Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 862 ggr
Kyllan56
2016-12-02 12:01

Artikel om astrologi i "Allt om vetenskap".

En intressant artikel om astrologi, som nämner många vetenskapsmän och även C G Ljung som använde sig av astrologi. Dessutom nämns i artikeln psykologen och statistikern Michel Gauquelin, som tittat på människors horoskop kopplat till olika yrken. Han har tittat på planeter i konjunktion någon vinklarna. 

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/astrologi-3000-ar-gammal-ovetenskap

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Farwuq
2016-12-02 12:31
#1

👍

Intressant.
T.o.m. vår skånske/danske Tycho Brahe nämns.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-12-02 13:17
#2

Ja Draken han var en framstående astrolog. En av mina danska anfäder Mogens Bertelsen Dallin - född runt 1540 -  var nära vän med honom, har jag fått fram via släktforskning.  Det blev jag imponerad av att ha i mitt släktträd. 

"BAKGRUND: Efter att ha studerat i bl a Padua och Wittenberg påträffas han 1594-96 som föreståndare för 'Helliggesjstes Hospital' i Köpenhamn. Han var nära vän till Tyge (Tycho) Brahe som hade stor förtroende för honom. Han blev Inspektor på Herlufsholm där han gjorde sig allmänt omtyckt omvittnat i åtskilliga brev från. Han lämnade Herlufsholm 1611 och stannade resten av sitt liv hos dels Chistian Friis på Borrby och senare hos Enevold Kruse på Trankjer, där han dog 1619.

MB Dallin var en märklig man som var hemma i den mest skilda vetenskaper och gjorde sin samtid förvånad över sin insikter i mekaniska och fysiska ting. Dessa insikter skaffade honom hos allmogen anseende som trollkarl."

KÄLLA: Dansk Biografiskt Lexikon del 4, 1890 är upplaga.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2016-12-02 15:20
#3

Oj oj.

👍 🌺

Jag har ibland stött på mindre nogräknade artikelförfattare som gjort Brahe till "Smyg-svensk", de skriver bara att han är född strax öster om Helsingborg (Knutstorp). 
Nu mera skriver de ungefär som i Wikipedia: Född i Knutstorp, Skåne, då en del av då en del av Danmark. Långsamt erkänner även svenskarna, att Brahe har föga med Sverige att skaffa.

Att befolkningen på Ven är gnälliga och sura på honom är inget att bry sig om; venborna har alltid gnällt och varit egna. Jag vet, ty jag har två systrar som bor där ute och har även en tredje som bott där.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-12-02 15:34
#4

Visst var han dansk.😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2016-12-02 15:45
#5

#4 Men det har varit svårt att erkänna i Stockholm och Uppsala.
😉
I första hand var han skåning.
👍🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-12-02 15:55
#6

Haha… ja säkerligen! Visst var han skåning! 😃🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Upp till toppen
Annons: