Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1498 ggr
RosaKatten
5/8/19, 5:41 PM

Noder, karma och livsuppgift

Jag funderar mycket på min karma och min livsuppgift nu. Jag tittar på mina noder men förstår inte hur jag ska tolka dom. Min södra nod är i tionde huset i kräftan, i konjunktion med min sol. Min norra nod är i fjärde huset i stenbocken. Det knepiga är ju att husen är reverserade eller hur jag nu ska uttrycka det. Kräftan styr ju fjärde huset och stenbocken det tionde. Men i mitt horoskop är det alltså tvärtom så att mitt fjärde hus är i stenbocken och mitt tionde i kräftan. Så vad handlar egentligen min södra nod om? Den känns väldigt viktig eftersom solen är i konjunktion. Är det familjen och mina rötter (kräftan) eller är det karriären och självständigheten (stenbocken / tionde huset)? Och samma sak fast omvänt med min norra nod. Jag fattar verkligen inte hur jag ska tänka kring detta🤔

Annons:
Kyllan56
5/8/19, 6:31 PM
#1

Karma är en utveckling genom flera liv. Sedan har du en uppgift i detta livet. Det skulle jag koppla med konjunktionen din S. Nod konjunkt Solen. 

Nu är jag ingen expert på karmaastrologi, men tänker ungefär så här. Det du kommer ifrån är den S.Noden i 10 huset. Kräftan står för hem och familj och 10:e huset för din sociala position. Det jag genast kom att tänka på är, att du i ett tidigare liv varit en person att räkna med. du har verkat från Hemmet. Nu säger jag inte att det är så, bara en idé. Tänk dig den viktorianska kvinnan, som tar emot och anordnar fester. Hon är den som societeten räknar  som en av de viktigaste! Den tidens sociala influenser. Den som alla ville hålla sig väl med.

Valde något som skulle vara tydligt.

Då får man ihop. kräftan med 10:e huset. En kvinna och mor med makt att påverka.  en som brydde sig mer om hur hon uppfattades av andra än sin familj och barn.

Nu kommer vi till detta livet, med den N. Noden Kanske är det tvärt om nu. Skulle kunna stå för ambitioner och karriär, men jobbar hemifrån. Kan vara en konflikt mellan socialposition/arbete och familj. Ska jag ha det ena eller andra kan jag arbeta för både och?

Nu har jag bara spånat RosaKatten, så ta inte det jag skriver på största allvar.😃

De böcker jag rekommenderat tar upp hus och tecken med månens noder.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
5/8/19, 9:39 PM
#2

Tack så mycket Kyllan, det är alltid spännande när du spånar!😍 Bra exempel du gav där, det blir lite tydligare. Jag gissar att jag måste ha varit någon att räkna med / en auktoritet på något sätt, för jag får tillbaka det som en slap in my face hela tiden. Jag har alltid haft problem med auktoriteter av olika slag och nu är det så tydligt att jag behöver jobba med det. På senare tid har jag börjat lägga märke till en bossigare sida av mig själv som inte har varit tydlig för mig förut. I pressade situationer vill jag ta över och kontrollera och styra och det kommer så naturligt, vilket gör mig förvånad eftersom jag aldrig har sett mig själv som en ledare. Jag kan bli ganska fyrkantig och superstrukturerad, vilket inte alltid är det bästa sättet att möta andra på. I mina sämsta stunder kan jag bete mig som en av de där auktoritära som jag själv har problem med, och det är knappt så att min diplomatiska våg-ascendent kan väga upp det. Så jag funderar mycket på om det här är något jag är / har varit och behöver släppa (södra noden), eller om det är något jag behöver sträva mot och utveckla (norra noden) - kanske en självständighet kombinerat med kräftans intuitiva känslighet. Jag ska ta en titt på de där böckerna, tack för tips.

Kyllan56
5/8/19, 10:43 PM
#3

RosaKatten så bra att du börjar se sidor som varit dolda för dig. Ibland måste man bli auktoritär ledare, när mer koas råder. Gåvan är när man ska gå över att bli en demokratisk ledare.

Stenbocken väljer ju ofta karriären framför kärlek. Min känsla är att du haft en karriär och kanske gift in dig i de rätta kretsarna och därigenom fått makt i hemmet, som bas.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
5/10/19, 9:47 PM
#4

#3 javisst är det bra! Det är ju en fantastisk gåva att ha ledaregenskaper, det gäller bara att använda dom på rätt sätt. Jag får klura vidare på detta med noderna. Jag tror jag börjar ana i vilken riktning jag ska gå… Vi får se om det visar sig stämma. Tack så mycket för din feedback Kyllan!

RosaKatten
5/10/19, 9:56 PM
#5

#1 hur menar du förresten när du kopplar ihop min livsuppgift med min konjunktion södra noden och solen? Nyfiken att höra ditt resonemang!

Kyllan56
5/10/19, 10:07 PM
#6

S. Noden är det du kommer ifrån, det som du har lätt för. Solen är din livskraft och den du är. då kan man koppla ihop den du var, med den du är idag, i ditt innersta.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
5/11/19, 3:18 PM
#7

#6 ja så långt är jag med men jag har nog tänkt att livsuppgiften mer handlar om den norra noden än den södra. Men noderna samverkar ju och de erfarenheter man har med sig genom södra noden är förstås viktiga för att kunna utveckla det som norra noden vill.

Kyllan56
5/11/19, 4:36 PM
#8

Jg syftar då på solen rosaKatten. Man kan ju behöva upprepa viss saker av ens tidigare liv. Solen är jiu också i opposition din N. Nod. vilket gör att när din sol kopplar in så kopplar lätt din N. Nod ut. du kan inte bara räkna med N. Noden som dit du ska. Hela horoskopet måste vara med och definitivt din Sol. solen är ju din "genitik", din inre ande! Den har fått något med sig från din S.Nod.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
5/11/19, 7:28 PM
#9

#8 Jaha du menade solen!😊 Solens position i konjunktion med södra noden borde väl innebära att jag har väldigt lätt att falla tillbaka in i det gamla och välkända? Och kanske att jag har en större utmaning att närma mig min norra bod? Särskilt också med tanke på att man går mer och mer mot sin sol ju äldre man blir, och även oppositionens växelverkan solen/borra noden.

RosaKatten
5/11/19, 7:32 PM
#10

#9 Hehe ”Norra boden” och ”borra noden”😂 Här sliras det på tangenterna och jag har inte ens druckit vin

Kyllan56
5/11/19, 8:13 PM
#11

#9Ja så är det men både på gott och ont. Ja man går mer mot sin sol ju äldre man blir. Jag märker det, då jag blivit mer introvert, trots alla mina 72% i Eld.

#10😂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
5/12/19, 8:28 PM
#12

#11 då förstår jag. Tack Kyllan❤️

Kyllan56
5/12/19, 8:34 PM
#13

RosaKatten❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
5/30/19, 10:15 PM
#14

Här sitter jag och funderar över mina noder, och plötsligt kom jag på att jag har ju den här boken! Jag kan verkligen rekommendera den om man intresserar sig för sin livsuppgift och karma. Den går igenom nodernas betydelse och belyser vilka gåvor, beteendemönster och utmaningar man har med sig från tidigare liv samt hur man kan upptäcka sin sanna potential, allt utifrån nodernas placering i födelsehoroskopet. Jag har fått en hel del aha-moments måste jag säga.👍

RosaKatten
5/30/19, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

.

Kyllan56
5/30/19, 10:43 PM
#16

Den har jag inte läst RosaKatten!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
5/30/19, 11:09 PM
#17

Då kan jag rekommendera den Kyllan! Jag tror att den kan vara intressant även för någon så kunnig inom astrologin som du. Det är ungefär ett femtiotal sidor för norra noden i respektive stjärntecken och jag tycker att det är väldigt träffsäkert för min egen del i alla fall.

Kyllan56
5/31/19, 12:20 AM
#18

Vad står det om N.noden i Skytten och S.noden i tvillingarna.?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
5/31/19, 9:43 AM
#19

#18 Än så länge har jag bara läst om n noden i stenbocken / s noden i kräftan så jag kan inte svara på det, men jag ska se om jag kan ta kort på några sidor och skicka till dig så får du en liten uppfattning i alla fall.😊

Kyllan56
5/31/19, 2:04 PM
#20

Det var snällt RosaKatten, tack!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Wilyamna
5/31/19, 5:04 PM
#21

Oj, vad spännande RosaKatten, vill du rekommendera den?

Wilyamna
5/31/19, 5:10 PM
#22

Nu kämpar jag lite för att hålla sidan vid liv 😊 Det är inte helt ovanligt att noderna bildar ett T-kors med en tredje planet då de är i opposition. Om det är en personlig/viktig planet måste det påverka personens liv genom olika dragningskrafter åt olika håll men samtidigt tänker jag att den inte har samma vikt som vid ett T-kors med tre olika planeter? Hur tänker ni kring det?

Kyllan56
5/31/19, 9:21 PM
#23

Wilyamna det tror jag visst det har. För det blir en stor del till detta livets uppgift.Jag tror helt enkelt att man inte brukar tolka det lika ofta.

Om Saturnus och Noderna säger vad du ska göra i detta liv, så berättar  planetkonstellationer om ens svaga och starka sidor. Jag ser det som en målarbok med ett färdigtryckt motiv. Motivet/ramen är Saturnus och Noderna, medan mönstret är planeterna. Sedan är det livet som färgläger mönstret. En personlig planet, som en Ascendentstyrare blir handen som för kritan. Grundfärgen. Det säger något om hur viktig livsuppgiften i detta livet är.

Kanske knepigt att förstå hur jag menar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
6/2/19, 2:01 PM
#24

Wilyamna, ja jag kan absolut rekommendera den! Jag tror precis som Kyllan planeter som bildar T-kors med noderna har stor betydelse. Inte bara T-kors utan alla aspekter till noderna har stor vikt eftersom det handlar om livsuppgiften. En del astrologer ser t o m noderna som lika viktiga som solen, månen och ascendenten. Väldigt bra beskrivning Kyllan. Inte alls svårt att förstå tycker jag, snarare tvärtom!

Kyllan56
6/2/19, 2:14 PM
#25

Tack RosaKatten, inte alltid så lätt att förklara. ❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
6/3/19, 1:39 PM
#26

Jag undrar om jag inte läste någonstans att när en planet bildar T-kors med noderna så innebär det en viktig ledtråd till att lösa nodkarman. En nyckel, en missing piece man behöver för att kunna gå vidare. Vad tror ni, kan det ligga något i det?

Kyllan56
6/3/19, 2:26 PM
#27

#26 Precis det jag menar RosaKatten.🙂Det är viktigt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Wilyamna
6/5/19, 12:01 AM
#28

Intressant både Kyllan och RosaKatten men jag hade lite svårt att hänga med på din beskrivning Kyllan, men det beror på att jag är lite snurrig i huvudet just nu 🙄👾 Varför jag frågar är för att jag har min sol i kvadratur till noderna och ska jag räkna med en stor orb 10 grader blir det tom ett storkors med Jupiter så jag hoppades nog på att det inte skulle vara av stor vikt 🙈😲 Men jag märker hur livet sätter mig på prov nu när noderna vandrar genom Stenbocken/Kräftan. Just nu befinner de sig i 9e & 3 huset och när de kommer till 10 grader bildar de ett storkors med de natala noderna.

RosaKatten
6/6/19, 3:05 PM
#29

Jo Wilyamna du kan nog räkna med att det har stor betydelse. Och även om orben är vid tror jag att storkorset med Jupiter är en framträdande del i ditt horoskop eftersom både solen och noderna är så inblandade. Men det är förstås bara en gissning😊 Både du och jag påverkas mycket nu när noderna befinner sig i kräfta-stenbock. I vintras passerade norra noden min sol+min södra nod och jag hittade då den här sidan som jag tyckte var ganska intressant: https://www.leahwhitehorse.com/2014/11/12/nodes-transiting-nodes/ Här står en del om när noderna i transit hamnar i aspekt till de natala noderna. Det är en del personliga erfarenheter i texten som man kan hoppa över men det som står om nodtransiterna i förhållande till ens natala noder tycker jag verkligen har stämt för mig. Så här står det om när noderna bildar kvadratur till de natala noderna som i ditt fall: ”Nodal Square Ages: 4, 13, 23, 32, 41, 51, 60, 69 Transiting North Node square natal North Node. Feeling at cross purposes. Feeling trapped. Being give a choice to stay with the old or move towards the new. Intense frustration. Denial. Being pulled in different directions. At a crossroads. Unfinished business. Driving ‘hunger’ for something but perhaps not knowing what will satiate the feeling. Clues.” Samtidigt får du ju södra noden på din sol så det blir säkert spännande saker som händer😀 kanske en del gammalt som kommer upp som du får möjlighet att släppa om du vill.

Wilyamna
6/7/19, 8:42 AM
#30

Tack RosaKatten, Det låter som att det är där jag befinner mig nu, mitt i transformation. Vissa saker ligger bakom mig och vissa saker har jag kvar att arbeta med. Många drömmar om döden om du förstår 😊 Ska läsa mig in på sidan men årtalen tycker jag stämmer ganska bra med tillfällen i livet när jag lärt mig se saker annorlunda.

RosaKatten
6/7/19, 7:46 PM
#31

Wilyamna ❤️

Upp till toppen
Annons: