Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2342 ggr
Kyllan56
10/14/16, 11:36 AM

Månen i Jungfrun

Hittade klipp på Youtube på svenska om Månen, som jag tycker förklarar rätt bra vad Månen står för! Sedan kan man diskutera om Solen eller Månen är viktigaste i ett horoskop. För min egen del är de lika viktiga. Även om jag förstår denna astrologs sätt att tänka. 

Jag har inte sett alla Måntecken, så du får berätta för mig om du tycker det stämmer. Nu är det bara en del av ett horoskop, så man får ta det för vad det är.

Titta först på den allmänna förklaringen om Månen, för att sedan titta på ditt Måntecken!

https://www.youtube.com/watch?v=xcQkz6Igk-Q

Månen i Jungfrun

https://www.youtube.com/watch?v=qW8A64mWpR8

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Sensum
10/14/16, 4:04 PM
#1

Beskrivningen av månen i Jungfrun är bra men hon repeterar saker om igen så det är onödigt långt. Visst känner jag igen mig i många saker men vissa generaliseringar känns fel, och att man här måste se i vilket hus månen är i och vilka aspekter som finns, för de kan förändra ganska mycket i tolkningen.

Tex. det  här med att ha en kontrollerande mor stämmer inte alls på mig och jag tror att det gäller många andra med, det är så mycket mer som spelar roll.. Min mor har varit den mest okontrollerade mor man kan ha, hon har givit mig total frihet och varit mycket kärleksfull. Det har snarare varit jag som inte alltid har kunnat ta till mig av hennes stora kärlek till mig, och det är nog lite Jungfruskt. 

Överlag är det en bra tolkning, det var intressant att lyssna 🙂

Kyllan56
10/14/16, 4:17 PM
#2

Nu har jag inte lyssnat på just Jungfrumånen. Kul att du tyckte det var intressant. Ibland är det lättare att ta till sig när någon talar än när man läser om saker.

Att man inte enbart kan gå på Månen i tecken, utan måste ta hänsyn till så mycket annat har du rätt i. Själv uppfattar jag inte Jungfrumånen som kontrollerad, utan som en person som gärna håller sina känslor för sig själv. Kan t.o.m. vara lite hämmad när det kommer till att visa dem. 

För mig är det mycket som kan göra att just den personens Månegenskaper utkristalliseras.  Tecken, hus, om Månen trivs där den är och De aspekter som månen har med andra planeter. Efter som jag är traditionell i min tolkning, så kollar jag också om man har en husspets i Kräftan, som är Månen styr över. Så kan man se hur fjärde huset visar sig genom det hus man har sin Måne i. Det blir lite mer information.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sensum
10/14/16, 7:43 PM
#3

Tack för tipsen Kyllan, skall kolla upp det! jag har ingen husspets i Kräftan men lite annat att sätta sig in i. Tack än en gång för intressanta länkar 🙂

Wilyamna
10/20/16, 12:20 PM
#4

Här är en till med månen i jungfrun och precis som ni nämner tidigare så stämmer en del bra men andra saker känner jag inte igen mig i. Men min måne har väldigt många aspekter och min husspets 4 ligger i kräftan. Det som var mest träffande var nog att jag tyvärr kan vara lite känslomässigt hämmad. Sedan är jag väldigt analytisk och strukturerad, jag kan gå in i detaljer men proffesionellt gör jag det inte om jag absolut inte måste. Dock är det viktigt att reda ut alla känslor och där går jag gladeligen ner på detalj och analyserar. Men jag upplever inte att jag ett kontrollbehov utan litar lite naivt på andra människor och tror gott om de flesta. Kritisk kan jag nog vara i perioder eller det kommer fram när jag blir upprörd vilket kan stämma med månens placering. Tack Kyllan för den intressanta artikeln!!!

Kyllan56
10/20/16, 1:24 PM
#5

#4 Jungfrun är mycket analytisk. Tänker på min bror som har solen i Skorpionen och Asc. i Jungfrun och är fondkommissionär. Båda tecknen står just för analytisk förmåga.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
10/20/16, 5:05 PM
#6

Intressant Kyllan, det stämmer även in på val av yrke 😊 Vet inte om du är insatt i DISC modellen psykologi och personligheter?? Varför jag frågar är att där faller jag inte alls ut som super analytisk så jag får inte riktigt ihop allt 😊

Annons:
Kyllan56
10/20/16, 7:08 PM
#7

Har inte hört talas om DISC, trots en bakrund som terapeut. Det kan ju också vara testet validitet. Att testet verkligen mäter det, det ska göra.

Men jag rekommenderar detta test, som stämde förvånansvärt bra på mig.

http://www.personlighetstyp.se

Så här är jag,

"

Existensiella Utforskare är lekfulla, öppensinnade och modiga. Drivna av en stark, aldrig sinande nyfikenhet och snabbhet så förstår de snabbt komplicerade meddelanden. ENFPs spanar alltid efter förändringar och omfokuserar för att kunna möta nya problem. De är existensiella, frågor ofta ´varför?´ vi är här, och vad vårt syfte är. De skapar och deltar samarbetsvilligt i berättelser och agerar utifrån deras övertygelser och värderingar. Lite tid spenderas på försiktiga förberedelser för att de är gjorda för att ta risker och upptäcka vart berättelsen leder dem, och de kan oftast hitta en väg ut från knepiga situationer.

Som Existensiella typer kan de agera historieberättare och bli etiskt inflytelsefulla och inspirera till förändring och nytänkande. Existensiella Utforskare ger andra energi och uttrycker sin energi och stimulering utåt vilket ger dem en karisma som lätt upptäcks av andra. De söker goda upplevelser, det vilda, the naturliga och det behagliga. De är intelligenta, löser snabbt problem och implementerar förändringar systematiskt vid behov. De tycker om att gissa och studera sin omgivning, hur den kan användas och förbättras. Det är fantasifulla och tänker kortsiktigt och agerar instinktivt i situationer. De lär sig konstant nya saker och går mot sina rädslor.

Intresserade av människor så följer de naturligt de som de inte kan greppa och som rör sig i deras takt. ENFPs struntar i sina rädslor men kan ibland vara nervösa. De tenderar att vara rebelliska och ofta mot etablissemanget, drivna att peka ut en ny väg. De är socialt följsamma och drivna att lära sig om andras behov, värderingar och motiv. De spekulerar och brainstormar möjliga anledningar till andras agerande. De visar stort intresse i andras beteende och resonemang.

Utforskare tycker om snabb handling, närvaro och snabbt skiftande miljöer. Utforskare leder med nyfikenhet och tycker om att avläsa och kontinuerligt utvärdera sin nuvarande situation efter nya möjligheter. Utforskare är mest intresserade av saker som ligger inom deras världsbild och tycker om att vara den första att testa en ny grej. De älskar att engagera sig i en situation eller ett problem instinktivt snarare än efter en strikt planering. De tycker generellt om att ta beslut i stunden snarare än på avstånd och trivs bäst i avslappnade, informella miljöer.

Det är naturligt för dem att agera spontant på förändringar i miljön som en dansare, anpassa sig efter takt och stämning. I sitt esse går de från situation till situation på ett fritt sätt och anpassar sig allt eftersom.

Överväga konsekvenser eller att behöva hålla mycket kontroll över sin aktivitet kan göra dem affektiva och känslomässiga, och de kan bli aggressiva. I situationer där det inte finns tillräckligt nya saker som fångar deras intresse kan de bli avtrubbade och uttråkade.

Som en empat, söker du de teman och sammanhang som skapar rätt upplevelse och motivation för människor, detta för att skapa ett idealt samhälle som är meningsfullt och etiskt. Empater är nyfika på berättelser och symboler som lägger grunden för rätt och fel och strävar efter att förfina dessa i hopp om att kultivera sin egen etiska kompass men även för att kultivera den etiska kompassen hos sina medmänniskor.

Som en görare tycker du om att komma igång så fort som möjligt och inte fastna i passiva spekulationer. Du tycker om att agera spontant och är inte rädd för att göra misstag.

Som en idealist tycker du om att relatera verkligheten till idéer och koncept och hitta nya mönster som kan förklara saker. Du tycker om att fantisera kring hur alternativa fakta och perspektiv skapar möjligheter.

Som en symbolisk person tycker du om att basera beslut på bildliga eller metaforiska värden. Du tycker om att se hur saker påverkar folks upplevelse och hur handlingar påverkar symboliska värden.

Som en betraktare tycker du om snabba byten i uppgifter och att utforska nya möjligheter i stunden. Du är ganska samarbetsvillig och öppen för förändringar i planeringen."

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
10/21/16, 5:32 PM
#8

Väldigt intressant Kyllan, tänkte när jag läste det att det var Meyer-Briggs 😉 Tycker du att det stämmer överens med ditt horoskop??? väldigt kreativ förstår jag, låter sim teater är precis din grej 👍👍 Jag har gjort ett fullt Meyer briggs test som jag ska få resultatet om två veckor, ska bli väldigt spännande 😊

Kyllan56
10/21/16, 10:11 PM
#9

Ja mycket stämmer med mitt horoskop. Med 72% i Eld är jag kreativ, snabb. gillar att leka, impulsiv och spontan.  Jag fattas Jord, så rutinarbete är inget för mig.  Tröttnar lät och har inte alltid slutfört det jag startat. Det är min akilleshäl. 

Men sedan två år har jag min progressiva Sol i Oxen och det har jag tack och lov märkt av. Sedan min viktigaste planet i Fiskarna gör mig känslig , idealistisk och empatisk.

Merkurius i Vattumannen, jag tänker utanför boxen m.m. Så jag tycker det stämmer förvånansvärt  bra.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
10/23/16, 6:39 PM
#10

Progressiv Sol i Oxen? Dit lär jag komma när jag fyller 65.
Vad kan det tänkas innebära?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
10/23/16, 7:14 PM
#11

Draken, för mig som inte har Jord i mitt horoskop har det inneburit. 

1. Jag har fått lättare med allt rutinarbete. 

2. Jag är mycket lugnare, i samband med det som mina ADHD-symtom försvann.

3. Idag prunkar mina växter, jag som tidigare tagit död på alla växter t.o.m. en High Chaparral-kaktus, genom att vattna för lite.

4. Jag har blivit sparsam

Ja allt som har med Oxen att göra. Sedan hur det påverkar var enskild person får deras Radix-horoskop utvisa.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
10/23/16, 7:50 PM
#12

Oj, jag hoppas jag kommer att lära mig att tolka horoskop lika bra som du!! Måste säga att du är jättebra!! Jag får inte riktigt ihop mitt horoskop då jag upplever det är som att jag är en perfekt karriärist och på jobbet är jag väldigt uppskattad men min känsliga sida är väldigt stor och har alltid varit, är en väldigt varm person som känner av det mesta och empatisk också men jag hittar inte de aspekterna i horoskopet. Sedan pekar mitt horoskop på en stor kreativitet men den har jag inte riktigt hittat. Men har hela 6 planter i Earth så jag är riktigt jordad 😉 Men bara 2 i W 😱

Kyllan56
10/23/16, 9:25 PM
#13

Jag över Wilyamna, så jag är på inget sätt fullärd, men tack för dina vänliga ord.

Det är svårt att veta vad som är vad när man inte ser ditt horoskop. Jag glömmer lätt vad personer berätta, med mitt dåliga minne.  

För mig fungerar det bäst att se hela horoskopet, Solen i Fiskarna, som jag är som ser helheten innan man ser delarna. Till skillnad från Jungfrun som ser delarna, som sedan bildar helheten. Nu generaliserar jag, förstås.😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Kyllan56
10/24/16, 11:53 AM
#14

Om det är något du undrar över så fråga mig. För jag förstår att det kan vara svårt att hänga med. När jag pratar om att en planet finns i ett hus men uttrycker sig i ett annat, betyder det att jag går efter den traditionella astrologin. Eftersom 1:a huset står för personligheten, det inlärda och din fysiska kropp befinner sig i Tvillingarna och då hittar jag Merkurius i Skytten i 7:de huset. Det betyder att din Personlighet visar sig genom 7:e huset, som handlar om intima nära relationer med din man, nära vänner och om du har affärs partners.  Där kommer din personlighet till bäst utryck. Det är viktigt för dig med intima relationer. 

Så för Planet alla styr över ett eller två tecken gör du likadant. Ditt åttonde hus, där husspetsen ligger i Stenbocken, styrs av Saturnus. Så din Saturnus uttrycker sig genom ditt 8:de hus, som är dessutom i konjunktion med din Måne. Det gör att transformation, det som handlar om andras pengar döden är något du funderar över. Men det befinner sig i Jordtecken, så det blir lite av en konflikt i att både tro på det metafysiska men samtidigt vara jordnära. Men det gör definitivt att du inte helt flyger iväg upp i det blå.

Jag såg att du har ditt horoskop på din sida. Det är inte ett dugg svårt att hitta vad som gör dig kreativ. Den härskande planeten i horoskopet är Merkurius, som befinner sig i Skytten i konjunktion med Neptunus. Merkurius i Skytten gör dig nyfiken på främst filosofiska, pedagogiska och kulturella frågor. Men konjunktion Neptunus lägger man till metafysiska frågor i ett vidare begrepp. Helheten blir viktigare än detaljerna - med en viss reservation för Månen i Jungfrun. Du är en person som har behov av och jagar den yttersta  "sanningen". Du kan också använda dig av idéer och begrepp som ett arbetsredskap. Du har förmåga till abstrakt tänkande. 

När vi lägger till Neptunus så vidgar vi  begreppen till att även inkludera att du är en visionär och en drömmare, som tänker och ser bortom det fysiska. Neptunus är fantasins planet och vad är mer kreativt än fantasin.

Denna konjunktion mellan  Merkurius/Neptunus är i sin tur i Trigon med din Mars i Lejonet. Eld är lika med kreativitet och Lejonet är Eldens mest kreativa tecken.  Lejonet älskar att leka och lek främjar kreativiteten.  

Mars i Lejonet ger dig en stark personlighet, vilket ökar genom Trigonen med din Ascendenthärskare Merkurius. Det gör dig initiativrik och igångsättande. Kanske du inte alltid fullföljer dina idéer och tankar, men tanken och associations banorna är snabba. Du tar gärna på dig en pedagogisk roll (Merkurius) och kan ta illa upp om du inte blir respekterad för den. Du är lättsårad när det gäller just respekten för dina kunskaper och ditt visionära tänkande.

Månen i Jungfrun, som du har i 5:e huset, som är lejonets och kreativitetens hus, som styr ditt 3:e hus. Gör dig mycket öppnare än vad du normalt skulle vara.  I 5: huset gillar man att vara tillsammans med barn.  För barn får dig att känna dig fri och levande, vilket också är viktigt när man har ascendenthärskaren i Skytten. Att gå på djupet av det man är intresserad av att vara fri i sitt tänkande  och fantasi, Var kan man vara det bättre än med barn, som ännu inte påverkats av konventioner. Saturnus i konjunktion med din Måne ger allvar och seriositet åt dina känslor. Det som du kan släppa när du är ihop med barn. Ihop med barn kan du känna att du är mer dig själv och att de accepterar dig som du är.

Samtidigt ger sig Månen uttryck genom ditt 3:de hus (Tvillingarnas hus), där din tredjehusspets går genom Kräftan.  Vilket ger dig ett behov att prata om känslor. Att du söker dig till miljöer där du får intellektuell stimulans. Här återkommer temat att det är viktigt för dig att utbyta tankar och idéer med andra.

Din Merkurius/Neptunuskonjunktion har du i 7:de huset vilket visar att du i intima och nära relationer gillar att ge uttryck för, för dina tankar och fantasier, tar te.x inte din partner emot det du säger blir du lätt sårad. det som jag talade om tidigare, med Mars. 

Denna konjunktion visar sig genom ditt 2:a hus i Kräftan, eftersom Jupiter styr ditt ditt  hus. Jupiter som ligger i Kräftan precis på andra husspetsen. Det gör familjen och rötterna viktiga och de värderingar du fått genom din familj när du växte upp. Värderingar är viktiga för dig och de får dig att växa som människa. du har även en optimistisk syn på pengar och köper gärna påkostat och dyrt. I opposition med Solen/Venus kan det betyda att du ärna lägger pengar på det egna hemmet, kläder, konst, resor m.m  Att du periodvis kan bli slösaktig. Du är ambitiös och gillar att tjäna pengar, samtidigt som du i perioder slösar bort dem. Du kan även ha problem med ämnesomsättningen. 

Ja om detta inte är kreativt, så vet jag inte vad kreativitet är!😉Det gäller att titta på rätt ställe. 

Jag skriver lite efterhand som jag ser saker vilket lätt kan göra det lite rörigt. Men det är ett pris man ibland betalar av att vara jätte kreativ och sakna jord. Tankarna och associationsbanorna går snabbt hos mig och det är inte alltid jag kan fånga alla dessa tankar på ett konkret sätt. Så bara fråga på om du undrar hur jag tänkt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
10/25/16, 4:59 PM
#15

Stort tack Kyllan 😊👍 återigen helt otroligt vad mycket man får fram genom huvudaspekterna. Jag ger dig gärna återkoppling men startar en annan tråd så jag inte pratar off topic alldeles för mycket här 😉 Men för att återkoppla månen så förklarar det min helhetssyn så förklarar markurius och Neptunus konjunktionen och att månen där kommer i andra hand. Men när det kommer till att fixa och greja hemma så är jag detaljstyrd och gillar perfektion 😊 Och det hänger ihop med 5 huset.

Kyllan56
10/25/16, 6:29 PM
#16

#15 Ja jag vill gärna ha feedback, för genom övning på att tolka horoskop eller delar av det  gör att jag lär mig.

Den planet som styr Asc är alltid viktig och ibland snäppet viktigare än Solen och Månen och ibland inte. Nu har du ju den i konjunktion med Neptunus vilket gör att Merkurius- och  Neptunus egenskaper smälter samman. 

Månen I jungfrun står för både perfektion, detaljer och kritisk tänkande. Det är sättet du söker trygghet på, kopplat till känslor, mat, moderskap och jorden. Nu har du bara positiva aspekter till din Måne/Saturnus. Men denna konjunktion är kopplad till ditt 5:e och 3:e hus. Men det är framförallt inom de husen - som jag förklarat tidigare, som detaljerna blir viktiga. Kanske viktigt för dig med detaljer i lek och spel och med barn. Att man ska följa regler eller på det du skapar, som hör 5:e huset till. Tredje är kommunikation på alla de sätt, kan vara så att språkliga detaljer är viktiga o.sv.

Ibland är det svårt för mig att förklara hur jag tolkar horoskopet. Det är lättare när man talar i generella termer. Det är därför det också kan komma lite ostrukturerat.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
10/25/16, 7:14 PM
#17

Feedbacken är enkel att ge, du är makalös Kyllan.
🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Wilyamna
10/25/16, 9:29 PM
#18

Kyllan måste säga att du är så generös som har hjälpt mig med tusentals frågor jag har bombarderat forumet med sista tiden. Jag är väldigt tacksam och glad att du tagit dig tiden och svarat så tålmodigt på alla nybörjar frågor… Dagens ros till dig 🌹🌹 Nu har jag öppnat en ny tråd och kopierat in ditt svar så andra kan följa din tolkning. Håller inte med dig om att dina svar är svåra att tolka tycker de är bra strukturerade och på en nivå som jag förstår 👍😊

Wilyamna
10/25/16, 9:31 PM
#19

Varför kommer inte mina smileys med??? Eller är det bara jag som inte ser dem? Inser att min text blir utan nyanser när de är borta 😱

Kyllan56
10/25/16, 11:04 PM
#20

#18 Roligt att du tycker det! Tack för rosen!❤️

#19 Det enda jag vet är att när man gör smileys med tangentbordet så fungerar det inte. Man måste göra dem i menyn av olika smileys via Den skrattande smileyn i aktivitetsfältet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Farwuq
10/26/16, 12:01 PM
#21

Funkar det inte med "tangent-smileys"?
:-)   :(   :)  :-( 

;-)   ;(   ;)  ;-(

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
10/26/16, 12:02 PM
#22

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
10/26/16, 3:02 PM
#23

Missade din kommentar Draken! Tack för dina värmande och fina ord!🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
10/26/16, 7:04 PM
#24

Bara mina emojdies som inte får vara med 😡 Får väl backa några år tillbaka och köra ;)

Upp till toppen
Annons: