1. Allmän astrologi

Noder, karma och livsuppgift

2019-05-08 17:41 #0 av: RosaKatten

Jag funderar mycket på min karma och min livsuppgift nu. Jag tittar på mina noder men förstår inte hur jag ska tolka dom.

Min södra nod är i tionde huset i kräftan, i konjunktion med min sol. Min norra nod är i fjärde huset i stenbocken.

Det knepiga är ju att husen är reverserade eller hur jag nu ska uttrycka det. Kräftan styr ju fjärde huset och stenbocken det tionde. Men i mitt horoskop är det alltså tvärtom så att mitt fjärde hus är i stenbocken och mitt tionde i kräftan.

Så vad handlar egentligen min södra nod om? Den känns väldigt viktig eftersom solen är i konjunktion. Är det familjen och mina rötter (kräftan) eller är det karriären och självständigheten (stenbocken / tionde huset)? Och samma sak fast omvänt med min norra nod.

Jag fattar verkligen inte hur jag ska tänka kring detta🤔

Anmäl
2019-05-08 18:31 #1 av: Kyllan56

Karma är en utveckling genom flera liv. Sedan har du en uppgift i detta livet. Det skulle jag koppla med konjunktionen din S. Nod konjunkt Solen. 

Nu är jag ingen expert på karmaastrologi, men tänker ungefär så här. Det du kommer ifrån är den S.Noden i 10 huset. Kräftan står för hem och familj och 10:e huset för din sociala position. Det jag genast kom att tänka på är, att du i ett tidigare liv varit en person att räkna med. du har verkat från Hemmet. Nu säger jag inte att det är så, bara en idé. Tänk dig den viktorianska kvinnan, som tar emot och anordnar fester. Hon är den som societeten räknar  som en av de viktigaste! Den tidens sociala influenser. Den som alla ville hålla sig väl med.

Valde något som skulle vara tydligt.

Då får man ihop. kräftan med 10:e huset. En kvinna och mor med makt att påverka.  en som brydde sig mer om hur hon uppfattades av andra än sin familj och barn.

Nu kommer vi till detta livet, med den N. Noden Kanske är det tvärt om nu. Skulle kunna stå för ambitioner och karriär, men jobbar hemifrån. Kan vara en konflikt mellan socialposition/arbete och familj. Ska jag ha det ena eller andra kan jag arbeta för både och?

Nu har jag bara spånat RosaKatten, så ta inte det jag skriver på största allvar.Skrattar

De böcker jag rekommenderat tar upp hus och tecken med månens noder.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2019-05-08 21:39 #2 av: RosaKatten

Tack så mycket Kyllan, det är alltid spännande när du spånar!😍 Bra exempel du gav där, det blir lite tydligare.

Jag gissar att jag måste ha varit någon att räkna med / en auktoritet på något sätt, för jag får tillbaka det som en slap in my face hela tiden. Jag har alltid haft problem med auktoriteter av olika slag och nu är det så tydligt att jag behöver jobba med det.

På senare tid har jag börjat lägga märke till en bossigare sida av mig själv som inte har varit tydlig för mig förut. I pressade situationer vill jag ta över och kontrollera och styra och det kommer så naturligt, vilket gör mig förvånad eftersom jag aldrig har sett mig själv som en ledare. Jag kan bli ganska fyrkantig och superstrukturerad, vilket inte alltid är det bästa sättet att möta andra på. I mina sämsta stunder kan jag bete mig som en av de där auktoritära som jag själv har problem med, och det är knappt så att min diplomatiska våg-ascendent kan väga upp det.

Så jag funderar mycket på om det här är något jag är / har varit och behöver släppa (södra noden), eller om det är något jag behöver sträva mot och utveckla (norra noden) - kanske en självständighet kombinerat med kräftans intuitiva känslighet.

Jag ska ta en titt på de där böckerna, tack för tips.

Anmäl
2019-05-08 22:43 #3 av: Kyllan56

RosaKatten så bra att du börjar se sidor som varit dolda för dig. Ibland måste man bli auktoritär ledare, när mer koas råder. Gåvan är när man ska gå över att bli en demokratisk ledare.

Stenbocken väljer ju ofta karriären framför kärlek. Min känsla är att du haft en karriär och kanske gift in dig i de rätta kretsarna och därigenom fått makt i hemmet, som bas.

Anmäl
2019-05-10 21:47 #4 av: RosaKatten

#3 javisst är det bra! Det är ju en fantastisk gåva att ha ledaregenskaper, det gäller bara att använda dom på rätt sätt.

Jag får klura vidare på detta med noderna. Jag tror jag börjar ana i vilken riktning jag ska gå... Vi får se om det visar sig stämma.

Tack så mycket för din feedback Kyllan!

Anmäl
2019-05-10 21:56 #5 av: RosaKatten

#1 hur menar du förresten när du kopplar ihop min livsuppgift med min konjunktion södra noden och solen? Nyfiken att höra ditt resonemang!

Anmäl
2019-05-10 22:07 #6 av: Kyllan56

S. Noden är det du kommer ifrån, det som du har lätt för. Solen är din livskraft och den du är. då kan man koppla ihop den du var, med den du är idag, i ditt innersta.

Anmäl
2019-05-11 15:18 #7 av: RosaKatten

#6 ja så långt är jag med men jag har nog tänkt att livsuppgiften mer handlar om den norra noden än den södra. Men noderna samverkar ju och de erfarenheter man har med sig genom södra noden är förstås viktiga för att kunna utveckla det som norra noden vill.

Anmäl
2019-05-11 16:36 #8 av: Kyllan56

Jg syftar då på solen rosaKatten. Man kan ju behöva upprepa viss saker av ens tidigare liv. Solen är jiu också i opposition din N. Nod. vilket gör att när din sol kopplar in så kopplar lätt din N. Nod ut. du kan inte bara räkna med N. Noden som dit du ska. Hela horoskopet måste vara med och definitivt din Sol. solen är ju din "genitik", din inre ande! Den har fått något med sig från din S.Nod.

Anmäl
2019-05-11 19:28 #9 av: RosaKatten

#8 Jaha du menade solen!😊
Solens position i konjunktion med södra noden borde väl innebära att jag har väldigt lätt att falla tillbaka in i det gamla och välkända? Och kanske att jag har en större utmaning att närma mig min norra bod? Särskilt också med tanke på att man går mer och mer mot sin sol ju äldre man blir, och även oppositionens växelverkan solen/borra noden.

Anmäl
2019-05-11 19:32 #10 av: RosaKatten

#9 Hehe
”Norra boden” och ”borra noden”😂
Här sliras det på tangenterna och jag har inte ens druckit vin

Anmäl
2019-05-11 20:13 #11 av: Kyllan56

#9Ja så är det men både på gott och ont. Ja man går mer mot sin sol ju äldre man blir. Jag märker det, då jag blivit mer introvert, trots alla mina 72% i Eld.

#10Gapskrattar

Anmäl
2019-05-12 20:28 #12 av: RosaKatten

#11 då förstår jag. Tack Kyllan❤️

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.