår, spetsiga klor och vass svans😂😁😆 Men jo det ligger något i det. De flesta ser nog mest min ytliga lättsamma tvillingVenus och våg-asc blandat med den mjuka kräftsolen, så visst har det hänt att jag har förvånat en och annan med mitt djup och intensitet som finns under ytan.

RosaKatten
2019-08-31 15:20
#11

Men vilken Lilith är det man använder egentligen? Det finns ju flera olika. Jag upptäckte just att jag har True Lilith i exakt kvadratur med min mars ooops! Kan det vara därför jag har sånt temperament? Och vilken Lilith är det på Astro.com, är det Mean Lilith? Eller Black Moon Lilith, eller är det samma kanske? Jag är förvirrad.

RosaKatten
2019-09-01 12:38
#12

Ja det här med Lilith var ju en ögonöppnare! Har nu läst på litegrann och har dessutom fått kontakt med Lilith i meditation. Wow. Wow. Wow. Där finns en oerhörd kraft att hämta! Henne sätter man sig inte på. För att svara på min egen fråga är True och Mean Lilith olika varianter på BML. Astro.com använder Mean Lilith, som är en genomsnittlig beräkning. Den anses vara bäst att använda vid transiter, men vad gäller födelsehoroskopet verkar True Lilith vara en fördel att använda då den är exakt. Det visar sig att jag har True BML i exakt kvadratur med min mars vilket tydligen blockerar både Liliths och mars energier och det blir bara pannkaka, vilket förklarar så himla mycket. (Lilith 13 ° i skorpionen, mars 13 ° i lejonet). Så frågan är hur jag löser upp dessa blockeringar så att jag kan få en välfungerande mars och dessutom bejaka Liliths kraftfulla energi? Hur får jag dessa energier att samverka? Några tankar om det? Jag bad förresten tarotkorten om vägledning och korten var helt vilda och bara flög ur leken😂 så jag förstår att det här är en viktig pusselbit för mig. Tack Wilyamna för att du tog upp detta!

RosaKatten
2019-09-01 13:00
#13

Förlåt att jag kapade tråden, men jag tyckte det passade att ha allt om Lilith på ett ställe. Säg till om ni vill att jag skapar en egen tråd!

Annons:
Wilyamna
2019-09-02 12:19
#14

Hej, Vad kul att du fick kontakt med Lilith energierna! Det måste jag också prova 😊 Jag tycker det är bra om vi samlar all i formation på ett ställe så skapa ingen ny tråd, tycker jag 😉 Häftigt att du också är så tagen av BML! Det är jag också, sitter helt fast. Men jag tror inte på den undergivna kvinnan och det är absolut inte jag. Men då ligger MBL i konj med Jupiter så jag kan tänka mig att hennes egenskaper kan vara stärkta. Jag har även andra influenser i horoskopet som också visar på att jag inte är en undergiven person 😊

RosaKatten
2019-09-03 12:25
#15

Wilyamnaaaa!! Jag har nu varit uppkopplad på Lilith-energin från och till i tre dagar nu och ja, jag är helt betagen. Hon är en gudinna, helt magisk! Det här var verkligen en missing piece för mig. Jag läser överallt om Lilith som en mörk energi men jag upplever henne inte som mörk (men jag är kanske är så van vid mörker med min skorpionmåne). Visst har hon ett mörker och hon verkar i det dolda, men där finns en otrolig kraft som jag upplever som ljus, men man behöver absolut vara varsam med hur man hanterar den. Jag är inte säker på att jag hänger med i det du skriver om undergivenhet? Det finns väl inget undergivet med Lilith? Jag tror som du att hennes energi är förstärkt när hon är i en konjunktion med Jupiter. Särskilt de spirituella aspekterna av Lilith kommer fram mer med Jupiter vid sin sida. Och om du har Lilith i konjunktion med Jupiter är hon ju också i aspekt med din måne och din Venus vilket också förstärker helheten. Möjligen att din Saturnus dämpar och håller tillbaka en del. Var har du True Lilith?

Wilyamna
2019-09-15 08:07
#16

Vad roligt att du kommit igång med Lilith och att du känner av henne så starkt. Nu har livet tagit överhand igen och jag har inte lyckats komma in och skriva 🙈 Men det är samtidigt kul att vara igång igen och känna att man orkar och håller ihop. Iaf än så länge. Jag drog nog en för lång parallell till undergivenhet, Lilith var Adams första fru men eftersom hon inte gick att kuva skapade Gud Eva som skulle vara undergiven Adam. Jag är mycket mer en Lilith typ än Eva typ även om jag inte ger igen. Så roligt att du hittat en saknad pusselbit! Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter när det kommer till Lilith fram över 😊 Jag har true Lilith i 3e huset 15 grader kräftan så den ligger i aspekt kring mina andra planetklump runt 15 grader så den aspekterar också några planeter runt om 🤗

Upp till toppen
Annons: