Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1365 ggr
Flisal
2017-03-24 14:28

förvirrad jungfru tillbaka

Brukar komma in hit och läsa inläggen när jag blir förvirrad - efter att ha setat i timmar och försökt reda ut trasslet av astronätet, som jag inte tycks kunna släppa. Ena sekunden känner jag: JAHA! Det är så man ska tänka. Sen typ en halv sekund efter så visar det sig att jag är helt ute och cyklar..

Ni är så fantastiskt duktiga och skriver så himla bra och tydligt! 

Kanske är det jag som har sirap i skallen just nu, men jag kan inte förstå vad Retrograd betyder?!  Finns det någon som kan förklara hur/vad/när/om detta? På ett otroligt övertydligt sätt, dock så djupt som det går?  Jag förstår inte om det är något som "måste" finnas, finns det i allas horoskop och varför? 

Kanske har jag missuppfattat hela grejen. Det ska mycket till att jag ens ber om hjälp. Svansen är mellan benen och jag är så rädd att bli förlöjligad. Så, be nice 😞🌺

Annons:
Flisal
2017-03-24 15:23
#1

En till fundering. Som antagligen är självklar, men inte för mig. 

Norr, söder, öster och väster. I mina böcker står det om att det är spegelvänt, än så länge hänger jag med.. Men vart börjar dessa väderstreck?  Ligger norr  alltid mellan Kräftan och Tvillingarna eller är det olika varje gång? "Om det finns mest planetplaceringar i norra halvan är personen i fråga privat av sig=den introverta halvan" Ja, men hur vet jag vilken halva som är vilken när jag inte vet var dessa väderstreck går?

😞😞🤔

Kyllan56
2017-03-24 18:03
#2

#TS! Du ska inte känna dig dum! Innan man kan är allting kantad av nu begriper jag, för att in nästa stund inte begripa något alls, det är så man lär sig. Astrologi tat tid att lära sig. jag har hållit på i perioder sedan -85 och jag är långt långt ifrån att vara "fullärd"!

1. Retrograd planet är en som skenbart ser ut att backa på himlavalvet. Det gör planetenergin mer inåtvänd och subtil. Jag läste någonstans som jag inte kommer ihåg var att många genier och ledare har retrograda planeter. Retrograda planeter berättar också något om ens karma. 

2. Öster är den vänstra sidan av horoskopet, där du har din ascendent, där Solen går upp. Väster blir då den högra sidan av horoskopet där solen slutar sin synliga bana(där den går "ner"). Söder den övre halvan. Där Solen står som högst på dagen.(MC)  Norr är den undre halva av horoskopet och där Solen står som lägst nattetid. (IC)

Hus 1-7 är den Norra delen av horoskopet, den delen som är ritat åt JAG. Där funderar man mer över sitt eget och alltings ursprung.  Öster är den aktiva sidan, du handlar själv och skapar dina egna möjligheter. Väster är den passiva sidan. Där tar du de möjligheter som kommer till dig och du blir mer en produkt av din tid. 

Om man har lika hus-system är det lättare att förklara. Öster är de hus till vänster om IC och Mc och de västra husen är till höger om Mc och IC.

Södra delen hus 7-12 Är riktat mot VI och man sysslar mer med det praktiska och påtagliga i livet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
2017-03-25 01:59
#3

  Jag hade också extrema problem med att förstå det här med höger och vänster när det gäller astrologi. Och jag har fortfarande svårt med retrograda planeter.

Men normalt är det väl så att när man tänker sig att man går ut och ställer sig och tittar på en karta så brukar man stå vänd mot norr. Men ställer man sig och tittar mot söder istället så klarnar ofta det där med horoskopskartor upp. För står man och tittar mot söder så får man automatiskt  ascendenten till vänster om sig och man står ju faktiskt och tittar mot MC i och med att MC visar var himmelens högsta punkt är och när solen står där så säger man ju att solen står i söder.

Och retrograda planeter skall vi inte ens prata om. Som Kyllan säger så visar de ofta på ett djupare plan. Har för mig att jag läste någonstans att förr så tolkade man helt enkelt en retrograd planet tvärtom. Alltså om planeten visade på något positivt så blev det helt plötsligt negativt istället. Detta har man då övergivit idag.

Men jag tror att man har varit lite för snabb att överge den enkla tolkningen. Sanningen ligger förmodligen någonstans mitt i mellan.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Flisal
2017-03-25 07:41
#4

Ibland kan det vara lättare för mig att lära mig om jag gör det så konkret som möjligt. Jag har skrivit ut en tom horoskopsmall (cirkel) och vill nu "måla" dit väderstrecken. Hur vet jag vart jag ska rita? Är jag totalt bortsprungen i mitt eget huvud eller ska jag rita väderstrecken bara så som cirkeln är på papperet? Förstår ni vad det är jag undrar? Givetvis söder upp och norr ner.. men jag förstår inte vart det är meningen att det ska vara åt för håll?Horoskopmall.

Wilyamna
2017-03-25 11:21
#5

Tack flisal för dina frågor, MC och IC har jag till "får jag ta tag i sen" för att försöka sig på lite åt gången… Men nu var det nog dags för mig att kika lite närmare :)

Wilyamna
2017-03-25 11:21
#6

Tack flisal för dina frågor, MC och IC har jag till "får jag ta tag i sen" för att försöka sig på lite åt gången… Men nu var det nog dags för mig att kika lite närmare :)

Annons:
Wilyamna
2017-03-25 11:22
#7

Tack flisal för dina frågor, MC och IC har jag till "får jag ta tag i sen" för att försöka sig på lite åt gången… Men nu var det nog dags för mig att kika lite närmare :)

greenseng
2017-03-26 01:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

  Ärligt talat så är din fråga svårare än man först tror. Och det beror nog på att man ser kartan som en förenklad bild av jorden. Och att cirkeln då blir horisonten eller ekvatorn eller någon annan cirkel kopplad till jorden. Och det är förmodligen här någonstans det går helt fel.

Vad cirkeln på moderna horoskopskartor faktiskt visar är solens vandring runt jorden under ett helt år. Det som normalt kallas för Ekliptikan. Och det är ekliptikan som målar upp Zodiaken med sina vackra stjärnbilder. Och det är något man kan se i en horoskopskarta. Problemet här är: hur tolkar man väderstrecken i ett sådant system? Var ligger kompassriktningarna  där?

Och mitt svar här är helt ärligt. Jag har ingen flippad aning!! 😃

Men jag brukar tänka så här. Det finns en punkt som kalla MC (medium coeli). Och när solen når denna punkt så står den som högst på himmelen. Och då brukar folk på norra halvklotet säga att "nu står solen i söder"! Och söder är ett väderstreck och därmed en kompassriktning. Och jag inbillar mig att MC alltid är söder oavsett var än solen finns. Och därmed så inbillar jag mig att problemet faktiskt är löst.

Öster bör då bli en punkt 90° till vänster om MC. Väster 90° till höger om MC. Och norr mitt emot MC på andra sidan av kartan. Det som också kallas IC.

Ascendenten är den punkt i öster där ekliptikan når horisonten. Men det är sällan det blir exakt i öster. I kartan nedan så är alltså ascendenten i nordost. Men när ascendenten sammanfaller med öster då står MC automatiskt rakt upp i kartan. Alltså 90° från ascendenten.

Det viktiga här är att förstå att MC och söder är samma sak.

----------------------------

Det som är irriterande här är att jag naturligtvis kan ha helt fel här. I sådana fall så är det enda att hoppas på att någon expert talar om hur det egentligen är. Mitt 3d-tänkande är extremt dåligt och mitt matematiska kunnande skall vi inte ens tala om. Jag har aldrig förstått mig på matte.

Så därför borde jag inte ens ta i din fråga med en tång en gång! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
2017-03-26 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hade vi bott vid ekvatorn där inga årstider existerar hade det varit enklare att förstå!

Här har jag gjort ett horoskop för en stad, Leopoldville, som ligger vid ekvatorn. då blir det inga problem att förstå vädersträcken. Då ser det ut exakt som vi förväntar oss. 

Jordens axels lutning är 23,5 procent vilket gör att ju längre norrut eller söderut man kommer om ekvatorn ju mer förändras bilden. Så var Norr, Söder, Öster och Väster går beror på var man är född. Men Mc är alltid den punkten i Söder där solen står som högst. IC är där solen står som lägst(natten) o.s.v.  Tänk på att lutningen på vinklarna står för jordens axels lutning. 

Jag hoppas du förstår nu?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-03-26 11:55
#10

Här gjorde jag ett horoskop för 21 mars 1956 kl 12.00. Om man är född mitt på dagen ligger Solen i konjunktion Mc. Däremot om man är född runt någon gång runt 24.00  ligger Solen konjunktion  IC. Är man född vid soluppgång är Solen konjunktion Ascendenten. Slutligen om man är född vid solnedgång är Solen i konjunktion descendenten.

På ekvatorn är allt lättare för där går Solen upp och ner vid samma tidpunkt. Den står som högst kl. 12 på dagen och lägst kl 24.00. Men sedan har vi Solens axels lutning - ju närmre Solen = sommar och ju längre bort från Solen = vinter -  som ställer till det för oss här på nordliga breddgrader

I horoskopet jag lagt in här är Solen i konjunktion Mc.

Mer än så tror jag inte att jag kan förklara det. Greeenseng har redan gett en ypperlig förklaring!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
2017-03-26 16:28
#11

  Något som kan vara förvirrande om man cyklar mycket på nätet för att begripa sig på astrologins begreppsvärld är något som kallas "east point". Alltså "östra punkten" på svenska. Alltför många gör misstaget att sätta denna punkt som samma som något som kallas för "equatorial ascendent". Eller "ekvatoriella ascendenten" på svenska. Alltså den ascendent vi får vid ekvatorn vid en viss tidpunkt. Förkortas ofta "Eq" i astroprogram.

Mitt astroprogram skriver följande:

East Point: (1) The East Point of the Horizon. (2) An incorrect term for the "Equatorial Ascendant".

Och det är lätt att lura sig här för "Eq" ligger ofta väldigt nära öster. Så nära att jag många gånger ser den som öster. Men som jag läste i en mailkonversation på nätet:

"As we all know the east point is always 90 degrees to the left of MC".

På svenska: "Som vi alla vet så är den östra punkten alltid 90 grader till vänster om MC."

Jag vet naturligtvis inget om den kunskapsnivå de här snubbarna var på men fick ändå intrycket att den faktiskt var ganska hög. Tyvärr glömde jag som vanligt att spara länken. 🤪

Men sådana här begreppsförvirringar gör inte direkt saker och ting lättare om man allvarligt vill förstå hur astrologin egentligen är uppbyggd. Det har kostat mig åtskilliga huvudvärkstabletter att komma igenom de här sakerna.

Och det mest djävulska är att även personer som har en mycket hög insikt i astrologins matematiska värld gör detta misstag att sätta den östra punkten som samma som den ekvatoriella ascendenten. I och med att den östra punkten är ett mycket lätt begrepp om jag nu förstått det hela rätt. Det är helt enkelt en vanlig kompassriktning nämligen öster.

Tiil och med wikipedia gör fel här om jag nu förstått saker och ting  rätt (alltid säkrast att tillägga 😃)!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
2017-03-26 16:46
#12

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar greenseng. En sak jag däremot är säker på är att jag inte är någon matematiker. Vad gjorde jag för fel?  Du får förklara.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
2017-03-26 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

  Nu fattar jag 0. Vilket inte är helt ovanligt. 😃

Det jag skrev har absolut inget att göra med ditt resonemang. Åtminstone inte som jag kan se. Visst… Du visar fram ascendenten vid ekvatorn. Men det jag talar om är den direkt fysiska kompassriktningen som du får om du går ut och ställer dig med en kompass där du är.

Kanske har jag fattat något fel här men är det inte det som det handlar om här? Åtminstone är detta ett problem för mig. Jag vill veta hur kartan relaterar geografiskt till där jag ställer horoskopet. Så jag får en korrelation till hur den astrologiska kartan stämmer överens med om jag går ut och ställer mig med en kompass i den fysiska verkligheten. Om jag tittar upp mot stjärnhimlen… Vad ser jag då i verkligheten? Naturligtvis måste jag då använda mig av siderisk zodiak, men ändå… Vad får jag se? Hur stämmer det med det jag ser i horoskopet?

Detta är speciellt intressant när jag försöker förstå hur "di gamle" tänkte när de tillverkade sina Hussystem. Jag vet att hussystemen just försöker korrigera den abstrakta matematiska bilden man får till en mer direkt verklighet som man har i verkliga livet. Alltså… man försöker ta fram en verklighet som är anpassad direkt till världen vi ser, Man lämnar alltså det ekliptiska systemet och går in i verklighetens fysiska värld som är direkt relaterad till väderstrecken. De fyra väderstrecken är eller var extremt viktiga för våra förfäder.

Men det är det också för mig som nybörjare. Att åtminstone få en intuitiv bild av vad det hela egentligen handlar om och beskriver.

Om jag ville kritisera dig när det gäller någonting så talar jag om det helt direkt och rakt. Jag är inte speciellt förtjust i den vanliga smutsiga smygtaktiken som folk i allmänhet är så förtjusta i att använda.

När det kommer till astrologin så har vi ett gigantiskt problem här att göra med. När det gäller Hussystem så blandar man helt vilt ihop två referenssystem. Verklighetens vanliga väderstreckssystem och det ekliptiska systemet. Och att blanda ihop två referenssystem leder alltid till svårlösliga problem. Kolla bara på kvantmekaniken. Där blandar man ihop vågrörelsesystemet med partikelsystemet. Åtminstone som jag ser det. Och det leder till extremt svåra och abstrakta problem. Jag kan intuitivt mycket väl förstå att Einstein var extremt tveksam till det.

Men det här ledde i alla fall fram till något positivt. Jag lyckades lägga in lite mer intressant information i mitt horoskopssystem.

Och sedan fick jag lite att fundera på. Och i min ålder är det extremt viktigt. Hjärnan är som en muskel. Och tränar man inte den så kan allt gå käpprakt åt ett betydligt varmare ställe.

Skickar med en bild. Där har jag flyttat Leopoldville lite närmare ekvatorn och korrigerat tiden så att den sideriska tiden är 0:00:00.

Och… jag gjorde det inte för att kritisera dig på något sätt!!! Herregud… Vad har du vuxit upp i för värld egentligen? Det verkar som om du tror att alla vill smyga sig på dig bakifrån med en kniv i näven. Så fungerar inte jag. Vill jag ha en duell så lägger jag upp en massa svärd på bordet och säger: "Välj vapen!" 🐶

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Kyllan56
2017-03-26 23:23
#14

#13 Oj vad du tog i! 

"Det verkar som om du tror att alla vill smyga sig på dig bakifrån med en kniv i näven." 

Var det det min kommentar #12, som ledde till den meningen? För det tycker jag är att ta i! 

Det är nog du som missförstått mig. Jag trodde inte alls du var ute efter fajt eller för att kritisera mig. Utan jag trodde jag missuppfattat och gjort fel. Därför frågade jag om mitt resonemang var fel! 

För mig är det matematiska kring Hussystem något jag inte kan speciellt bra! där har jag mycket att lära mig, därav att jag undrade om jag resonerade fel!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
2017-03-27 00:47
#15

😃

  Ber så mycket om ursäkt.

Har ärvt en krånglig genetik. Har exempelvis en grav diabetes 2. Måste alltså ta insulin. Och ibland så blir det för mycket och då uppträder det fenomen som kallas insulinkänningar. Hjärncellerna får inte längre någon mat. Och det har konsekvenser som du kanske märkte. 😃

Det är livsfarligt om det händer när man sover. Man som tur är så hör jag i sömnen då en kvinnoröst som tjatar på mig att jag måste vakna. Och hon ger sig inte förrän jag vaknat.

Men nu har jag ätit (glömmer bort det ibland) så nu är det lugnt.

Anledningen till att jag gick i taket var för att jag uppfattade det som att du trodde att jag kritiserade dig. Och du är den sista i världen jag vill kritisera.

Men det positiva som kom ut av det var att jag förstod att jag får ta mig en djupare fundering på den ekvatoriella ascendenten.

När man går ut med en kompass och kollar åt öster så är ju allt enkelt. Men när man skall använda det i ett horoskop så uppstår två problem.

Vad säger en punkt som ligger 90 grader till vänster om MC?

Hur får man fram koordinaterna för öster i det ekliptiska systemet?

Kan det vara dessa koordinater som den ekvatoriella ascendenten visar fram? Den ekvatoriella ascendenten ligger ju alltid nära öster. Men… kan det verkligen vara så enkelt?

Det är det som är frågan.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
2017-03-27 01:32
#16

Ursäkten godtas. Nu är det glömt!😃Skönt är det!🥵

Jag trodde absolut inte att du kritiserade mig. Faktum är att min utbrända hjärna inte klarar av vissa resonemang. Så ibland följer jag inte riktigt med i det du skriver där matematik ingår. 🤔Jag får läsa det flera gånger. Likadant är det när människor skriver planeter, tecken, hus. m.m. Jag måste se det uppritat. För då har jag en bild som jag kan se på. Där ser man helheten. Jag gillar helhet.  För många detaljer förvirrar mig. Jag skulle behöva lite mer Jungfru och jord. Min högt älskade farmor, var Stenbock med Månen i Jungfrun. Hon gav mig verkligen struktur och trygghet. Om det så blåste orkan stod hon stabilt med bägge fötterna på jorden.Jag önskar jag visste när hon var född, så jag kunde få hennes vinklar och hus. Visst kan man räkna ut det med hjälp av viktiga livshändelser, men det är ett djäkla arbete.

Mitt kortidsminne fungerar dåligt. Så om jag måste gå från en sida till en annan glömmer jag vad jag precis läst. Det har blivit bättre men är inte bra.😕

Du förstår greenseng jag trodde det kunde vara till hjälp med ett horoskop från ekvatorn. Där blir det så tydligt att solen gå upp kl. 06.00 ner 18.00 lägst mitt på dagen 12.00 och lägst 24.00. För jag ser det som när Mc ligger åt höger om linjen rakt upp, så är det för att jordens axel lutar 23,5 grader. Det var det jag trodde jag missuppfattat och hade fel om.  

Det är just min osäkerhet kring hur man räknar ut Hussystem och annan matematik, som gör att jag inte kallar mig för astrolog. En del annat också förstås, som arabiska punkter, harmonier mm. Ett av mina problem är att jag har väldigt höga krav på mig själv. 

En tanke jag haft när det gäller Hussystem sammanfaller med en astrolog jag läste. Hon skriver att astrologisk matematik baseras på verkliga och faktiska förhållanden. Att astrologin bygger på reinkarnationsprincipen. Att vi lever upprepande liv. Att människor har olika erfarenheter. Medvetna eller omedvetna, som vi utgår ifrån i våra livserfarenheter. Vi lägger ner olika energi på olika företeelser. Vi är olika! Därför skulle lika hus betyda att det är detsamma, som att alla har exakt samma erfarenheter att utgå ifrån i sina livsupplevelser.  I dessa banor har jag också tänkt

Jag tror att vi "väljer " våra horoskop och var vi ska födas för att få just det horoskopet. Det talar om vilka livsområden vi behöver utveckla(större hus) och de där vi redan kommit en stor bit på vägen.(mindre hus). Ett exempel är att det tar Saturnus mycket längre tid att gå genom ett stort hus än ett litet. Det är ju också så att det folk har olika temperament och personlighet beroende på var de bor. Hur mycket solen lyser på dem o.s.v

Ja en liten filosofisk reflektion så hr på nattkröken!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Flisal
2017-03-27 11:13
#17

Å, kära värld! Ni är ju helt fenomenala! Skulle så gärna vilja bjuda er på kaffe och kaka😍 

Jag tror att jag börjar förstå.. men om någon sekund så kommer jag antagligen tappa det. 

MC= söder,  IC =norr,  AC=väster,  DC=öster ?

Eller har jag, återigen, fått det om bakfoten? Jösses, vad trött jag blir på mig själv 😞😭

Flisal
2017-03-27 11:43
#18

nej, nu såg jag att det var ju fel 😡😞

Jag förstår inte hur jag avgör om planetplaceringarna är mer koncentrerade på t.ex östra sidan eller andra kvadranten osv… Hur ska jag kunna veta det när jag inte vet vilket som är vilket?!

*suck* hjälp

RosaKatten
2017-03-27 19:50
#19

#18 När jag gick i gymnasiet skulle vi lära oss derivata. Ingen förstod ett skit och läraren slet sitt hår. Till slut sa han "Ni måste inte förstå det, lär er det bara!" Det kändes inte som den mest pedagogiska stunden, men vi lärde oss formeln och det funkade. Jag tänker att det är lite samma här. Måste man förstå varför väderstrecken är tvärtom i zodiaken? Jag kan inte påstå att jag förstår varför, jag bara byter plats på öster och väster, och norr och söder och kör på det. Och det funkar. Jag kanske är ute och cyklar, men varför krångla till det liksom? Asc = öster, desc = väster. Mc = söder, ic = norr. Här skulle jag har gjort en :-) gubbe om jag hade vetat hur. Dom jag har i min telefon verkar inte funka här på iFokus. Någon kanske kan hjälpa mig?

Kyllan56
2017-03-27 22:15
#20

#18 Det är linjen mellan Mc/IC som är skiljelinjen mellan Öst och Väst.  

Alla hus till vänster om Mc/IC är ÖST, det är husen 10-3, där ascendenten ligger ungefär mitt i.

Alla hus till höger om MC/IC, är VÄST det är Husen 4-9 och där ligger decendenten ungefär mitt i. 

Ascendenten- och Descendenlinjen  skiljer Söder från Norr. Hus 1-6 är Norr och hus 7-12 är Söder.

Alltså,

Dina planeter ligger så här, 

Solen, Merkurius, Venus och Jupiter i NÖ

Månen, Mars S.noden och Kiron SÖ

Saturnus, Uranus, Pluto och N.noden i NV

Du har inga planeter i SV

Mer än så här kan jag inte förklara det! Jag hoppas du förstår nu?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
greenseng
2017-03-28 02:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

  Och jag är göööör-tyst (för att tala Boråsiska).  🤐😃 😃 😃

Men det kan jag naturligt vis inte. 🎧

Alltså Jungfru Flisal och alla andra…

Det finns alltid saker och ting som vi naturligt har svårt att greppa. Det beror kanske på hur vi blivit programmerade som barn. Men alla har alltid svårt för vissa saker. Här finns nog inga som helst undantag.

Själv tänker jag alltid tvärtom när det gäller vissa matematiska saker. Vilket ger mig extrema problem i matten. Och varför jag fungerar så har jag väl egentligen ingen aning om. Men jag misstänker barndomen. Men det kanske också kan bero på hur min hjärnstruktur ser ut. Vad vet jag?

Dessutom så saknar jag lokalsinne. Men det har jag lärt mig hantera. Går jag vilse i skogen exempelvis så tar jag reda på vart jag känner för att gå. Sedan vänder jag mig om och går åt helt motsatt riktning. Fungerar alltid. 😃

Men astrologi idag fungerar utan några kunskaper i matte eller något lokalsinne. Tack vare datorerna.

Det handlar mer om hur man skall tolka symbolerna och deras samverkan i horoskopet. Och det är svårt nog så det räcker. Det här med riktningar och sådant har egentligen inte så stor betydelse. Och förr eller senare så poppar svaren här upp när man minst anar det. Man får låta det undermedvetna jobba på lite. Vi löser mer än vi tror när vi sover. Vilket jag borde göra nu.

Skickar med en ny horoskopsbild för att visa hur mitt nya design ser ut. De blå linjerna kallas noviler och är en sk. liten aspekt. Men i den indiska astrologin är de oerhört viktiga. De bringar harmoni till kartan och du är lycklig nog att ha många av dem. Sedan finns ande-punkten (part of spirit) listad också.

Dessutom så har jag lagt in Lilith också. Nu finns det väl egentligen fyra typer av Lilith inom astrologin. Men denna är den vanligaste och kallas black moon. Eller på svenska Svarta Månen. Den är lite "muffig".  Och den ligger i Hus 7 i ditt horoskop. Alltså det som ofta handlar om relationer. Hur står det till med kärleken egentligen? 🎧 Eller… har du haft problem med att hitta den rätta?

Men nu får det vara bra för idag. Eller rättare sagt för i natt. Vilket för mig är dag. Eftersom jag har min Svarta Måne i Väduren i Hus 8 så är jag antagligen vampyr. Och det finns en Lilith som kallas för mörka månen som jag inte kunnat få fram i mitt program. Än. Men jag vet att den är i nästan exakt konjunktion med Neptunus i mitt horoskop. Vilket kan förklara att jag ibland kan ha extremt kusliga drömmar.

Tror faktiskt att jag träffade Lilith en gång när jag inspekterade Penumbras Labyrint. Hon var helt sprillans naken. Och hon blev väldigt sur på mig och skickade ett gäng odöda på mig. Jag tror aldrig jag kommit iväg så snabbt från en plats som jag gjorde då. Det var alltför nära. 🥵

👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Flisal
2017-03-30 09:42
#22

Tack så hjärtligt för era svar! Återigen, ni är fantastiska.  Jag blir så irriterad och frustrerad på mig själv när jag inte förstår något på en gång. 

Har lite mer funderingar, om det går bra? Tänker att ni måste snart bli alldeles kräktrötta på mig och mina frågor.  (japp, detta är min "förlåt för att jag existerar"-sida som alltid kommer på besök tre dagar innan mens)

Nu till funderingen..

Det finns ju människor som är födda i ett tecken men som inte alls har några likheter eller drag från det? Min mors väninna till exempel, som är född i mitten av tvillingarna - men jag har aldrig mött en sådan varm, lugn, TYSTLÅTEN, jordad, grundad, mysig, gosig, lyhörd, vänlig, mjuk, stabil, ihärdig, uthållig, tillgiven, tålmodig tvilling förut. Hon har aldrig visat dessa två ansikten/personligheter som jag tidigare mött hos tvillingar. Hon är inte "luftig" av sig, om ni förstår vad jag menar? Hon tycker själv att när hon läser om tvillingarna så är det som att hon inte läser om sig själv. 

Hon är alltså inte född under skiftningen mellan två tecken. Utan verkligen i mitten av tvillingarna.

Hur kan vissa, så naturligt, falla in "rätt" medan andra nästan verkar vara motsatser till det dom föddes in i?

Kyllan56
2017-03-30 12:05
#23

#22 Först och främst måste man se horoskopet.  Ibland tar andra placeringar över och skuggar Solen, men om hennes födelsetid är rätt så finns det något drag av Tvilling.

Men ponera att hon är har Ascendenten i Fiskarna och Jupiter, som traditionellt styr Fiskarna,  i Oxen tillsammans med Merkurius, Venus och kanske någon planet till i Oxen.  Släng in även Månen i Oxen. 

Tvillingen vill kommunicera, och är man en introvert personlighet så kanske man kommunicerar via brev, dagbok, blogg eller på annat sätt. Tvillingen är också en som vill veta lite om mycket, vara  allmänbildad och nyfiken på kunskap. En person som är pedagogiska och kan förklara saker. Tvillingar har ofta mycket humor. Nu gör jag så här för att det ska vara tydligt hur en förklaring skulle kunna vara. 

Ascendenten är den inlärda personligheten och Solen är livskraften och den man egentligen är. Ibland får man inte bli den man är och det tar tid att hitta sig själv. Men ju äldre man blir desto mer mot sin Sol går man. Det ligger i linje med att man vanligtvis bryr sig mindre om vad omgivningen tycker och med erfarenhet vågar vara sig själv.

Om jag har ett tecken som många av mina vänner är födda i så är det Tvillingen.  Båda de som är de roligaste människor jag känner är tvillingar. Min bästa väninna är Tvilling med Månen i Fiskarna.

Så svaret är att ingen är bara sin Sol utan så mycket mer. Man måste ha hela människans horoskop för att förklara varför vissa personlighetsdrag går igenom och andra har svårare att lysa igenom.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Flisal
2017-03-30 14:07
#24

Tack för svar! Ni sitter på så mycket kunskap och jag känner mig nyförälskad i astrologi. 

En till sak som jag har tänkt på..

Finns det något tecken som är mer "benäget" att utveckla ett drog/alkoholberoende? Jag förstår naturligtvis att det inte enbart har att göra med soltecknet, utan hela bilden.. Men under mina behandlingar och på alkoholkliniken där jag senare gått eftervård och gruppterapi och så vidare  så har jag lagt märke till att många är Fiskar? Eller är det kanske bara att jag tolkat det så?

Kyllan56
2017-03-30 15:50
#25

Det skulle väl vara just Fiskarna och planeten Neptunus i tex konjunktion Månen. Men det kan också vara  Månen i Stenbocken i tung aspekt i hus 12.. Neptunus dåligt aspekterad i hus 12. Det ger verklighetsflykten ett ansikte.  

Några variationer.  Både Neptuns, som är Fiskarnas moderna planet och hus 12 är Fiskarnas hus. Månen hör hemma i Kräftan och trivs inte i Stenbocken som ligger mittemot.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
2017-04-01 17:14
#26

Har lite mer funderingar, om det går bra? Tänker att ni måste snart bli alldeles kräktrötta på mig och mina frågor.  (japp, detta är min "förlåt för att jag existerar"-sida som alltid kommer på besök tre dagar innan mens)

😃 Vi bara älskar dina frågor!!

Och Kyllan har naturligtvis helt rätt i vad hon säger när det gäller svårigheter i horoskop.

Något som också är intressant när det gäller svårigheter och problem som man kan uppleva i livet, typ depression, ångest, extrem aggresion, drogproblem av alla de sorter osv… , är något en otroligt skicklig astrolog vid namn "Grant Lewi" råkade snubbla över. Nämligen vissa planeters inverkan när man hittar dem i "vatten-husen". Elementet vatten kan ju likaväl vara kopplat till det ljusaste ljusa såväl som det mörkaste mörka.

Med vattenhus menar jag då husen 4, 8 och 12. Alltså de hus som är kopplade till Kräftan, Skorpionen och Fiskarna. Alltså då de tecken som normalt är kopplade till vatten.

Planeterna i fråga är då månen, mars, saturnus, neptunus och pluto.
[Detta kan vara lite osäkert eftersom jag lånat ut hans bok (astrology for millions) till grabben och inte fått tillbaka den än. Jag får alltså gräva i minnet. Och det kan det ju vara lite si och så med när man blivit en gammal stirrig gubbe. 😃]

Han själv upplevde informationen här som en aning känslig så han vågade inte skriva ut planeterna direkt utan använde en kod här. Lyckligtvis är koden väldigt enkel att lösa (tror jag) så det spelar väl egentligen ingen roll. Men de som egentligen inte har så stort intresse av saken, utan bara vill skumma boken, hoppar antagligen över alla försök att lösa den.

Dessutom så hade man inom astrologin vid denna tidpunkt ingen adekvat astrologisk kunskap om pluto så den har jag lagt dit själv på egen risk. 🙂

Men vi ser här att det alltså är så många som 5 planeter av 10. Alltså 50%.

Hans försiktighet här beror alltså på att han gärna vill se informationen som en eventuell indikation på problem. Och bör hittas när det gäller andra tolkningsvägar i horoskopet också.

Hus 4 symboliserar ofta i den gamla astrologin dödshuset. Alltså det hus där avlidna själar samlas för att sedan slussas vidare.

Hus 8 ser jag nog som det hus där det råder en viss risk för vissa människotyper att orsaka död. Skorpionen som styrs av Pluto är ju extremt kraftig och mäktig. Och allt som är kopplat till Pluto är alltid kraftfullt och svårt att hantera.

Hus 12 är det hus där man inväntar döden. Ofta på ett sjukhus. Och den sidan av det djupa Hus 12 är kanske inte så rolig alltid att ha att göra med.

Och de här fem väldigt kraftfulla planeterna kan alltså ge problem av olika sorter när de är i de här husen.

De här husen kan alltså på lite olika sätt vara kopplade till just döden.

Du själv ser ju ut att klarat dig ganska bra här. Men… Du har alltså Pluto i Hus 4. Som då samtidigt är i sitt eget tecken Skorpionen där den är extra kraftfull. Dessutom så har den en hård aspekt (Kvadratur) till Lilith även om aspekten är väldigt svag (stor orb). Och dessutom tre lätta aspekter som lättar upp det hela. Men man skall aldrig försöka negligera en planet typ Pluto. Och har du någon typ av missbruksproblem så säger Pluto följande: "Antingen lägger du av med de där dumheterna annars så kommer jag att bjuda in dig i förtid till mina boningar. Och det kommer du inte att tycka om. Jag försäkrar." Pluto är som han är. Även om jag många gånger tyckt mig se att han är värst i Hus 12. Råkade av en tillfällighet en gång lägga märke till att några före detta heroinister har Pluto i Hus 12. Däremot klarade de sig väldigt bra och är idag helt fria från sina problem. De valde att börja meditera istället för att hålla på med droger. Och det speglar Plutos inflytande. En transformation som blir till det bättre.

Alla horoskop är likvärdiga. De som erbjuder en svår utmaning erbjuder också något väldigt upplyftande om man klarar denna utmaning. ☀️ 🏆

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
2017-04-01 19:47
#27

greenseng, du kan lägga till en till heronist till din observation. Min storebror hade Pluto i 12:e huset. Tyvärr började inte han att meditera utan dog precis innan hans 45-års dag.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
greenseng
2017-04-01 20:03
#28

#27

  Beklagar verkligen, Kyllan. 😕

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
2017-04-01 20:12
#29

#28 Tack så mycket greenseng!🙂

Prata om karma oss emellan. Han hade sin sol 2,38,17 i Skytten jag har min Saturnus 2,34,52 i Skytten. Den är nästan exakt. Han har sin Måne i konjunktion min Sol.

Jag har aldrig kommit mig för att göra hans horoskop, även om mamma alltid haft våra födelsetider uppskrivna i våra album. Något har tagit emot. han hade precis som du asc i Jungfru och det har min lillebror också.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-04-01 22:21
#30

#26 Verkligen intressant Greenseng. Jag som har Pluto i tolfte huset får nog vara tacksam att jag mediterar så mycket. Har dock ingen beroendeproblematik som tur är. #29 jag beklagar verkligen förlusten av din bror Kyllan <3 Det är svårt att förlora ett syskon. Jag har själv förlorat min bror. Vi hade precis som du och din bror sol måne konjunktion, vilket ger en väldigt nära relation med stor samhörighet om jag har förstått rätt. Dessutom har jag upptäckt att hade sin sol på min vertex. Vi borde göra en tråd om synastri, det känns vansinnigt intressant tycker jag att man kan se karmiska relationer i horoskop.

Kyllan56
2017-04-01 22:29
#31

Tack RosaKatten! Det var så tragiskt. Ett under att han levde så länge med ett så tungt missbruk.

Synastriastrologi är intressant. Starta gärna en tråd om det.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-04-01 23:00
#32

#31 Ja, jag kan inte ens föreställa mig det. Det är svårt när man inte kan rädda dem man älskar. Jag ska starta en tråd om det vid tillfälle.

Farwuq
2017-04-02 09:19
#33

Jag beklagar sorgen Kyllan.
🌺❤️

Jag kommer in här och läser och inser att ni är en nästintill outtömlig källa till vetande. Hade jag bara haft energin kvar så skulle jag samla all ert skrivande i ett systematiserat register.

Om ni - tillfälliga besökare som kunniga astrologer - bara kunde ana hur mycket som ligger gömt här i trådarna sedan ca tio år. Det krävs bara att en beslutsam och i grunden kunnig person börjar med att »klippa och klistra« så skapas ett råmanus till en fantastisk bok.
👍
Hade jag varit 20 -30 år yngre och frisk så skulle jag bli författare av en sådan astrologibok.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Wilyamna
2017-04-02 10:42
#34

Så tråkigt Kyllan, beklagar verkligen sorgen :'( Det är tufft att leva nära någon med den typen av missbruk, som man älskar. Har också en nära som höll på länge med missbruket, tog sig ur det och fick cancer och var borta några månader senare. Har inte kikat på hur hennes planeter låg. För dig också RosaKatten ingen ska behöva förlora någon för tidigt.

Annons:
Kyllan56
2017-04-02 17:04
#35

#33 Det gör mig ont att du är så dålig nu Draken!❤️ Ja, inte blir det jag som katalogiserar. Jag som saknar Jord!😉Ingen uppgift för mig, jag skulle "dö" av leda.😃

Ja det är tufft med missbruk. Min bor är 3,3 år äldre än mig och han började tidigt, så hans missbruk spelade en central roll i vår familj. Glömmer inte en julafton när mamma sa till min bror upprepade gånger. Nu doppar du ansiktet i gröten! Problemet med heroinister, när de fått heroin i sig, att de somnar, vilket han gjorde.

Så tragiskt med med din nära som tog sig ur missbruket för att dö i cancer. Och din bror RosaKatten, som dog ung.😭Jag drömde om min bror härom natten. De senaste veckorna har jag drömt om alla mina döda släktingar som stått mig nära. Min farmor och farfar, mamma, pappa och storebror. Jag har inte drömt så mycket om dem sedan de dog, som de senaste 10 dagarna. Har det kanske något med drömmarnas planett Neptunus att göra? Som just nu går genom mitt  8:de hus i kvadratur min S.nod, som ligger på 13 grader?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: