Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 3579 ggr
greenseng
2016-09-03 23:59

Godmorgontråd #10

  Alltså…

Testar med att öppna en ny godmorgontråd.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Tarotstollan
2016-09-04 04:38
#1

Och det funkade perfekt!👍
Sitter just nu och tittar på "stollarna" i engelska Top Gear, inte för att jag är överförtjust i bilar och andra motorfordon men dessa karlar brukar alltid locka till helt galna skrattsalvor för mig!
De har just nu haft bil race med husvagn till en husvagnplats, inte på vägar utan genom naturen!😂
Den som vann hade inga hjul, bara golvet kvar på husvagnen  när han körde in på parkeringsrutan!😮😂😂
Humor helt i min smak!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-09-04 06:14
#2

Det var ju inte så svårt, eller hur greenseng?
Du är ju Medarbetare här och lyckades riktigt bra.
God morgon alla morgonpigga, dags för alla roliga sysslor i hemmet. 😃
Det regnar och ska regna mer i dag, så det får bli jobb inomhus. Så fint vi ska få det då. 😉

Jag slipper klippa gräset i dag och jag undrar hur det ska gå när det blir uppehållsväder. Det är inte lite gräsmatta, som ska klippas och jag är nybörjare med maskinen. Jag har bara övningskört en gång - en kort bit.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-04 17:16
#3

Jag hittade hit direkt.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2016-09-04 17:18
#4

På tal om diskmaskin, har ni funderat på att skaffa en hund?
🐶

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-04 18:23
#5

😃

  För mig fungerade det inte alls perfekt med att öppna den nya tråden. När jag upptäckte till min oförställda fasa att mitt inlägg på den senaste tråden inte alls var #298 som jag föreställde mig utan #300 så insåg jag att nu var det alltså kört.

Men då såg jag möjligheten att tråden kunde öppnas med tiden:
2016-09-04 00:00 och den möjligheten var ju svår att motstå. Alltså… vilket fantastiskt exempel på kosmisk ordning. Helt oemotståndligt för någon med sin ascendent i jungfrun.

Så jag väntade helt enkelt tills klockan var 00:00 och då öppnade jag tråden,
Men… som vanligt har jag makterna emot mig. De bara älskar att retas med stackars mig. Det visade sig att iFokus är inte exakt synkat i tid. Som ni själva kan se så öppnades tråden istället vid följande klockslag: 2016-09-03 23:59 !!!

Visst kan man deppa ihop för mindre.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-09-04 18:45
#6

  En varm dag.

Var ute och gick veckans megapromenad. Fullt med båtar i havet. Men de flesta utan segel, tyvärr. Minns min barndom. Då hade nästan alla båtar segel och det kunde komma stora gigantiska saker med massa segel.

Det är söndag - alltså vilodag. En gammal och märklig sedvänja. Jag gör precis tvärtom. Jag gör en massa jobb på söndagen och vilar resten av veckan istället. Tycker det är betydligt bättre. 🎧

Fast idag var det lite väl varmt.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Tarotstollan
2016-09-04 21:54
#7

#4. Ja, jag skulle gärna vilja ha en hund som diskmaskin, bara att skölja av efter snabbdiskningen!😉
#6. Låter som en utmärkt plan, jobba en dag och sen vila sex dagar för att orka jobba en dag igen!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-04 22:21
#8

#7..

  Visst! Visst är det en helt perfekt plan. De som startade tramset med vilodagen måste ha fattat något helt fel. Den saken är helt klar. 😉

Det förefaller mig som om det finns någon typ av perverst tänkande som alltför många människor har en tendens att uppmuntra. Att livet skall bestå av en massa slit, slaveri, lidande och allt annat märkligt trams av liknande sort. Och som att behag, njutning, välmående och ett positivt liv är totalt förbjudet och straffas hårt med de grymmaste metoder. Jag menar… Det är ju förskräckligt egentligen. Dessa individer måste helt enkelt vara psykiskt störda. Och inte så lite heller. Förmoligen en djupt rotad sjukdom orsakad av en helt felaktig miljöpåverkan.

Om livets mening vore lidande… vad är det i sådana fall för mening att över huvud taget leva? Jag bara frågar. Roligare kan man faktiskt ha det.

Men nu funderar jag faktiskt på en kopp Espresso. Lite i senaste laget kanske, men det finns många människor som faktiskt har svårt att somna om de inte får en kopp kaffe först. Men just nu så har jag inga som helst planer på att sova. Är i ett alldeles för konstruktivt tillstånd just nu. Känner starkt för någon typ av skapande. Eller kanske en nypa meditation. ☝️ Vore förmodligen inte helt fel.

Och som sagt… Espresso. Eller kanske en hemlagad underbar läsk!! Eller båda. Och sedan får vi väl se vad det eventuellt kan bli av. Det är alltid lika spännande.

👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-09-05 06:24
#9

Sval morgon med 7,2 grader bara. Jag hoppas kunna klara av att vinterisera poolen i dag. Hoppas det går bra.
Fortsätter det med uppehållsväder måste jag nog börja på gräsmattorna.
Kylan gör att det snart är dags för att göra i ordning växthuset inför vintern. När det inte är lönt att plocka mer gurkor och tomater blir växthuset vinterförvaringsplats för trädgårdsmöblerna.
Sen - äntligen kan jag sätta igång med pärlorna igen. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-09-05 06:42
#10

Här är himmelen ljusgul och det ser väl ut som att solen skall komma upp så småningom, har nu + 8, 3.
Skall strax krypa ner i sängen och försöka sova, inte alltid att det går när man måste….😴

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-05 06:45
#11

  Vi har 9,8 ℃ här. Börjar märkas att det är höst.

Alla med gräsmatta här omkring har några små gulliga robotar som tyst och försynt  vandrar omkring och äter gräs. Om de inte är igång under natten och äter igelkottar så verkar de väldigt bekväma. Fördelen med dem är att de är så tysta. Om du inte redan har en så kanske det vore en investering?

Robotar blir mer och mer populära. Snart kan man nog köpa en och ha som hembiträde. Eller till och med som en välprogrammerad fru. Som antagligen då blir så tyst som man vill ha henne.  Antagligen alla kvinnors stora fasa! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-05 06:48
#12

#11. Ja eller en välprogrammerad robotman som diskar, dammsuger, städar badrummet, vallar hunden, tömmer kattlådan och hänger gardiner utan att klaga!😉😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-05 06:56
#13

#12..

😃 😃 😃

Jo. Men saken är den att jag, precis som alla andra män, vet, att ni ändå inte kommer att bli nöjda! 😎

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Emo
2016-09-05 07:27
#14

Det går nog inte att ha en robotgräsklippare här. Jag har så smått funderat på en radiostyrd, men det lär dröja - om det nu är realiserbart.
En robotgräsklippare behöver veta var gränserna går och det är ett stort jobb.
Google maps visar väl hur det ser ut om någon vill veta - tror jag.

Det enklaste blir nog ändå att jag lär mig behärska den klippare vi har.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-05 07:27
#15

God morgon, era tokar.

Här har vi sol och temperaturen just nu i Lund är 53℉.
😉 ☀️

eller 12℃.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-09-05 20:35
#16

#14. Tror du inte grannarna skulle bli glada om din robotgräsklippare tar deras gräsmattor samtidigt?🤔 Då slipper ju de klippa!
Enda problemet är väl att du får springa och leta efter den….😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-09-05 20:59
#17

Här är inhägnat. Vi har ju en gullig vovsing.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-09-05 21:32
#18

Ja, då skall man inte ha någon robot, tänk om den kör på vovven…😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-09-06 06:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

5,5℃ ute, höst? Om det inte regnar i dag blir det nog gräsklippning.

#18 Kanske vovven inte gillar roboten. Då kan det gå illa.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-06 07:19
#20

Är det ett lårben (femoris) som vovven gnager på?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2016-09-06 07:41
#21

#20 Ingen aning. Huvudsaken är att vakthunden sköter sin syssla. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-06 10:17
#22

😮
Att äta upp folk hur som?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-09-06 10:35
#23

Hur som?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-06 18:29
#24

😮

Du kollar väl så att vovven inte blir sjuk av dåliga människor?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-09-06 21:09
#25

Klart, så rädda om vår gullehund som vi är.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-09-06 21:44
#26

  Hundar är fascinerande. Lyckas man få en hund att bli en verklig vän, då har man en trogen vän för livet. Men å andra sidan så tycker jag att det gäller fåglar och katter också. Det kanske egentligen gäller alla djur. Djur är alltid intelligentare än vi först tror. Men för att detta skall kunna visa sig tydligt så måste varelsen i fråga ha förtroende för en. Och det bästa är att det förtroendet uppkommer spontant.

Många gånger så undervärderar vi små barns intelligens också. Mest beroende på att individens kropp inte har utvecklats så mycket att hon har möjlighet till den kommunikation som hennes medvetande är värt. Och hennes erfarenhet av världen är naturligtvis begränsad. Jag menar…. Ett nyfött barn är ju inte ens medvetet om att det har en kropp. Och har inte ens hunnit definiera sig som sin kropp. Något som senare i livet eventuellt kan bli ett elände att komma underfund med och att kunna hantera på rätt sätt.

Minns ni vad det första var som ni började fascineras av och komma underfund med när det gäller er egen kropp? Vad? Inte det? 🤔

Det var era händer.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-09-07 06:44
#27

God morgon.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2016-09-07 14:42
#28

God eftermiddag.
Ännu lever jag och kan ställa till det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-07 16:43
#29

#28..

  😎 Låter lovande.

Jag funderar också på att ställa till det en smula. Har inte lyckats så bra hittills som jag förväntade mig. Men det skall det nog bli ändring på.

Fast min Merkurius Kvadratur Mars - Transit som ofta leder till alltför aggresiva och provokativa kommunikativa utbrott har gått mot sitt slut. Jag deppar. Man blir ju så full av energi. Kanske säger man "taggad" nu för tiden? Men man får i alla fall andra humanoida varelser att bli fulla med taggar. Och det är ju alltid något. Människor i allmänhet är alldeles för uttråkade och behöver komma igång lite grand. Eller hur?

Dessutom har jag en alltför stark Sesquikvadratur (135°, 90°+45°) mellan dagens Neptunus och min Sol vilket leder till märkliga mardrömmar. Och denna Transit är såååå långsam. Först trodde jag att den skulle stoppa drömmandet. Men o nej. Antagligen spelar min blodtrycksmedicin in här också. Fast jag bara tar en halv tablett av svagaste sorten. Men jag är alltför känslig för medicin. Så snart så struntar jag i alla varningar om hjärnblödningar och dylikt och låter kroppen sköta sig själv. Mitt diastoliska tryck är ju trots allt helt normalt. Och jag är lite tveksam till mätningar av det systoliska blodtrycket. Det räcker ju att man tänker på en sak så kan det gå upp alltför många enheter. Det kan ju ibland skilja mellan 10 och 20 enheter mellan mätningarna. Och är man på sjukvårdscentralen och en sexig donna kommer in i rummet så går den ju upp 30-40 enheter på raken. En inte alltför säker diagnosmetod.

Men innan jag hittar på något nytt hyss så måste jag diska först. Det är märkligt. Det verkar som att det alltid skall finnas något som måste göras. Man kan aldrig ha kul för länge. 😈

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-07 18:17
#30

Jag orkar inte hålla reda på planeterna numera…

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-07 21:37
#31

#30..

  Har du ett eget astroprogram eller använder du webbens?

Anledningen till att jag frågar är att om man har ett eget så går det relativt fort och enkelt att hålla reda på planeterna i fråga.

Annars kan ju jag kasta en blick åt dig då och då. Nackdelen är att jag är ganska tankspridd vilket antagligen inte blir lättare med åldern. Så jag har insett att jag är ett osäkert kort här. 😐

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-08 12:13
#32

Jag letar runt i de länkar som finns på sajten.

I morse var jag virrigare än vanligt. Jag vaknade sent enligt mitt sätt att se - 04:00.
Jag for upp och visste inte vilken dag det var, om det var onsdag eller torsdag.
Efter ett tag kom hypotesen att det nog var torsdag, d.v.s. att jag skulle till jobbet, inte till gymmet.
Text-TV löste problemet, så jag skyndade till jobbet i september "natten".
🌛

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-08 18:17
#33

#32..

  Du lägger dig förmodligen väldigt tidigt. Vilket leder till att du vaknar väldigt tidigt.

Jag tänker inte tala om när jag lägger mig. När jag överhuvud taget lägger mig. Och inte när jag går upp heller. Har nog världens egendomligaste dygnsrytm. Har alltid haft en egendomlig dygnsrytm. Vilket ledde till att jag ofta jobbade natt.

Psykologerna säger att vi har en inneboende klocka (eller faktiskt flera) som talar om när vi fungerar bäst på dygnet. Det märkliga med denna klocka är att den är annorlunda för alla individer. Det är alltså inte alla som har en klocka där man fungerar bäst på dagen. Och denna klocka finns det ingen möjlighet att ändra på.

Jag trivs jättebra med min inre klocka. Men det är klart. Det är inte den mest sociala klockan. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-08 21:32
#34

#33. Antar att vi har liknande klockor! 👋Piggast är jag efter kl. 22.00.
"Natten" till idag gick jag och lade mig 05.30 och gick upp 18.00.
Just nu är det väl extremt, eftersom jag dessutom är förkyld och har sömnproblem. Kan komma i säng vid 8 på morgonen också!😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
greenseng
2016-09-08 21:47
#35

#34..

😃

  Då är vi alltså, i sådana fall, extremt lika.
Åtminstone när det gäller dygnsrytmen. Men kanske när det gäller andra saker också. Jag diggar exempelvis Taroten.

Men… nattens barn brukar väl vara… som de är! 😃

🌛

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-08 23:46
#36

Ja, vi är väl det!😃 Fast alla är vi olika, även om vi är lika!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-09-09 06:30
#37

15,9℃ och dimmigt ute. 22,4℃ inne. Med öppen terrassdörr, ska det nog bli bättre. Oni blev glad när hon kunde gå ut och hålla koll på vad som händer.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ralph
2016-09-09 10:44
#38

Glad helg till er alla.

greenseng
2016-09-09 12:29
#39

  Fortfarande sommar och sol och lilla Lena är glad.

Molnigt och disigt i och för sig men nästan ingen vind. Och här är nästan 20 ℃.
Har varit ute och handlat färskt nybakt bröd (orkar inte ställa mig och baka nu) och det kryllar av en massa barn som uppenbarligen har orientering.

Orientering påminner om astrologi. Du har en massa kontroller som måste tas och de är där de är. Men hur du tar dig fram till dem är upp till dig. Du kan ta ut en kompassriktning och slaviskt följa den genom kärr och myrar och sjöar och över berg. Eller också ta det lite lugnare och följa vägar och stigar. Det är helt upp till dig vilken metod du använder.

Och i astrologin så har du en massa himlakroppar utplacerade. De ger dig en viss potential med vissa egenskaper. Men hur du använder dessa är helt upp till dig.

En slags rättvis kombination av öde och fri vilja.

Dags för Espresso!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-09 17:27
#40

Draken tittar in.
Fredag, jag funderar på att kvarta på kolonin i natt.
Jag har ingen träning eller jobb i morgon, så jag kan dra mig till kl. 6 eller 7.

😴

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2016-09-10 19:10
#41

Minns i november den ljuva september.

Annons:
greenseng
2016-09-10 19:35
#42

  Jo. September är nog bra. Om det inte vore för de gulnande löven.
Påminner alltför mycket om alltings förgänglighet.

Det skulle komma en explosion av blommor! En ny typ av terrorister skulle framträda. De så kallade "blomterroristerna". Blommor överallt och en överväldigande doft av lotus och jasmin. Om nu lotusblommor och de äkta jasminblommorna doftar så mycket egentligen? Men… det finns ju så många andra arter av just blommor.

Och till och med julgranarna skulle sätta igång att blomma när den tiden kommer. Till alla förståsigpåares förskräckelse. En myriad av regnbågsfärgade blommor och högst upp en ananasväxt-liknande gigantisk blomma med en stark doft som gör alla människor höga som eiffeltornet. Det vore något!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-11 17:26
#43

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-11 17:54
#44

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-11 23:45
#45

#42. Räcker det inte med alla vackra höstlöv?😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-12 01:20
#46

gulnade löv faller…
varslande om tider
som skall förgås
och kärleken är två flammor
av eld
som förenas
till en
i ett för övrigt tomt
universum
eller ett kosmiskt
spegelkabinett

🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-12 22:21
#47

Det var fint…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-12 23:27
#48

  Ah…

När jag tittar på den nu så tycker jag faktiskt att den ser ganska klumpig ut. 😃

Men det här är ju en godmorgontråd, som sagt.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Emo
2016-09-13 06:07
#49

God morgon. Svalt med frisk luft ute.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-13 06:43
#50

En luggsliten drake tittar in.🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-13 19:29
#51

#50..

  Tjao Draken.

  Är i en märklig astrologisk period just nu. Jag har inga aktiva Transiter!! Vad ger du mig för det?

Allting känns alldeles för normalt. Nästan skrämmande normalt. Någonting som jag definitivt inte är van vid. Jag börjar undra var kaninen skall hoppa fram nästa gång? Eller tigern. 🦸‍♂️

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-14 17:14
#52

Att befinna sig i limbo kan vara väldigt på frestande.
Hoppas att du får en snäll transit snart.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-16 04:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

  Och idag är det fullmåne. Och det är väldigt nära en månförmörkelse. Alltå så nära att vi kanske kommer att kunna se att månen eventuellt kan förmörkas något. Detta fenomen kallas "Penumbral Lunar Eclipse". För att få en riktig månförmörkelse skall vi alltså ha en "Umbral Lunar Eclipe" då, antar jag.

För att få en sådan så skall månen befinna sig inte längre än 11 ° 38 ' från någon av månens noder. I detta fallet är den så nära som 12 ° 29'. Men det är ändå för mycket.

Somliga tycker att det är märkligt att månen sägs vara exalterad i oxens tecken. Men det gör inte jag. Jag och en mycket psykiskt stark oxe var ute och beundrade en månförmörkelse en natt. Efteråt var han tvungen att uppsöka stadens psykiatriska akutmottagning. Och jag blev ytterligt förvåndad.

Om ni tittar på horoskopet så är fullmånen exakt ungefär 21:05.

Resten av horoskopet får ni lura ut själva. Jag är för trött och skall gå till sängs. Men Mars är i Skytten som är ett eldtecken. Och är den då också hårt aspekterad så är eldsvådor helt naturliga. Och det har den varit ett tag nu. Och just nu så bildar den till och med ett T-Kors med Solen och Månen. Men vi får väl hoppas att den nöjer sig med att beundra fullmånen.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-16 12:25
#54

Det var praktfull fullmåne när jag gick till gymmet vid 4:30 tiden i morse.
🌛

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-20 15:46
#55

  Tja… det märks väl att merkurius är retrograd nu. Eller hur?
Kommunikationen här är väl lika med 0. Och det är likadant på många andra forum.

Men… på torsdag skall det alltså vända. Även om det antagligen inte märks förrän helgen är inne.

Men det är väl skönt med lite tystnad också. Eller hur?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Tarotstollan
2016-09-20 23:36
#56

Så det blir mycket pratande i helgen då?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-09-21 05:24
#57

4,0 ℃ i Röke denna morgon. Inte mycket roligt händer just nu.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-09-21 20:05
#58

#56..

  Om man tittar på det rent astrologiskt så vet jag faktiskt inte.
Visst… Merkurius går framåt då. Så om det är bara det som det handlar om så blir det väl åtminstone pratande. Men… den har inte hunnit få upp någon snabb hastighet direkt. Men om det nu har någon betydelse… tja… det får vi väl se då.
Antar jag! 😎

Se det som lite astrologisk forskning. 🙂

Även om vi nu vet om detta och därför kan påverka resultatet åt båda hållen.
Men… till helgen har vi förmodligen glömt bort det ändå. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-09-22 05:49
#59

1,3 ℃ i Röke denna morgon. Vinterkyla! Dags att städa ur växthuset och göra i ordning för vinterförvaring av trädgårdsmöblerna och lite annat. I går körde jag in en del ved i vedbden och fyllde även på i vedlåren till kaminen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-09-22 06:07
#60

Just nu + 8,4 och himmelen börjar skifta svagt i ljusblått. Skall strax krypa i säng, passa på och tvätta mig innan varmvattnet försvinner…
Fick ett automatiskt samtal i går middag som jag först inte fattade mycket av, fick spela upp det 3 ggr innan det kopplade i min sömniga hjärna. Det var från "vattenbolaget", de talade om att varmvattnet skulle bli avstängt mellan kl. 08 - 06  om jag minns rätt.
Så jag fick duscha under dagen och nu klara mig tills på fredag!😉
Det skall väl ordna sig då det inte berör kallvattnet och det är väl det viktigaste!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2016-09-22 12:33
#61

Jag går fortfarande med kortbyxor. Det var +8°C när jag gick till jobbet vid 4:30 - 5:30 tiden denna morgon.
Vet ni att det är höstdagjämning i dag?
Kl 14:21 GMT, d.v.s. kl 16:21 lokal skånsk tid.

👍

Nu kommer vintern smygande och det blir nog till att börja med långbyxor de närmsta veckorna.
🥶

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-09-22 19:28
#62

Så Hösten med stort H har kommit och ändå har vi sommartid!🤔
Jag avskyr sommartid!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
2016-09-22 19:54
#63

Jag har inget emot den, det är bara bra att folk kommer ur bingen lite tidigare.

😉
Störst problem har jag när vi går över till normaltid, det dröjer länge för att jag ska anpassa mig.

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-09-22 20:28
#64

För mig är det precis tvärtom, det tar flera månader innan jag ställt om mig till sommartid.
Vintertiden reagerar jag knappt på mer än reser på rumpen kl 3 och ställer den på 2 och sen fortsätter med det jag gjorde innan!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-22 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

  Jag tycker heller inte om sommartid. Tycker det är ett helt onödigt påfund som bara gör livet mer komplicerat än det behöver vara. Djur reagerar väldigt negativt på sommartid. Den naturliga rytmen förstörs. Och det är naturligtvis likadant för oss.

Nedan är en karta med ett sk. Storkors. Storkorset spänns upp av Månen, Merkurius, Saturnus och Neptunus. Bildar en slags röd fyrkant med diagonaler i. Fyrkantens sidor består av Kvadraturer och diagonalerna av Oppositioner. Kvadraturer och Oppositioner är de sk. hårda aspekterna bland de vanliga aspekterna.

Kartan är tagen klockan 01:00 i morse. På grund av månens snabba förflyttning så höll det inte länge. Men det kan ju vara trevligt att se ändå.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-09-23 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

  Välkommen till en ny dag. Behandla den med respektfull omsorg för det är den första dagen i ditt återstående liv. Vilket naturligtvis gör den lite speciell. Eller hur?

Nedan är en horoskopskarta tagen direkt kl. 00:00. Den visar framför allt på en Mystisk Rektangel. Rektangeln byggs upp av Månen, Venus, Mars och Uranus. Och den har två röda diagonaler. En mellan Venus och Uranus och en mellan Månen och Mars.

Kartan visar också på att Solen alldeles nyss gick in i Vågens tecken och att Venus kommer att gå in i Skorpionens tecken idag kl. 16:50.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-23 00:14
#67

Tjohoo, äntligen är Solen i rätt stjärntecken!🥳😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-23 02:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

😃  Tja… rätt och rätt? Men ok. Det har ju precis varit höstdagjämning. Vilket antagligen betyder att solen befinner sig vid ekvatorn och alltså har lika långt till nordpolen som till sydpolen. Man kan se det i den 4-e kolumnen benämnd "Decl" där solen har ca. 0° S. Hade den haft 0° N så hade det varit vårdagjämning. Nu kommer nätterna att bli längre än dagarna allt eftersom solen vandrar längre och längre söder om ekvatorn. Men vid vintersolståndet den 21 december så vänder det igen och blir ljusare och ljusare.

Men horoskopet antyder att det eventuellt kan bli ganska händelserikt framöver. Det amerikanska valet närmar sig med stormsteg. Och vid en snabb titt på kombattanternas horoskop så står det osedvanligt lika mellan dem astrologiskt sett. Och Hillary's senaste kommentar att det är bara att låta Trump babbla på vid deras dueller visar klart att hon grovt underskattar sin rival. Vilket de flesta ju har gjort när det gäller Trump. Detta skall bli sååå… spännande.

Måste komma ihåg att kika på hur de astrologiskt ligger till kontra USA's grundkarta.

På valdagen är solen och merkurius i skorpionen och venus i skytten. Mars håller precis att vandra över från stenbocken till vattumannen där månen befinner sig just då. Skall bli så spännande! 😎

Nedan är en karta över valdagen.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-09-23 07:55
#69

Nu har jag varit ute i kylan och skördat vindruvor. Jag tror att det är minst ett kilo. Inte illa ute. Jag fick ett kilo på vindruvsplantan i växthuset. Det gjorde jag saft av tillsammans med en del äpplen. God saft.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2016-09-23 16:01
#70

#69 Det tror jag säkert.

Jag började dagen 3:30 med att gå upp - för mig sent.

Sedan travade jag till gymmet och kämpade i ca två timmar. Gick sedan hem igen, åt och vilade en kort stund. ärefter gick jag och frun till kolonin och där planterade vi ett träd.
I natt hade jag tänkt sova på kolonin.
🙂✨

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-23 22:59
#71

  Godafton ärade astrointresserade. Lite musik, kanske?
Ni har säkert hört den många gånger. Det hade däremot inte jag.
Och det var på sitt sätt en upplevelse.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-23 23:23
#72

Vackert!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-24 01:02
#73

  Ja visst är det. Men kräver sin expertis när det gäller att modellera det hela. Beethoven har sina överraskningar. Och de lyckas väldigt bra med att ta fram det här. Misstänker att de flesta av de klassiska kompositörerna var ganska andligt utvecklade.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-24 09:49
#74

👍

Jag sov i natt på kolonin, jag sov som en gris.
somnade ca 20:25 och vaknade 7:45.
Jag var bara ute en kort stund "på gräsmattan" och gick sedan in igen och sov.
:smile:

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-24 11:37
#75

#74..

  Då har du sovit nästan 12 timmar! Skönt att vara utsövd. 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-24 17:46
#76

Ja, jag vaknade bara en kort stund för att gå ut och "lufta" mig. 😉
Det är så skönt och tyst i kolonistugan, det är inte som gatan utan för mitt sovrumsfönster.
Då sover jag ca fem timmar på en natt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tarotstollan
2016-09-24 21:11
#77

#76. Du kanske behöver ha några lättare öron proppar, så du hör klockan igenom dem.
Vi vill ju inte att du skall komma för sent till jobbet!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-09-25 06:58
#78

Ännu en kylig morgon. Svalare inne också. 17,3 grader inne, det känns att vi är på väg mot julen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-09-26 07:29
#79

  Klockan är omkring halv åtta på morgonen och jag funderar lite slött på vissa matematiska fenomen. Det finns mycket jag inte förstår.

Tag till exempel talet 1,2345679. Alltså som att räkna från 1 tom 9 men utelämna talet 8. Och med ett decimalkomma efter ettan. Ser kanske inte så märkligt ut. Eller hur?

Men ta ditt favorittal mellan 0 och 10. Alltså då inte inberäknat talet 10. Låt oss säga att ditt tal är 7. Multiplicera då detta talet: 1,2345679 med 63. Och vad får vi?

Jo. 77,7777777. Märkligt eller?

Vi tar ett annat tal. Exempelvis 4.

Multiplicera då 1,2345679 med 36. Och vad får vi då?
Jo. 44,4444444.

Knepet är att ta ditt favorittal och multiplicera det med 9. Om ditt favorittal är 8 så multiplicerar du då 8 med 9. Alltså 8*9 = 72

Om du sedan tar 1,2345679 * 72 så får du talet 88,8888888

Ganska knepigt. Eller hur?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-26 21:12
#80

#79. Matematik på morgonen!😮😮
Jag kommer knappt ihåg hur man öppnar och stänger ögonen vid den tiden…🤦‍♂️

Har sovit länge idag, sitter nu och tittar på "Rum för dig".

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-26 21:58
#81

  Matte är utmärkt att vakna upp till! Även om det kanske går lite långsamt. Men i mitt fall spelar det ingen som helst roll. Det brukar ta runt två timmar innan jag vaknat till ordentligt. 😃

Det kan vara bra och lugnande med lite rofylld musik i bakgrunden. Passar utmärkt till matematik. 🎧

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-09-27 05:50
#82

God morgon. Fortfarande mörkt ute. Julen närmar sig. Dags att börja med att åtminstone tänka på förberedelserna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-27 07:50
#83

En vingbruten drake sitter vid tjänstedatorn.
🤢

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tarotstollan
2016-09-27 21:42
#84

#83. Det låter inte bra Draken, hoppas att du blir bättre snart!🤗🎈

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-28 01:36
#85

  … och att du snart får spänna ut dina drakvingar igen… och flyga… flyga mot stjärnorna.  ✨ 🌛

Börjar snart bli dags för sängen, märker jag. 😃 Måste snart få en ändring på min katastrofala dygnsrytm. Om det nu går. Blir förmodligen alltför tråkigt. 😕

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-28 01:53
#86

#85. Ja, det är väl skönt att gå och lägga sig kl. 2 och sen ligga och stirra i taket eller snurra runt i sängen tills underlakanet är trasigt för att man inte kan sova….😉
Somna vid 5.30 och ⏰😈ringer 6.30 och väcker en!🤪🤦‍♂️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-28 04:42
#87

  Ack ja… Det där känner jag alltför väl igen.

Och nu ser jag att klockan passerat halv fem på morgonen. Så var det med det.

Men trots allt så har jag väl i alla fall fått något litet gjort. Så ingenting stör mig egentligen inte. Och det hade det antagligen inte gjort även om jag inte fått något gjort över huvud taget. Sådan är jag. En liten människa bland några miljarder andra små människor. Men trots allt har jag fattat att jag bara är en liten människa bland några miljarder andra små människor, som sagt. Jag undrar just om Clinton och Trump har förstått samma sak? 🤔

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-09-28 13:09
#88

Märkliga ni…

Ni går och lägger er när jag kliver upp.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-09-28 21:21
#89

  Det är något du enbart skall vara omåttligt lycklig över. Då finns det ju alltid några som kan hålla ett vakande öga på din grupp! 👍

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-09-29 05:49
#90

God morgon denna milda höstmorgon. Hela 13,6 grader varmt i dag. Vi fick lite regn i går och det behövdes. Snart får jag kolla om stormen har ställt till det någonstans. Ännu är det för mörkt för inspektionsrunda.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2016-09-29 17:43
#91

+17℃ och blåst, det var lika varmt när jag gick till jobbet vid fem-tiden i morse.
Jag går fortfarande med kortbyxor.
☀️

Undras om det blir en "rekord-september" i statistiken.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2016-09-29 17:51
#92

Få se…

Norra delen av staden hade 18,9℃ som mest idag.
http://www.temperatur.nu/norra_faladen.html

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-09-30 01:04
#93

Ösregn nästan hela dagen och halv storm! Det är faktiskt konstigt att både se och känna att det regnar i Borås, det har varit uppehåll så länge så det känns lite konstigt!🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-09-30 03:57
#94

  Om det varit uppehåll så länge i Borås att det känns konstigt när det regnar, då är det väl det bästa tecknet på att väderförhållandena på vår jord håller på att ändras. En fördel med att vara född i Borås är att man blir van vid regn. Flyttar man så tycker man att det är soligt jämt. 🙂

Det måste vara en egendomlig känsla du upplever.

Här är det just nu i skrivande stund 13℃. Men det blåser. Och det blåser rejält! Medelvindstyrka på hela 46 km/timme med byar som håller upptill 60 km/timme. Inte direkt trevligt. Det märkliga är att det är såpass varmt. Det är ju den första oktober i morgon. En märklig höst. 🤔

Men jag tackar inte nej till lite varmare temperaturer. Men naturen blir antagligen allmänt förvirrad.

Och i morgon är det den första oktober. Och klockan 02:12 på morgonen är nymånen exakt. Och jag kan se att Mars omärkligt har smugit sig in i Stenbocken. Och där är den exalterad. Alltså extra aktiv, om jag förstått saken någorlunda rätt. Nästa duell mellan Hillary & Donald blir antagligen väldigt annorlunda än den första. Den var ovanligt lugn. Det lär knappast den nästa bli om man får tro stjärnornas grundbudskap. Hillary får nog passa sig en aning. Det är alldeles för lätt att underskatta Donald Trump. Som alltför många har erfarit. Även om Trump just nu gör bäst i att hålla en värdig och balanserad presidentlik utstrålning. Men man kan nog förvänta sig ett och annat dråpslag. Och är han smart (och det är han) så blir det kanske något hon knappast kunde förvänta sig. Ett sådant slag sitter alltid bäst och det är exakt vad Trump behöver nu.

Situationen är alltså märklig. Folk brukar beskriva det som att det är som att välja mellan pest och kolera. Hur kunde det bli så här?

Tja… en anledning är faktiskt att Donald Trump sopat banan ren för Hillary. De motståndare som faktiskt vore värst för henne är nu besegrade. Och detta av Trump! En märklig situation. En konspirationsteoretiker skulle förmodligen säga att han blivit anställd för detta syfte. 😃

När man tittar på dem astrologiskt sett så stöter man på vissa svårigheter. Och det beror bl.a. på att det bara skiljer ett år och några månader mellan dem. Och de har båda Mars och Pluto i Lejonet!

Men Hillary är en Rå-Skorpion. Med både Ascendenten, Solen, Merkurius och Venus i Skorpionen. Och faktiskt nästan Jupiter också. Jupiter balanserar precis på gränsen mellan Skorpionen och Skytten. Och även om den hunnit en halv grad in i Skytten så färgas den utan tvekan även av Skorpionen här. Så Donald Trump har förmodligen träffat på sitt livs farligaste motståndare. Det räcker att han gör ett enda misstag här och undervärderar sin motståndare, exakt som hans motståndare gjort med honom, så åker han ut direkt. En aggresiv direkt Tvilling mot en listig livsfarlig Skorpion. Faktum är att Hillary skulle kunna ta hem spelet bara genom att skratta åt honom! Vem tar hem spelet här? Och tittar man närmare på deras horoskop och studerar dem mot valdagen men också USA-s grundhoroskop så väger det irriterande jämnt.

Logiskt sett bör Hillary Clinton vara vinnaren här. Men hela tiden har Donald Trump faktiskt varit en överraskning. Och ändrat om den politiska spelkartan som ingen gjort före honom. En överraskande kraftfull spelare oavsett vad man annars tycker om honom. Så detta följer inte längre vanlig politisk logik. Och har egentligen aldrig gjort det. Säga vad man vill men…. man har inte direkt tråkigt! 😃

Men min astrologiska kompetens, om jag över huvud taget har någon sådan, räcker inte till för att klart bedöma den här situationen. Det är något jag är alltför klart medveten om. Och jag har inte tittat på än vad de astrologiska mästarna säger. Och det skulle vara extremt intressant att få ett uttalande av de som jag anser vara de verkliga essen här. Problemet är bara att hitta det.

Och om ni själva vill bedöma situationen. Lägg till ett kraftigt filter mot media. Just nu målas situationen upp så man får en föreställning om att kampen står mellan en driven djävul mot en stackars liten madonna. Och detta är definitivt inte sanningen. Den egentliga sanningen i sin rena helhet är det förmodligen bara ett fåtal i världen som känner till. Om ens någon.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-09-30 06:20
#95

God morgon. 9,5 grader varmt här och dagen får nog användas till att städa. Hasse fyller år i morgon.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-09-30 09:38
#96

02:12?

Då vaknade jag och tyckte att jag lika gärna kunde gå upp.
Jag gick till gymmet och var där ca 03:50 klädde om, och tog ett pass från ca 04:05 till ca 06:35.
Jag travade hem i morgonen och satte mig vid datorn och laddade min Comviq-telefon med 95,-. Sedan skrev jag till mina vårdkontakter för att förnya mina kodein och propavan tabletter.
🤢

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-09-30 13:21
#97

Har tvättstugan idag, tråkigt som alltid men nödvändigt.
Omväxlande solsken och någon liten skur mellan varven, blåser gör det också och det rejält! Just nu + 15,1.
Skall gå ut sen när jag är klar med tvätten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
2016-10-01 08:39
#98

Jag sov på kolonin i natt, riktigt skönt.
+15°C på morgonen.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-10-01 09:53
#99

Nu håller jag på att vädra det gamla huset. Snart ska jag sätta på värmen. Vi vet att några kommer att uppvakta 80-åringen i eftermiddag, så det gäller att ha ordning där. Blir spännande att se hur många som dyker upp.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-10-01 09:58
#100

Fyller du år…

🤗

Superkram från draken.
🌺 ❤️ 🏆

Du är pigg som en 40-åring.
😉

Det är jag som för mig som en 80-åring.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-10-01 10:12
#101

#100 Fy på dig. 😉Du vet ju att jag bara är 75 år. 😃 Det är min make, som fyller 80 i dag. Tänk att jag har hållit ihop med honom i mer än 69år. 😮

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2016-10-01 10:13
#102

#100 Han tackar för den trevliga hälsningen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-10-01 10:28
#103

😃 🌺

Förlåt, jag har alltid fel.
Tag väl hand om Hasse och vovven
69 år, det var inte illa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-10-01 11:00
#104

#103 Nu var det jag som hade fel. 😊 59 ska det ju vara.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2016-10-01 11:25
#105

🥵

Inga "barnäktenskap" i Skåne får man hoppas.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-10-01 21:44
#106

Grattis till att hitta rätt gubbe i så unga år!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-10-02 06:58
#107

Tack Tarotstollan, jo nuförtiden när folk flyttar ihop och isär så ofta är det inte så vanligt med långa förhållanden. Vi försöker ta vara på den tid vi har nu. Inte hade vi kunnat tro för två år sedan att vi skulle få uppleva hans 80-årsdag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-10-02 09:25
#108

🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-10-04 04:16
#109

  Vaknade just! 🤔

Alltså… klockan är någonstans runt 04:16 på morgonen och då är jag normalt redo för sänggående. Så allt verkar lite rörigt i min arma skalle. Men natten (eller morgonen) är helt lugn och… svart.

Dags att få lite i maggen.

Vad allt känns annorlunda. Som att jag hamnat på en annan planet. Det där med dygnsrytm har aldrig varit min specialitet. 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-10-04 06:49
#110

Det börjar ljusna ute och det är 2,4 grader "varmt".  Undrar hur länge tomatplantorna klarar sig. Där är så mycket tomater på dem, så jag vill inte riva ut dem förrän jag måste.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-10-04 07:44
#111

Här har vi just nu + 2, 7. På ena sidan huset är det dimmigt och på den andra sidan syns det att solen är på väg upp.☀️
Nu skall jag strax krypa ner i bingen.😴
Ha en trevlig dag ni som lever ett "normalt" liv.👋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
2016-10-04 10:53
#112

Jag vaknade 2:11, då klev jag upp.
Jag går fortfarande med kortbyxor, men det är nog dags att byta till de långa.
När jag gick till jobbet var det +6 grader.
🥶

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-11-02 04:28
#113

God morgon. Oni körde upp mig vid 4-tiden. Hon är ju hund, så då får man acceptera att hon kan ha lite problem med normaltid, men var tar ni vägen här?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-11-02 05:27
#114

Ja, det var värst vad tyst det blev här inne, nästan i en hel månad!🤔Regn och svart utanför fönstren men det är + 2. Var ute på balkongen och kontrollerade exakt!🤓

Det står en stor Ek ca. 3 meter från vår hus gavel och under där så har HSB byggt ett av områdets sopstationer. På dessa skåp så har de lagt ett lutande plåttak och nu på hösten så fäller ju eken som vi vet, både löv och ekollon.
Så med jämna mellanrum så hör man en smäll från plåttaket, när ett ekollon ramlar ner. Eftersom det bara är så på hösten, så tog det mig många år att räkna ut vad det var för smällande jag hörde med ojämna mellanrum!😃 
Frågade folk i huset och de hade hört det också men heller aldrig räknat ut var det var för något, innan jag kom på vad det var och berättade.
Så vi skrattade då!😃

Så nu håller det på och smäller och trummar där ute, när det blåser låter det som en trumorkester i otakt.
Dessutom gör det faktiskt riktigt ont och få ett ekollon i huvudet eller på axlarna, så det gäller att passa sig när man passerar under trädet!🥵

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2016-11-02 13:05
#115

Jag var uppe 3:15, men så är jag inte heller normal.
Jag travade till gymmet och körde där mellan 05:30 och 07:30.
👍

På tal om inget: Sedan i går är jag 25% pensionär, jag har tvingats till sjukersättning, försäkringskassan sade att jag är för sjuk och jag ska ha sjukersättning, basta! Jag fick också ett bevis som jag kan använda för pensionärsrabatt, i den mån det numera förekommer.    
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-11-03 00:00
#116

#115.  Har de inte upptäckt förrän nu, att du är sjuk?😮 
Ironiskt menat!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-11-03 05:29
#117

Oni lät mig sova till 5 i morse. Nu har vi -2,4°C ute. Mårtensknäppen?
Hörde på radion och läste i tidningarna i går att ockupationsmakten nästan lyckats att förstöra pendlingen mellan Skåne och Själland, så nu ska hindret för arbetsamma skåningar förlängas. Många har ju redan sagt upp sig.

Varför ska ordentliga skåningar betala priset för vad en naiv makthavare ställt till med?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-11-03 07:19
#118

🥵

Stockholms idioter.
Inkompetenta kolonial lakejer.
Vi i Skåne har fått lida nog, detta p.g.a "storsvensk-fasonerna".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
2016-12-02 18:37
#119

hmm…

Venus är fin som aftonstjärna. Och Trump skall tydligen bli president.
Skall bli spännande. Hoppas det blir bättre än vad folk tror.

Brukar ibland sova några veckor i stöten. Det är alltid så spännande att vakna upp igen.

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-03 05:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Det ser ut som om vi alla är ganska trötta. Det har blivit så stilla här på iFokus.

Gårdagens stora händelse 😉 var detta firande:

http://parlpyssel.ifokus.se/discussions/5840f85ace12c43ab6000ed6-parlpyssel-4-ar?discussions-1

Ingen animerad gif denna gång. Tänk att det redan gått 4 år. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-03 15:36
#121

  Gratulerar! 🙂

Nästa gång blir väl 2020 då. För att inte tala om 2022. Då blir det 10-års kalas, om jag fattat saken rätt. Fast 2020 är ju nästan ett magiskt tal.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-03 16:17
#122

Man får se om man lever då.
😉
Eftersom man redan är 25% pensionär så är det inte så mycket att se fram emot.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-04 15:37
#123

  Vi får väl se om kärra går bra då! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-04 18:30
#124

Håller jag hela vägen fram till 65 så är det en bedrift i sig.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-04 19:20
#125

  Förvisso!

Själv var jag inställd på att det hela skulle vara klart redan vid 40. Så nu är jag en smula konfunderad.

Har bestämt mig för att undersöka om det eventuellt finns någon möjlighet att åldras baklänges istället. 🤔

Läste en gång att någon typ av havsdjur, typ manet, faktiskt verkar ha den möjligheten. Kanske är det så att vi människor har missat något fundamentalt när det gäller våra inneboende möjligheter.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2016-12-04 19:39
#126

Intressant.🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-04 22:14
#127

  Visst är det! 🤓

Efter en smula research, vilket inkluderar en djupdykning i en massa religioner och liknande, så kom jag till sist fram till att det eventuellt kan handla om något som man skulle kunna benämna "Magisk Intention". Men då är vi ju utanför vetenskapens område. Vilket kanske är tur. Annars skulle man antagligen fastna i mitokondriernas värld. Och då blir det genast besvärligt.

Men efter att behandlat materialet "Magisk Intention" lite närmare så verkar det som att man ger sin energikropp order om att man skall åldras baklänges. Alltså att man istället för att bli äldre med tiden så blir man yngre med tiden.

Fast… Jag misstänker att jag måste meditera lite på det här för säkerhets skull. Jag menar… Det kanske är lite omskakande att vakna upp en morgon och bara vara 5 år gammal. 😮

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-05 07:46
#128

Ja, det räcker om man blir 30 - 35 år yngre, på samma tid, inte mer. Man ska inte hetsa och hälsan ska komma tillbaks i samma takt.
Sen… så ska det stoppa, yngre än 25 vill jag inte gärna bli.
Det får räcka att leva till ca 2050, det är inte säker att det är kul då.
Sen ska ju pensionen vara värd något också.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-05 17:48
#129

  Instämmer till  fullo.

Sedan när man är ung igen så är jag nyfiken när det gäller en sak:
Kommer man att göra om samma misstag igen, eller har man lyckats lära sig någonting?

🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-06 06:55
#130

Man har lyckats lära sig mycket, man gör inte om samma fel igen.
Men man gör nog likväl nya.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-06 07:15
#131

Det är mänskligt att fela. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-12-06 07:29
#132

Ja, att fela och fela och till slut vela.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
2016-12-06 15:46
#133

  Ja just det. Det tänkte jag inte på. Man kan ju för sjutton göra nya fel!!! 😃

Måste nog jobba lite på den här idén. Det finns ju egentligen hur många fel kvar som helst att göra. Jag har ju inte på långa vägar uttömt alla möjligheter än. Tror jag inte i alla fall. 🤔

Oh vad livet blev spännande helt plötsligt. Vem vet… Det kanske finns en okänd djup koppling mellan åldrande och att göra fel? När man inte har några mer fel att göra så börjar man åldras med expressfart.

Jamen, titta själv. Gamla människor gör ju sällan fel. Det är ju mest unga människor som gör fel.

Varför inte starta ett antagligen enormt vinstgivande företag:

"Visst vill du bli ung igen? Kom till oss och vi lär dig göra fel igen! Nog minns du det spännande och lockande med att göra det förbjudna. Inte sant? En hälsosam längtan som är svår att motstå. Men som förnyar livet och fyller dig med het spännande fräsch energi. Kom igen nu. Du kan bara inte säga det förbjudna ordet nej. Vi garanterar dig ett nytt spännande liv! Du har ju alltid varit öppen för det mest spännande. Eller hur? Inom dig vilar en sann pionjär.  Så vad väntar du på?" 😈

😃 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-06 16:33
#134

😃

Tur att jag redan gör allt fel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-06 17:34
#135

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-06 20:31
#136

#133. Tur att jag redan gör så mycket fel att jag inte behöver mera krångel i mitt liv!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-06 21:35
#137

#134#136

  Tur? Sade ni Tur??

Tror minsann det är dags för en uppgradering här! 🥳

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-07 16:09
#138

God kväll, här regnar det och är rått. Ca +7℃.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-07 16:14
#139

  Så varmt! Här är det bara hälften så mycket,+3,5℃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2016-12-07 19:15
#140

😮

Emo, du som är vetenskapligt skolad; du borde veta att man inte bör säga "hälften" så mycket om temperaturer. 🤔

Jag har ca. 280 K (Kelvin) hos mig, hälften av det är 140 K! Borde inte det bli -133℃.
😉😃
Rysligt kallt för att vara i Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-07 20:29
#141

#140 Det var vad jag tänkte när jag skrev det. Nåja, god natt nu.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-12-08 06:58
#142

😃

Godmorgon människor och ni andra.
👍 ☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-08 07:04
#143

10,4 grader varmt här nu och vått på marken. God morgon. Väl att temperaturen är mätt i celsiusgrader. 

Jag skrattade gott åt din kommentar, Draken och läste upp den för Hasse. Kul när man bjuder på sådant.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-12-08 11:52
#144

Man måste bjuda på lite. Jag kunde bara inte låta bli.
😃
Jag fick själv sådana kommentarer under fysiklektionerna i gymnasiet.

Läraren var noga; att säg "dubbelt" så varmt, det fick man inte göra om man inte hade torrt på fötterna.
Han förklarade att +15°C grader är inte tre gånger så varmt som +5°C.
(273+5)  278 K * 3 = 834 K  (561 °C), vilket är obehagligt varmt.
Skämtar
Jag hoppas jag räknade rätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-08 19:24
#145

  Äntligen jul!! Jag bara älskar julen pga en enda sak. Nämligen….
Vadå? Julesnö? Julklappar? Julgranar? Julstjärnor? Jultomtar? Juleljus? ……

Nej, nej, nej…

Julskinkan!!!!!

Naturligtvis!!

Framför allt min som kommer att bli  griljerad med knäcksenap!

Och den är i ugnen nu. Jag bara måste tjuvstarta. 🙂mmm…

Det är knappt att jag klarar av att vänta tills den är färdig. 🥳

Har redan börjat dregla. 😃

Usch vilken livsnjutare jag ääääär! 🎧

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-08 19:30
#146

  Vad sjutton är det här med Aktuellt/topplistor?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2016-12-09 15:46
#147

Det är ett påfund.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-09 16:39
#148

😃

  Påfund? Påfund! Men konstcyklingen är alltså bland det bästa jag sett. 👍

Men… vad är det för regler som säger när något platsar i Aktuellt/topplistor?
Vem eller vad är det som bestämmer det? Får nog titta runt lite, misstänker jag. 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-09 17:44
#149

  Julskinkan blev alltså bland den bästa jag någonsin tillverkat. Klar mitt i natten. Tycker synd om grannarna som får vakna upp till doften av detta gudomliga  mirakel. 😃

När jag tog ur den färdiggriljerad från ugnen så skar jag upp några bitar och smakade. Woah! Jag såg stjärnor! Därefter så döpte jag detta mirakel till julskinka till Astroskinka. 😎

Beställde en tidig julklapp till mig själv. Mitt bluetooth-headset hade gått sönder efter flera års trogen användning. Muffarna runt öronen hade gått sönder så de höll på att slita sönder mina stackars öron. Så på tisdagen beställde jag ett nytt som var som pizza med extra allt. Herregud! Det har hänt saker på ljudmarknaden. Vilket sabla ljud!! Och ändå bluetooth. Mitt gamla låter metalliskt i jämförelse.

Fast det märkliga var leveranstiden. Beställde dem som sagt på tisdagen. Och jag fick dem på onsdagen. Alltså… En dags leveranstid! Har aldrig varit med om något liknande. Trodde inte ens det var möjligt.

Fast jag har ett par urgamla Sennheiser lurar som jag köpte för säkert 20 år sedan eller något sådant. Och redan då kostade de 3000:- . Men inget slår det ljudet. Och jag menar inget. När man tar på sig dem så sitter man omedelbart i en konserthall. Skulle jag lyckas få tag på något liknande idag skulle jag förmodligen få pröjsa en 6 till 8 tusen kronor. Om ens det räcker. Så det får nog vänta några år tills jag blir miljonär. 🎧

Alltså… Det är ganska märkligt egentligen. Jag lever mer eller mindre på existensminimum. Och ändå lever jag faktiskt en helt luxuös tillvaro. Jag vet mycket väl att detta inte skulle kunna fungera. Och ändå gör det det.

Det beror antagligen på att pengar aldrig intresserat mig speciellt mycket. Så jag tänker helt enkelt inte på det. Egentligen en typ av mirakel. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-09 20:22
#150

#149.   Om du redan öppnat ditt paket, vad skall du då öppna på Julafton?😭😉
Hur mycket av skinkan kommer att vara kvar tills Julafton eller hamnade den i frysen?😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-09 22:02
#151

  På julafton? Då har jag helt annat att göra. Det är minst sagt jobbigt att flyga omkring med en massa renar. 😃

Skinkan är ganska liten. Men jag kanske får frysa in hälften. Får fundera lite. Det har redan gått åt oroväckande mycket. Ibland tröttnar jag och då får jag frysa in.

Till skillnad från våfflor. Jag får alltid tvinga mig till att inte äta för mycket våfflor. Våfflor äger! Tror jag man säger nu för tiden.

Det sägs att lyckans gud Ganesha var galet förtjust i ett slags plättar. Det måste naturligtvis ha varit våfflor. Och jag förstår honom helt.

Men… eventuellt så blir det en skinka till. En tysk förhoppningsvis. De läcker inte så mycket utan behåller fukten. Men min nuvarande svenska läckte bara hälften så mycket som förra året. Men det är ändå för mycket. Fastän jag ugnsbakar den bara på 120 ℃.

….

Men det kanske blir ett par paket till på julafton. Vem vet?

En ny discdrive. En laserskrivare. En systemkamera. Rökelse. Doftessenser. Läskextrakt. Muspenna. Lite mattor (blå med chakras på). Ett slott (fast det är så jobbigt att sköta med gigantisk trädgård med en massa fontäner. Älskar fontäner och de älskar tydligen mig. Går jag förbi någon fontän så börjar vinden alltid blåsa en massa vatten på mig 😃). Alltså… Det finns ju så mycket man har svårt att tacka nej till.

Fast det mest ekonomiska är nog att fira jul den 28-29 december. Det mesta är nog billigare då. Fast mitt nya headset var ändå ett kap. Men det tog mig tre dagar att hitta det och bestämma mig. Och när min son hittade en helt galen smartphone till mig för en fjärdedel av priset så är ju lyckan fullständig. Han är fortfarande sur för att han inte vågade ta den själv. Till skillnad från mig är han ett ekonomiskt geni och rik som ett troll. Fast ibland tror jag han är lite väl ekonomisk.

Att kunna leva rikt fastän man är fattig är en konst för sig. Men nej… Det handlar inte om ekonomi. Det handlar om att ha "Nalle Puh" och "Pippi Långstrump" som idoler. Varför?

Tja… "Lilla söta krumelur. Låt mig aldrig bliva stur." (Eller något liknande).

Hemligheten med "Nalle Puh" och "Pippi Långstrump" är att de helt naturligt följer Tao.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-10 06:41
#152

Här är det sköna 9,5 celsiusgrader ute och här får man påminnas om ekonomi,. Nåja, jag kan fortsätta på det ämnet också:

Det är bättre med en tia i handen än en tjuga i foten.  😉

Pengar in först och ut sen!

Det är inte de stora inkomsterna som gör en rik. Det är de små utgifterna.

En årslön på banken innan man unnar sig någon lyx. (Man vet ju aldrig när man kan råka riktigt illa ut.)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-12-10 11:20
#153

+10,3℃, fuktigt och mulet.

Greenseng, där ser man, vissa har tydligen råd med lyxkonsumtion.
😉
Jag hör så illa att jag inte hör någon skillnad på billigt och dyrt ljud.
Skinkor och våfflor, även dessa är lite i kanten på vardag och lyx.

😉
Emo vet vad ekonomi innebär.
👍
En netto-årslön ("yrkesverksam") på banken? Nja… har man en halv så får man vara glad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2016-12-10 12:28
#154

En årslön på banken är inte mycket om man råkar ut för en arbetsskada och ska leva på besparingar under de 10 år det tar för beslutfattarna på försäkringskassan att lära sig lagen om arbetsskada.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-10 15:43
#155

#152

🙂

Du tycks kunna det där med ekonomi. Du och min son skulle förmodligen komma jättebra överens. 😎 Och detta är en otrolig komplimang till er båda två.

Att kunna det där med ekonomi och samtidigt kunna behålla ett gott hjärta är en bedrift.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-10 15:53
#156

#153

  Det där med ljud är svårt. Jag ser verkligen fram emot när man enkelt kan återställa hörseln så den blir perfekt igen.

Och vem vet? Det kanske ligger närmare i tiden än vi tror.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-10 16:39
#157

Det är tack vare de goda råd min mor gett mig som jag har kunnat leva gott långt under "existensminimum".

Vi är "fattigpensionärer" och har det tämligen gott.

Det är inte jag som bestämt vad existensminimum ska vara eller hur man definierar fattigpensionär.

De tio åren hade jag inte klarat utan hjälp från min man och min mor. Jag kunde behålla mitt hus.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-10 17:13
#158

#157

  Ahh… Du var klok nog att lyssna på din mor. Så förståndig var inte jag. Åtminstone inte när det gäller ekonomi.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-10 17:27
#159

Här regnar det och så har det gjort i stort hela dagen. Håller på och stryker gardiner, äter, skriver här och tittar på Harry Potter filmen i tv.
Tur man kan planera sin tid väl!😃👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-10 18:31
#160

#159

  Jag städar. 😐

Är inne på första stadiet. Att plocka undan allt skräp som skall till soprummet. Bl.a kartonger och glasflaskor. Så att jag kommer åt att dammsuga och skura.

Det är köket det gäller just nu. Det kommer sotare på måndag som skall greja med köksfläkten. Och om de skulle få se köket som det såg ut för några timmar sedan så skulle de svimma på direkten.

Dessa kartonger. Det är ren bodybuilding att fixa dem. Och just nu hatar jag all kartongtape. Kommer förmodligen att se ut som stålmannen när det här blir klart.

Ibland ångrar jag att jag valde att bli boheme. Framför allt när jag faktiskt tycker om att ha ordning omkring mig.

hmm… 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2016-12-10 19:13
#161

😃

Jag tror jag känner igen mig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-12-10 20:38
#162

Det verkar som vi är släkt med varandra nästan alla i denna tråden! 😃
Mitt kök ser ut som att det varit fest därute i flera månader och värden glömt av att det finns ett rum som heter kök och behöver både diska och städa…..länge!😎😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-10 23:14
#163

  Kartonger och liknande är nu klara och förpackade. I morgon kommer det att bli skytteltrafik till soprummet.

Dammsugit och tvättat och diskat. Väntar med skurningen till i morgon för jag är alltså totalt slut. Jag är liksom inte gjord för sådant här. Funderar på att kontakta något besökande UFO och få låna en händig robot. 😎

Jo nog är det någon typ av släktskap minsann. Verkliga Astromänniskor är lite speciella. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-10 23:20
#164

#163. 😃Kanske det också ja men jag tänkte mer på hur mycket vi alla "älskar" att städa och verkligen går in för det varje dag!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-10 23:40
#165

  Bong! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-11 00:01
#166

😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-12-11 06:10
#167

Det heter kreativ röra - allting överst.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Tarotstollan
2016-12-11 06:18
#168

#167. Precis Emo!👍

Men varför skall alltid det man skall ha tag i,  ligga i botten på högen?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2016-12-11 09:39
#169

😃

Jag lägger mer tid på att träna än på att städa/diska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-11 12:26
#170

  En ny dag. Ett nytt slit. (Skura, skura, skura och åter skura).

När det gäller ny dag så definierar jag helt enkelt dagens början som den tiden jag öppnar mina ljusblå (ibland mörkblå) ögon. Jag har ögon som av någon märklig anledning faktiskt ändrar färg från ljusblått till svart.

Av kvinnor har jag fått reda på att när de är ljusblå så är jag sur. När de är mörkblå så är jag ytterst kärleksfull och när de är svarta så är det bara att springa. 😃

Att någon skulle börja springa vid åsynen av mig är naturligtvis helt och hållet totalt ologiskt. 🙂 Något mer harmlöst och menlöst är nog svårt att hitta. 🤪Men folk är tydligen uttråkade och måste hitta på en massa trams. Jag själv inkluderad. 😃

Men stjärnmänniskor eller astromänniskor… de är som de är. 🥳

Och på tal om astrologi… Det verkar som om en viss astrologisk konfiguration i världshoroskopet har hållit världen i ett järngrepp. Ser ut ungefär som en geometrisk paralleltrapets. En opposition som förbinds med en massa sextiler och trigoner. Har funderat mycket på hur liknande konfigurationer egentligen fungerar. Och nu tror jag att jag fått ett svar. Oppositionens formidabla energi balanseras av sextilerna och trigonerna. Och resultatet verkar vara ytterst bra. Väldigt lugnt när det gäller terrordåd och liknande.

Men världen är alltid i ett tillstånd av förändring. Och konfigurationen håller på att upplösas. Och nu hade vi tydligen en terrorsituation. Man lär sig hela tiden.

Men… dags för en skinksmörgås. Och en espresso efteråt. Att skura och bära ner en massa sopor kräver energi. Och energi är något jag är i desperat behov av.

Men det som förvånar mig är att jag faktiskt ser fram emot detta tråkiga arbete. Håller jag på att bli extremt allvarligt sjuk, eller…? Men oavsett vilket så är sådana tillstånd just nu en gudagåva. Så det är bara att köra igång. Vilodag eller inte.

Som ett geni en gång sade (om jag inte minns helt fel):

"Vilodagen är till för människorna. Det är inte människorna som är till för vilodagen."

Må stjärnornas kraft vara med eder. ❤️

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-11 19:40
#171

  Puh…! (Nalle). 😃

Städningen är färdig. Och jag med. 😃
Den träningsvärk jag kommer att ha i morgon vågar jag inte ens tänka på. Det känns redan att jag har muskler som jag inte ens visste om att jag har. 🥵

Jag har kommit underfund med att folk som jobbar med städning bör ha 3 gånger så mycket i lön. Precis som sjuksköterskor och liknande. Världen är helt klart obalanserad. Städning och liknande borde ingå i alla politikers grundutbildning. ☝️

Kroppen har ett språk. Och när man får en vision av att världen roterar (vilket den faktiskt gör, som alla vet) så försöker kroppen säga:

"Okay gubbe lille. Det är alltså städning det handlar om här. Inte någon avancerad typ av självmord." 😃

Så nu tänker jag varva ner med ett urgammalt dataspel som heter "Windwalker".

Det märkliga är att städningen var klar ungefär 17:15. Och då hade planeten Pluto nått fram precis till Descendenten. Och här kan man verkligen tala om transformation. Det är knappt jag känner igen min omgivning längre. Och Pluto står för transformation. Och när en planet når descendenten så är den på nedgående vid den västra horisonten. Alltså… jobbet är klart. Visst är astrologi intressant! Åtminstone om man har lite fantasi. 🎧

Dessutom blev det väl ca. fem turer till soprummet. Något att tänka på när man slänger glasflaskor och liknande är att använda hörselskydd. Det högfrekventa ljudet av klirrande glas i sådana mängder är ytterst påfrestande för öronen. Finns det mer folk i soprummet så bör man säga till dem att hålla för öronen. Och vägrar de förstå och börjar skratta så släng ut dem från soprummet innan ni slänger flaskorna. När de mognat till lite så kommer de att tacka er för det. Man skall vara rädd om sina öron och andras också.

Och nu är det dags att träda in i "Windwalkers" magiska värld. 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-12 06:24
#172

Vitt på marken men det är frost. Här måste det städas i dag och Oni lär inte göra så mycket även om jag håller på att lära henne att städa efter sig. Den förra vovvan, Shelly, var riktigt duktig på det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-12 08:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

  Tjo-ho!

En helt fantastiskt underbar morgon. 🙂 Och inte ett moln på himlen!

En fiskmås glider förbi . Och den har ett sätt att flyga som tyder på höga förväntningar när det gäller resten av dagen. Åtminstone tolkar jag det så. 😃

Ibland är det helt enkelt så att man inte kan blunda för hur fantastiskt livet egentligen är.

Nej nu får jag faktiskt ge mig. Jag är ju inte ens en morgonmänniska. Vilket säger en hel del om morgonen! 🎧

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-12 08:54
#174

Godmorgon människor.
Det är måndag igen och med den vecka 50.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
2016-12-12 13:05
#175

  Om bara några dagar är det fredag igen! Det går så fort.

Ian Xel Lunghold säger i sin analys av Mayaindianernas kalendersystem att vi är inne i en cykel där tiden accelererar och går snabbare och snabbare. Det ger en upplevelse av att tiden inte längre räcker till.

Minns din barndom med dess lugna tidsflöde och du kunde hinna med hur mycket som helst på en dag utan ett ögonblick av stress. En helt annan harmoni. Och det gällde alla. Inte bara barn. Visst har något ändrats?

Och på onsdag är det fullmåne. Då händer det alltid spännande saker.

På fredag kommer du att tänka: "Men… det var ju precis måndag. Hur gick detta till egentligen?" 🤔

😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-12 13:35
#176

Ja, något har ändrats. Vi har blivit äldre. Nu är ett år en 75tedel av mitt liv. När jag var 10 år gammal, var ett år en tiondel av mitt liv och det vet ju alla att en sjuttiofemtedel är mindre än en tiondel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-12-12 19:56
#177

Ja, tiden den springer iväg, jag får inget gjort! Tror jag hållit på med en sak i 15 min och när jag kollar på klockan har det gått över 1 timma.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-12 20:51
#178

  Jo.

Så tänkte jag också först. En naturlig konsekvens av åldrandet.
Men mina barn höll inte med mig här.
Enligt dem så är det helt uppenbart att något håller på att förändras just när det gäller tiden. Men de åldras ju också.

Ett förslag var att inträdet i den digitala världen har denna effekt.
Förr när man var på jobbet och det blev middag eller kaffe så pratade alla med alla för fulla muggar och alla hade jätteroligt.

Nu…   nu sitter alla i sin egen lilla värld och knappar på sin smartphone.
Ett sådant beteende måste nog ha någon typ av effekt.

Däremot så tror jag inte att den digitala världen ger hela svaret här.
Och kanske inte åldrandet heller.

Ian Xel Lunghold, har jag för mig, var ingen vetenskapsman. Tror han var en juvelerare. Men blev intresserad av Mayakulturens kunskap och tänkande.
Ibland när folk som saknar ett tränat vetenskapligt tänkande börjar komma med idér så kan det bli pannkaka av alltihop. Men ibland blir det tvärtom eftersom deras tänkande inte är låst i en specifik form.

Enligt några sk. visa personer så är inte tiden vad vi tror att den är. I kosmos finns bara här-och-nu-energi. Men det är ju lätt att säga tulipanaros sade man förr. Men hur skall man tolka här-och-nu-energi? Hur skall detta hanteras? Ett hav av här-och-nu-såpbubblor som kan interaktera med varandra?

Somliga säger att tiden (och även rummet) är inget annat än en illusion. Jaha, säger jag. Och…. ? Abstrakta idéer är ytterst lockande och fascinerande. Men jag tror att det blir svårt att komma till skott om man inte har konkreta exempel och metoder att mjuka upp det hela med.

Och nog är det så att skall man lära sig något, så börjar det med att man först måste acceptera detta något. 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-13 03:56
#179

Jag var gammal redan då jag föddes.
Men… Tiden var längre då, en vecka var en evighet, för att inte tala om en termin.🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-12-13 07:19
#180

Sommarloven var ju eviga…..nästan!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-13 18:18
#181

  Det var tider det. Eviga somrar. Och där har vi en sak gemensamt Draken. Jag kände mig som en gammal gubbe när jag föddes. Och var det förmodligen också.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2016-12-13 19:18
#182

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-14 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

  Lite sent för att vara en godmorgontråd, men ändå…

Vaknade sent (som vanligt) och när jag klivit upp så kände jag en våg av energi.
Jaha, tänkte jag. Vad är det nu fråga om. Tittade ut genom fönstret och trots att det var ganska ljust ute även om solen faktiskt var på väg ned så lyste en stjärna starkt och vackert i söder.

Måste vara Venus, tänkte jag mycket riktigt. Och en närmare kontroll visade att det var sant.

Men vadå? Så här har det ju varit i flera dagar nu. Jag undrar just…

Sedan såg jag svaret. Månen har precis vandrat in i mitt tecken Kräftan.
"Hurra!"

De som inte accepterar astrologi borde nog ta sig en funderare.

Kartan nedan visar stjärnhimlen när jag vaknade. Det är en gammaldags karta men som har fördelen av att visa stjärnhimlen som den faktiskt ser ut när man tittar mot söder. MC är alltså början på Hus 10 och står rakt i söder. Lite till höger om den så ser man Venus. Höger här är alltså då väster. I detta fall alltå sydväst. Eller syd-syd-väst (ssv). Stämde exakt med verkligheten.

Och som sagt… Månen är ca 1 grad i Kräftan. Nästan 2 grader, faktiskt.

Intressant!

Inte sant? 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-15 05:59
#184

Ganska kallt -8,5 grader Celsius. Frostvitt ute.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-12-15 06:06
#185

Är fortfarande vaken men skall strax krypa i säng. Jag har så svårt att sluta när jag har flyt i det jag håller på med och det är ju en del nu innan jul som skall ordnas.
Just nu är det - 7,9 och Super månen är otroligt vacker.🌛

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-15 10:46
#186

  Min smartphone säger att det är 2℃ (AccuWeather) medans webben (wunderground) menar på att det snarare är runt -5℃.

Och när jag tittar ut genom fönstret och ofrivilligt ryser till så tror jag mer på wunderground faktiskt. 🥶

Vet inte vad AccuWeather håller på med egentligen. De har alltid fel. 🤔

Det är alltid upplyftande att se att det finns andra varelser på denna planet som har en lite annorlunda dygnsrytm som jag själv. Jag lade mig att sova klockan 04:00 i morse och vaknade, pigg som en lärka, klockan 06:00. Två timmars sömn bara. Men är man utsövd så är man. Och har jag tur så kanske jag kan få lite gjort idag.

Har både roliga saker att göra men kanske också mindre roliga. Som t.ex. att diska. Dessutom så kommer jag att få släpa  hem ett jättepaket ifrån min lokala post (ICA). Och det ser halt ut. Får väl hoppas att de har sandat så jag har en chans att komma hem med livet i behåll.

Och jag hoppas att alla astrologiintresserade får en helt fantastisk dag. 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-15 11:26
#187

God middag.
Drakar har helt andra rytmer än en del andra här i tråden.
Jag kan somna vid 20 - 21 och sedan vara på benen igen strax innan 3.
Det är ok för mig.
Jag travar till gymmet, jobbet etc. innan andra har vakant och slipper därför att trängas där ute i det vilda; åtminstone på morgnarna.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-15 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

#187

  Då får du 6 till 7 timmars sömn. Inte helt fel, faktiskt. Skulle faktiskt vara kul att åtminstone testa. Det blir mer gjort då. 👍

Och det ser faktiskt ut att ha töat, som tur är. AccuWeather håller envist fast vid att det är 2℃ men wunderground har uppgraderat sig till 0.5℃. Så antagligen ligger temperaturen runt 1℃. Och jag kanske kan hämta mitt paket som tydligen har kommit.

Skall bli spännande! 🙂

Men vad ser jag nu?? Ett gigantiskt storkors har smugit sig fram i världshoroskopet!

Världen är i ständig förändring. Men det här gick fort. Måste vara månen som jobbar på. 🤔

Undrar just om man vågar sig ut nu? 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Tarotstollan
2016-12-15 21:31
#189

Hur ser horoskopet  ut för Julafton och Julhelgen?
Eller är det för tidigt att kunna avläsa det nu?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-15 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

  hmm…

Testar med en png-bild den här gången. Märkligt nog blir storleken mindre när det gäller horoskop och png. Annars brukar ju jpg-bilder ta minst plats. Får se om iFokus fixar detta. Det har varit problem med png förut minns jag.

Den visar kartan för Julafton kl. 20:00. Egendomligt nog så är kartan väldigt lik en som var för några dagar sedan. Trodde först jag tagit fel datum. Men ändå är det en skillnad. Men jag tänker inte spå hur julafton blir. För det blir alltid tvärtom! 😃

Orben här är på 5° för de vanliga aspekterna förutom sextiler. Där är det 3°. Så kartan är ganska exakt.

Och jag ser att Jupiter faktiskt är i Vågen. Så du får nog en massa julklappar. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-15 23:11
#191

Det låter ju trevligt men vi har bestämt att inte byta julklappar och det har vi sagt de senaste 10-15 åren och ändå fortsätter vi!😃
Så vem vet, det kanske blir några klappar ändå. Jag har varit och köpt 2 idag till mamma!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2016-12-16 09:46
#192

Go' förmiddag.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-16 12:03
#193

God middag. Det är vitt på marken. Frost.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-12-16 12:39
#194

Usch.
Vi har +2,3°C, just nu.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-16 14:22
#195

  Godmiddag. Eller som i mitt fall… "Godmorgon"! 🙂
Fördelen med den här gruppen är att man kan vara precis den man är. Exempelvis: att man har en egendomlig dygnsrytm är det egentligen ingen som har ont av. Och att man är lite "pratig" är det heller ingen som retar sig på. Hoppas jag i alla fall. 😃

Och om någon stör sig så kan man, tja…, prata om det. Ähum… 🎧

#191

Det där med julklappar. Lite tråkigt kanske men…. det bästa vore kanske att helt enkelt ge pengar. Små tunna platta paket med någon sedel i. Sedan kan folk handla det de egentligen vill ha dagarna efter jul. Tror det kallas mellandagarna. Och då är det mesta betydligt billigare eftersom affärerna vill tömma sitt jullager. Ja, jag vet. Inte så stämningsfullt. Men det fungerar förmodligen.

Och man kan ju alltid tillverka något själv istället. Även om man inte är en konstnär. En teckning. En dikt. Eller ett jättepaket till sin älskade. Och när paketet öppnas så ligger det bara en liten lapp däri. Och på lappen står det: "Jag älskar dig". Det vet personen naturligtvis redan. Men det känns skönt ändå att bli påmind om det.

Jag pratar nu om en situation där barnen vuxit upp.

Jag har aldrig fått en julklapp jag egentligen velat ha. Och jag har aldrig lyckats ge en julklapp som personen egentligen velat ha. Jag avskyr det där hycklande spelet som blir följden. Så numera har jag helt lagt ner det där med julklappar. Förr blev det alltid problem. Jag upplyste omgivningen om att jag inte ville ha några julklappar och att jag definitivt inte skulle ge några heller. Och folk sade att det var helt okay. Och ändå… Ändå fick jag julklappar vilket kändes helt fel. Varför lyssnar folk inte? Men jag gav aldrig några själv. Men det verkade faktiskt som om folk helt enkelt inte märkte det, Och inget spelat "märkte inte". De märkte det helt enkelt inte.

En gång blev jag inbjuden till en kompis på julafton. Men han hade en liten dotter som just vandrat in i den bisarra delen av sitt liv som kallas tonåren. Förmodligen den värsta fasen i våra liv. Och till henne gav jag en grammofonskiva (vinylplattornas tid). Och när hon öppnade paketet så hade hon ingen aning vem det kom ifrån.

Hon tittade på skivan med ett uttryck av uttalad avsky i sitt ansikte och sade: "Vad är detta för bajs?" Utan att ens lyssnat på plattan. Jag hörde hennes förädrar dra efter andan och sedan blev det så där pinsamt tyst, ni vet.

"Tja, sade jag. Jag råkade gå förbi en skivaffär och så hittade jag den här. Kanske inte riktigt min stil men den är faktiskt väldigt bra ändå. Tycker i alla fall jag. Du kan alltid byta den annars kan jag faktiskt köpa den av dig för jag kommer ändå att köpa den efter jul. Det är svårt med musik eftersom jag inte vet vad du tycker om att lyssna på."

Flickan blev pionröd i ansiktet.

"Är den från dig?!! Jag trodde det var från honom (hon refererade till sin styvfar). Förlåt. Vänta lite. Jag skall lyssna på den."

Och när hon kom tillbaka sade hon: "Den är ju helt underbar. Visst. Kanske inte riktigt det jag brukar lyssna på. Men ändå… Helt godkänd! Du är ju den enda som fattat något."

Och jag fick en spontan äkta bautakram.

Och vi försvann i en mycket intressant diskussion om musik.

För omväxlings skull så blev det en mycket intressant och givande jul. 🙂

Nu för tiden är det inga problem i och med att jag frivilligt pryar som eremit. Låter lite konstigt, kanske, men huvudvärken har knäckt mig. Det är inte så roligt att umgås med människor och samtidigt ha en fruktansvärd smärta i det organ som vi tänker med. Man blir på konstant dåligt humör och vill egentligen inte ha folk omkring sig.

Men allt förändras ständigt. Något man vet om man är intresserad av astrologi. Nu får jag äntligen en medicin som klarar av att göra mig helt smärtfri. En helt ny erfarenhet. Helt plötsligt fungerar jag som en människa igen. Håller fortfarande på och vänjer mig vid detta. En medicin som jag borde fått för 30 år sedan. Man är alltså tvungen att åka på cancer innan man kan få en vettig medicin. På avdelningen var de lite förbryllade när jag var helt ointresserad av cancern. Det var denna medicin jag var intresserad av. Och cancern var en märklig typ som läkarna tydligen är intresserade av. Den verkar av någon anledning inte utveckla metastaser. Och nu är den förhoppningsvis helt borta. Kanske. Men det spelar ingen som helst roll. Det är medicinen som spelar roll.

Men trots allt har jag upptäckt något. Att försöka vara eremit har sina fördelar. Och en vanlig lägenhet kan faktiskt ses som en modern grotta! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Emo
2016-12-16 15:01
#196

Vi har slopat det där med julklappar. Bättre att alla köper vad de vill ha. Vanessa, vår lilla dotterdotterdotter ska få några små paket av oss. Jag ska ge henne en dockservis i porslin och sen ska hon även få några porslinsfigurer med Musse Pigg och Mimmi Pigg.  Det blir nog ytterligare ett litet paket.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2016-12-16 16:53
#197

Jag ger bara pengar, till presenter; om det låter sig göras via banköverföringar.

Greenseng, vad var det mör medicin?
Om du inte vill "säga det högt" kan du PMa mig.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-16 16:55
#198

#196

  Verkar jättebra! 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-16 17:01
#199

  Oj! Du för tydligen tur med dig. Fick helt plötsligt en ny medalj!
"Myran". Har tydligen skrivit 500 kommentarer.

Alltså… Jag är fortfarande som ett barn. Att fortfarande bli förtjust över en sådan sak. 😃

Men jag tror att det egentligen är ett hälsotecken. 😎

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-16 17:33
#200

Jag har skrivit 43189 kommentarer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-16 18:12
#201

#200

  😃 😃 Jamen… Du är ju en Drake!! 👍

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-16 20:54
#202

Det blev en "tidig" morgon för mig idag, då jag var tvungen att gå upp 11 eftersom jag skulle tvätta. Ont i ryggen hade jag innan och hur det var och är efteråt skall vi inte ens prata om…..😕😓
Funderade på om jag skulle gå och vila mig några timmar men avstod och planerar att försöka gå och lägga mig tidigare istället. Hur det blir med det återstår att se eftersom jag brukar få som en adrenalin chock efter kl. 22. Då hjälper inga intentioner!😃

#197. Vi brukar numera köpa Triss lotter som vi spelar ihop på, blir det någon vinst köper vi nya lotter och håller på så, tills det blir en större vinst att dela på eller vinsterna tar slut.
Eftersom vi aldrig vunnit något mer än några hundra, så vet jag inte var gränsen går för större vinst🤔, måste nog fråga det om jag kommer ihåg det i år!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Emo
2016-12-17 07:53
#203

Det var jätteroligt med jakten på Medaljer, men nu är det roliga slut för många av oss eftersom vi inte har en aning om hur vi får de sista. Då har du ju kul med medaljerna, greenseng. Vi vet att det är kul så länge det är lönt att försöka få fler. Titta på Drakens signatur, så ser du vad vi vill ha, eller åtminstone en ledtråd.

Kommentarer:22022

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-18 04:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#204

  På tal om Drakar…

Idag dök det upp en Drake i världshoroskopet. Och Drakar är trevliga.
Anledningen är att en många gånger alltför energirik Opposition blir balanserad av en harmonisk Stor-Trigon och två snälla Sextiler.

I kartan nedan är Oppositionen röd, Stor-Trigonen grön och de två snälla Sextilerna är vita. Visst är figuren lik en sådan där drake som ungar brukar eller brukade leka med. Och som alltid brukade fastna i skorstenar och träd.

Men lycklig är den som har en Drake i sitt horoskop.

Orben här är bara ±3° förutom för Sextilerna där den bara är ±2°. Dessutom har jag för tydlighetens skull trollat bort en Kvadratur mellan Jupiter och Pluto genom att sätta Orben även för Kvadraturerna till ±2°. Allt för att inget skall störa våran Drake.

I kartan syns även en Konjunktion mellan Merkurius och Pluto. Det är den vackra oranga markeringen precis ovanför Nr 3 i horoskopet.

Oj! Jag glömde visst säga God Morgon. Men det kommer ni att få i alla fall.

Varför? Ja, men det förstår ni väl? Ni tillhör ju det berömda stjärnfolket!
Annars skulle ni inte läsa det här. 🎧

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-18 05:53
#205

Då får jag också önska er alla en riktigt god morgon. Hoppas resten av dagen också blir till belåtenhet även om den innebär en del städning, för visst är det skönt när man ser att det blir ordning hemma.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-18 07:23
#206

  Javisst är det skönt när det är ordning på torpet. Jag njuter alltid av fulla drag. För det händer ack så sällan. 😃

Folk säger att grisar är smutsiga djur. Men det är helt fel. De är väldigt renliga djur. Men… det kräver att de har en ren omgivning.

Och att de älskar gyttjebad är nog en hälsosam företeelse. Något som även människan har upptäckt.

Jag undrar just om ett djur skulle vilja tatuera sig? Men jag tror knappast det. De är lite för intelligenta för att utföra en sådan handling. Och det säger en hel del om oss människor. 🐖

Kanske bäst jag slutar nu. 🦸‍♂️

Jul är kul!

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-18 17:27
#207

  Hoppsan. Lade mig ner en stund och slog upp mina ljusblå/mörkblå/[en gång vart femtonde år svarta] ögon kl. 15:30. Min kropp har tydligen bestämt sig. Detta är tydligen min dygnsrytm. Bara att acceptera.

När jag var ung och oskyldig (som alltid) så blev jag intutad en för mig ny idé. Livet börjar runt 65. Tiden som är innan är bara uppvärmning. Tog mig en funderare på detta och kom fram till att det faktiskt kan ligga något i det. Man behöver ju inte kasta bort tiden med att jobba. Kan göra vad man har lust med. Men det behöver ju inte innebära något fel egentligen. Man kanske kan göra betydligt mer än när man jobbar normalt. Och dessutom så har man ju vuxit upp till en mogen människa och vet vad man gör. Eller? 😃

Och dessutom kan man ha party varje dag. 👍
Kan det bli bättre? 😇

Och att vara en smula tankspridd är då helt normalt. Likaså att ha ett lokalsinne som gör att man kan gå vilse i en tvårummare. Allt som folk normalt retar sig på är då helt normalt. Som sagt…

Kan det bli bättre?
Jag bara undrar!!!

Felet är bara att det tar så lång tid innan man kommer dit, tänkte jag. Men detta visade sig vara helt fel. Känns som igår, faktiskt. Det går alltså hur fort som helst.

En annan märklig sak är att de som jobbat och slitit i ett helt liv;  vad får de för tack för allt sitt slit? Jo… De spärras in i något som alltså är betydligt värre än ett fängelse. Och de får mat som inte ens ett djur skulle ens lukta på. Ingen frihet. Och man blir behandlad som den värsta brottsling.

Skall det vara så?
Jag bara undrar. Lite stillsamt så där.

I andra kulturer så behandlas pensionärer med respekt.

En kvinna från Kina kom hit och fick se hur vi behandlar våra gamla.
Gissa vad som hände?

Hon började gråta.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-18 19:32
#208

Draken tittar in en stund innan han kryper till kojs.
👋

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-19 06:58
#209

Gos morgon alla. Dags att sätta igång med mycket som ska göras nu.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
greenseng
2016-12-19 07:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

  Godmorgon!

Då är det måndag. Igen. 🥵

I världshoroskopet nedan så syns bl.a. ett T-Kors eller som det också ibland kallas:
"Kosmiskt Kors". Det är bundet till en intressant Konjunktion, nämligen mellan Merkurius och Pluto. Och dessa två planeter är alltså i Stenbocken. Och denna Konjunktion har alltså blivit starkare de senaste dagarna. Vilket jag tyckt mig märkt.

Merkurius står ju för kommunikation. Och Pluto för transformation. Och Stenbocken är ju den värdsliga maktens favorittecken.

Fel hanterat bör den här konstellationen, som är förstärkt både från Jupiter och Uranus, ge upphov till mycket hårda dispyter.

Rätt hanterat bör den ge upphov till nya genialiska idéer och förslag till lösningar på svåra problem. Och intressanta diskussioner.

Tycker mig ha sett exempel på detta även här på iFokus. Men när saker började gå åt helt fel håll så hände något märkligt. Det var som om folk plötsligt vaknade upp och helt plötsligt så gick allt åt rätt håll. Och sådant är ju glädjande.

Visst att det kan hetta till ibland. Det är väl egentligen helt naturligt. Bara det inte låser sig där.

Vi får väl se hur det kommer att påverka politiken. Det svåra med denna Konjunktion är att den inte har några förmildrande eller harmoniserande aspekter som kan mjuka upp den. Och det är kanske inte så lyckat. Kan vara svårt att hantera.

Och som tur är så är Uranus Retrograd. Annars kunde man ju misstänka något teknikstrul när det gäller internet och dylikt.

Men alla kartor och konstellationer är alltid intressanta och lärorika.

Vi får väl hoppas på det bästa. 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-19 10:58
#211

God morgon och glad måndag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-20 09:39
#212

  Och så tisdag igen. Och jag skall gå och handla.

Blir väl en massa onyttigheter som vanligt. Det finns alltid nya spännande onyttigheter när det är juletid. 👍

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-20 11:36
#213

Så mycket som ska göras och så lite tid (ork).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-20 17:07
#214

#213

  Jo. Visst är julen ett elände. 🎧

När jag var och handlade så räknade jag med att personalen på ICA (mest kvinnor) skulle vara helt utarbetade och trötta och allmänt griniga.

Men där hade jag helt fel. Har aldrig sett dem så sprudlande glada.

Måste vara mitt magiska rakvatten, tänkte jag först. Det har en märklig effekt på kvinnor, tycker jag mig ha märkt. De blir alldeles snurriga. 😃

Men sedan när jag kom hem så såg jag att Venus hade börjat bygga upp en intressant Trigon till Jupiter. Och man brukar ju se Venus som kärlekens planet. Men nu är Venus i den otyglade Vattumannen och den romantiska Venus förvandlas då till en hungrig demon törstig av otillfredsställd åtrå. Och förstärks då detta av den expansiva Jupiter så kan ju i princip vad som helst hända.

Jag hade helt enkelt en makalös tur som kom hem levande. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-21 03:30
#215

  Godmorgon!

Nej. Jag skall inte gå och lägga mig att sova nu när klockan är runt 03:00. Jag vaknade nyss!! Helt utsövd.

Blir lite rädd här. Undrar om jag gått och blivit sjuk? Men vänta lite nu… Jag är ju faktiskt sjuk. Det tänkte jag inte på. 😃

Det kommer förmodligen att bli en helt underbar dag. Men nu skall jag ha en mycket god frukost. Alltså… den julskinkan jag har gjort lär gå till historien. Misstänker att jag blir tvungen att göra en till.

Det är griljeringen som är hemligheten. Det blir något som jag kallar knäck-griljering. Oh… bara tanken på det fyller min mun med massor med vätska.

Julstressa på nu alla. Det är något som jag definitivt inte kommer att göra. Jag pallar helt enkelt inte med det. 🎧

-1=(sqrt(-1))^2=sqrt(-1)*sqrt(-1)=sqrt((-1)*(-1))=sqrt((-1)^2)=sqrt(1)=1

Alltså… -1=1

sqrt() är alltså kvadratroten.

Bra matte om man förköpt sig i julrushen. 👍

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-21 06:51
#216

Nää, stress struntar vi i. De som kommer hit vill bara ha en trevlig jul - och det behöver inte innebära en massa stress. Vi orkar inte med som förr.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
greenseng
2016-12-21 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

  Det låter bra! 🙂

Och det stämmer det du säger. Man orkar inte längre som förr. Det är bara att erkänna för sig själv. Det märkte jag igår när jag kånkat hem två fulla matkassar.
Jag var alltså helt slut. Och jag försöker öka min kondition. Men det känns inte som förr. Kroppen svarar inte på samma sätt.

Jag får alltså tvinga mig själv att inse att jag är inte 20 år längre. Utan en gammal slemmig, pensionerad gubbstrutt. Trodde aldrig jag skulle behöva uppleva det. 😕

Att försöka kämpa mot tiden är nog ingen större idé, har jag insett.
En jobbig insikt. Hmm… 🤔

Men man får väl försöka göra det bästa av det, antar jag. 🙂
Ibland kan jag bara skratta åt hela situationen.
Sådant är helt enkelt livet. 😃

Och om man betraktar Deklination (Decl.) i Horoskopet så visar det  ☉ 23 S 26.
Alltså 23° 26' S för solen. Vilket visar att solen har nått sin lägsta position på södra halvklotet och kommer att börja vandra uppåt mot norra halvklotet igen. Vi går alltså mot ljusare tider. Och vi har alltså nått Vintersolståndet. Och Solen har alltså precis öppnat dörren till Stenbocken.

Dessutom så har Merkurius börjat gå Retrograd (baklänges). Men jag är fortfarande lite bekymrad över Konjunktionen mellan Merkurius och Pluto. Speciellt som att det finns ingen förmildrande omständighet här.

Det jag funderar på är T-Korset med framför allt en Retrograd Uranus i den eldiga Väduren. Mycket bränder och konflikter kan det kanske ge upphov till. Och jag undrar om inte denna konstellation är skyldig till mycket strul i världen. Framför allt när det gäller saker som flyktingar och terrorism. Och det blir knappast bättre med den "peppande" Jupiter inblandad också.

Tror jag får börja hålla ett vakande öga på just Uranus. Är kanske inte så oskyldig som jag trodde.

Astrologi är spännande.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-21 12:58
#218

Draken tittar in mellan värktabletterna och ser så ni sköter er.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2016-12-21 16:50
#219

God eftermiddag!
Jag håller på och plockar här men vet redan nu att jag inte hinner klart och det känns jättetråkigt! 😕Jag orkar inte eftersom jag inte har någon ork och förkylningen som varat i snart 4 månader har tömt mig på det lilla jag hade kvar av energin.
Jag har ändå lyckats att få ihop 6 överfulla kassar med sådant som skulle till återvinningen och det har jag varit ute med idag. Skönt att vara av med det i alla fall!
Efter det var jag tvungen att vila ett tag, så då passade jag på att ringa till en gammal kompis, för annars hade hon ringt mig någon kväll närmare jul och då hade jag varit för stressad för att hinna prata ordentligt med henne. Så det är bra när man kan slå 2 flugor i en smäll!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2016-12-22 06:54
#220

God morgon. Vi var på utflykt i går. Kristianstad. De har så goda budapestbakelser där. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-22 08:06
#221

#219

  Förmodligen har du åkt på samma virus som jag har gjort. Alternativt kan det vara fråga om en allergi. Jag tänder mycket rökelse. När jag var barn kom en kinesisk grupp till staden och sålde saker på marknaden. Och en sak de sålde var rökelse. Och av någon märklig anledning så var jag tvungen att testa detta. Och jag upplevde det som magiskt. Och redan då så älskade jag magi. Men det hör till att jag såg även en sådan sak som att läsa som magiskt.

Men min mor bara hatade dessa rökelser. Hennes ögon och näsa började omedelbart rinna om jag tände en rökelse. Och vem vet? Nu kanske jag också har åkt på samma sak. Alltså att jag inte längre tål rökelse.

Tro det eller ej men… jag har alltså varit förkyld i flera år. Och när jag försöker prata med min läkare om det så fnyser han bara, Men jag förstår honom. Läkarvetenskapen har slappat lite. Man har inte hittat något effektivt botemedel mot en av människans värsta fiender. Alltså virus.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-22 08:16
#222

#220

  Budapestbakelser är helt okay. Men…

Det finns en slags bakelser som ser ut som och smakar som bananer.
mmm… 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-22 09:19
#223

God morgon människor!

Det lackar mot jul.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tarotstollan
2016-12-22 21:14
#224

Jag stressar och stressar och kommer ingen vart verkar det som, så nu skall jag ta lite matpaus för att orka hela natten.
Jag lånar Drakens tomtar!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2016-12-23 03:32
#225

Du får gärna låna tomtarna, de är från förra året och återvinns.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-23 06:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

God Jul!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2016-12-23 06:43
#227

Ser ni tavlan till höger?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-23 08:10
#228

#227

Tavlan? Du menar fönstret. Väldigt vad snö ni har fått i skåne. 🎧

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-23 08:41
#229

Galna människor…
😃

Jag önskar er alla en riktigt God Jul.
🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-23 08:43
#230

#228 😃Du såg nog vad den var gjord av. 🤓

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2016-12-23 08:50
#231

PRP?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-23 09:02
#232

#231 Naturligtvis! 👍

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-23 10:36
#233

  Och jag har bara några små bitar av julskinkan kvar. De kommer att gå åt till nästa skinksmörgås. Om de ens räcker till den. 😐

Misstänker att jag kommer att få hämta ut ett paket idag. Då kan jag ju köpa en skinka till. Men… jag tror jag förätit mig en smula. Redan. Så jag undrar just…

Det känns som om min kropp inte vill ha mer skinka på ett tag. Tror jag skippar skinkan och äter rödbetssallad och kokta ägg och julost och rökt ost och… osv.

Kan ju investera i en helgskinka istället lite senare om jag får panik. Eller lite vegetariskt istället. Det är egentligen synd om grisarna. Tror att djuren hade det bättre förr. När hönsen gick och pickade fritt ute osv.

Jag skulle nog aldrig fixa att ha djur. Eller kanske… Men jag skulle aldrig klara av att skicka dem till slakt. Är helt enkelt för blödig för sådant.

Min son är vegetarian. Och han är en smula sur på mig för att jag fortfarande äter kött. Frågade mig en gång: "Tänk dig att du är ute i naturen någonstans och håller på att svälta ihjäl. Skulle du kunna döda ett djur för att själv överleva?"

Också en fråga, tänkte jag. Och jag försökte sätta mig in i situationen. Det var inte helt lätt. Men svaret blev nej här. Visst… Jag träffar det jag siktar på. Men ändå…

"Men ändå äter du kött när någon annan gjort jobbet åt dig", fortsatte han och skar upp en bit av den vegetariska skinkan.

Det är märkligt vilka proffs ungarna är på att locka fram mitt dåliga samvete. 🤔

Men kylen är full av sallad, rädisor, syltlök, oliver och det lär nog bli lite paprika och annat grönt också. Plus att jag hittade en massa vegetariskt stuk i frysen också.

Det blir nog en lite grönare jul i år, misstänker jag. 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-23 13:47
#234

Det finns oftast annat än skinka att äta, jag tycker bättre om fisk, nötter och surkål.
Skinka, lutfisk, korv och snaps kan andra få äta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-23 20:07
#235

#234

  Jag bestämde mig för att skippa skinkan. Jag har ju frossat i min livsfarliga superskinka i flera dagar nu. 😃

Jag säger livsfarliga för den är så sabla god pga min knäckgriljering. Dessutom så lagar jag till den i ugnen på bara 120°. Men vid griljeringen så åker temperaturen upp till 250°.  Det är för att jag har en massa socker i senapen (apotekets) och det gör att sockret smälter och man får alltså en oemotståndlig knäckig senap.

Förra året så hade jag inget ägg i senapen. Men det gjorde att senapen inte fäste riktigt. Anledningen att jag ändå undvek ägget var att jag tyckte att knäcksmaken minskade. Men i år testade jag med bara en eller två små teskedar ägg. Och det blev helt perfekt. Griljeringen släppte inte och den var ändå hur knäckig som helst.

Men det går åt mycket senap och socker. Men det är det värt. Trots att den går åt hur fort som helst. Och har man gäster så går en stor skinka åt på direkten. 

Det är kul. 😃

Men nu funderar jag på  en fiskgratäng.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-24 05:10
#236

God morgon. Mycket att göra i dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-24 06:46
#237

  Detsamma! 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Hubert.prp
2016-12-24 07:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Jag vill passa på att önska er alla en God Jul, med mitt vackraste julkort, jag klädd i min fina bjällerkrans, som jag bär när jag drar släden till julottan.

greenseng
2016-12-24 07:18
#239

  Oj. Den var fin! Ser man en sådan så vet man att julen blir bra!! 🙂

Så God Jul och allt det där på dig själv! 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Hubert.prp
2016-12-24 07:34
#240

Tack, greenseng. när jag kommer med en så fin bjällerkrans, kan hästarna inte se ner på mig för att jag är en åsna, för de har kransar av järn och min är av guld på silver. 😃

greenseng
2016-12-24 08:55
#241

😃

"Då  dä, då dä."

"Vad säger du?"

"Jag säger då dä!"

😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-24 17:17
#242

God Jul både människor och djur.
🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-25 02:06
#243

#242

  … och Änglar och demoner och allmänna smådjävlar (politiker) och, framför allt, alla sanslöst vackra och lockande Dakinis. 😃

Jag vet inte vad Dakinis egentligen är men när jag stötte på begreppet första gången så såg jag det som någon typ av kvinnliga Änglar som man till och med kunde ha ett förhållande med.

Men… det visade att jag tydligen hade fel här. Åtminstone när det gäller wikipedia.

Och så är det Juldagen. Och mellandagarna är på ingående. Och sedan följer Nyår och allt det där. Lite märkligt faktiskt att Nyårsafton infaller exakt en vecka efter Julafton. Vad som är så märkligt med det? Jag vet faktiskt inte men ändå… 🤔

Jag bara älskar Julen. Då går folk in i en märklig psykos och slutar bekymra sig om vad jag egentligen håller på med. Skattemyndigheter och liknande… Vilket jag uppskattar oerhört mycket. 😃

Ha det … 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-25 05:55
#244

God morgon. Hoppas er juldagsmorgon blir bra. Julotta eller något annat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
greenseng
2016-12-25 07:16
#245

  Min morgon ser ut att bli väldigt bra. Förutom en sak. Jag glömde bort vad det var jag egentligen behövde till jul. En ny discdrive. Den jag har är en av de första SSD-drivrarna och dessa gamla relikerna är definitivt inte bra. Den får datorn att krascha hela tiden. Framför allt när jag är ute på webben. Som exempelvis nu. Ledde till att jag fick starta om datorn. Nyss. Och eftersom jag inte har någon direkt kunskap om dessa saker så tog det en lång tid innan jag fattade att det faktiskt var driverns fel att datorn kraschade. Och när jag äntligen började begripa vad log-filerna egentligen babblade om så hade jag nästan fått ett sammanbrott.

Så nu snart blir det en ny discdrive. Med allt vad det innebär. Jobb, jobb och åter jobb. Dessutom blir det en ny bluetooth dongle också. Så jag kan krama ut det mesta av mitt nya headset. Får väl leva på ris och vatten ett tag, antar jag. 😃

Men spelar roll?… Allt är lika roligt för det. 🥳 🎧

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-25 10:18
#246

God morgon alla dödliga.
👋

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-26 08:59
#247

#246

  Verkar som du har fått mycket sömn! 😉

Här är allt totalt upp och ner. Jag har ingen aning om hur mycket sömn jag egentligen får. Men just nu spelar det inte så stor roll egentligen. Men saker och ting kan ändras snabbare än man tror. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-26 10:34
#248

  Och godmorgon denna Annandag Jul.

Skulle visst bli blåsigt, sade någon. Men det märker jag inte av. Avrådde t.om. från att gå ut. Men jag behöver lite friskt luft. Så det blir nog en promenad, trots allt.

cu all.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-26 11:58
#249

Jag var ute en sväng för att handla lite på Netto här intill. Det blåser lite, men det gör det alltid här ute på "stäppen".

God fortsättning på julen, jag ska till arbetet i morgon så jag ska försöka vila lite i dag.

PS. Jag ska till arbetet, men om jag väl där arbetar, det är en annan sak. 😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-26 12:11
#250

God fortsättning.
Det blåser här också. Hoppas inget blåser sönder.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-26 15:58
#251

  Och jag som skulle ta en promenad. 🤔

Men helt plötsligt så kom en sådan där blixtsnabb energidränering som jag råkar ut för ibland. Märkligt nog så händer det väldigt ofta när det är på väg att bli hårda vindar.  Och då är det bara att glömma att gå ut.

Men när jag tittade ut genom fönstret så hade ett träd blivit helt svart. Mängder av svarta fåglar av någon sort hade samlats där. Misstänker att de har en överläggning om var den säkraste platsen att ta skydd är. Och det är ett väldigt dåligt tecken i sådana fall. Kan inget om fåglar så jag vet inte vilken sort det var.

Och sedan ändrades allt. Vindstyrkan ökade och helt plötsligt så var himlen helt täckt  av moln. Började regna.

Och tittar man på Windy så talar väl kartan sitt tydliga språk.

Och nu börjar det märkas vart det lutar hän.

Man får hoppas att strömmen och internet inte slås ut.  Kanske bäst att stoppa i lite i magen.

Ha det bra! 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Tarotstollan
2016-12-26 20:42
#252

Här både det blåser och regnar men det lär väl bli värre, efter vad jag förstått på nervösa vädergubbar och gummor!😉
Skall bli intressant att se vartåt det barkar.🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-26 23:08
#253

#252

  Alltså… jag vill inte vara onödigt negativ. Men det här ser definitivt inte bra ut. Vi har nu vindstyrkor på 64 km/tim där jag är och… det har bara startat, än så länge. Och ännu värre…

Av någon anledning så blir jag alltid extremt trött när det blåser så här. Och det är egentligen ganska bekvämt. Jag sover ut stormen. Men… jag tillåts inte sova längre. Märkliga drömmar väcker mig hela tiden. Som om jag måste vara på min vakt. Och det är definitivt inte bra.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-27 05:03
#254

Morgonen har börjat dåligt. Får se sen om stormen ställt till mer elände och med detta låga lufttryck ihop med mitt låga blodtryck gör att det inte är bra för orken att ta itu med  arbetet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-27 07:13
#255

  Puh… faran över. Åtminstone här.
Det märktes redan för några timmar sedan.
Det borde väl egentligen varit värre. Ibland har man tur.

Nu skall jag ha en Espresso. 🙂

Lågt blodtryck är nog inget vidare. Helt plötsligt börjar allt snurra.
Jag har helt motsatt problem. Mitt blodtryck är knallhögt. Men jag tål inte de förb. medicinerna. Så nu struntar jag helt i det. Och sjukvården har gett upp. Men då tjatar de åtminstone inte. 😃

På tal om lufttryck… Köpte en väderstation igår. Hade väl egentligen inte råd med det men jag fick ett erbjudande som jag helt enkelt inte kunde säga nej till. Så det får vänta med en ny discdrive. Och till skillnad mot andra billiga väderstationer så mäter denna lufttryck också. Annars så mäter de bara temperatur och luftfuktighet. Men jag vill ha lufttryck. Som här också kan ställas in till att visa i mm Hg som jag vant mig vid. Helt underbart perfekt.

Trodde aldrig de här fabrikanterna skulle fatta någon gång att jag vill ha lufttryck också. Men är man lite envis så löser sig allt. 😃 Och lite till.

Så nu skall jag lära mig spå väder. 😃 😃

Tjao! 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-27 15:39
#256

God eftermiddag, nu har den värsta stormen bedarrat och det blåser bara vanligt igen.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-27 16:18
#257

  Här är det mer eller mindre vindstilla nu. Tog en promenad för några timmar sedan. Då blåste det ganska rejält. Köpte en pizza och fick kämpa för att komma hem med den utan att förstöra den. Men så försvann vinden.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-28 09:48
#258

  En totalt vindstilla morgon. Men kall med glittrande is.

Dags för frukost. Är sugen på det som blev över av gårdagens pizza. Leder förmodligen till minst disk. Fixade en Tera-disk mitt i natten.

Igår föll ett väldigt fint kristallglas från min samling i golvet. "Nej", tänkte jag. "Inte nu igen. Snälla…" Har inte många glas kvar nu. Men det är inte det som är det värsta. När ett sådant glas krossas så vet jag att en storhet lämnat världen. Och det här året har det gått åt alltför många. 😕

But… The show must go on. Vila i frid, min prinsessa. 🌺

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2016-12-28 10:27
#259

Ja, under innevarande år 2016 har många legendariska artister avlidit.
Snart ligger 2017 under våra fötter, vi får se hur det året blir.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-28 13:05
#260

   Och så var det dags för en datakrasch igen. Och jag som funderade på en ny drive.
Men nu får det vänta ett tag.

2016 har inte varit ett direkt roligt år. Hoppas på ett bättre 2017. Men där vilar nog många överraskningar, antar jag. Vi får väl se vad Trump kommer att hitta på. 🤔

Lufttrycket ligger på svindlande 777 mm Hg. Och här är ungefär 1℃.  Och jag som hoppades på en medicinfri dag. Men det känner jag redan att det är bara att glömma. Kyla och högt lufttryck är inte riktigt min grej.

Men varför klaga? Idag tänkte jag ordna upp mitt musikbibliotek. Det är alltid extremt spännande. Man vet aldrig vad man kan hitta. 😃

👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-28 14:22
#261

Ja, barometern är nästan uppe på 780 mm Hg även här. 😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-29 04:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

  En ny morgon har börjat närma sig. Och min mage vill ha frukost denna nymånedag. Där vi alltså har en trippelkonjunktion i stenbocken mellan solen, månen och en retrograd merkurius. I stenbocken hittar vi också pluto så vi kan väl med lugnt samvete tala om ett Stellium här.

Ah… ni får kika själva här. 😃

Nej… det här duger inte. Som sagt… dags för frukost. Och sedan…?

Min legendariska espresso naturligtvis. Och kanske en cigarill.  😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-29 05:33
#263

Nu visar barometern här 772 mm Hg, Utetemperaturen är 3,7 grader Celsius.
Får se vad denna dag kan bjuda på. Hoppas på lugn och ro.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
2016-12-29 05:58
#264

#262. Var tvungen att kolla upp vad det där Stellium betydde, blev inte mycket klokare än jag kunde utläsa på mitt eget horoskop att jag har 2 av dem, i hus 3 och 4.
Frukost så här tidigt? Jaja, tur vi är olika. Jag skall strax krypa ner i bingen och inviga mina nya huvudkuddar, i alla fall ett litet tag.
Just nu är det + 4,2.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2016-12-29 06:47
#265

Tidigt? Jag gick upp 2:50 och kokte gröt; nu är jag på jobbet sedan 06:00.
Jag har helt störd sömn och får sova de timmar jag kan; mellan 3 och 10 timmar beroende på vad jag stoppar i mig.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
2016-12-29 08:57
#266

#264

  Stellium innebär helt enkelt att man har en samling planeter i samma tecken. Deras energier överlappar varandra och kopplas samman och blir på ett sätt som en enda ny energi, ungefär som att en helt ny planet skapats.

När man börjar lära sig astrologi så är det bättre och bekvämare att se det hela som energier än som ett objekts egenskaper. Alltså så läser man om hur en planet i ett visst tecken får ett visst beteende. Men när man lärt sig tillräckligt mycket och börjar få en känsla för det så översätter man känslan till en typ av energi istället. Man får alltså en känsla för den energi som en planet representerar och hur denna energi formas av det speciella tecken den befinner sig i. Man försöker hela tiden koppla alla mönster i horoskopskartan till energifenomen. På det sättet kan man göra ett horoskop på i princip vad som helst. Allt från ett frö exempelvis till ett helt land. Även om man oftast gör horoskop på människor.

För många år sedan vid internets början så råkade jag hitta en mycket intressant artikel om hur astrologin utvecklades från början. Och hur det här med aspekter, alltså vinklar mellan planeter, egentligen startade och utvecklades. Denna artikel är extremt intressant men nu kan jag inte hitta den längre. 😕

Men nu så ser jag den ändå som sann och utgår ifrån att den kommer från en historisk verklighet. Lite vanskligt måhända men… den har en sådan kristallklar logik att det är svårt att komma fram till något liknande om man inte utgår ifrån något som faktiskt hänt. Händelsemönstret speglar på något sätt exakt hur vi människor egentligen tänker och fungerar när vi upptäcker ett nytt system.

Artikeln sade att när man först började titta på det här med vinklar (aspekter) mellan planeterna så tittade man först bara på vinklarna mellan olika tecken. Vinkeln mellan väduren och tvillingarna är alltså 60 grader. Och då såg man det alltså som så att alla planeter i väduren och tvillingarna hade då 60 grader mellan sig. Oavsett var i tecknet de befann sig. Om ett tecken innehöll flera planeter så var de alla alltså i konjunktion med varandra oavsett var i tecknet de befann sig.

Problemet var då om en planet var i en ändpunkt av tecknet, alltså i början eller i slutet av tecknet och stod väldigt nära en planet i ett föregående eller efterföljande tecken. Man upptäckte då att det verkade som om att de ändå samverkade som i en  konjunktion även om de var i olika tecken. Och då skapades begreppet Orbis eller Orb, alltså den precision man tolererade mellan de ingående planeterna i olika tecken.

Med tiden så ändrades då det hela så man började tala om vinklar mellan planeter istället för vinklar mellan tecken. Och vi började närma oss dagens astrologi även om det fortfarande var mycket att jobba på.

Hoppas du får en god sömn. Det är faktiskt det viktigaste. Inte när du lägger dig att sova. 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-29 09:31
#267

#265

  Samma här faktiskt. Jag är glad om jag får någon sömn över huvud taget!

Eftersom det är extremt onyttigt för både kropp och själ med för lite sömn så när jag märker att det har varit alldeles för mycket si och så med sömnen så proppar jag i mig en insomningstablett. Och eftersom jag är extremt känslig för mediciner så kan det leda till att jag ibland då får över 12 timmars sömn. Men det är helt okay för min del.

Så jag bryr mig inte ett dugg om när jag sover. Bara att jag sover.

Som tur är har det faktiskt visat sig att det är sällan jag behöver använda insomningstabletter. Men vid en ordentlig smärttopp så är egentligen det bästa att sova bort den.

Dock har jag läst om personer som säger att de aldrig sover. De tycks alltså inte ens vara i behov av sömn längre. Men då är de oftast ganska gamla. Och jag måste ändå erkänna att jag är något tveksam till dessa uppgifter. Lägger man sig ner så kan man faktiskt falla i sömn utan att ha en aning om det.

Vid mitt senaste besök på sjukhuset så fick jag en narkos till operationen. Jag vägrade konsekvent ryggmärgsbedövning. De ville ge båda och tjatade och tjatade. Men jag stod på mig. Jag menar… Ett litet misstag när det gäller ryggmärgsbedövning och du blir lam för resten av ditt liv. Och situationen idag på sjukhusen är alldeles för stressig.

Men jag såg faktiskt fram emot narkosen. Förra gången jag fick narkos var jag 15 år. Och då upplevde jag ett fantastiskt äventyr. Så jag var inställd på något liknande och beslöt mig för att testa ett annat sätt att hantera situationen. Men det har tydligen hänt saker inom narkosvärlden. Det var som om någon slog av en strömbrytare. Och sedan omedelbart slog på den igen. Så när jag vaknade upp så var jag förvånad över att jag inte var på operationsbordet längre. Det var som om ingen tid över huvud taget hade passerat. Och jag var kristallklar i skallen. Så därför är jag något tveksam till de som säger att de aldrig sover.

Vi får bilda en sjusovarklubb! 😃

👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-29 20:05
#268

#266. Aha, tecken alltså inte hus. Då har jag bara 1 och det är Merkurius, Venus och Pluto i Jungfrun.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-29 23:25
#269

#268

  Jag ser faktiskt att jag har fel här. Stellium används av astrologer både när det gäller en samling av planeter i ett tecken likaså när det gäller en samling av planeter i ett hus.

Lite irriterande faktiskt eftersom jag har fått lära mig att Stellium alltid refererar till tecken.  Men tydligen är det så att det refererar till en klump av planeter. Sedan om de är i ett tecken eller ett hus spelar tydligen ingen roll här.

Så  du har tydligen rätt här i vad du säger i #264!

Och jag har feeeeel. 😞 Lång näsa på mig. 😜

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Och att jag gör rätt när jag ser mig som en obotlig nybörjare. Vilket jag egentligen faktiskt är. Men fördelen med att vara en obotlig nybörjare är att man är alltid fri! Något jag älskar. Jag hatar bojor.

Kolla in exempelvis den här artikeln om Stellium.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-29 23:46
#270

Intressant! Är det möjligt att födas med alla planeter i ett och samma hus eller tecken? Om inte, vilket är det minsta man kan ha så i fall, om man då räknar på 9 planeter och 12 hus?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2016-12-30 00:15
#271

#270

  Jag är alldeles för trött just nu för att ens våga börja tänka på något sådant. Men i och för sig…

Om ascendenten är i exempelvis kräftan så blir husen i de flesta Hussystem helt obskura. Och man kan få jättehus. Använder man då också ett Hussystem som exempelvis Campanus så blir det helt gigantiska hus som faktiskt ser helt sjuka ut. Och det är av den lilla pikanta och ytterst obetydliga och extremt oviktiga och helt idiotiska trams-anledningen jag faktiskt är uppriktigt förvånad över att man refererar till hus när det gäller Stellium. Men… vem bryr sig om vad en obotlig nybörjare tycker och tänker. (ironi) 😃

Men detta hade du väl redan listat ut eftersom du kommer med detta inlägg så klockrent i tiden? 🚬

Eftersom vi faktiskt kan ha situationen med alla planeter på exakt samma plats, alltså i exakt konjunktion, så är det åtminstone teoretiskt möjligt att ha alla planeter i samma hus eller tecken.

Såvida jag inte är helt ute och cyklar. Igen! 😃 😃 😃

cu

👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-12-30 00:33
#272

😂 Gå du och nanna kudden, så kan du tänka på detta tills i morgon om du nu finner frågorna intressanta nog att fundera på!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
greenseng
2016-12-30 00:48
#273

  Bra idé! 🍸

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2016-12-30 10:06
#274

  Och så var det en ny dag. Igen.

En grå dag. Dagen före nyårsafton.  Och jag skall ha en enkel frukost medans jag funderar på vad det blir till middag. Funderar på att köpa ny olja och göra pommes.

Jag har faktiskt aldrig gjort egna chips. Undrar just… hmm… 🤔

Man kanske skulle testa. 🥳

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-30 16:13
#275

Så… Då var det yrkesverksamma året 2016 till ända. På måndag har vi 2017; ett år går ganska fort numera.
🥵 Puhh…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-12-30 17:05
#276

Som en del av er vet har jag länge önskat en VR-anläggning och upptäckte för några dagar sedan att en sådan, som används ihop med en modern mobiltelefon, är riktigt intressant, så nu har jag en.

Längst ner i bruksanvisningen står: "To use Camera interactive Apps slide off the sides of the visor"

Jag tänkte fråga på sajterna om mobiltelefoner, Dator och Datorspel, men så undrar jag om ni, som är så duktiga på mycket, kanske förstår utrikiska och kan förklara för mig vad som menas.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-30 17:38
#277

  Alltså vilken dag. En struldag med stort S för Strul. Är glad att jag lever. 😃

Hämtade min väderstation. Fick ta bussen nästan 1 mil för den levererades med DHL och inte med Postnord. Och ICA vill tydligen inte ha med DHL att göra. Eller så är det tvärtom att DHL vill inte ha med ICA att göra. Vet inte vilket.

Och väderstationen som ryms i en normal cigarrask levererades i ett jättepaket. Jag är van vid detta och hade med mig en stor påse för att lättare kunna hantera den. Plus att jag passade på att inhandla 5 liter batterivatten till mina cigarrfuktare. Destillerat vatten på mitt apotek kostar ju en förmögenhet. Och de har minsann vett att ta betalt. För att tillverka destillerat vatten är ju en löjligt enkel process. Kostar nästan ingenting.

När jag var i akut behov av destvatten en gång och gick till apoteket så tittade expediten misstänksamt på mig. "Men vad i allsin dagar skall du ha det till?" frågade hon alltför allvarligt.

"Till mina cigarrer", svarade jag.

Och hon såg helt förvirrad ut. Men så fick jag i alla fall mitt destvatten. "Vad är problemet?" tänkte jag. Men jag vågade inte fråga. Jag har ju jobbat hur mycket som helst med destvatten. Men nu har jag bränt mina skepp fullständigt från den tiden. Vilket egentligen var dumt. Hade behövt ha tillgång till ett lab idag. Framför allt med koppling till ett baktlab. Skulle behöva göra lite forskning. Det tar alldeles för lång tid för dem att lösa cancer-frågan. Och jag skulle vilja testa en liten idé. Misstänker att ett extrakt från en viss typ av bakterier skulle ha en intressant effekt här. Men då behöver jag ha tillgång till en odling av cancerceller och dessutom ett extrakt från en helt vanlig typ av bakterier att använda som blank.
Men nog om detta.

Påsen kraschade totalt. Men jag lyckades rädda min väderstation i sista sekunden. Bussföraren som körde mig till väderstationen körde i ultrarapid. Men när jag skulle hem sedan var det en ung och energisk förare istället som tydligen hade föresatt sig att köra ikapp all förlorad tid från den långsamma föraren.

Jag har aldrig varit med om en snabbare bussfärd. Riktigt spännande, faktiskt.
Jag tänkte… "Det här kommer aldrig att sluta lyckligt. Inte en chans. Får vara glad om jag kommer levande hem."

Men så började en biljettmaskin krångla. Och han körde med denna hisnande fart med en hand på ratten och den andra jobbade med biljettmaskinen. Han var helt fokuserad på biljettmaskinen när han körde med en otrolig fart. Faktiskt spännande. Ungefär som på film. Om bussarna har något sätt att registrera färden så hade han förmodligen fixat det också. Eller också hade det systemet pajat också. Antagligen , för det var andra saker i bussen som var helt satt ur spel.

När jag väl krånglat mig ur bussen med min 5-liters dunk och mitt jättepaket så kan jag lova att jag pustade ut. 😃

Det var väl året som plötsligt kommit på att det hade snart jobbat klart och ville visa att det var ett år som ingen skulle glömma i första taget. 😎

Undrar just hur nyårsafton kommer att bli? 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-30 18:00
#278

Kan du inte använda vattnet när du frostar av frysen?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-30 18:40
#279

  Det är ju en idé förstås. Men det går åt så lite att batterivatten är nog trots allt det mest händiga här. Jag menar… Batterivatten kostar inte mycket. Bara en bråkdel av vad destvatten kostar.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
greenseng
2016-12-30 19:27
#280

#276

  Om man läser det bokstavligt så säger ju texten att om du använder en app som har med mobiltelefonens kamera att göra så skall man skärma av sidorna på VR.

Men det är svårt att få en uppfattning om det här när man inte har prylarna här och bruksanvisningen.

Har nästan ingen erfarenhet av VR. Den enda jag har själv är en som är gjord för att användas till en smartphone. Min son lämpade av den här en gång. Ett billigt skräp där man kunde tanka ner några appar till den. Grabben sade att den var helt värdelös.

Jag är förtjust i berg och dalbanor och liknande och det fanns faktiskt en sådan. Och den var väl åtminstone körbar. Men de hade fuskat med 3d-n. Och upplevelsen var inte direkt hisnande. Vanliga datasimuleringar ger alltså en betydligt bättre effekt. Och så skall det ju inte vara. Men det var trots allt något.

Men den tömde batteriet på nolltid.

Så det är nog bättre du frågar någon som kan det här.

De nya VR-prylarna som är ämnade för en dator är en helt annan femma. De ger en helt annan upplevelse. Men idag är de för dyra. Samtidigt som man antagligen måste skaffa ett nytt grafikkort. Och det är inte heller det billigaste.

VR är framtiden. Därom råder ingen tvekan. Men än så länge är den bara på fosterstadiet.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Emo
2016-12-30 20:40
#281

Du resonerar som jag, greenseng. Därför nöjer jag mig med denna enkla grej nu. Priserna kommer nog att sjunka på de dyra. Det gäller bara att vänta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2016-12-30 21:24
#282

#281

  Exakt. 🙂

  Det är vad grabben säger också. Han jobbar inom databranchen och har polare som är väldigt inne på VR. Och han hade mycket väl kunnat köpa en. Det lilla pulvret har pengar gräs. Men han är ett ekonomiskt geni. (Något han definitivt inte har fått från mig. Fast vänta lite nu. Det var min morfar också. Och likaså min mor. Det är väl jag som är det svarta fåret här 😃. )

Men han väntar. Menar på att det kanske kommer att ta sin lilla tid. Men förmodligen inte så länge ändå. Det finns ju trots allt något som heter konkurrens.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2016-12-31 12:09
#283

Jag tillverkade destvatten på prov när jag var barn och väldigt kemiintresserad.

  • Tag en gryta häll i några deciliter kranvatten.
  • Ställ ett dricksglas med vatten i grytan, vattennivåerna bör stämma ungefär; glaset utgör fot och bör vara värmebeständigt.
  • Ställ en skål eller ett djupt fat ovanpå glaset. Skålen ska vara så stor att du ska kunna lyfta det utan att klämma fingrarna mot grytans väggar. 
  • Överst ställer man en rostfri skål/bunke med iskallt vatten. Den skålen ska "gå fri "från den underliggande skålen, den som står på glaset.

Det som händer nu när man värmer det hela är att vattnet/vattenångan som fanns i botten av grytan letar sig upp och förbi skålen som står på glaset och träffar den kalla rostfria skålen/bunken; följer kanterna och droppar ner i skålen som står på glaset.

Med lite vana och erfarenhet så  vet man hur länge och med vilken inställning man ska ha på spisen.

Destvattnet samlas således i skålen som står på glaset [eller annat som är lämpligt för att höja uppsamlingskärlet från grytans botten och kranvattnet].

Den rostfria skålen stöds av grytans kanter och ska vara såpass konisk att dess bottendiameter är mindre än uppsamlingskärlet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2016-12-31 18:14
#284

  Måste testas! 😎

Även om jag inte brukar göra kemiska experiment hemma. Det händer kusliga saker oftast.

Och… jag vägrar kolla på när någon gör vattenångdestillation. Varenda gång jag gör det så exploderar det. 😮 Spelar ingen roll hur vana de än är. Låter lite märkligt kanske men, det är faktiskt sant. Det hade ju annars varit ett bekvämt och billigt sätt att göra doftessenser.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-01-01 11:02
#285

Vad skulle kunna explodera i min uppställning?
Om det blir övertryck, så pyser det ut mellan grytans kant och den rostfria skålen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2017-01-01 12:34
#286

  Din uppställning har inget med vattenångdestillation att göra. Jag bara nämnde det för skojs skull.

Men ditt experiment vore i och för sig kul att testa någon gång. Och likaså Emo's idé med frysen. Men… batterivatten är såpass billigt att jag tror jag stannar där, trots allt.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2017-01-01 13:13
#287

Du får skaffa en hembränningsapparat!
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2017-01-01 14:56
#288

#287 Skaffa? Har han inte ett välutrustat hem?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

greenseng
2017-01-01 15:13
#289

#287#288

  😃

  Nja… så välutrustat är det inte så att jag har en hembränningsapparat.
Men skulle jag till äventyrs skaffa en så blir det en med glaskolonn fylld med glaspärlor och liknande.

Sedan behöver man ju aktivt kol osv. Och filter eller helst en filtreringsapparat som drivs med vattensug. Och när man ändå är igång så blir det förmodlingen en separationskolv också. Och en spektrofotometer. Och kanske en kromatograf också. Jag menar… skall man labba så varför inte göra det ordentligt?

Jag är nyfiken på att göra en dna-test på köttfärs. Man vet aldrig vad man hitta. 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2017-01-01 16:00
#290

  Min väderstation verkar vara ett klipp. Jag är ingen meteorolog och vet egentligen inget om det. Men jag har alltid trott att lufttrycket är mycket viktigt. Så jag var förvånad att de billigare väderstationerna (runt 500:-) inte visade lufttryck.

Min kostade alltså runt 500:- men har lufttryck och sparar data så man får en graf på lufttrycket. Den är mycket mer avancerad än jag kunde drömma om. Har kört den ett par dagar men kan förmodligen inte mer än 50% av den än.

Den har alltså en kännare som man sätter utomhus. Och själva huvudapparaten mäter temperatur och luftfuktighet inomhus. Har en hårhygrometer  hemma så jag har testat den och är helt nöjd. Och värdena stämmer klockrent med de värden som finns på nätet. Och lufttrycket mäts med huvudapparaten.

Att lufttrycket är viktigt förstod jag igår. Då hade jag kännaren inomhus och fick alltså ingen information om temp och luftfuktighet utomhus.

Apparaten ger alltså en väderprognos som talar om vilket väder det kommer att bli.

Men trots att jag hade kännaren inomhus så kunde den ändå tala om vädret. Och det enda då som är variabelt är ju lufttrycket. Och det räckte alltså till för att bestämma vädret klockrent. Så lufttrycket är alltså extremt viktigt. Det är den enda slutsats jag kan dra.

Visst… den säger att den har 70% sannolikhet att bestämma vädret riktigt. Och kanske var det som hände igår bara en mäklig tillfällighet. Men jag tror faktiskt inte det. Jag tror att lufttrycket och variationen på det är superviktigt.

Nu är kännaren utomhus och den talar om att temperaturen är 5.3℃ och att luftfuktigheten utomhus är 65% och att lufttrycket är 753 mmHg. Och det anses som lågtryck. Gränsen går tydligen vid 760 mmHg. Över 760 är alltså Högtryck och under Lågtryck. Vad rent 760 mmHg är vet jag inte. Kanske normaltryck? Eller mellantryck 😃?

cu 👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-01-02 08:53
#291

Ser man på, en konkurrent till DMI och SMHI.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2017-01-02 11:27
#292

#291

😃  Nja… Nu skall vi inte överdriva här.

Men… utan tvekan så lär man sig lite här. Manualen varnar för att sätta upp kännaren i söder. Eftersom den då får solljuset på sig och kommer att visa fel temperatur. Men väggarna på min balkong har en massa spikar uppsatta som är helt perfekta att hänga upp kännaren på. Men… balkongen är mot söder. Och just nu så har den alltså massor med sol på sig och ger temperaturen 12 ℃?? Medans sidorna på nätet talar om temperaturer från -2 ℃ till +2 ℃.

Men om man tittar på windy så säger den +5 till +10 ℃. Det är för att jag bor nära havet och det är tydligen varmt över havet och det läcker in där jag bor. Vi behöver inte komma speciellt långt inåt landet förrän temperaturen minskar drastiskt. Så fastän kännaren står i solen nu så visar den antagligen inte mer än 2 till 4 ℃ fel. Och det kan jag leva med, än så länge. Skulle jag placera kännaren till norr istället så måste jag slå in en spik utanför mitt sovrumsfönster. Och jag har inte tummen mitt i handen. Jag har tre stycken tummar mitt i handen. Och skulle jag behöva hamra in en spik utanför fönstret så vet jag mycket väl hur det skulle sluta…

Nya fönster. Kanske till och med ny vägg. Och sjukhus för att plåstra om en krossad hand. Inte så trevligt direkt. Så än så länge får den sitta där den är tills grabben hittar hit.

Och trots allt så vaknar jag vanligtvis ganska sent och då spelar det ändå ingen roll där kännaren sitter nu. För den är egentligen då i praktiken riktad mot väster. Och då har den på eftermiddagen ändå en massa skydd mot solen tack vare balkongväggarna. Hmm… Men vi får väl se… 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-01-02 13:27
#293

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
2017-01-02 17:29
#294

  Nu har jag ändrat den så den är riktad mot öster istället. Lite för nära husväggen kanske och det kan ge ett par graders fel. Fast… jag tror att det kan klara sig. Jag måste använda de spikar och skruvar som redan finns och på den sidan hittade jag bara en spik som passade. Först i morgon så vet jag om det fungerar bättre.

Bara inte katterna och fåglarna som rör sig här börjar tycka att den är intressant. 🤔

Misstänker att jag får investera i en kännare till för säkerhets skull. Men de är inte så dyra så det klarar sig nog.

cu

👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-01-03 06:14
#295

Är din väderstation i ständig skugga?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2017-01-03 11:03
#296

  Just nu så tror jag faktiskt det. Men det kan jag faktiskt inte veta förrän vi får en verkligt solig dag. Men trots allt så verkar det åtminstone fungera bra just nu.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-01-03 18:25
#297

Hu så nära vi är 300 inlagor!

😮

Någon får starta en ny tråd strax.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2017-01-03 18:59
#298

Vem är denna någon?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2017-01-03 19:17
#299

Kan det vara jag?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2017-01-03 19:19
#300

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Upp till toppen
Annons: