Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1805 ggr
RosaKatten
2018-09-28 10:27

Solretur

Hejsan astrovänner! Jag sitter här och försöker förstå min solretur för kommande år. Jag tycker att den ser en aning utmanande ut… men jag har heller inte mycket kunskap om hur man tolkar solreturer. Någon som vill hjälpa mig?

Annons:
RosaKatten
2018-09-28 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Wilyamna
2018-09-29 21:37
#2

Vilken intressant tråd, jag kan också tänka mig att analysera min kommande sol retur. Spontant när jag ser ditt kommande horoskop är att fokus det året kommer att ligga på att strukturera upp livet och se så att allt går ihop. Samt utvecklandet av en hel del kreativitet, så hitta balansen mellan kreativiteten och "måsten" kanske??

RosaKatten
2018-09-29 22:03
#3

#2 Ja gör det, det är superspännande! Detta med strukturen, tänker du asc i stenbocken och Saturnus i första huset? Men kreativiteten? Var ser du den? Det första jag ser bortsett från Saturnustemat är den stora aktiviteten i sjunde huset, och de utmanande oppositionerna till ffa Venus i sjunde från både Saturnus och Pluto i första. Det känns som om en hel del lärdomar behöver göras i relationer.

Wilyamna
2018-09-30 09:22
#4

Jag tyckte alla planeterna låg i lejonet och det medför en kreativitet 😊 Men nu ser jag att det bara mars och de andra ligger i kräftan och då ditt tema mer riktigt att det är nära relationer med fokus på familjen (kräftan) men missa inte heller stor trigonen i eld där kiron är den ena planeten men de andra planeterna är eld planeter så mkt energi. Det är svårt att veta med kiron för alla transiter handlar inte om att aktivera sår utan de kan även läka de djupa såren. Du har också en del planeter i 2a huset som kan vara av vikt nästa år. Som du skriver är Venus säkert berörd nu eftersom det även är din personliga planet, men jag tänkte spontant att det kan handla om dina egna mönster och vad du ska lära dig då även n.noden ligger i konj?

RosaKatten
2018-09-30 12:56
#5

Aha nu är jag med. Tack snälla Wilyamna för din tolkning!😍 Vad bra att du såg stortrigonen! Den har jag inte tänkt på. Jupiter-Mars-Kiron, hus 11-7-2 alltså. Vänskap-nära relationer-egenvärde? Kiron ligger dessutom nästan rakt på min natala descendent som jag har 3 ° i väduren, så även där finns ju en indikation att det handlar om relationsmönster och sår, och kanske då framförallt i kärleksrelationer eller? Precis, hus 2 är också aktivt. Med månen här förmodar jag att det handlar om att arbeta med grundtryggheten och egenvärdet. Månen har en riktigt kass vinkel till mars, vad kan det stå för? Intensiva känslor, passion, temperament? Egenvärdet känns som ett starkt tema överlag, särskilt också med tanke på Venus-Pluto-oppositionen och med noderna så inblandade. Men hur tolkar man egentligen noderna i en solretur? Intressant också att MC ligger i exakt konjunktion med min natala måne!

Wilyamna
2018-09-30 16:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är min solretur utan den natala kartan men värt att nämna är urans konj med natala kiron 😊 Som tydligen står för läkning av sår av vad jag förstått 🤔👍 Sedan trodde jag att 2018 skulle vara mitt tuffa år, vilket det också varit men även 2019 verkar bjuda på utmaningar beroende på hur mycket Månnoderna spelar en roll i solreturen?

Annons:
RosaKatten
2018-09-30 20:41
#7

Men är det där verkligen din solretur? Det står natal chart och vinklarna och husen är samma som ditt födelsehoroskop. Testa att välja ”solar return chart” så får du med alla solretur-vinklar och hus också.

Wilyamna
2018-09-30 21:00
#8

Hej, Jag valde det från början men får fel asc och då blir även MC/IC fel. Programmet räknar om 1h fel, så därför tog jag och bara ändrade årtalet till när jag är född 😁 Same same tänkte jag men det kanske det inte är 🤔

Wilyamna
2018-09-30 21:02
#9

Ang programmet, säg att jag är född kl 16:00 på em då blir min normala födelsetid 15:00 men när sedan programmet räknar om till solar returen drar programmet av ytterligare 1h så att jag är född kl 14:00 men det måste vara fel tänker jag 🤔

RosaKatten
2018-10-01 10:33
#10

Solreturen har i princip alltid en annan asc än din natala chart. Solreturens asc och styrande planet sätter tonen för det kommande året. Även hus och vinklar ser annorlunda ut i solreturen. Det är därför det blir så intressant att studera solreturen, för i solreturen ser man vilka hus som är aktiverade och dessa blir då ett tema för året. Sedan kan man jämföra det med födelsehoroskopet (som tex att min solretur har sin MC i exakt konjunktion med min natala måne, och då blir det tydligt att månen är extra viktig det året). Att timmarna blir lite olika på solreturen beror på att det kan skilja en aning i tid då solen är tillbaka på exakt samma placering där den var när du föddes. (jag är ganska säker på det men någon får gärna rätta mig om jag har fel😊) Så testa att lägga in en solretur!😀

Wilyamna
2018-10-02 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Du har så rätt RosaKatten 👍 När jag kikade på den natala kartan så låg inte solen på rätt grad 😊 Tack för den lärdomen 🤗 Här kommer två kartor, den ena enbart solreturen och den andra med min natala kartan så man ser de viktigaste transiterna 👍

Wilyamna
2018-10-02 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Inre ringen natala planeter, yttre ringen solreturen

RosaKatten
2018-10-02 11:55
#13

Se där! Jag ska titta lite senare och se om jag kan bidra med något😊

Annons:
Wilyamna
2018-10-03 08:29
#14

Tack RosaKatten Här är en lite reflektion från min sida, asc i oxen så kommande år kommer handla om att jorda sig hitta en bra rutin i vardagslivet som fungerar för mig. Hitta balans i aktiviteter, mat och motion (det är nog iaf vad jag vill ha ut av 2019) men det ser ut som att universum hjälper mig att få ordning på dessa saker också 😊 Sedan är jag Merkurius styrd och den ligger på sin exakta natala position även för 2019, däremot har den en del aspekter värda att kika närmare på, dels infaller den i 8e huset vilket kommer hjälpa mig att verbalt beskriva eller förstå när det kommer till mitt innersta och dolda för mig som kan hjälpa mig att förstå mina djupa känslor (sextil till månen) samt genom det läka (månen 6e huset) och återigen hitta balansen (månen i vågen). Sedan har vi Merkurius kvadratur både till neptunu, kiron och mars i 12e huset. Pphhuuu 😅🙃 Här måste universum visa på återigen hitta balansen i konflikten att helt sväva bort i vårt metafysiska plan, då jag håller på och redan är ganska uppslukad av det mediala så kan även det bli för mycket. I 12e huset finns en stor drivkraft och energi, vilket jag tycker är väldigt kul men kvadraturen till Merkurius är lurig och energin kommer inte flöda som vid en trigon som hade upplyst mig på ett possetivt sätt, här tror jag att jag återigen behöver hitta balansen med övriga livet viljan att utforska mig själv samt det mediala som nästa år kan driva på ganska hårt 🤔 Sedan ligger alla planeter (undantag månen) ovanför horisonten vilket gör att energin kommer mer direkt och ligger inte dold 🤔

RosaKatten
2018-10-07 20:13
#15

Förlåt för sent svar! Vilken bra analys!😀 Lite reflektioner härifrån: Med asc i oxen blir ju Venus väldigt viktig, och Venus har du på desc i skorpan, och dessutom i sextil med Pluto. Både Venus och Pluto är ju också i aspekt med din styrare Merkurius som befinner sig i åttonde huset, så jag håller med om att saker som tidigare varit dolda nu kommer upp till ytan, och jag gissar att det till stor del kommer att handla om hur du relaterar och tänker/kommunicerar i din kärleksrelation. Även månen är ju inblandad och orberna är tajta, så det känns som ett starkt tema för dig under året. Du har också Uranus i opposition med månen och dom bildar dessutom ett storkors med noderna. Just nu har jag exakt denna konstellation i min pågående solretur, och för mig är den extremt kännbar. Nu har jag iofs lite tajtare orber hos mig, och månen är i konjunktion med skorpion-asc och Uranus i konjunktion med desc. Det är extrem intensitet i känslorna och mycket plötsliga svängar. Jag får verkligen lära mig att chillaxa och bara låta saker vara som de är. Spännande hur det kommer att yttra sig för dig.

Wilyamna
2018-10-07 22:12
#16

Åhhhhh, tack RosaKatten 🌸❤️ Vilken bra tolkning och jag tror även det kommer vara aktuella teman för mig. Ja, Storfors har jag extern respekt för SÅ mycket slitningar och jag kan tänka mig att någon dag efter min födelsedag kommer den vara exakt så då gäller det att ta det lungt 😲 Då kommer jag precis vara hemkommen från en familjeresa, gäller att svälja elden inom mig för att inte starta ett familjevärldskrig 😉 Sedan ligger Uranus i konj med min natala kiron vilket jag har förstått är läkande transit vilket säkert kommer inte bara kommer vara läkande utan kanske nya sår blir synliga med storkorset påverkades hela året 😵 Låter som att du har en tuff resa just nu och jag tänker på att du har även en stark Pluto som ofta är med dig vilket den även verkar här med en skorp asc med månen i konj 😲

RosaKatten
2018-10-08 10:45
#17

Wilyamna ❤️😍 Ja energierna i solreturen är förstås starkast kring födelsedagen men redan 1-2 månader innan födelsedagen börjar det ofta hända grejer, för då ska de gamla energierna fullbordas och det ska göras plats för det nya. Så var beredd😜 Jag kan känna igen mig i det. För mig brukar det alltid hända massor på försommaren. Jo det är mycket Pluto här, men skönt att han nu går direkt igen. Jag tycker redan att det har lättat lite, trots att min styrare Venus backar nu.

RosaKatten
2018-10-08 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Så här ser min pågående solretur ut. Med asc i skorpan blir det ett intensivt och transformerande år. Vertex i åttonde huset förstärker död- och pånyttfödelse-temat. Månen har en framträdande roll i år, dels i konjunktion med asc, dels i opposition med Uranus och även i kvadratur med noderna. Både månen och Uranus har dessutom varsin kvadratur till ascendenthärskaren mars, vilket ger ytterligare bränsle till den känslomässiga intensiteten och instabiliteten. Båda ascendenthärskarna Mars och Pluto finns i tredje huset, och mars är dessutom i konjunktion med södra noden (vad kan det stå för?). Saturnus är också här och härjar. Detta samt att Merkurius ligger på MC gör att kommunikationen blir viktig. Förmodligen är det viktigt för mig att kommunicera ut mina känslor och visa den jag verkligen är på djupet. Så har vi oppositionen mellan Venus och Neptunus. En hel del romantiska förhoppningar men svårt att skapa något stabilt med Uranus på desc. Ja just det, solen också! Att även solen är inblandad i storkorset med en kvadratur till asc tyder också på en förändring i grunden av det som är jag. Solen i nionde huset visar att det är viktigt med utlandskontakter eller högre studier, eller att stärka andligheten. Något annat jag har missat?

RosaKatten
2018-10-08 10:54
#19

Men hur tusan tolkar man noderna i solreturer?! Är det dit man ska sträva under året eller vad?

Wilyamna
2018-10-14 09:55
#20

OMG RosaKatten, vilken tur att detta är en solretur 🙈 Jag hade lite svårt att plocka ut det viktigaste då du har väldigt många aspekter och vad grym du är som lyckas analysera detta så grymt 🙏🏻💪🏻 Jag ser drakaspekten med månen i fronten så en djupdykning i dig själv ser jag också men kag tror på medial utveckling i någon form då ditt 3e hus också är fullt av planeter 👍

Annons:
RosaKatten
2018-10-14 17:35
#21

Hahaha jaa tur ellerhur!!😅 Vad bra att du såg draken, den såg inte jag! Och när jag letade efter draken hittade jag också en yod med månen i spetsen och vertex och kiron i ”benen”. Det är väldigt mycket månen i år…. och det stämmer irl oxå. Men hänger medial utveckling ihop med tredje huset?

Wilyamna
2018-10-23 22:23
#22

Hej, Nu har jag läst ordentligt på solreturen och hittat två länkar jag vill dela med mig av 😊 Nu har jag kikat på din nuvarande solretur som du nästan kommit halvvägs på och när så många planeter ligger i hus 1-3 så förstår jag det som att du gör ett stort inre arbete där du dragit undan dig från världen, precis som du skrivit att du har mån på asc i skorpionen gör att du har ett transformativt år. Men det du ska lära dig är att släppa på att vara inne och transformera dig själv och se till det stora hela och våga dela med dig av din resa (södra & norra noden) norra noden är i lejonet hus 9 så mycket eld och hitta ett utlopp för all den transformativa energin. Ännumer intressant är att morgondagens fullmåne faller exakt på din asc/dec här i solreturen i år, så nu har du verkligen en chans att manifestera 😁 Känns som jag svamlat färdigt nu och känner mig tveksam på om jag fick det rätt 🤔 https://www.astrologyweekly.com/forum/showthread.php?t=17763 https://www.astrology.com.tr/articles.asp?artID=86

RosaKatten
2018-10-25 22:17
#23

Hej och tack för dina reflektioner!😍 Men woow ja fullmånen var ju faktiskt exakt på solreturens desc!! Det har jag missat helt. Intressant också att den förra fullmånen föll på min natala desc, med bara 1 ° skillnad. Intressant det du skriver om noderna. Det ligger nog mycket i det tror jag. Tack för länkarna, ska titta på dem!

Upp till toppen
Annons: