Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1552 ggr
Wilyamna
2017-12-14 21:58

Horoskopstolkning för nybörjare

Hej, Jag tänkte vi kunde hjälpas åt att tolka varandras horoskop genom att vi varje vecka eller varannan vecka tar ett nytt steg i tolkningen. Varje person tar med sig ett horoskop för egen tolkning, lägger upp det i tråden för "personliga horoskop" och länkar till det från denna tråden. Sedan skriver vi våran egna tolkning i denna tråden för sitt eget horoskop. Efter det kan övriga tråddeltagare fråga eller hjälpa till.

Annons:
Kyllan56
2017-12-14 23:42
#1

Det är lite försent för mig att greppa riktigt hur du menar.😞Men någon kan väl börja så begriper jag säkert när jag ser det.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2017-12-15 14:30
#2

Hhuuaaaa, ja det är inte lätt när Merkurius går baklänges. Jag tror jag behöver låna lite av RosaKattens Merkurius förmågor för att få det att låta enkelt 😊 Men vi kör så här, ladda upp horoskopen i tråden så tar vi det därifrån. Det borde väl funka??

Kyllan56
2017-12-15 14:40
#3

Du menar att vi ska tolka våra egna horoskop?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-12-15 16:39
#4

#2 Mina Merkuriusförmågor har tagit semester lol😂😂😂 Vi kan väl ta ett horoskop åt gången så det inte blir förvirring? Så kan Khjilö börja med sitt och lägga det här i tråden så tar vi det därifrån? Sedan, efter kanske en vecka eller två, kan nästa lägga upp sitt? Eller hur tänkte du Wilyamna?

Kyllan56
2017-12-15 18:24
#5

Bidrar med ett hjälpmedel för att tolka ett horoskop, som jag skrev för ett tag sedan.

"Det har på senaste tiden handlat mycket om att tolka horoskop. Därför har jag tagit fram något jag skrivit tidigare som gömt sig som en kommentar i ett inlägg och skrivit till lite! Använd gärna denna latmask när ni tolkar horoskop.

Men först och främst måste man lära sig alla delarna och vad de står för. Men under tiden, träna ärna på folk ni känner.

1. Man börjar med ascendenttecknet för att avgöra hur motiverad en person är. Arbetsam, entusiastisk, dominant, samarbetsvillig o.s.v 

Acendentecknet och den planet som styr Ascendenten och dess aspekter är oerhört viktiga i Horoskopet. Man kan säga att Tecknet är skutan och planeten som styr är kaptenen.  Så Huset som planeten befinner sig i är ett mycket viktigt hus!

Bara genom det kan man få en rätt bra heltäckande bild av hur personen är. Tänk på att Asc, är de inlärda beteeden. Solen är ditt "dna"/själen. 

2. Mc teckenhur man identifierar sig med yrken som har samband med detta tecken

3. Soltecken säger hur personen hävdar sig och arbete och karriären.

4. Måntecken hur personen känslommäsigt kommer att reagera inför förändringar och problem.

5. Se om det finns personliga planeter i 1:a och 12:e huset. Vill man arbeta i offentligheten, och känner sig isolerad om man arbetar ensam eller vice verca.

6. 6:e huset säger ågot om hur diciplinerad personen är och hur man ställer sig till rutinarbete, detaljer och passa tider. Om man vill tjäna andra os.v

7. 7:huset säger något om hur hon samarbetar, om hom måste arbeta nära någon eller hennes förhållande tll en ev. chef.

8. Hälsohänsyn Solen, ASC, Månen och personliga planeter i1:a och 6: huset.

9. 9:de huset säger en del om hur man förhåller sig till studier och på vilken nivå den liger på. Tecken som Tvillingen so vill veta lite om mycket och skytten, som vill gå på djupet. Skytten te.x står för högre studier.

10 Vad säger horoskopet om pengars betydelse om det är viktigt att ha en social position eller man tar vilket arbete som helst bara man tjänar pengar. Hur man förhåller sig till ägande och dina och mina pengar. 2:a, 8:de och 10:de huset säger en del om detta.

11. Aspekterna och framförallt de personliga planeterna och i vilka hus de befinner sig i spelar också en viktig roll.

Så för att riktigt penetrera yrkesval måste du hela personens bild klar, vilka resurser, intressen och förutsättningar hen har. 

Det tar sin tid och det är mycket att tänka på. Elementen säger dessutom mycket om man är kreativ, kraftfull och uppstartande=eld, men kanske inte så uthållig, som jord, som är mer vardaglig, praktisk och materiell.  Luft har med tänkande, språk och är mer kommunikativ och provocerande och vatten yttrar sig mer känslosamt, anpassningsbar och fruktsamt.

Sedan kvaliteten på tecken säger om du är en ledare, med mycket i cardinala tecken o.s.v. Där finns de kardinala tecken och hus, de fasta tecken och hus och de rörliga tecken och hus. Mycket kardinala tecken är man ledare. Mycket fasta tecken är man mer obenägen att ändra sig och rörliga tecken är man mer flexibel

Sedan har vi hur planeterna spridning i horoskopet horoskopet. är det jämt fördelat eller är det koncentrerat till undre eller övre halvan av horoskopet eller i öster eller väster. I norr inriktad på jag, i söder på vi, i öster, den passiva sidan och väster den aktiva sidan.  TÄNK PÅ ATT HOROSKOPSBILDEN ÄR SPEGÄLVÄND! Norr, blir Söder och Öst blir Väst!"

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2017-12-15 19:51
#6

Jo, jag tänkte nog som så att man skulle samla ihop alla som ville vara med och tolka sitt eget horoskop så att alla tolkar samtidigt sin asc och styrande planet med tecken och hus. Från början tänkte jag att denna tråden skulle vara som referens till de som ville få sina horoskop tolkade. Exempelvis att jag lägger upp mitt horoskop i en egen tråd, länkar det hit och samtidigt kan man diskutera skillnaderna i denna tråden men grundtolkningen i sin egen tråd. Tanken var att om man har sitt eget horoskop i en egen tråd kunde man gå tillbaka till den någon gång i framtiden och tolka. Så alla som har ett horoskop att tolka börjar med punkt 1 i Kyllans beskrivning ovan 😊 Hahahhaaa, inser nu när jag skriver hur komplicerat jag tänkt 😂 Precis som den ambitiösa och ibland lite krångliga Stenbock jag är. Hur vill ni som börjar tolka göra???

Annons:
RosaKatten
2017-12-15 20:00
#7

Ahh nu är jag med! Jag fattade inte att alla skulle tolka samtidigt sin asc osv. Jättebra idé tycker jag. Såklart smartare att alla har sin egen tolkning i sin egen tråd, det kommer att bli rörigt annars.

Kyllan56
2017-12-15 20:46
#8

Nu börjar det sakta klarna även för mig!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Khjilö
2017-12-15 21:20
#9

Själv har teknikens besvärliga värld tagit nacksving på mig, försöker få hit mitt horoskop. Pust …

Khjilö
2017-12-15 21:26
#10

Själv har teknikens besvärliga värld tagit nacksving på mig, försöker få hit mitt horoskop. Pust …

Khjilö
2017-12-15 21:54
#11
Kyllan56
2017-12-15 22:02
#12

Spara den du redan laddat ner och ladd upp den igen i en egen tråd!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2017-12-15 23:04
#13

Skoj att ni är med och stöttar min idé nu när jag lyckats förklara den 😊 Så vilka kan tänks sig att ladda upp och tolka ett horoskop?? Khjilö, RosaKatten, jag. Hur är det med dig Kyllan eller vill du vara super mentorn??

Annons:
Khjilö
2017-12-15 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Allsköns tekniska trubbel busar ikväll 😩 men en bild på det kan jag få till. Imorgon kanske datorn och jag är på bättre relation med varandra. Nu ska jag börja enl den utmärkta listan du skrev kyllan. med asc som jag har i tvillingen

Kyllan56
2017-12-15 23:22
#15

Gör det khjilö!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2017-12-16 08:18
#16

Hej, Här är länken till horoskopet som jag ska tolka, även här en tvilling asc :) https://astrologi.ifokus.se/discussions/5a3448e7ce12c402fe0033b8

Wilyamna
2017-12-16 08:20
#17

Heja Khjilö, kul att du laddat upp det. Nu kör vi så det ryker :)

RosaKatten
2017-12-16 08:32
#18

Åh jag vill verkligen vara med och jag hade tänkt tolka min brors horoskop, men inser att min hjärna behöver vila just nu. Men jag kommer att följa er och bidrar gärna där jag kan och när det finns ork. Det lär jag mig också mycket på.

Wilyamna
2017-12-16 09:11
#19

Åhhh, ta hand om dig RosaKatten ❤️ Vi är glada att du är här inne :)

RosaKatten
2017-12-16 10:04
#20

#19 Taack fining!😍❤️

Annons:
Kyllan56
2017-12-16 12:31
#21

Jag kan vara med! Ta hand om dig RosaKatten!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-12-16 12:33
#22

Vilket horoskop ska vi börja med? Just nu finns det 2 st?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-12-16 12:36
#23

#21 Tack fina du!❤️

Wilyamna
2017-12-16 14:15
#24

Ska vi inte invänta Wilma också?? Annars kan vi säkert tjuvstarta lite… jag har svårt att hålla fingrarna borta från att börja skriva på min kompis horoskop :)

Khjilö
2017-12-16 14:26
#25

Vad klokt av dig rosa katten att lyssna på din kropps signaler! Jag lägger ut några första tankar om min asc o mitt soltecken. min tvilling asc tänker att den, då den är luft , för mig handlar det mkt om att jag är snabb i tanken, gillar att läsa o kommunicera -är en hel del uppe i huvudet. Jag antar att det är så jag upplevs av andra. Merkurius har jag Bara lite koll på. Sedan har jag ju sol i stenbocken vilket för mig betyder att jag även har behov av lite mer struktur, tänka först o handla sen. För mig är lösningen att jag går in o ur olika roller. Känner , nu när jag skriver att dessa 2 ibland stretar åt olika håll. Vad tror ni?

Khjilö
2017-12-16 14:33
#26

Nu började jag med några punkter? Har jag förstått rätt så? Nu blir det intressant o läsa om hur ni andra tänker kring asc contra soltecknet osv.

Wilyamna
2017-12-16 15:07
#27

Det som är häftigt Khjilö är att jag också har tvilling asc och sol i Stenbocken och din styrande planet är Merkurius som också ligger i ditt 7e hus i skytten, precis som jag :) Med Merkurius som din asc härskare och du kommer växa genom Merkurius i hus 7, som exempelvis genom dina närmaste (som familj) och långvariga relationer. Så fundera över skytten och hur Merkurius fungerar där… I övrigt är jag nu glad över min tvilling asc som har givit mig en lättfullhet och humor vilket gör det lättare än om jag haft ett annat jordtecken till asc med min stenbocks sol & Venus. Jag förstår nya saker ganska snabbt och kan anpassa mig till situationer vilket jag också har Merkurius att tacka :)

Annons:
Khjilö
2017-12-16 15:35
#28

Vad festligt att det var så många likheter. Blir kul att fortsätta denna tråd för att höra hur du tacklar vissa grejer wilyamna! Merkurius i skytten , jag funderar på den kombon. Ibland svävar tankarna o idéerna väldigt långt bort, är på ett annat plan. Det finns ett stråk av frihetskänsla i detta gränslösa. Men mkt fastnar på idestadiet. Det blir en del airy fairy över det.

Kyllan56
2017-12-16 17:02
#29

#28 Exakt, så är det Skytten är ett frihetstecken, så tanken måste alltid vara fri! Sedan vill Skytten expandera vilket Med Merkurius i Skytten är en intelligent placering, där man alltid är nyfiken och vill ha mera kunskap. Inte i första han om praktiska saker utan filosofiska-, pedagogiska, och kulturella frågor. Du är mer intresserad av helhet än av detaljer. Man är också mycket sanningsenlig och alltid på jakt efter den ultimata sanningen. Man kan lätt ikläda sig  en lärarroll. Du har lätt att handskas med begrepp och idéer och ser värdet i att använda det i ditt yrke.  Skytten vill gå på djupet av allt som intresserar dem.

På den negativa sidan är att man kan vara för rak och sanningsenlig så att man sårar fol. Även om det dämpas med Merkurius i hus 7. Du är road av kommunikation och kommunicerar säkert med hela världen, med det menar jag folk utomlands, för språk intresserar dig, eftersom det är en väg till kommunikation. 

Du känner dig mycket stimulerad av debatter, som präglas av tävlingsanda. Du umgås ogärna  med människor som är alltför känslosamma i sina uttryckssätt . Du väjer gärna en partner som är intellektuell.

Du har tunga aspeker till Merkurius, vilket kan ge dig en gnatighet och oförståelse för andra människors omständigheter.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

wimla01
2017-12-17 13:21
#30

Vill gärna försöka förstå mig på mitt horoskop också men det är inte det lättaste så denna tråden är super😉

Kyllan56
2017-12-17 15:24
#31

#30 Nej det är verkligen inte lätt i början! Följ latmasken som jag lagt i tråden. Gör en sak i taget och läs in dig på varje sak. Först när alla delarna är klara kan du örja titta på en helhet. Fråga också om hjälp!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2017-12-17 17:27
#32

Wilma, börja med att lägga upp ditt horoskop i en egen tråd så börjar du med att titta i vilket tecken asc ligger i och sedan var dess styrande planet är placerad. Du kommer fixa det och vi hjälper dig 👍

Khjilö
2017-12-17 21:54
#33

Några frågor: hur tänka kring vilka yrkesval som styr? Läser om både hus 6 o 10, har en hel hoper med planeter i 6e huset. Är det dessa eller mc i 10 e som styr våra val Vad räknas till de personliga planeterna?

Wilyamna
2017-12-17 22:00
#34

Khjilö, din personliga planet är Merkurius men sen kommer Jupiter genom att du har Merkurius i Skytten. Har dålig koll på yrken, men generellt har jag förstått att det är MC (hus10) men MC kan även stå för bilden av dig själv också. Överlåter svaret till Kyllan :) Känner du igen valet av make nuvarande eller genom att du har Merkurius i skytten??

Annons:
Khjilö
2017-12-17 22:01
#35

Kom på ytterligare en grej , hoppas ni står ut, att ngn har många planeter i ett hus, kan det innebära att det är inom det området mycket fokus kommer att vara under ens liv? Jag har 4 tomma hus, utan planeter.

Kyllan56
2017-12-17 22:08
#36

Om man har många planeter i ett hus och tecken kallas det Stellium och är extra viktigt. Ett hus utan planet är inte viktigt. Då får man titta i vilket tecken husgränsen går. Låt säga att den går i Kräftan hus 3 som har Månen som sin planet. Då styr Månen över det huset. Då letar du upp var Månen befinner sig. Låt säga hus 1, Då visar sig hus 3 genom Månen i hus 1.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Khjilö
2017-12-17 22:12
#37

Spännande fråga Wilyamna :) Aldrig gjort den kopplingen, shit, det är som o öppna facit , haha! mitt ex var tvilling o vi möttes på en intellektuell nivå, mycket filosofiska diskussioner..

RosaKatten
2017-12-18 07:57
#38

#33 Khjilö du undrade vilka som räknas till de personliga planeterna. Du har ju Merkurius som din ascendenthärskare / styrande planet, men sedan räknas också alltid solen, månen, venus och mars som de personliga planeterna.

Khjilö
2017-12-18 18:00
#39

Tack för all input. Har läst om Stellium i hus 6, att jobbet är viktigt för mig , har jag förstått. Men det blev väldigt tydligt när jag läste om att det nästan blir som en mani. Vet knappt om jag ska vara ledsen över hur jag är eller glad över att se det. Puh. Ibland blir saker väldigt tydliga

Kyllan56
2017-12-19 14:43
#40

#39Du får gärna ge feedback på vad jag skrev i min kommentar#29.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Khjilö
2017-12-19 15:44
#41

Kyllan, det du skriver stämmer väl . Jag gillar att sätta mig in i nya komplexa saker gärna i ämnen psykologi o existensiella frågor. Gillar andra kulturer o känslan av att arbeta med ngt meningsfullt. Har varit utomlands o arbetar o perioder. Ja, jag är inte helt finkänslig o har ju äldre jag blir lärt mig behov av att tänka mig för. Så mer ödmjuk o mindre vass i takt med att jag själv varit nere i djupa gropar. Har tyckt att känslomänniskor varit lite mkt men har fått 2 barn, en kräfta o en fisk. Så jag övar kan man säga, varje dag

Annons:
Khjilö
2017-12-19 16:01
#42

Jo kyllan jag tänkte be dig förklara det där med aspekter ? Om dem vet jag ynka lite. Du skrev om Merkurius o tunga aspekter. Eller ska jag fortsätta enl listan först? Månen i 12 e huset i väduren, låter ju så här på förhand inte som ngt att göra vågen för…

Kyllan56
2017-12-19 16:32
#43

Månen i 12:huset kan göra en lite överkänslig, dock dämpas det genom att Månen befinner sig i Väduren där den blir mycket aktiv och vill upptäcka nya miljöer, sådana som inte är edan upptäckta. Säkerligen reser du inte till turistorter utan vill komma till ställen som är mer outforskade.  Får gärna ligga vid havet (12 huset)Du har inga personliga planeter i Vatten, så var inte ledsen över att du har Månen i 12:e huset som är Fiskarnas hus. Familjen 4:e husspetsen har du i kräftan och Månen 12:huset, så där kommer både Kräfta och Fiskarna in, vilket visar att du har en stor känslighet inför dina barn och som mor. 

De stora tunga aspekter är vissa konjunktioner 0 grader +-10 grader, kvadraturer 90 grader +-6-8 grader, oppositioner +-8-10 grader.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-12-20 10:25
#44

#43 oj det var ganska vida orber Kyllan! Jag har hållt mig till max 5 ° oavsett aspekt, men med dessa orber får ju saker en annan betydelse. Nu måste jag se om jag kan hitta saker jag har missat tidigare!

RosaKatten
2017-12-20 10:28
#45

Använder man dessa orber i synastri oxå?

Kyllan56
2017-12-20 14:00
#46

#45 Yes! Men det är ju alltid så att ju mer exakt en aspekt är desto starkare är den. Sedan beror det också på om planeter är personliga eller inte. För konjunktioner och oppositioner är det inte så vida orber. Sedan beror det på om aspekten är ingående eller utgående. jag har skrivit det någonstans men hittar det inte just nu.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-12-20 15:17
#47

Ingående eller utgående??

Kyllan56
2017-12-20 15:19
#48

#47 När en aspekt närmar sig den exakta aspekten eller lämnar den.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
2017-12-20 22:19
#49

Jahaa du menade så, nu är jag med😍

Khjilö
2017-12-21 11:11
#50

Tack kyllan för din förklaring om min måne i 12an. Jag tittade på punkt 5 om vart jag trivs o arbeta. Har ju inga planeter i 1 o bara måne som pers planet i 12. Vilket jag läser , o vet att jag har behov av mkt egentid. Med tanke på alla planeter i hus 6. Så är det ju både mkt av att vara strävsam i energisk men oxå att jag måste ha utmaningar för att ej tröttna. Upplever att dessa olika delar drar åt olika håll o det är inte enkelt att få ihop de ytterligheterna. Har stundom haft hälsoproblem pga stress. Har börjat läsa om alla aspekter. Vilka är mest påverkande? De som rör ens personliga planeter? De oppositioner jag har verkar mest vara långsam gående planeter (Saturnus - Pluto)ex). Är det då vid vissa tidpunkter detta aktiveras eller jämt hela tiden? Oj nu blev det många frågor , igen. kanske finns här i tidigare trådar?

Khjilö
2017-12-22 22:55
#51

Har funnit en massa svar på mina frågor om aspekterna det var en intressant läsning, Saturnus Pluto oppositionen. En fråga ser att det är en solförmörkelse i januari , vad är dess betydelse?

Upp till toppen
Annons: