Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2151 ggr
RosaKatten
2017-02-21 22:23

Hjälp att tolka horoskop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig att tolka mitt horoskop? Jag är ganska mycket nybörjare inom astrologin, och skulle gärna vilja få lite input så att jag kommer vidare. Har läst en hel del i forumet och är alldeles imponerad av hur mycket kunskap som finns här! Hoppas på hjälp😊 Tack på förhand!

Annons:
Kyllan56
2017-02-27 16:27
#1

Ja vi har alla varit barn i början! 🙂 Jag skulle låna astrologiböcker på biblioteket, eller köpa en astrologibok, för att verkligen sätta mig in i vad astrologi är. 

Problemet är att många kommer hit och är intresserade av astrologi.  Men när någon här lägger möda i att tolka horoskopet, så försvinner de. De var egentligen - så tolkar jag det - bara intresserade att få sitt horoskop tolkat. För att få det gjort kan man vända sig till en astrolog. Jag rekommenderar gärna någon.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-02-27 20:39
#2

Hej Kyllan och tack för ditt svar! Jag har fått mitt horoskop ställt så det är inte det jag är ute efter. Jag håller på att lära mig mer, gå in djupare och förstå hur det hänger ihop så att säga.. hur alla planeter, hus, vinklar osv påverkar. Jag tänkte att jag kanske kunde få lite synpunkter av er på mitt eget horoskop till att börja med för jag trodde att det var sånt ni diskuterar härinne, men jag kan ha missförstått. Det får bli böckernas värld istället, så om någon har tips på litteratur tar jag tacksamt emot det!

Kyllan56
2017-02-27 22:11
#3

Att lära sig det tar tid! Jag menar att tolka horoskopet! Ställ då frågor om det du undrar om! För annars är det svårt att veta vad du vill veta!  

Den här boken innehåller allt. "Den kan jag rekommendera! Den stora astrologiboken."

https://www.bokborsen.se/view/Parker-Julia-Och-Derek/Stora-Astrologiboken/5816673

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-02-28 15:13
#4

Ok, då skriver jag ner några av mina funderingar! Varning för långt inlägg! Och tack för boktipset förresten :) 1. Jag undrar hur oppositioner påverkar rent generellt? Har förstått att det inte är så positivt men på vilket sätt? Jag har ju solen i opposition (och konjunktion) med noderna tex. Det skulle vara intressant att höra någons syn på det. Vidare har jag ju Uranus i opposition till Kiron och undrar vad det innebär? 2. Och hur påverkar kvadraturer generellt sett? 3. T-kors och storkors, vad innebär det energimässigt? Det blev ju ganska spännande nu med det kardinala T-korset, med Mars i exakt konjunktion till Uranus 22° i Väduren, och båda i exakt opposition 22° till Jupiter. Och så Pluto på 18 ° i stenbocken. Och så min sol på 27 ° i kräftan. Jag kände mig väldigt påverkad och kan väl lite ana varför men det skulle vara fint om någon vill ge sin syn på det! Det skulle hjälpa mig att förstå bättre. 4. Undrar oxå vad MC och IC står för energimässigt? Och vad det innebär att ha planeter alldeles i närheten, som min Jupiter? I horoskopet jag fick ställt tidigare står det att Jupiter har en framträdande position och att solen i kontakt med Jupiter kan betraktas som en skyddsängelaspekt. Fast Jupiter och solen är ju inte direkt i opposition, så jag gissar att det har med MC och IC att göra på något sätt? 5. I samma horoskop står att Jupiter, Pluto och Neptunus har framträdande positioner. Neptunus förstår jag inte alls? Däremot Uranus i första huset borde väl vara en framträdande position? 6. Om man har de flesta planeterna i den undre halvan, betyder det att man är mer introvert och tvärtom mer extrovert om man har flera planeter i den övre halvan? 7. Om man har flera planeter till vänster, betyder det då att man är en mer ledande personlighet än om man har fler planeter på högra sidan? Läste det någonstans. Ja det blev ett ganska långt inlägg.. får se om någon orkar ta sig tid :)

Kyllan56
2017-02-28 15:59
#5

1 Opposition är en växelverkan. När den ena planeten kopplar in kopplar den andra ur.  

Noderna står för , den södra, det du kommer ifrån de begåvningar du tagit med dig in i detta livet. Den norra noden för det du ska utveckla i detta livet, din livsväg. Det som är intressant är att du har den Norra  noden i Hus 4:a, som är Kräftans hus och den Norra noden i hus 10, som är Stenbockens hus. som jag tolkar det står familjen på agendan, det är det du kommer ifrån och det du ska lära dig i detta livet. 

Solen står för pappa och förmodligen har han haft stor inverkan på dig i ditt tidigare liv.  Förmodligen har du varit beroende av din pappa i ett tidigare liv - en pappa som med all sannolikhet varit framgångsrik, där du försvunnit bakom hans skugga. I detta liv har det varit viktigt att visa din pappa att du kan och hans känslor blir mycket viktiga för dig. Kan hända att han varit frånvarande i perioder antingen fysiskt eller psykiskt. Kan så vara att du är osäker på manliga auktoriteter och är är uppmärksam på deras känslor. Framförallt i din karriär och sociala position är männen viktiga. 

Detta livet går ut på att inte hamna i skuggan av män utan att ta plats! Men med en opposition kan det vara precis tvärt om att du ska träda tillbaka och bara observera och sätta ord på det du känner i relation till män. När du ser det så öppnar sig en ny värld.   

Men viktigt är att dina rötter, familjen och dina barn kommer vara nyckeln till ditt liv. Kan hända att din pappa kommer från utlandet eller att du själv flyttar utomlands p.g.av din karriär eller kärlek.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-02-28 16:03
#6

2. Kvadraturer bråkar. Det är två tecken med vars inneboende egenskaper inte harmonierar. Det är som två syskon som inte kommer överens. Men med åren när man blir äldre och visare, så har man har man lärt sig att umgås och kan använda varandras gåvor, utan att stickor och strå flyger om kring i luften. 

Glömde säga om oppositionen att de är varandras motsatser. Om de blir antagonister eller kan sammarbeta, berättar resten av horoskopet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Kyllan56
2017-02-28 16:23
#7

3 Storkors har ofta väldigt framgångsrika människor, men de har ofta ett kors att bära. Storkorset är ofta aktiverat just p.g.a. att det består av två oppositioner, som knyts ihop av fyra Kvadraturer. T-korset är En opposition och två Kvadraturer. 

Mars har du i Konjunktion Merkurius, inte med Uranus, som är i kvadratur  din Måne.  Både Storkors och T-vadratur skapar mycket friktion i en människas liv, men samtidigt mycket utvecklingspotential, om man lär sig utnyttja energierna på ett konstruktivt sätt. Jag brukar likna det vid terapi, där man kan komma över medvetandegöra och läka tidigare konflikter,men inte utan ärrbildning. Var gång någon Planet passerar en annan planet i födelsehoroskopet, regredierar man. Men man ser att man gör det och kan därför avbryta det känslomässiga läget. Man har blivit medveten om problemet och kan därmed hantera det 

T-korset har du en Konjunktion Venus/Saturnus opposition Jupiter och kvadratur Pluto från båda positionerna. 

Däremot har du en från Mars/Merkurius två Sextiler till Venus/Saturnus och Uranus. Sedan en Trigon mellan Venus/Uranus och Uranus.

De blåa sträcken är positiva harmoniserande aspekter, och de röda är negativa, konfliktladdade aspekter.

Du får läsa på lite om det. Vilka aspekter som är vilka.

Genom att titta på de aspekter jag pratat om kan jag se att du när du blir känslomässigt trängd har ett jäkla humör och kan säga saker som du inte menar. men det kommer att dämpa sig med åren. Du har säkert en ledande roll bland dina vänner och tar gärna på dig en omhändertagande roll.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-02-28 16:24
#8

#5 Men herregud. Det är ju klockrent! Tack! Har fått jobba på min relation med min pappa hela livet och har problem med auktoriteter, särskilt manliga. Och allt det fick du fram från min solposition och noderna? Är det alltså så att solens placering alltid handlar om pappan, eller är det just för att jag har solen i kombination med nodernas placering?

Kyllan56
2017-02-28 16:59
#9

IC är den lägsta punkten i horoskopet, det handlar om dina rötter. Familjen och det du kommer ifrån.

Mc är den högsta punkten och dit du strävar, din sociala possition och där du vill vara i samhället. Den berättar också hur du ser på dig själv, till skillnad från Ascendenten som berättar om hur andra ser på dig.

En astrolog gjorde statistik - kommer just nu inte på vad han heter - över planeter på vinklar i horoskopet, Alltså Asc, IC, Dec och Mc. Han kom fram till att vissa yrkesgrupper hade en planet nära en av dessa vinklar. Mars=militär eller idrottsman. Jupiter på Ic, kan när allting löst sig för dig bli lyckosamt för familjebildning. Men med Ascendenten i  Vågen, som styrs av Venus/Saturnus i Tvillingarna i hus 9 och en fin Trigon till Uranus i hus 1. Kommunikation och skrivande. En önskan om att vara okonventionell, som du kan vara men med Saturnus på Venus finns där hela tiden en liten som sitter på din axel och påminner om ramar och regler. Du tar kärleken seriöst. Du kommunicerar mycket med utlandet. Venus i 9:e huset, står för att man möter antingen en utländsk man i Sverige eller utomlands. Men om du inte redan skriver så finns det där för dig. Jupiter på IC, kan vara en författare, bloggare m.m, som sitter i sin kammare och skriver. Du har en förmåga att kunna kommunicera både i tal och skrift.  Så om du redan inte gör det, så börja! Du kanske föreläser! Eftersom Venus är din styrande planet, så är allt som har med konst också på tapeten. 

Men som sagt du har ditt temperament att styra. Du har en förmåga att kunna se igenom människor, med din Skorpionmåne. MenPluto på Ascendenten och Mars i en konfliktladdad position med Månen och Pluto på Asc. gör att du lätt vill bestämma. Pluto på Acsendenten. Första huset har också med kropp och utseende att göra. du kanske har ändrat utseende ofta alt efter som trender kommer och går.  

Under livets gång genomgår du en hel del förändringar vad gäller attityder, värderingar, synsätt och uppfattningar angående dina livsupplevelser. Du är starkt medveten om allt du omger dig med. Men samtidigt har du ett avstånd mellan dig och andra. Du iakttar och registrerar och upptäcker hela tiden nya saker om livets olika företeelser. Det kan vara som om du oavbrutet byter identitet. Inte minst dina värderingar! Men allteftersom du lär dig se din egen roll i det hela och det som du involveras i kommer du kunna lära dig handskas med ditt eget liv på ett sätt som tillfredställer dig. Du kommer känna dig mindre ensam. Men Pluto i antågande från 12:e huset till Ascendenten och första huset kan man ofta känna sig ensam.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-02-28 17:04
#10

5. Pluto och Jupiter ligger på vinklar, Asc och IC och är i aspekt med ditt horoskops viktigaste planet Venus, som indirekt är i aspekt med Venus genom Pluto.  Det finns olika skolor. Fråga alltid den som ställt ditt horoskop vad personen menar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-02-28 17:21
#11

6. Om man har de flesta planeterna i den undre halvan, betyder det att man är mer introvert och tvärtom mer extrovert om man har flera planeter i den övre halvan?

I den norra delen i horoskopet står Solen som lägst nattetid. Det har sin motsvarighet i livsupplevelser som knyts till det egna jaget. Med övervägande planeter här så funderar man mycket över ditt eget och alltings ursprung. Man får ju se på horoskopet som helhet. Har man alla planeter i utåtriktade tecken, kan man vara extrovert. Det är mer vad an riktar det mot, sig själv eller utåt. Men Norr och natt är allmänt mer tillbakadraget än dag och Söder. 

Söder står Solen  högst mitt på dagen.  Har man flest planeter här får livs får det man skördar större utrymme i det sociala livet. Flest planeter här intresserar man sig för det praktiska och påtagliga i livet. Man är mer inriktad på att skaffa sig en anständig social status.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-02-28 17:51
#12

Tusen tack Kyllan!! Det här var definitivt mer än jag hade förväntat mig! Det kommer en del följdfrågor, men först ska jag bara låta allt sjunka in och försöka förstå. Återkommer! Varma kramar till dig

Kyllan56
2017-02-28 18:39
#13

Tack, Coolcatsthlm! Nu är det jag skrivit inte tolkning av ditt horoskop utan en del bara utdrag av det.  Kram.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Kyllan56
2017-03-02 14:50
#14

#5 Jag missade ditt svar i alla information jag skrivit. Solen är naturligtvis din inre "genitik" den du är i din själ, din livskraft m.m. Men när man tittar på föräldrar och så är Solen pappa och Månen mamma. När jag exempelvis tolkar din karma, så är blir Solen på Södra noden och den karmaläxa du ska göra rätt uppenbar.  Iaf för mig. Men man får aldrig förglömma att det finns fler sätt att tolka olika positioner och aspekter. När jag tolkar använder jag både de kunskaper jag har och min intuition.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-02 15:22
#15

#14 jag läste i en annan tråd att Saturnus står för karma, och att det är Saturnus finns har man något att lära. Vad är det för skillnad på Saturnuskarma och Nodkarma? Är det någon som väger tyngre eller är båda lika viktiga? Jag kan se att Saturnus i nionde huset stämmer väldigt väl med min uppvaknande andlighet, samtidigt som det du beskriver om noderna känns mera djupgående och väldigt träffsäkert.

Kyllan56
2017-03-02 16:08
#16

# Jag ser det som att Saturnus i tecken och hus ger en ledtråd till till ditt karma. Noderna är temat på ditt karma. Det du kommer ifrån och ditt du ska sträva. Norra noden visar att Familj, familjebildande och dina rötter är dit du ska stäva genom tecknet, Stenbocken. Det kommer du göra genom allt långsamt men säkert och idogt klättra dithän. Stenbocken, som styrs av Saturnus vaknar eller blommar sent i livet.  

Din fjärde husspets ligger i Stenbocken, som styrs av Saturnus, som du har i 9:de huset i Tvillingarna. Stenbocken är ambitiös och har en vilja av järn  och ger inte upp i första taget. 9:de huset står för utlandet, filosofi, religion, andlighet, resor olika kulturer. Saturnus befinner sig i Tvillingarna tillsammans med Venus i en konjunktion. 

Eftersom man hittar ditt 4.de hus styrande planet Saturnus i det 9:de huset skall, så tolkas din "familj, rötter och den familj som komma skall genom det 9:de. 

Glöm inte heller att Saturnus resa genom dina hus, visar vilka områden i livet du behöver en läxa i. Så Saturnus framfart hjälper dig med att arbeta med ditt karma.

Först när du arbetat med pappa och auktoriteter kommer du  -senare i livet Saturnus - att bilda familj, med antingen en utländsk man från en annan kultur, men det kan också vara en andlig lärare. Tvillingarna - står för lärare. Men också för kommunikation. Så jag tror du kommer kommunicera kanske via nätet eller i en kurs. I sådana miljöer kommer du träffa din blivande man.  

Hoppas du hänger med.🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-02 17:48
#17

#16 Jahaa så Saturnus resa genom husen visar vad jag behöver jobba med? Så var också min första Saturnus return startskottet för min andliga utveckling. Du skrev att nionde huset står för resor och kommunikation också. Jag gissar att det också handlar om inre resor och inre kommunikation? Och om jag hade haft Saturnus i något annat hus hade det varit något annat jag behövt jobba med? Men hur ser du att jag ska träffa en man? Är det för att jag har Venus konjunkt Saturnus? Och lite roligt är det ju att jag har tänkt att jag ska gå på spirituella kurser och event, men det är inte dags än :) Det är verkligen träffsäkra analyser du gör Kyllan! Det mesta stämmer väldigt bra, även om jag inte gärna går in på personliga detaljer offentligt. Det kan vi ta privat.

Kyllan56
2017-03-02 18:32
#18

Tack Rosakatten!🙂Ja det är din konjunktion Venus/Saturnus, som berättar det. Din Ascendent är i Vågen, därför är Venus din styrande planet, eftersom Venus styr Vågen. Men Vågen och Venus står också för konst och kvinnor. 

Jag har absolut inte svårt att förstå att din Saturnusåterkomst var jobbig, eftersom din Venus också blev aktiverad. Din viktigaste planet! 

Ja det kan också stå för inre resor. Om man faktiskt reser in i sig själv, som via trumresor, meditation m.m.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-02 19:32
#19

Jaså blev Saturnusreturnen extra svår för att den aktiverade min styrande planet? Och då kan jag förvänta mig att nästa Saturnusreturn blir horribel den också? Eller blir det lindrigare när man är medveten om det? Läste också någonstans att när Saturnus passerar första till och med tredje huset har man sju svåra år, stämmer det? Och så det här med mannen jag ska träffa. Hur vet vi att det är en man och inte en kvinna? Om venus står för kvinnan. Men Venus kanske också står för kärlek? Och är det i så fall så i allas horoskop, att Venus placering säger något om kärleken? Hoppas jag inte ställer för mycket frågor! Det här är så spännande och jag lär mig massor :)

Kyllan56
2017-03-02 19:56
#20

Ja lite så kan man säga det är! Med Solen konjunkt din Södra nod och opposition den norra och Saturnus på din Ascendenthärskare, så Skulle jag vilja säga att det är tydligt att du ska jobba med ditt Karma. Du har även väldigt fina Trigoner från Solen/S.noden till Månen och Neptunus, som hjälper upp det. Ascendenten är din inlärda person, så när Saturnus kommer i kontakt  med din konjunktion Venus/Saturnus så händer det grejor.

Hur nästa Saturnusåterkomst blir beror på hur du löst den förra! Jag tor du är medveten och löst en hel del av det du är satt att klara av, av det du säger och det jag känner.

Det där med att Saturnus skulle ha extra stor roll när den passerar hus 1-3 har jag också läst. Rent allmänt kan det ligga i det, för 1:a huset handlar mycket om den egna identiteten, det 2:a om värderingar och 3:e  även om ditt sättet du lär in något på. De första 6 husen är alltid inriktade på det personliga planet och de 6 nästkommande utåt mot det sociala. Sedan beror det i mitt tycke också var du har dina planeter och hur de aspekterar Saturnus. 

Det vet jag inte med säkerhet, men Venus står för kärleken och när det käller kvinnor är det ofta flera kvinnor. Jag lägger inga aspekter på vilket kön det är, men det är lättare att skriva man, men jag skulle också kunna skriva partner och hen. 

När man tittar på kärlek och vilken partner någon söker, tittar man på Solen och Mars i ett kvinnohoroskop och Månen och Venus i ett manshoroskop. Sedan tillkommer descendenten, den sjunde husspetsen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
2017-03-02 22:02
#21

Tack snälla Kyllan för all information och för att du tar dig tid! Jag uppskattar det verkligen. Nu ska jag låta det här sjunka in ordentligt. Jag önskar dig en god natt!

Kyllan56
2017-03-02 23:04
#22

Tack själv! Godnatt och sov gott!😴

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: