Annons:
Etikett7-om-livet-universum-och-allting
Läst 1423 ggr
Kyllan56
9/11/17, 4:03 PM

Min mammas öde.

Kan inte låta bli att skriva några rader om min Kräft-mamma, med Månen i Skorpionen. 

Min mamma var ett sladdbarn, hennes äldste storebror var 21 år äldre än hon. Han emigrerade till USA när hon var 4 mån. Min mormor var 43 år och min morfar 47 år när hon föddes. Hennes näste bror var 19 år när hon såg dagens ljus. En syster dog när hon var 8 år gammal, av halsfluss. Min mamma fick sin systers namn, vilket jag tycker är makabert.

Hon mister sin mamma 1934,  två månade innan hon skulle fylla 4 år gammal och då flyttar hon till en moster, som var nästan calivinistisk i sin personlighet. Efter ett år hittade min morfar en ny fru och hon tog till sig min mamma som hon vore sin egen.  Hon hade själv inga barn och var för gammal för att få det.

När mamma var 9 år gammal bröt Andra Världskriget ut. Hon bodde 2 mil från Essen, där Krupp-fabriken låg, så de blev bombade bland de första i Tyskland.  Mamma var livrädd, för att min morfar lyssnade på tyska radioutsändningar från London, att han skulle bli tagen av Gestapo, för det var absolut förbjudet.

Min mamma dyrkade sin pappa och hon har berättat allt för mig om honom och sina släktingar. Hon var en stor historieberättare, som var väldigt intressant att lyssna på.

En lördag 1941, när familjen sitter och äter frukost kommer en soldat och knackar på dörren. De ser honom från fönstret och min morfar säger, "pojken är död". Mycket riktigt hade mammas näst äldste bror stupat i Ryssland.

En dag innan kriget tog slut 1945, när mamma är på väg hem från skolan, hör hon två grannfruar prata om att min morfar segnat ner på gatan. När hon kommer hem möts hon av nyheten att hennes älskade pappa är död.

Hennes äldste bror har varit hemma i Tyskland en gång innan kriget bryter ut, så mamma känner inte honom. När kriget är slut börjar min morbror prova på att få mamma till USA.  När papperna är i princip klara 1950, möter hon min pappa, som studerar i Tyskland.

Min pappa som är Fisk och också han har Månen i Skorpionen. Hennes bror, som träffar min pappa säger till henne, om du gifter dig med honom kommer du aldrig få en lugn stund och det fick hon inte heller, så länge han levde.

I min familj, är jag Fisk, min storebror Skytt, min lillebror Skorpion, pappa Fisk och mamma kräfta. 

Båda mina föräldrar har sin Måne i Skorpionen, så ni kan tänka er med så mycket vatten,att känslorna gick höga. Min mamma levde kvar i ett krig, som vi barn också levde i.

1997, går min storebror bort. Så min stackars mamma har fått stå ut med fler förluster än vad de flesta människor gör.

Mamma var mycket lik Ingrid Berman när hon var ung. Så lik att folk bad henne om autografer. När jag såg filmen om Ingrid Berman slogs jag av hur lika de var. De miste båda sina mammor när de var tre år gamla och Ingrid B, miste sin pappa med 13 år och mamma med 14 år. De var också lika varandra i personligheten och båda hade kopplingar till Bohuslän. Ja det är flera gemensamma nämnare.

Min mamma var en stark kvinna, men hon fick men av det hon gick igenom. Hon skärmade känslomässigt av sig från sina närmaste. Jag tror hon levde efter den känslomässiga devisen, att de man älskar dör, Så det gäller att inte älska för mycket.

När pappa dog blev hon som en kalv på grönbete och hon reste världen runt. Hon var bara 51 år när hon blev änka och någon annan man kom inte in i hennes liv. Hon aktade sig nog väldigt noga. 

När hon fick Alzheimers sjukdom släppte spärrarna och hon sa till alla som ville höra att hon varit gift med den värste. Fick hon se ett foto av min pappa lät inte kommentarerna vänta på sig och de var inte nådiga. Hon dog 81 år gammal, som äldre än både än sin mamma, pappa och 4  syskon.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Wilyamna
9/16/17, 10:24 AM
#1

Ett så tragiskt öde med så mycket död och förluster, kan tänka mig att många som var barn under 2 världskriget har fruktansvärda historier som de fått böra med sig i sitt inre. Din berättelse berörde mig på djupet, man vill aldrig att någon ska behöva få ett sådant liv. Men det finns tyvärr alldeles för många tragiska öden och trassliga djupa sår som man behöver läka. Du måste också bära på en stor inre styrka Kyllan med allt detta i bakgården. Kram på dig!

Kyllan56
9/16/17, 11:20 AM
#2

Tack för dina ord Wilyamna, de värmer!❤️

Jo jag tror att precis som du och RosaKatten har jag klarat mig bra just för att jag alltid söker förstå och förändra det som inte fungerar.

Samtidigt som jag är mycket sensitiv är jag också väldigt stark. Jag hade en svår barndom med mycket ångest, panisk mörkrädsla. Jag har genom min barndom fått PTSD. Men idag är min mörkrädsla borta och så även min ångest. Men jag har arbetat hårt för att bli fri. Min mörkrädsla försvan i samband med min dotters födelse. Flera år senare förstod jag att det handlade inte om att min dotter kom till världen ,utan att min pappa dog en vecka innan hon föddes.

Mina största sympatier går till de människor som inte besitter eller har svårt att plocka fram sin inre styrka. För de får leva i en värld av oro och ångest. Alla som har haft riktig ångest vet hur fruktansvärt det är.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
9/17/17, 10:39 AM
#3

Jag håller med dig Kyllan, det är en inre styrka att våga arbeta med sig själv och du verkar fått en stor inre styrka så orkar att reda ut och lösa ut dessa knutar ❤️

RosaKatten
9/20/17, 10:25 PM
#4

Vilket öde och vilken historia du och din familj har Kyllan. Jag blev också djupt berörd, och precis som Wilyamna håller jag med om att du måste besitta en stor inre styrka med detta i bagaget. Inom den yogiska filosofin säger man att vi väljer våra liv och vilka vi ska färdas med i livet, för att utvecklas som själar. Hur ser du på det? Kan du känna att det har funnits någon djupare mening med något av detta svåra? Och kan du se detta återspeglas i era horoskop? Kramar till dig

Kyllan56
9/20/17, 10:51 PM
#5

TackRosaKatten!❤️Jag tor också att vi väljer våra liv och dem vi ska leva våra liv med.

Ja jag kan se det bl.a genom Saturnus och Noderna som vi diskuterat tidigare. 

Även att många betydelsefulla personer på gott och ont, haft sina Månar i Fiskarna på min Sol. Bl.a min dotters pappa. Min bästa väninna har också Sin Fiskmåne i konjunktion min Sol. Mitt älskade barnbarn, som har Månen i Fiskarna i konjunktion Neptunus och det i konjunktion min Sol.

Djupare mening absolut, det har utvecklat mig som människa och gjort mig mer ödmjuk.

I numerologi är jag 11, det är ett tal som visar att jag kommit till jorden för att entusiasmera människor och att jag är en inspiratör  visar också mitt horoskop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/23/17, 6:38 PM
#6

#0 🤗

#5 jag är också en "11".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Kyllan56
9/23/17, 6:57 PM
#7

Tack Draken!🤗

Draken då vet du vad jag talar om.🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/23/17, 7:04 PM
#8

Ja, jag förmodar det, mitt liv har inte varit en dans på rosor precis.

Jag är förundrad över att jag håller ihop rent psykiskt fortfarande.

Men likväl kan jag fortfarande hjälpa folk att känna sig bättre och stärka dem.

Jag läste faktiskt bl.a. psykologi vid universitetet här i staden för väldigt länge sedan.

Inspiration att skriva - har jag haft - mycket av.

Min ljuspunkt i livet är min nu 26:åriga dotter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/23/17, 7:11 PM
#9

Ja du har mycket att ge Draken! Fint att du har din dotter, barn älskar man villkorslöst!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
9/25/17, 5:37 PM
#10

#5 Jag tror att allting blir lättare att hantera när man kan se en djupare mening med det hela. En inspiratör som entusiasmerar andra är du definitivt Kyllan!❤️ Ja precis, Saturnus och noderna. Men är även måne-sol- konjunktion en indikation på att man haft tidigare liv tillsammans? Egentligen vet jag väl svaret. De relationer där jag har haft måne på sol har definitivt varit själar jag tidigare har känt, men kan man säga att det alltid är så?

Kyllan56
9/25/17, 6:18 PM
#11

Tack för att du känner så RosaKatten, det gläder mig mycket!❤️

Egentligen är det väl kanske inte det enligt alla. Men en slump är det inte heller, för det finns en attraktion. Enligt astrologen Linda Goodman  finns där en karmisk koppling.

Läs denna om hur man ser på det i Vedisk astrologi. Där talar man nästan uteslutande om att noderna ska vara inblandade.

https://www.astrogle.com/astrology/how-to-know-you-are-in-karmic-relationship.html

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/25/17, 6:34 PM
#12

För något år sedan berättade en medlem här på iFokus om sin pappas flykt från Ostpreußen januari 45.
Det var hemskt att läsa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/25/17, 8:43 PM
#13

Den berättelsen har jag missat, Draken. Det finns många människor som varit med om hemska saker, inte minst idag.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
9/25/17, 10:23 PM
#14

#11 Tack för den länken, det var väldigt intressant om noderna. Jag funderar på en sak. Om man har tidigare liv tillsammans där det finns en södra nodkoppling, innebär norra noden i synastri att man har startat något i detta livet och kanske faktiskt kommer att fortsätta tillsammans i flera liv framöver? Den frågan är ju egentligen väldigt svår att svara på för ingen kan ju veta 😅 men finns det någon tes om detta?

Kyllan56
9/25/17, 10:29 PM
#15

Har man koppling till Södra noden, har man ofta koppling till den Norra också, eftersom de befinner sig i opposition. Så den resan och de lärdomar den med Norra noden har, har är den personen som bildar en aspekt till  den, ett hörn med på resan. Men om de ska leva flera liv framöver kan jag inte svara på.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
9/25/17, 10:34 PM
#16

Jag blev både glad och lite skräckslagen vid blotta tanken😃😱 puh det är nog tur att vi inte kan veta.

Kyllan56
9/25/17, 10:47 PM
#17

Det är det verkligen RosaKatten!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/28/17, 4:57 PM
#18

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/28/17, 6:03 PM
#19

Har du rubriken på inlägget Draken?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/28/17, 6:07 PM
#20

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Farwuq
9/28/17, 6:09 PM
#21

Där hittade jag denna: image616

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/28/17, 6:41 PM
#22

Ja vilket öde! hans pappas syster som frös ihjäl under flykten över Östersjön.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/29/17, 3:57 PM
#23

Ja, troligen avsågs Frischnerung. Där dog folk i stort antal, då speciellt barn.
Jag har läst skildringar där jag var tvungen att sluta efter ett par stycken, så upprörd blev jag. Ryssarna avsåg att slakta alla.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/29/17, 4:34 PM
#24

Fruktansvärt är bara förnamnet!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/29/17, 5:25 PM
#25

När jag läste om övergivna barnvagnar med stelfrusna barnlik i, samtidigt som ryskt attackflyg ansatte de flyende…
… då slutade jag läsa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/29/17, 9:13 PM
#26

😭

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
9/29/17, 11:48 PM
#27

Allt litteratur jag kom över 2a världskriget slukade jag i tonåren, har även besökt koncentrationsläger och det är så fruktansvärt. Det gör ont i hela min själ och under den perioden drömde jag också väldigt mycket om det, fruktansvärda drömmar. Nu är jag känsligare och har svårt att ta till mig eller läsa om fruktansvärda händelser för jag blir så påverkad. Så jag är ledsen Draken men jag kommer inte läsa inlägget du länkade till. Tänk vilka djupa karmasår alla dessa hemska hädelser skapat, för både offer och förövare.

Annons:
Farwuq
9/30/17, 11:51 AM
#28

Det inlägget jag länkade till var mindre trevligt, men det som jag av naturliga skäl inte angav  länken till, fick t.o.m. mig som är härdad att tvär nobba vidare läsning.

Det är på det sättet att segrarmaktens krigsförbrytelser inte nämns i vår historieskrivning. Att ryssarnas förbrytelser mot minoritetsfolken inom riket och det mot tyskarna överträffar de som skedde inom tredje riket det får vanligt folk inte reda på.

De som är mer pålästa - akademiker m.fl. - får inget yppa för då ser pk-maffian till att de fråntages all heder och ära.  Jag är såpass gammal att jag på 70-talet var i Polen och fick tillfälle att tala med polska gamlingar, de hade en lite annorlunda historia att berätta än den som står i våra skolböcker.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/30/17, 11:59 AM
#29

Draken jag har också läst och sett dokumentärer om vad som gjordes mot det tyska folket av segrare och andra. Vi behöver bara gå till Danmark, som lät tyska barn svälta ihjäl. Att de var förbannade och hade ett hat mot tyskarna kan jag förstå, men låta oskyldiga barn dö, är mot all moral och etik! 

Dessutom blev tyskar mördade efter andra Världskriget bara för att de var tyskar. Jag tror det var i Tjeckoslovakien.

Alla människor och kullturer kan bli mördare under fel omständigheter. Ingen är fredade. Gustav den II Adolf begick mången brott mot mänskliga rättigheter under 30_åriga kriget. Långt in på 1900-talet i små bayerska byar bad barnen att svenskarna inte skulle komma.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/30/17, 12:13 PM
#30

Det stämmer att Sudettyskland rensades av kommunisterna. Samma med tyskarna i Jugoslavien, som hade en stor tysk minoritet i den norra delen av landet. Listan kan göras väldigt lång och förbrytarna fick gå fria och ännu hyllas de.

Vidrigt är bara förnamnet och lika vidrigt är att skolan inte tar upp ämnet. Sanningen göms hos akademiker som skrämts till tystnad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
9/30/17, 12:23 PM
#31

All historieförvanskning är av ondo! det är också vidrigt tycker jag att det är, att USA skyddade nazistiska vetenskapsmän, som fick höga poster inom vetenskapen.  Hyckleri på hög nivå!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
9/30/17, 12:48 PM
#32

Klart det är, de konstruerade bl.a. "bomben" - som fälldes över de två kristna städerna i Japan, mycket märkligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: