Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 768 ggr
s0fiaaa
2018-07-07 20:40

hussystem för norr om polcirkeln födda?

Hej 

Vad skulle ni recomendera för Hussystem att använda om man är född norr om polcirlken för att få det mest genuint?

Annons:
Farwuq
2018-07-09 07:15
#1

Om jag minns rätt, så ska det finnas någonstans här på astrologi ett inlägg, där Greenseng förklarade saken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2018-07-13 16:33
#2

#1

  Det kanske det finns men jag orkar inte leta reda på det just nu. 🥵

Hmm… norr om polcirkeln… Lika Hussystemet fungerar ju där. Fungerar faktiskt överallt. Brukar vara det bästa. (Tycker i alla fall lilla jag. 🙂)

Men om du är van vid Placidus så kan du ju försöka med det Topocentriska hussystemet. Skillnaden mellan husspetsarnas placering i det Topocentriska systemet och Placidus brukar vara högst en grad. Så de är väldigt lika. Skillnaden är väl mest att Placidus går inte att använda på för höga latituder på grund av att man får en matematisk paradox eller att matten helt enkelt brakar ihop. Det gör det däremot inte i det Topocentriska systemet.

Men det största problemet vid högre latituder är att på vissa tider på dagen så kommer Ascendenten och MC alldeles för nära varandra eller alldeles för långt borta från varandra. Detta leder då till extrema hus. Alltså att husen blir alldeles för små eller alldeles för stora. Detta på grund av att tionde huset börjar med MC i de flesta Hussystem. Men detta problem undviks alltså när man väljer Lika Hussystemet. ♩ ♪ ♫ ♬

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: