Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 4107 ggr
Wilyamna
3/17/17, 7:21 PM

Lilith, vertex, point of fortune

Hej, Hur mycket vikt bör man lägga vid dessa punkter och vad betyder de?? Har sprungit på dom i vissa forum och när jag tittar på betydelsen av Lilith så är jag i princip prostituerad, vilket jag inte är eller inte ens i närheten av den promiskuitet men eftersom den är väldigt långsam är vi många som har den i konj med Jupiter!

Annons:
Kyllan56
3/17/17, 7:54 PM
#1

Det finns massa asteroider och punkter, som jag själv inte lägger så stor vikt vid, eller behärskar. Det är överkurs. Min tar med vissa av dem. Jag vet att jag har spika positivt placerad i mitt horoskop. På astro.com kan man få fram dessa i sitt horoskop. en vacker dag när jag känner att jag blivit bättre på grunderna, kanske jag tar reda på mer om dem.

Jag tänker så här, ta Lyckopunkten, som jag har i Stenbocken. Stenbocken som är ambitiös, uthållig, seriös, idogt klättrande mot toppen och styrs av Saturnus. I och med min placering så är lycka något jag får arbeta med och inget som kommer gratis. Hur förhåller jag mig till lycka visar huset jag har lyckopunkten i. I mitt fall hus 6. 

6:e huset var traditionellt kopplat till att tjäna. Så i mitt fall stämmer det för jag mår bra av att hjälpa andra.

Men som sagt är jag inte så insatt i punkter och asteroider, så du får googla. Men rent generellt tycker jag du ska lägga din energi på planeterna/grunderna i astrologi, innan du ger dig på dem!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
3/17/17, 9:31 PM
#2

Intressant Kyllan att lyckopunkten stämmer bra in på dig. Jag har läst lite om dom men blir inte riktigt klok på det jag läser, men du förklarade lyckopunkten galant. Jag har min lyckopunkt i hus 10 och vattuman och det kan också stämma iaf med hus 10, jag tycker det är lite för roligt att jobba. Men vattumansinfluensen kanske jag behöver se helheten. Ser också att punkten ligger bara 2 grader från sonens sol, och han gör mig givetvis också lycklig :) Ska följa ditt råd att försöka mig lösa ut grunderna innan jag ger mig på det här, fast Lilith har jag svårt att släppa. Funderar över om konstellationen hänger ihop med att jag blir skogstokig om någon försöker köra med mig och jag har nog satt många käppar i hjulet över de som försökt kontrollera mig på något sätt. Definitivt ett grundvärde för mig med respekt. Var bara tvungen att skriva av mina funderingar vet att det är svårt att få svar här på just Lilith :)

Kyllan56
3/18/17, 12:20 AM
#3

Det kan nog hänga ihop med din Mars i kvadratur Uranus. Det står för att man alltid vill ha sin vilja igenom. Man har en oerhörd vinnarskalle och får man inte som man vill kan man bli stressad. Man kan ha fallenhet för migrän. Den kvadraturen står för egensinnighet och föräldrar till barn med denna kvadratur, kan ibland behöva säga tvärt emot barnet för att barnet ska göra det man vill. 

Mars är krigets planet och Uranus är den okonventionella och det plötsligas planet. Med Mars i Lejonet blir det dramatik med känslorna och Uranus i Skorpionen, gör att det kan ruvas under ytan och plötsligt exploderar man och då märker man minsann att man är förbannad. Skorpionen glömmer aldrig en oförrätt och med denna placering kan man om tillfälles ges sticka till den som gjort något galet.

Lilith är intressant för hon var Adams första hustru. Läs historien om henne så kanske du förstå Lilith bättre.

http://svenskagnostiskabiblioteket.se/wordpress/?p=1703

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
3/18/17, 9:51 AM
#4

Tack, det var intressant :) Visst är det som du skriver med min mars i lejonet i kvadratur med Uranus. Får nog kika lite närmare på mina aspekter. Men sim barn var exakt som du skriver, egensinnig och mycket skinn på näsan. Inte så lättkuvad Men när jag läste texten och går mer på grundtolkningen av Lilith, dvs innan Bibeln och kontrollen av människor blev så styrt och alla kvinnor som inte var "följare" försvann. Jag har mycket mer Lilith i mig än Eva, helt klart och har svårt för människor som blir utnyttjade på ett eller annat sätt. Är väldigt självständig och har svårt med chefer som blir för kontrollerande. Tur jag är född i Sverige :) Jag kan nog se kombinationen av min kvadratur och Lilith konj

RosaKatten
3/21/17, 8:06 PM
#5

Det här lät ju spännande! Inget jag ska gräva ner mig i än som den nybörjare jag är, men det vore roligt att se var dessa är placerade i mitt eget horoskop. Men hur får jag fram dom på Astro.com?

Kyllan56
3/21/17, 9:09 PM
#6

Du går in på astro.com

1. Välj Free Horoscopes a glance

2. Där väljer du Drawings & Calculation

3. Slutligen väljer du Extended Chart Selection

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
3/23/17, 7:50 PM
#7

Tack Kyllan, så långt förstod jag. Men vad väljer man sedan? Är det någon av dessa månntro? True Node, Mean Node, Descending Node eller day formula for Pars Fortunae? Lyckas inte riktigt få fram någonting men å andra sidan spelar det inte nån roll för jag vet ju ändå inte vad det står för haha ;)

Wilyamna
3/23/17, 8:22 PM
#8

Hej RosaKatten, Roligt att du också är nybörjare, det är jag också. Gör trevande försök att tolka horoskop, än så länge tittar jag mest på mitt eget men börjar lära mig tack vare Kyllans stora hjälp. För att välja "lyckopunkten", Lilith och vertex klickar du på "lilla rutan" upp till vänster "0 objects" i den delen du befinner dig och sen kan du klicka för de object du vill se :) Jag har upptäckt att min lyckopunkt är nog en olyckspunkt för med den har jag en T kvadratur med mars och Uranus och någon trigon eller sextil. Men det belyser väl precis som min sol att jag inte får något gratis i yrkeskarriären :) men än så länge har jag klarat mig ok :)

RosaKatten
3/23/17, 8:42 PM
#9

Hej Wilyamna och tack för ditt svar! Ja visst är det spännande! Jag har alltid varit intresserad men inte förrän nu har jag börjat att lära mig lite mer. Och det här lät ju väldigt intressant, bara ett sånt namn som "lyckopunkten" lockar ju :) Om den sen är en lycko- eller olyckspunkt kanske också beror lite på hur medveten man är om dess placering och hur man lyckas manifestera de energierna? Och om du gled runt på en räkmacka i karriären kanske du skulle gå miste om något annat.. Ska se om jag kan hitta de här spännande filurerna i mitt horoskop.

Kyllan56
3/23/17, 9:23 PM
#10

#8 Så bra du kunde hjälpa #9.😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/23/17, 10:13 PM
#11

Jag hittade dom! Och jag upptäckte att min lyckopunkt är i exakt konjunktion med norra noden, vilket tydligen ska vara en väldigt lyckosam placering. Men den är också i opposition med min sol.. Det här måste jag gräva vidare i!

greenseng
3/23/17, 10:36 PM
#12

  Lite rostig just nu men har kanske lite info att komma med ändå (förhoppningsvis).

Alltså…

Vid Additional objects så välj "Pars Fortunae" och "Lilith". Man kan välja flera här genom att hålla nere Ctrl eller Shift.

Vid Objects så välj "Mean Node" och "day formula for Pars Fortunae." Anledningen är att "Mean Node" brukar fungera bäst för Månnoderna och "day formula for Pars Fortunae" är den som mest brukar användas i modern tid. Det finns en urgammal formel här som kallas "Ancient formula" och där tar man hänsyn till om solen är ovanför horisonten eller nedanför. Men idag, så vitt jag vet, så brukar man köra med den moderna metoden. Mitt eget astroprogram har åtminstone det som default och rekommenderar det också. Men det verkar som om Astro.com har en annan uppfattning här eller så har jag rört till det. För med Astro.com metoden (ancient antagligen) så får jag fel på lyckopunkten här. Men med "day formula…" så blir allt riktigt. Men vem vet… Di gamle kanske har rätt. 🤔

Om man är född med solen ovanför horisonten så spelar det ingen roll vad man väljer här.

Vid Aspects så välj "major aspects (0, 180, 90, 120, 60)" och vid "% Reduce/increase orbs" så skriv in 70. Detta ger en orb på ±7° istället för ±10° som jag misstänker att astro.com använder. Blir orben för stor så ger den ingen klar information längre. Anser åtminstone jag (hum… hum…). 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Wilyamna
3/24/17, 8:28 AM
#13

Tack Kyllan, roligt att få vara den som ger hjälpen för en omväxlingsvid 😊 Kul att du hittade det RosaKatten 👍 Och det låter som att du har en bra placering 😊

Annons:
Wilyamna
3/24/17, 12:49 PM
#14

Tack för tipset greenseng 👍 Snacka om bergodalbana med lyckopunkten. Först anpassade jag ingenting och fick en jobbig T-kvadratur. Men så valde jag bara de stora aspekterna och fick en jättefin stortrigoner, dock fortfande med exakta oppositionen mot mars. Men ändå en så fin stortrigon 😁 Sedan insåg jag att jag missat att ställa in gradtalet til 7!!! Gjorde anpassningen och så försvann den fina stortrigonen 😳 Men jag har kvar en trigon mot n.noden fast nog väger min tunga opposition till mars. Så summan är nog att den ger nog inte mycket "lycka" gratis. Men eftersom jag är en sån arbetsmyra klarar jag mig ganska bra ändå 😉

RosaKatten
3/24/17, 4:18 PM
#15

Tack Greenseng, det här var ett bra tips! Den enda skillnaden för mig blev att när jag ställde in gradtalet till 7 tappade jag en fin trigon mellan Pluto och norra noden / lyckopunkten. Kvar är oppositionen till solen. Lyckopunkten verkar ha en fin position i konjunktion med min norra nod, men i och med att den är placerad i stenbocken, som Kyllan gjorde en sån bra beskrivning av här ovan, samt oppositionen till solen tror jag inte att jag får så mycket gratis lycka heller. Jag får nog snarare jobba för den, och tror att den kommer när jag har löst upp min karma. Ser att jag har Lilith bara 4 ° från min måne i skorpionen. Hmmmm. Mycket mörker. Lyckopunkten kändes lite roligare ändå ;)

greenseng
3/25/17, 1:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

  Egentligen är det svåra frågor som tråden handlar om. Lyckopunkten exempelvis tillhör området arabiska punkter eller "Lots" som det förr kallades. Lots kommer från det engelska ordet "allotment" som betyder tilldelning. I detta fallet tilldelning av öde. Vilket naturligtvis låter spännande och faktiskt också är spännande. 🙂

Det finns egentligen tusentals arabiska punkter eller lots. I våran del av världen är alltså "lyckopunkten" mest känd. Och idag känns det väl lite märkligt faktiskt.

Varför då? Jo om man tittar på det nya andliga uppvaknandet och intresset så borde kanske en annan punkt vara betydligt mer intressant, faktiskt. Och det är "den andliga punkten". Alltså den punkt som är kopplad till andlighet, religion och exempelvis skyddsandar och andedjur. Och denna punkt är väl egentligen extremt intressant i och med att om man skulle göra en tabell över olika arabiska punkter så kommer den punkten att vara den första på listan.

Varför? Jo, för att de arabiska punkterna räknas ut genom att beräkna förhållandet mellan olika planeter (enkelt uttryckt) och då är ju solen den viktigaste planeten. Och sedan kommer månen.

När det gäller både lyckopunkten och den andliga punkten så beräknas ett förhållande mellan solen och månen. Men när det gäller den andliga punkten så sätter man solen först. När det gäller lyckopunkten så sätter man månen först.

Vanligtvis så räknas en arabisk punkt ut genom att man behandlar följande formel:

Asc+Planet_1-Planet_2.

Alltså att man tar gradtalet för Ascendenten och adderar det till skillnaden mellan gradtalen för planeterna. Gradtal här är alltså absoluta gradtal på horoskopskartan.

För lyckopunkten blir det: Asc+Månen-Solen.
Eller: Asc+☽-☉

Men för den andliga punkten så är det: Asc+Solen-Månen.
Eller: Asc+☉-☽

Och om man är lycklig nog att vara född på natten så erbjuder faktiskt Astro.com en enastående möjlighet här. Det går alltså att få fram även den andliga punkten där.

Om man räknar ut lyckopunkten och har dagtid ibockat så får man just lyckopunkten. Men om man bockar ur dagtid så får man faktiskt andepunkten istället. Det beror på att när man använder den "gamla" formeln här, alltså att inte dagtid är ibockat, så kastas solen och månen om i formeln om man är född på natten och lyckopunkten blir andepunkten och tvärtom. Men detta fungerar alltså bara om solen befinner sig i den undre halvan av horoskopskartan.

När jag pratar om dagtid här så menar jag alltså att "day formula for Pars Fortunae" skall vara ibockat.

Som jag sade innan så finns det alltså väldigt många arabiska punkter. Och vet man hur de skall hanteras så kan man få ut betydligt mer ur en horoskopskarta än man först förväntade sig.

För att ge ett instruktivt exempel här så skickar jag med min egen karta där jag valt ut 25 stycken arabiska punkter. Och glöm inte att människor är som människor är så det finns alltså mängder av olika tolkningar av en arabisk punkt.

Jag menar… när den astrologiska världen inte än ens blivit överens om vilket Hussystem som är det "rätta" hur blir det då om de får flera tusen arabiska punkter att fundera på. 😃

En liten egenhet med denna horoskopskarta är att den säger att "när man betraktar mig så ser man egentligen min själ". 😃 😃 😃

Förr ansågs de arabiska punkterna extremt viktiga inom astrologin. Och tittar man lite på de möjligheterna som de faktiskt erbjuder så är det lätt att förstå varför.

Ibland misstänker jag att de arabiska punkterna kommer att komma tillbaka igen. Anledningen är att informationen de erbjuder är svår att motstå.

⏰ + ☀️ - 🌛

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
3/25/17, 12:42 PM
#17

Skönt du är tillbaka greenseng och kan förklara!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
3/25/17, 12:58 PM
#18

Åhhh, vad jag önskade att solen hade stått på undersidan av horoskopet nu. Den andliga punkten är verkligen spännande… Så en liten följdfråga hur man "räknar" fram den andliga punkten. Utgår man från att asc är grad 0 eller är grad 0 vid vädurens ingång??

Kyllan56
3/25/17, 2:07 PM
#19

#18 Du utgår från din egen acendent! Nu ska jag försöka mig på att räkna. Om inte jag kan förklara det får greenseng hoppa in, eller rätta mig om jag gjort fel.

När du ska räkna, måste du göra så här, Mitt som exempel Jag har ascendenten 15 grader Lejonet, så det blir 120-15=135 grader,

Min  Sol 5 grader Fiskarna är 330 + 5 =335 

Måne 14 grader Lejonet =120+14 =134 

Formeln för mig 135+335-134=336 

Min andliga punkt är 6 grader i Fiskarna

Väduren 0-30 grader

Oxen 30-60 grader

Tvillingarna 60-90 grader

Kräftan 90-120 grader

Lejonet 120-150 grader

Jungfrun 150 -180 grader

Vågen 180 -210 grader

Skorpionen 210-240 grader

Skytten 240-270grader

Stenbocken 270-300 grader

Vattumannen 300-330 grader

Fiskarna 330-360 grader.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/25/17, 3:40 PM
#20

Men åhh, tack Greenseng för den intressanta informationen! Och tack Kyllan för att du visade hur man räknar! Jag håller med om att den andliga punkten borde nämnas oftare. Eller ödespunkten, som den tydligen också kallas. Hursomhelst, jag räknade ut min andliga punkt och hittade den på 6 ° i tvillingarna i nionde huset, samma hus där jag också har min styrande planet Venus. Dessutom i trigon till asc på 3 ° i vågen. Min ganska sent uppvaknade andlighet är inte bara ett stort intresse utan dessutom en viktig del av mitt öde. Precis vad jag egentligen redan visste. Nu ska här räknas på de andra punkterna!!! :D Astrologi är såå spännande!!

Annons:
Wilyamna
3/25/17, 3:58 PM
#21

Tack, nu ska jag räkna ihop det när jag får en liten stund över :)

RosaKatten
3/25/17, 5:46 PM
#22

En fundering i gradräknandet.. om jag hamnar på ett negativt tal på den totala gradskalan, räknas den som positiv då? Exempel: Asc + Venus - Jupiter = love and appreciation 179 + 80 - 270 = -11 Om jag utgår från att minus 11 blir lika med 11 ° hamnar jag på 11 ° i väduren i mitt sjunde hus som ju handlar om kärleksrelationer, och det verkar väl vara rimligt med tanke på att det handlar om "kärlekspunkten". Tänker jag rätt?

RosaKatten
3/25/17, 5:50 PM
#23

#22 rättelse: love and marriage var det jag räknade på, inte love and appreciation.

Kyllan56
3/25/17, 7:05 PM
#24

#22 Då får du lägga till 360 och dra av 11 grader = 360-11 är 349 grader, vilket blir 19 grader i Fiskarna.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
3/25/17, 7:13 PM
#25

#24 Ah, vad bra, tack för svaret! Kände när jag skrev det där att det nog var för enkelt för att vara sant :)

Wilyamna
3/26/17, 1:37 PM
#26

Kyllan och Greenseng ni är två stora stjärnor 🌟🌟🌹🌹 Ni lyckas förklara saker SÅ bra för oss nybörjare! Dessa punkter är ett väldigt spännande inslag på vår horoskopskarta och det är kul att se hur punkterna hamnar. För mig hamnade lyckopunkten på 11grader i vågen om jag räknade rätt, vilket är 1 grad från min n.nod och därmed också i trigon med lyckopunkten vilket jag är säker på att det hänger ihop med min livsväg. Tror även den hamnade i kvadratur med solen så där finns säkert en läxa. En fundering kring ödespunkten är hur ska man tolka den. Exempelvis om den landar i hus 10 kan det innebära att man kommer att försörja sig och leva på att vara en ljusbärare. Men som i mitt fall ligger den i 6e huset nästan på n.noden och i jobbig konj med Pluto, visar punkten hur spirituellt upplyst en individ blir??

Kyllan56
3/26/17, 4:40 PM
#27

Första gången någon kallar mig Stjärna!😉Jag vet inte det, men jag gör så gott jag kan.

Hus 10 handlar om den sociala positionen, vår image och vår plats i världen, så är det där ditt öde ligger. Byte av karriär kan vara en infallsvinkel. 

Ljusbärare är ett ord som jag har dåliga erfarenheter av. Likadant med människor som kallar sig andliga. Så du får berätta vad ljusbärare är för dig! 

Jag har träffat på - både i verkliga livet och på nätet - folk som kallar sig ljusbärare. I ärlighetens namn har många inte levt upp till min definition av att vara en ljusbärare. För mig är det alltid människors handlingar, med vilken respekt de behandlar människor, djur, växtriket och vår jord, som avgör om de är ljusbärare eller inte det.  

Jag tror alla människor kan vara ljusbärare, det är en fråga om värderingar och val.

Lyckopunkten i konjunktion med N. noden kan stå för att du har framgång och lycka med att följa den väg, som är utstakat för dig i detta livet. 6:e huset är arbete och traditionellt även det huset som tjänade andra. Pluto står för transformation, så, så det kan tala för att du gör en fullständig förvandling inom yrket. Men Pluto fanns inte inom den traditionella astrologin, så det är snarare ditt 6:e hus härskare Venus i 8:e huset som talar för transformation genom att gå ner på djupet av din skäl, som är Solen, som du har i konjunktion din Venus.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Wilyamna
3/26/17, 5:36 PM
#28

Herregud vad jag är snurrig 😳😳🤔 Det är ödespunkten som ligger på 11 grader vågen i konj n.noden hus 6 och lyckopunkten 9 grader vattumannen, hus 10. Sedan tror jag resten stämmer. En ljusbärare för mig är en människa som har arbetat mycket med sig själv och lever i harmoni samt har den mediala gåvan och hjälper andra på olika sätt. Att man faktiskt lever som man lär. För min egen del är jag inte där, men jag hoppas att i framtiden kunna ställa mig till dess skara. I den mediala grupp jag är med i jobbar vi ofta med själen. Jag trodde det var hus 10 som var jobb och karriär, får nog läsa på läsa på lite mer om hus 6. Men som du skriver Kyllan så har många transformationer startat genom mitt arbete genom att jag fått syn på sidor hos mig själv och genom utbildningar osv. Detta livet handlar kanske mycket om att själen ska få växa och läka mycket karma som jag burit med mig från tidigare liv. Men nu ser jag tydliga kopplingar till min medialitet som jag hade svårt att identifiera i min ursprungs horoskopskarta. För mig är du en stjärna Kyllan med all hjälp och din stora kunskap 👍🌟

Kyllan56
3/26/17, 11:09 PM
#29

Tack! ❤️

Då förstår jag vad du menar. 

Din medialitet har jag inte svårt att se i ditt horoskop! Din asc.-härskare Merkurius i Konjunktion Neptunus i Skytten. Men dessa punkter kan ju ge en djupare förståelse och förstärka det. 

Min andliga punkt låg i konjunktion min sol i Fiskarna, kvadratur Saturnus i Skytten. Det säger en del. 😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
3/27/17, 12:00 AM
#30

  Det finns två punkter bland de arabiska punkterna som ser lite märkliga ut.
Den ena är punkten för själ "4+månen-solen" och död och katastrof "asc+8-månen".

De här punkterna innehåller ju siffror. Och dessa siffror är alltså positionen för en husspets eller positionen för där ett hus börjar.

I punkten för själ exempelvis så startar den med det fjärde husets början.

Problemet med dessa punkter är att de till skillnad från ascendenten är olika för olika Hussystem. Och det är väl en av anledningarna till att Lika Hussystemet rekommenderas när man sysslar med arabiska punkter.

När jag själv använder Lika Hussystemet och kollar in var min själ-punkt hamnar så är den i nästan exakt konjunktion till Asc. Det är därför jag skojade till det och skrev att när någon betraktar mig så betraktar personen min själ. 🙂

Men det kanske ligger något i det. När jag träffar en kvinna för första gången så betraktar hon mig alltid med något som liknar avsmak. Men när jag sedan öppnar munnen och säger något så ser hon allmänt förvånad ut. Ansiktsmusklerna blir helt avslappnade. Och säger jag något mer så börjar ett visst intresse lysa fram.

Därför tror jag att min själ antagligen är väldigt smutsig. 😃 Därför folk säger alltid att man skall gå efter det första intrycket när man träffar en person. Man skall inte bry sig så mycket om vad personen pratar om. Något folk kanske borde tänka mer på när det gäller exempelvis politiker. Och mig naturligtvis. 😃

Men nog skojat om det. En siffra i en arabisk punkt handlar alltså om en husspets. De flesta arabiska punkter börjar med ascendenten. Men långt ifrån alla. Det är därför det finns så många arabiska punkter. Det kan bli hur komplext som helst i och med att det finns mer än husspetsar och planeter att ta till.

----------------

Lilith har jag aldrig sysslat med. Men verkar intressant. När jag tittade på den i mitt horoskop och läste lite förslag till tolkningar så var det alltför klockrent. Så jag kanske får titta lite närmare på den. 😇

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
3/27/17, 11:55 AM
#31

Åh så fint…
Jag ska ge mig på att räkna i mitt horoskop, om/när jag får lite kraft och hälsa tillbaka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
3/27/17, 12:00 PM
#32

Det finns några intressanta länkar i vår länksamling, se ovan; det är bara att gå in och forska (i de som fortfarande funkar).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

RosaKatten
3/27/17, 7:19 PM
#33

#28 Det var tur för mig att du var snurrig Wilyamna, för nu fick jag en beskrivning av Kyllan #27 hur man kan tolka Lyckopunkten i konj med N. Noden… för det har ju jag :D

RosaKatten
3/27/17, 7:30 PM
#34

#30 Humor har du i alla fall Greenseng, det kan jag tänka mig att damerna faller för. Men hur får du det till att du har en smutsig själ? Du kanske bara har ett aningen otillgängligt skal. Såvida det inte finns en smutspunkt bland dessa arabiska punkter också ;)

Annons:
greenseng
3/28/17, 12:44 AM
#35

#34

  Jo. Nog ligger det något i att damer faller för humor. 🙂

En åsikt jag har är att om en man vill behålla sin kvinna så får han se till att hon aldrig någonsin blir uttråkad en längre tid. Och jag tror faktiskt att det ligger något i det. Jag menar… När jag ibland ser dessa direkt vanställda monster till män som lyckas fånga de mest otroliga skönheter och dessutom inte har någon direkt ekonomisk fördel, så är det klart att man börjar fundera hur de bär sig åt. Men när jag ser att de alla har samma sak gemensamt så börjar bilden klarna så smått. Med denna typ av män, med sin extrema humor, så behöver aldrig dessa damer oroa sig för att bli uttråkade.

Men jag har väl en ganska suspekt utstrålning, antar jag. Och kombinerar man det med en total frånvaro av klädsmak och dessutom allmän rörighet och ingen ekonomi att prata om så ger jag antagligen intrycket av någon märklig typ av kriminell knarkare som just kommit ut eller rymt från fängelset eller någon rättspsykiatrisk vårdanstalt. Så jag förstår dem faktiskt. Och läkare reagerar lika dant. Och det kan många gånger vara en smula obekvämt. Jag har av vissa anledningar ingen som helst respekt för läkare även om det finns undantag här.

Otillgängligt skal? Jo… där tror jag du slog huvudet rakt på spiken. Eller hur man nu brukar säga. Märkligt nog tog det ganska lång tid av mitt liv innan jag själv insåg detta. Även om massor med folk gärna upplyste mig om detta. 😃
Jag såg det hela tiden som att de inte visste vad de pratade om. Men nog gjorde de det alltid. 😃 😃

Om man verkligen kan det här med arabiska punkter så kanske… eventuellt… att man kan spåra en smutsig själ. Men jag är nog en smula tveksam här. Och hur många vuxna människor på den här planeten har en helt ren själ? Jag bara undrar. Skulle man till äventyrs råka hitta en sådan person så blir den personen nog inte speciellt långvarig här. Såvida det inte är meningen att personen skall leverera något väldigt positivt till planeten.

Det finns tre saker jag förgäves försökt hitta i ett horoskop. Ondska, kön och dödsögonblick. Men jag har gett upp detta. Lika väl som att en astrolog ibland kan hitta mer än man först tror, lika väl så har astrologin klara begränsningar. Det är det nog ingen tvekan om.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

RosaKatten
3/29/17, 8:10 PM
#36

Nja. Jag är tveksam till att det finns orena själar. Jag kanske är obotlig optimist men jag tänker mig att vi är ljusa själar, men att egot kan vara väldigt mörkt. Intressant ämne, men kanske inte något som hör hemma i den här tråden. Men ondska borde man väl kunna se i ett horoskop? Om man till exempel har Lilith i riktigt kassa aspekter till de utmanande planeterna, eller på något annat sätt. Dödsögonblicket är ju lite fascinerande men inget jag skulle vilja veta mer om. Men att tolka horoskopet för någon som har gått över, när man vet tidpunkten, borde ju vara ganska spännande. Vad skulle man kunna hitta där?

Kyllan56
3/29/17, 8:51 PM
#37

Det jag lärt mig är att det kan vara svårt att veta. Vissa dör när de har väldigt gynnsamma Jupiter- och Venusaspekter. Jag har en bok som jag ännu inte läst helt och hållet, som heter Dödens Astrologi av Derek Seagrief. Har lyssnat på hans föreläsning! Jag har varit på föredrag med Derek S.

Men jag vill inte ta reda på eller lära mig hur man tar reda på när vi ska dö. Det får ödet visa. 

http://www.astrologi-vintergatan.com/dodens%20astrologi.htm

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
3/30/17, 6:20 PM
#38

Intressant vändning tråden fick :) Angående Lillith så tror jag inte hon är ond, jag tror hon blivit smutskastad genom tiderna. Min uppfattning är att hon var väldigt självständig och gick sin egen väg. Själv har jag Lilith i konj med Jupiter och när jag läst om den konstellationen uppfattar jag en väldigt frigjord kvinna som går sin egen väg. Jag såg en jämförelse med Malala som blev skjuten för att hon stod upp för det hon tror på. I mångas ögon är ju Malala ett hot mot ett samhälle där kvinnan inte kan få göra som hon vill och därmed också ondskan själv för dessa individer. Så jag tror Lilith har två sidor beroende på hur man ser henne. #35 kvinnor älskar humor :) Angående själen så är vi alla här på jorden för vi har mer att lära, alla bär på sina egna läxor vissa mer än andra. Smutsig själ eller en ärrad själ tror jag vi har alla mer eller mindre men i detta livet kan vi få lära oss hur starkt vårt eget ljus ska få lysa beroende på hur vi tacklar de utmaningar vi tar hand om och hur vi väljer att förhålla oss till livet. Pengar och materia är sekundärt om man ser till det spirutalistiska, stoppa konsumtionen och rädda vårt jordklot. Nu vet du vart du ska söka dig ;) man ser till just själen i dessa fina forum :) Ang döden så tror jag personligen att det finns olika "utvägar", själv kan jag anta att jag mött döden tidigare om jag inte hade/håller på att lägga om mitt liv. Beroende på vilka val "egot"/ "själen" tror jag kan påverkar hur mycket kroppen orkar med rent fysiskt. Kanske därför det är svårt att förutsäga i horoskopet??

Farwuq
3/31/17, 12:01 PM
#39

#37 Den boken läste jag förra året, den gav inte å mycket.
Jag minns inte något.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
3/31/17, 12:46 PM
#40

#39 Jag har inte läst så mycket så jag kan recensera den. Drar mig för att läsa om just döden.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
4/1/17, 10:48 AM
#41

nja… det är inte så mycket tips som en massa efterkonstruktioner.

Det är klar, om man läser boken och gör flitiga anteckningar, så finner man nog mycket intressant som man sedan kan sammanställa.
Jag läste som godnattbok och hade hjärnan på sparlåga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
4/1/17, 6:52 PM
#42

    Lilywhite Lilith

_The chamber was in confusion - all the voices shouting loud.
I could only just hear, a voice quite near say, "Please help me through the crowd:"
I said if I helped her thru' she could help me too, but I could see that she wholly blind.
But from her pale face and her pale skin, a moonlight shined.

Lilywhite Lilith,
She gonna take you thru' the tunnel of night
Lilywhite Lilith,
She gonna lead you right.

When I'd led her through the people, the angry noise began to grow.
She said, "Let me feel the way the breezes blow, and I'll show you where to go."
So I followed her into a big round cave, she said, "They're coming for you, now don't be afraid."
Then she sat me down on a cold stone throne, carved in jade.

Lilywhite Lilith,
She gonna take you thru' the tunnel of night
Lilywhite Lilith,
She gonna lead you right.

She leaves me in my darkness,
I have to face, face my fear,
And the darkness closes in on me,
I can hear a whirring sound growing near.
I can see the corner of the tunnel,
Lit up by whatever's coming here.
Two golden globes float into the room
And a blaze of white light fills the air._

Songwriters: RUTHERFORD, MICHAEL/GABRIEL, PETER/COLLINS, PHIL

-----------------------------

Jo. Ofta använder jag, precis som de flesta andra, ordet själ på ett felaktigt sätt. Det blir väl  egentligen till en metafor för personlighet och ego.

Jag själv har ju haft, den en aning tvivelaktiga turen, att faktiskt få uppleva min egen själ. Och då hade jag alltså inte ens det blekaste minne av jordelivet. Ett vitklätt barn i kanske 5-årsåldern. Medans jag som person var 15 år gammal och hade dött vid ett kirurgiskt ingrepp efter en trafikolycka.

Men det bästa med egna erfarenheter är… att de är sanna. 👍

Samma sak med Lilith. Det jag kallar drömmande är alltså inte vanliga drömmar utan en teknik att använda sin energikropp till att resa till olika ställen. Dessa ställen är alltså inte fråga om någon dröm utan reell riktig verklighet. Vilket kan verifieras om man då rör sig i den vanliga världen.

Dock måste jag vara lite tråkig här och säga att tekniken är egentligen dödligt farlig.

Men… den ses ofta som en typ av meditation som används när man sover. Hur märkligt detta än låter.

På en sådan resa så var jag på ett ytterst märkligt ställe. Det brukar kallas månskuggans labyrint eller med det mer moderna namnet: "Penumbras labyrint".

Där träffade jag en ytterst märklig kvinna. Hon var helt allvarlig och extremt koncentrerad. Och… helt naken. Och att hon var extremt vacker gjorde ju inte saker och ting direkt lättare. Jag var väl någonstans i 30-års åldern när detta hände.

Det dumma var att mitt drömmedvetande hade börjat släppa och då i övergångsfasen brukar jag bli som ett litet skojfriskt barn som tycker om att leka med folk. Men det finns absolut inget ont kopplat till det.

Vi tittade en hel evighet på varandra. Jag hade en känsla av att kvinnan framför mig helt läste av mitt inre. Jag förstod att jag stod inför ett intellekt som var det högsta jag någonsin upplevt. Och jag väntade tålmodigt på att hon skulle säga något. Men hon var helt tyst och helt fokuserad. En koncentration jag aldrig varit i närheten av.

Men så tröttnade jag. Och tänkte: "Jag får väl skoja lite med henne så får vi se vad som händer."

Jag lyfte sakta, sakta min vänstra hand och rörde den en bit i närheten av hennes ansikte. Och hennes ögon följde hela tiden handen. "Ett misstag min lilla söta donna, tänkte jag." "Man skall aldrig släppa ögonkontakten."

Och så… Med blixtens hastighet (energikroppen är ruskigt snabb) så nådde min högra hand en kvinnas heliga kroppsdel. Men det jag kände var inte det jag förväntade mig. Det kändes mer som ytan på en handväska av skinn. Med lite sand på. Helt torr. Och jag blev så överraskad så jag tappade kontrollen helt.

"Där var du minsann snabb, sade hon utan att förändra en min."

Och då dök det helt plötsligt upp en massa saker som gjorde att situationen blev direkt livsfarlig. Så jag var tvungen att tyvärr lämna denna kvinna. Men jag var extremt nyfiken på vem hon var. Jag hade ingen aning om vem Lilith var.

Så när jag läste om Lilith när det gällde denna tråd så blev jag helt överraskad. Efter att snurrat runt på nätet så förstod jag till sist vem det var jag hade träffat. Därom råder ingen tvekan.

Däremot så fick jag absolut ingen känsla av ondska. Möjligtvis av någon märklig storhet. Men absolut ingen ondska. Jag menar… hade hon varit ond så hade jag varit universums mest döda person på en nanosekund.

Skulle faktiskt vilja träffa henne igen men vara lite mer fokuserad så jag inte beter mig som en barnunge. Denna kvinna måste ju ha tillgång till hur mycket kunskap som helst.

Vet att allt detta naturligtvis måste låta lite märkligt. Men… det är faktiskt sant. Men vad folk tycker och tänker… Vad bryr jag mig om det? 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
4/11/17, 7:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag var inne och snokade i mitt horoskop [horrorskop] och fann att Lilith ligger i opposition till min Måne. Vad kan detta säga?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
4/11/17, 9:00 AM
#44

Eftersom jag inte är insatt Liilith, så hittade jag denna förklaring.

"Moon square or opposite Lilith is one of the most challenging Black Moon Lilith aspect you can have, but it is ultimately one of the most powerful. The subject will go through life facing constant intense triangular relationships that will either make or break them. They may be asked to choose between mother and spouse, child and lover or family and spiritual path. Exceptional demands may be made of them to make heartbreaking decisions, which in the end may exile them from their family. They need to learn that they can’t please everyone and own their Lilith sovereignty.

With Moon/Lilith hard aspects, the native will always end up hurting someone. Therefore they might as well pick the solution that makes their own soul the happiest. Sometimes these folk will break under the pressure of this aspect and succumb to the temptation of Lilith’s forbidden fruit in the shape of sex addiction or drugs. If they manage to come through then they become a fantastic example of the Phoenix rising from the flames. The valuable life lessons they have learnt from their traumas become an inspiration to those still caught up in the darkness.

Moon square or opposite Lilith can work really well if the balance between the mother and anti-mother is worked out. There is a degree of virgin mother V whore here. With the opposition the subject swings between wanting to mother, or be mothered and then abruptly breaking away from family ties. The same ambivalence can be found with their views on sexuality.

Triangular Relationships

Sex and libido can be a big issue, sometimes veering from nymphomania to celibacy over night. The control of sex is really the key. The subject needs to be their own authority on how they display their sexuality, very private or very public as long as it’s their call. If Moon opposite Lilith is not in control of their own sexuality they may need to be in utter control of somebody else’s. A career as a pimp or madame would suit.

Because the Moon and the Black Moon are such polar opposites, in the opposition they could actually end up cancelling each other out. A successful balance of these two would mean that the domestic moon can restrain Lilith from going too far off the rails and wild Lilith could break some of the moons stagnating habits. The bad side of this aspect could be projecting the attraction for the forbidden fruit onto partners by falling for addicts.

One could be playing either side of this opposition, the loving supportive moon or the vampiric Lilith who bleeds their partner dry to feed their addiction. On the plus side this is potentially a greatly creative aspect with the dynamism of the opposition creating a magnetic energy. This is more subtle than the magic wand of the Sun opposite Lilith, it is more like an invisible undercurrent of intuition and animal instinct running through the subject."

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
4/11/17, 12:27 PM
#45

Jag känner det som hela livet är en tentamen, en slutexamination från denna planet.
Jag vill givetvis ha godkänt på den tentamens period som jag genomgår här.
Gärna med ett betyg på »MVG« eller A, gärna med ett »+« i kanten.
😉

Jag hoppas ett »sommarlov« väntar efter detta, och jag ska rama in diplomet och sätta upp det på väggen.
👍

».. then they become a fantastic example of the Phoenix rising from the flames…«

Det låter någorlunda bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Wilyamna
4/11/17, 5:26 PM
#46

Intressant text Kyllan, har du någon länk? Jag har både solen och Merkurius i opposition, dock med orbis på 6 grader så den kanske är för stor men någon influens har den säkert :)

Kyllan56
4/12/17, 1:47 AM
#47

#45 Jag förstår att du vill ha sommarlov efter goda betyg. Det har man väl banne mig rätt att få! Jag önskar dig ett riktigt långt och vederkvickande sommarlov.

#46 Wilyamna, jag tror det var här jag hittade det. Jag signade mig för att få tillgång till sidan. 

http://darkstarastrology.com/moon-opposite-lilith/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
5/8/17, 2:23 PM
#48

Jag vet inte om det stämmer för jag har lite svårt att bedöma vad som är rätt och fel ännu, men jag läste att någon skrev på ett annat astrologiforum att vertex är en mycket viktig punkt i ett synastri / komposithoroskop. Jag tänkte, att okey jag kollar komposithoroskopet med mig och min partner där jag tar med vertex och ser vilka aspekter det bildas då. Och reslutatet blev rätt så intressant. Om man tar med både röda och blåa linjer bildas det ett pentagram. Inte för att jag vet om det betyder något, men snyggt är det. Gudskelov är det upprätt och inte omvänt 🙂Fast jag tror inte att draken räknas på grund av avståndet mellan pluto och uranus?

Annons:
FataMorgana
5/8/17, 2:29 PM
#49

Nu glömde jag att ta med tabellen:

Kyllan56
5/8/17, 4:26 PM
#50

Två drakar, finns där. Jag tycker det ser ut som ett brev.🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
5/8/17, 6:11 PM
#51

#50

Tack! Ja som ett brev ser det ju också ut som. Jag har fastnat så för det här komposithoroskopet och försöker lära mig allt som man kan lära sig för att kunna tolka och förstå det. Det blir säkert fler frågor av mig snart.

RosaKatten
5/8/17, 8:37 PM
#52

Ja det var riktigt snyggt FataMorgana! Jag ser också ett pentagram! Är osäker på om man tolkar Asc i vågen eller skorpionen här…?? men riktigt spännande blir det om Venus är den styrande planeten i detta horoskop. Jag läste nämligen att Venus cykliska rörelsemönster faktiskt bildar ett pentagram på himlen. Tyvärr kan jag inte minnas var jag läste det eller vad det betyder men ska se om jag kan hitta det.

RosaKatten
5/8/17, 8:44 PM
#53

Hittade det!😀 http://blogg.damernasvarld.se/astrobloggen/2017/03/25/venus-heliga-magi/ Det är Venus åttaåriga cykel som tar formen av ett pentagram. Det kanske inte hör hemma i denna tråd men jag tyckte det var så intressant så jag kunde inte låta bli!

Kyllan56
5/8/17, 9:24 PM
#54

#52 Ascendenten ligger i Vågen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
5/9/17, 11:16 AM
#55

Javisst då är venus ju härskarplaneten och den hittar man i sjunde huset i oxens tecken. Det är väl en vädigt bra placering? Jag är ledsen om jag ibland ställer dumma och kanske självklara frågor, men det är fortfarande allt så nytt för mig och jag ställer hellre en fråga för mycket än att gå omkring och tro på någonting som jag fått för mig. Tack RosaKatten för länken. Det var väldigt intressant det här med venus och pentagramet. Kul att det finns kopplingar där. Jag tror jag kommer att googla ännu mer om saken 🙂

Vad som gäller vertex tror jag att den tolkas i hus 8 eftersom den bara är ungefär en grad ifrån hus 8? Jag läste också någonstans att vertex för det mesta befinner sig i hus 5, 6, 7 eller 8 och jag undrar om någon här vet varför?

Annons:
Kyllan56
5/9/17, 12:18 PM
#56

#55 Här är en förklaring. Denna astrolog säger att Vertex alltid befinner sig i västra delen av horoskopet, vilket förklarar det du skrivit. Vad jag förstår ska även hus 9 vara med. Själv är jag inte hemma alls i Vertex.

http://www.insightfulpsychics.com/vertex-in-astrology/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
5/9/17, 5:57 PM
#57

#55 Vassego FataMorgana, ja visst var det intressant! Och du, fortsätt med frågorna bara, för jag lär mig också av dom😊

Upp till toppen
Annons: