1. Allmän astrologi

Aktuella planetändringar

2018-12-07 14:52 #0 av: Amon

Det rör sej bland planeterna just nu.. SolStjärnorGlad

I morse strax efter kl 8 hade vi Måne nymåne i 15* tvillingarnas tecken.

Men redan i natt vände merkurius sin retrograda rörelse (som den haft sen 27 nov) till att gå framåt igen vid 27*skorpionen.

I övermorgon, 9 dec vänder chiron  sen retrograda rörelse på 27* fiskarna (som den haft ända sen 5 juli) till att gå framåt igen,

..men inte nog med detta..

Den 11 dec vänder även den norra månnoden sin retrograda rörelse på 27* kräftan (som den haft sedan den 15:e feb i år) till att gå framåt igen.

Chiron står ju för "The Wounded healer" - den sårade helaren - och när den går baklänges så aktiveras gamla sår för att kunna läkas på djupet - både på ett personligt och kollektivt plan.

Norra noden (som är en abstrakt punkt) pekar åt det håll vi skall gå - eller vår "karmiska ödesväg".

Merkurius står för kommunikation - och när den går baklänges - så är det kommunikativa frågor som återaktiveras.

De här två planeterna + månnoden samverkar i en stortrigon - och har så gjort under någon vecka. Men platsen där merkurius befinner sej nu (ca 27* skorpionen) har tidigare avlösts av både solen och även jupiter - så alltsedan mittan av oktober har vi haft en stortrigon där - med olika inblandade planeter. Tummen upp

Men kan ju undra vad detta har för betydelse i praktiken.. Funderar

Inom andliga kretsar har det under hösten talats om "Den Stora Reningen" - dvs. om att vi människor både personligt och kollektivt har gått igenom mycket som får oss att helas från gamla själsliga sår. Och det verkar i så fall kraftfullast på dem som har personliga planeter i anslutning till denna stortrigon i sitt födelsehoroskop. Dvs har solen, månen asc - elller ngn annan viktig personlig planet tex vid chirons plats.

För min egen del har detta varit påtagligt! Jag har själv både månen och asc. vid 26-27* fiskarna, har venus vid 26* skorpionen och jupiter i konjuktion med uranus vid 27* kräftan. Alltså planeter i stortrigonens alla tre hörn.. Och den här hösten har varit väldigt intensiv - varje vecka har det aktiverats nya jobbiga saker som jag måste lösa - på fredag har det löst sej - och helgen har varit lugn - för att nästa måndag har det dykt upp nya saker att ta tag i igen. SkämsPustar

Men nu har det lugnat ner sej - och man kan ju hoppas att det är över för denna gång! Tummen upp

Det talas också om "nya energier" som skall komma till jorden efter nyår - och mycket nytt och fantastiskt som är på G.. Och den som lever får se.. Glad

Har Ni några andra synpunkter på dessa planetrörelser under hösten - och vad de kan ha för betydelse - så skriv gärna kommentarer här i tråden. Hjärta

denna sida kollar jag varje dag aktuella planetpositioner.

Anmäl
2018-12-07 15:16 #1 av: Amon

Oops.. det blev visst två likadana inlägg.. Förskräckt

Värd - eller medarbetare får gärna ta bort ett utav dem.. det behöver ju inte vara två likadana inlägg! Skrattar

Tack, hälsn Amon Blomma

Anmäl
2018-12-07 22:16 #2 av: RosaKatten

Tack för väldigt informativt inlägg! Jag tog bort den andra tråden.

Jag har solen på 27 ° i kräftan samt södra noden på 26 ° i kräftan, så jag känner också av det. Men det kan å andra sidan vara de tunga Plutotransiterna som spökar här. I vilket fall är jag inne i väggen och borde hålla mig borta härifrån... nu ska jag vila.🤗

Anmäl
2018-12-08 18:32 #3 av: Farwuq

Så bra att det ordnade sig med dubbletten. Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-12-09 11:54 #4 av: Amon

#3 Ja - jag tänkte att Du kanske inte är så ofta här - så jag skrev det här i tråden också.. Tummen upp

Ser nu att det smugit sej in ett litet fel i översta inlägget:

Nymånen är ju i Skyttens tecken förstås - och inte i tvillingarnas.. Får idé

Men det hade Ni säkert redan förstått själva.. GladOskyldig

Anmäl
2018-12-10 07:52 #5 av: Farwuq

Jag är här ett par gånger i veckan, högst.
Jag orkar inte med allt nu mera, jag är ganska krasslig.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-12-10 11:44 #6 av: Amon

Krya på Dej Draken! BlommaHjärtaKramas

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.