Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2187 ggr
Kyllan56
8/13/16, 8:39 PM

Robert Hand i samtal med Steven Forrest.

Väl värt att se och lyssna på en av våra tiders största astrolog!

I första klippet diskuterar Robert Hand och Steven Forrest allt från detaminerad astrologi till de filosofiska grunder för astrologiska metoder. 

En intressant sak de talar om är, att den västerländska- och den indiska astrologin som har två olika zodiak-system, ändå kan vara så lika. The divine mind talar olika språk för olika kulturer, konstaterar Robert Hand.

De nämner Carl Gustav Jung och hans tro på astrologi. Steven Forrest säger att en som skrev en biografi om Jung, hade hört honom säga att han gjorde ingen djupare analys, utan att förs ha tittat på personen horoskop. Detta förtegs när jag läste psykologi. 

I andra klippet diskuterar Robert H och Steven F de traditionella- kontra de moderna härskarna. Det börjar 12 minuter in i andra delen av klippen börjar Robert Hand och Steven Forrest tala om härskare.

Robert Hand säger att en härskare är inte en härskare för att den liknar tecknet den härskar över. Utan för att interaktionen dem emellan är så stark.

Att inte använda traditionella härskare är fel, för att de är så uppenbara!

Del 1.

https://www.youtube.com/watch?v=mHwhwJrkO0w

"Beloved astrologers Rob Hand and Steven Forrest share a rare and candid conversation on topics ranging from deterministic astrology to the philosophical underpinnings of astrological approaches. Recorded in 2015 for" http://www.AstrologyUniversity.com.

Del 2.

"In Part 2, Rob Hand and Steven Forrest talk about traditional versus modern rulers, and Uranus as the ruler (or not) of Aquarius. Published by" http://www.AstrologyUniversity.com

https://www.youtube.com/watch?v=8FcmiU-Z2Ig

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
greenseng
8/14/16, 8:51 PM
#1

  Ok. Har sett den första videon nu. Blev kanske lite besviken. Men… min engelska är kanske inte den bästa så jag missade väl en hel del. När skall de bli klara med programvara som kan översätta i realtid?

Tyckte det var väldigt lite astrologi i filmen. Löst snack om filosofi bara. Det hade kanske blivit bättre om man ställt fram en flaska whiskey och två glas. De verkade lite rädda för varandra.

Och detta tjafs om siderisk kontra tropisk zodiak. Jag tror det är så här:

Med tiden så blev den indiska astrologin mer och mer osäker. Detta på grund av att den tropiska zodiaken och den sideriska, som var lika vid ungefär 300 år efter Kristus (eller något sådant. Orkar inte kolla nu), började separera mer och mer. Till slut fick man göra en massa korrigeringar med olika metoder. Därför blev den indiska astrologin mer och mer komplicerad. Man kanske även fick ändra tolkningarna något. En logisk gissning bara. Jag skall kanske inte yttra mig här eftersom jag aldrig sysslat med indisk astrologi. Hoppas ingen indisk astrolog läser det här. 😃

Men jag vet att en populär indisk astrolog förr i tiden flyttade kraftpunkten i husen från början på huset till mitten av huset istället.

Men i vilket fall som helst så är det två skilda system. De bör alltså egentligen mäta olika saker. Men för att reda ut hur det egentligen ligger till med detta så måste en tropisk astrolog också bli en siderisk astrolog. Först då kan man jämföra systemen.

Det var intressant när man hörde deras åsikter om alla olika grenar inom astrologin som växt fram. Jag kan se detta i mitt program hemma. Det mesta har jag aldrig hört talas om.

Skall bli spännande att se video nr 2. Kanske lite mer astrologi där. Så man kanske får lära sig något. Jag har i och för sig inget emot filosofi. Men det kunde nog vara bra med en textad version då.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
8/14/16, 8:59 PM
#2

#1 Jag håller med dig om att det alltid är lättare att hänga med på sitt modersmål, eller med svensk text. 

Jag gillade att han sa att det var Den gudomliga Mind (går ju inte att översätta ordentligt) som talade olika språk till olika kulturer. Robert Hans säger också på ett ställe kopplat till detta, att franska och spanska språket är lika sanna även om de är olika.

Andra delen framförallt en bit in, handlar mer om astrologi.

Hans föreläsning som jag länkade till på mitt inlägg om planeternas funktionskraft, började jag lyssna på. Men kvaliteten på ljudet - till min stora besvikelse - var så dålig så jag gav upp.  Men jag ska försöka igen. 

Hoppas du gillar del 2 bättre än del 1!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Astrologos
8/15/16, 4:25 AM
#3

Europas astrologi har alltid använt tiden på året,  alltså den tropiska zodiaken.  Det börjar med väduren och vårdagjämningen som ni vet. Tre tecken fram till sommarsolståndet, sedan tre nya till höstdagjämningen, osv.  Här kan man tala om SOLTECKEN.

Den indiska använder däremot den sideriska zodiaken, alltså ungefär namnet på stjärnbilderna i bakgrunden. Detta kan man kalla för STJÄRNTECKEN. Dessa har förskjutit sig sedda från jorden. Men den indiska astrologin har hängt med i denna förskjutning, kallad precession., och kan alltså inte kritiseras för bristande anpassning.

Vi med den tropiska zodiaken behöver inte ändra något, eftersom vår utgångspunkt alltid varit vårdagjämningen.  Kritikerna har alltså fel i att VÅRA tecken har ändrat sig. De är oförändrade, beräknade efter solen och tiden.  Och den indiska astrologin har hängt med i stjärntecknens förskjutning.

Astrologins kritiker har alltså fel som vanligt!

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

greenseng
8/15/16, 9:52 PM
#4

#2. .

  Två-an var betydligt mer intressant. Nu hittade astrologin in också. Och de båda astrologerna verkar ha vant sig lite mer vid varandra. Något som tycks ha hänt utan den traditionella whiskeyn. Jag applåderar. 😃

Jag misstänker att det här med härskarskap och exaltion kommer antagligen mer automatiskt när man jobbat lite med det. Nu är det för mig mer något som kommer in när man tittar på horoskopet andra gången. Även om Ascendentens härskare kommer även vid första titten.

När jag tittar på ett horoskop för första gången så… vad känner jag inför horoskopet innan jag gjort en logisk utvärdering (glöm inte. Jag har solen i Kräftan!😉). Något jag alltid har gjort. Blir alltid helt fascinerad av horoskopets alla mönster innan jag ens har en chans att egentligen veta något om det. Men vem vet. Det är kanske då man egentligen får veta det viktigaste även om det blir svårt att sätta ord på det.

Jag misstänker att de flesta berömda astrologer är extremt skickliga på att med ord beskriva abstrakta mönster. De har helt enkelt talets gåva.

Får kolla lite mer på webben när det gäller astrologi. Den här videon var faktiskt intressant.

………………………….

Och när jag jagade efter den första videon med David Cochrane som jag såg på webben så snubblade jag på nedanstående viedeo. Den är faktiskt inte helt tokig. Men den skiljer sig från ovanstående genom att den är en stenhård koncentrerad lektion i astrologi. Den handlar om Harmonics. Eftersom David Cochrane är en av de som ligger bakom Kepler och Sirius astrologiprogram så är den väl på sätt och vis en reklam för produkten. Men det spelar egentligen ingen roll.

Efter en kvart eller så behöver man ett break. Det är ett väldigt koncentrerat material. Ovanståend video däremot kan man mer slappna av till.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Kyllan56
8/15/16, 10:02 PM
#5

#4 Kul att du gillade del 2 bättre. Det gjorde jag med.😃

Precis som du greenseng tittar jag först på horoskopet som helhet och mönstret som visas, redan där tar jag in det. Jag är Ju Fisk och Fisken har en holistisk syn på världen. När det är klart börjar jag ta in detaljerna. 

Den videon du delade ska jag också se. Jag har läst din intressanta artikel, men kunskap kan man inte få nog av.

Men i ärlighetens namn snurrar tecken, karma, härskare m.m.i en enda röra. 🤦‍♂️Så det får bli imorgon.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
8/15/16, 10:55 PM
#6

#5

Karma och astrologi är intressant. Den norra månnoden ☊ lär ju tala om vart vi skall sträva medans den södra ☋ berättar om vad vi är klara med.

I västerlandet är den norra intressantast medan i indien t.ex. är den södra mer intressant (påstår åtminstone en del). Men den indiska är förmodligen eller åtminstone har varit mer andligt betonad. Kan bero på att om man suttit och mediterat ett helt liv så skall man tydligen då fortsätta med det. Kanske drar jag saker lite för långt här. 😉

Jag har ju min södra nod i Vågen. Så tydligen är jag klar med de mer balanserande aspekterna av livet. Och eftersom jag har min norra nod i Väduren så skall jag eventuellt försöka bli mer "pushig". Och min Måne i Väduren är tydligen där för att hjälpa mig bli det. Och kanske lyckas den ganska bra, faktiskt. 😃 Undrar just hur det kommer att se ut i mitt nästa liv? 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Astrologos
8/16/16, 3:23 AM
#7

Planeter som har samma declination är parallella. Principen förklaras här.

https://www.youtube.com/watch?v=v6xtwvHTa20

Dessa får störst betydelse om det redan finns en vanlig aspekt, som blir starkare av en parallell eller kontra-parallell.

Några exempel. Trigonen solen-neptunus som Kyllan56 har blir starkare, liksom trigonen mars-pluto. 

I fallet greenseng finner vi att oppositionen sol-jupiter blir mycket stark. Instämmer!  Konjunktionen mars-uranus blir också starkare enligt detta synsätt.

Astrodynes som bl.a. finns i solar fire är en metod för att mäta och addera aspekter både i latitud och longitud.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Farwuq
8/16/16, 6:27 AM
#8

När det gäller Månnoderna så blir jag alltid lite snurrig.

Jag har ☋ (södra noden) i Oxen och ☊  (den norra) i Skorpionen. Betyder det att jag är klar med det materiella och strävar mot mystiken?

🤔
Och vad skulle det i så fall betyda rent praktiskt?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
8/16/16, 10:53 AM
#9

#6 så ser jag också på noderna. Också de gåvor vi därigenom har tagit med oss in i detta livet,  från tidigare liv, det vi har lättare för.

#8 Draken jag citerar ingången i min bok av Martin Schulman ss 49 i "Carmic Astrology Volume 1" .  N. Noden i Skorpionen/S. Noden i Oxen.

"Here the individual is learning how to accept revolutionary changes within himself as well as conditions in his life. He would like to rest, thinking that his soul journey is over. So tiered is he, from past life memories of the yoke of hid earthly burdens that whatever the cost he would like to feel settled. As a result, he finds it difficult to develop the strength for future changes…"

Lyssnade på Steven Judd oms N. noderna . Han vill inte sätta dem i förhållande till karma.

N. noden genom husen. Han säga att det har att göra med meningen med med livet och vilket kontrakt man gjort med universum. Så ser jag också på norra noden. Det man ska utveckla i livet.  

https://www.youtube.com/watch?v=5msimITuquo

För mig är N. noden de utmaningar och läxor man måste lära sig för, som har med ens karma att göra. De situationer man ska sättas i och de hinder på vägen för att utveckla sin karma. Ens öde. Dieter det som Steven Judd menar med - utan att se det som karma -  kontrakt med Universum.

Här är N. noden i de olika husen.

https://www.youtube.com/watch?v=S5TKCcwD2-8

En väninna till mig är så intresserad av Karma och ville se på hennes. Då läste jag på nytt mina noder N. Noden i Skytten hus 5 och S. Noden i Tvillingarna i hus 11.

Det som slog mig direkt, som jag glömt för det var inte aktuellt när jag läste boken är att jag har en ambivalens om jag ska bo i en stad eller på landet. Precis det tema och det jag haft på tapeten de senaste 6 åren. Jag vill bo på landet, men vill samtidigt känna mig trygg (framförallt i dessa tider). Jag vill på vid havet Neptunus i 4:e huset, där Solen är i Trigon till Neptunus.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
8/12/17, 1:57 PM
#10

Jag puttar detta inlägg, nu när Robert Hand blev aktuell!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: