Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1971 ggr
NiklasTyreso
4/3/16, 1:55 AM

Fullmåne +sommarsolstånd 2016

Vid kl 13 på dagen 20 juni 2016 är fullmåne och vid kl 01 tolv timmar senare den 21 juni är sommarsolstånd. Hur tolkar ni att dessa två saker inträffar så nära varandra?

Annons:
Terra Australis
4/5/16, 7:07 AM
#1

Inte ens en aning.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

NiklasTyreso
4/6/16, 8:58 PM
#2

Det hade varit intressant med en astrologisk tolkning, för sådant kan inte jag. Min egen hedniska tolkning är att både sommarsolståndet och fullmånen ökar livskrafterna och naturens fruktbarhet dubbelt upp det dygnet.

SamZodiac
4/8/16, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Jag är benägen att instämma i den tolkningen, Niklas. Eftersom både fullmånen och sommarsolståndet är kulminationer av processer som startades tidigare (i Månens fall för typ 14 dagar sedan, vid nymåne- och i Solens fall för ett halvår sedan, vid midvintersolståndet) så är det naturligt att anta att dessa processer maxar runt midsommar.

Exakt VAD det är som kulminerar, kunde ju vara en annan intressant fråga i sammanhanget. Sett ur global astrologisk synvinkel skulle jag nog vilja drista mig till att påstå att det just i år handlar om att misstroendet från folket (Månen) gentemot de styrande (Solen) maximeras. 

Om det sedan tar sig uttryck i att USA:s presidentvalsmödor tar sig formen av överraskningar med presidentkandidaterna eller ej, låter jag vara osagt. Men visst har vi redan sett tidigare okända företeelser i den processen..? Varken Trump eller Sanders har ju gjort nåt större väsen av sig på den politiska arenan tidigare och deras uppdykande där sammanhänger säkerligen med det över hela världen utbredda missnöjet med politikernas oförmåga att åstadkomma gynnsamma lösningar på våra problem.

NiklasTyreso
4/9/16, 5:13 PM
#4

Intressant tolkning! Tack för svaret.

Farwuq
4/10/16, 3:17 PM
#5

Det är dessutom "storkors".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

SamZodiac
4/10/16, 4:51 PM
#6

Mmm… De ingående planeterna är ju Merkurius, Jupiter, Saturnus och Neptunus (i föränderliga tecken) och  dessutom ligger Jupiter i konjunktion med norra månnoden och Neptunus med den södra.

Såväl Merkurius som Neptunus ligger hemma i de tecken de styr, vilket torde öka deras genomslagskraft så mycket inspirerat snack blir det ju! Förhoppningsvis med lyckat slutresultat (Jupiters konjunktion med norra noden). :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: