Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2832 ggr
[greenseng]1
2015-02-19 20:52

Dagens horoskop 19-02-2015

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  Alltså… en bild på dagens horoskop.

Lite sent påkommet kanske, men… bättre sent än aldrig! Planeterna rör ju sig ganska långsamt med undantag för Månen. Så det kanske inte spelar så stor roll. Kan väl användas några dagar i alla fall.

Jag har här med de vanliga aspekterna Konjunktion, Sextil, Kvadratur, Trigon och Opposition. Konjunktionen är orange, Sextilen är vit, Trigonen grön och Kvadraturen och Oppositionen är röda. Och de blå är en "mindre" aspekt som kallas Novil. Den är på 40° alltå en Harmonic 9 (9*40°=360°) och intresserar mig. Står bl.a. för harmoni.

Orben för de vanliga aspektern är på hela 7° förutom Sextilen som är på 5°. Orben för de blå märkliga Novilerna är på hela 3°.

Men som sagt… Jag håller på att lär mig om Noviler nu. Och i vissa lägen kan det då vara bra att ha en något större aspekt. Fast man får passa sig så att inte en planet får mer än en aspekt. Det är inte tillåtet inom traditionell astrologi.

En Novil har alltså n*40° där "n" är ett heltal. Så man pratar om Novil (1*40°=40°), BiNovil (2*40°=80°) och QuadroNovil (4*40°=160°). Sedan är vi över 180° vilket är detsamma som att vi gått baklänges eller använt negativa vinklar. Men hur är det i sådana fall med 3*40°=120°, en TriNovil? Tja… det är detsamma som en Trigon och brukar i allmänhet märkligt nog inte räknas som Novil. Trots att Trigonen är harmonisk till sin läggning. Jag misstänker att det beror på att man vill se Novilen som skild från de vanliga aspekterna och vara lite speciell för sig själv. Novilen lär visst vara avgörande i Indien när man försöker avgöra om ett eventuellt äktenskap skall bli lyckligt eller ej. Lite löst så där brukar jag benämna den kärleksaspekten. Men det kanske bara är jag som ser det så. Jag har min egen lilla fantasi.

Novilen är alltså expert på att lösa de spänningar som kan uppkomma i ett förhållande.

……..

Om vi betraktar horoskopet så ser vi att Solen och Månen just vandrat in i Fiskarna och är i Konjunktion där. Vi har alltså Nymåne! Eftersom det är den andra nymånen sen vintersolståndet då solen står som lägst på himlavalvet så har vi alltså ingången i ett nytt djurtecken i den kinesiska astrologin. I detta fall Getens år. Det måste väl vara lite speciellt i och med att det sammanfaller med ingången i det västerländska Fiskarnas tecken. Med samtidig nymåne och allt. Och i och med att Geten verkar vara en ganska hygglig figur och Fiskarna är ju kända för sin känslighet och att Geten här också är kopplad till det växande elementet trä så får jag en behaglig känsla här. Men.. det kan ju bero på oerfarenhet. Men man slutar ju aldrig att hoppas.

Uranus och Pluto är i sin envisa Kvadratur som kommer att vara ett bra tag till. Leder bl.a. till tekniska svårigheter vilket ju märkts bland dessa flygolyckor och tågproblem och allt annat tekniskt strul. Och är förmodligen kopplat till andra svårigheter mellan människor också. En svår aspekt för att uttrycka det milt.

Saturnus har en svår Kvadratur till Neptunus. I och med att Saturnus är i Skytten som bl.a. är kopplat till religion så kan det kanske förklara allt terrorist-strul som är. Och Neptunus är ju förstärkt i och med att det är i sitt eget tecken Fiskarna och en svår aspekt här kan leda till allsköns galenskap. Som tur är har vi en QuadroNovil mellan Jupiter och Neptunus vilket kan ha en mildrande effekt på situationen. Men Jupiter är Retrograd nu, alltså går baklänges i förhållande till Jorden, så effekten bör alltså verka på ett djupare plan. Antagligen på den inre mentala sfären. Men en korrigering av religiöst felaktigt indoktrinerade människors psyken är förmodligen inte helt fel i denna känsliga situation.

Vi ser också att vi har ett Stellium i Fiskarna där Mars och Venus har Trigoner till Saturnus. Och det är nog väldigt positivt här. Framför allt som Merkurius har Sextiler både till Mars och Saturnus. Vi får då en energirik positiv triangel mellan Merkurius, Saturnus och Mars/Venus. Något som bör underlätta. Och Merkurius har ju en kraftig intellektuell påverkan här, förstärkt av Mars och ordnad av Saturnus, vilket jag tycker mig märkt i medias debatter om just terrorism.

Chiron är nu i Fiskarna och ingår i nämnda Stellium. Chiron vet jag inte så mycket om mer än att den rör sig långsamt. Det som fascinerar mig är att jag tycker att den ser ut som en nyckel. En nyckel till ett horoskop eller till självaste astrologin? Jag och min fantasi… Men den lär visst handla om healing, alltså läkande egenskaper. Kan kanske vara viktigt i denna situation.

Och Jupiter har en fin Trigon till Uranus och Saturnus en underbar Novil till Pluto. Så om man summerar ihop det hela så ser det trots allt ganska ljust ut. Visst… att det kan bli struligt men… Det hela ser ändå ganska positivt ut.

Och Mars kommer i morgon att vandra in i sitt eget tecken Väduren. Detta kan leda till att det kanske blir ganska livat framöver.

Men man får ju inte glömma här att jag är definitivt inte en astrolog.

cu all

Annons:
Farwuq
2015-02-20 06:50
#1

Greenseng, du är en evig källa till kunskap och insikt.
🌺👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-02-20 08:13
#2

  Nja… men… jag bugar och tackar! 😃

👋

Mirjah
2015-02-22 00:54
#3

Dagen INNAN nymånen fick jag ett suspekt samtal. Blir erbjuden mitt drömjobb. Som jag inte praktiserat men, tja, ändå brinner för… Som av en slump, eller? Skall träffa arbetsgivare irl till veckan, inget spikat å klart.. Men nymånen i samband med det nya året i den kinesiska astrologin o allt. Jag vill att det ska vara nytt nu :) Hoppas nymåneeffekten håller i sig…

[greenseng]1
2015-02-22 03:14
#4

    Det hoppas jag med! 🙂

Getens år kännetecknas traditionellt av fred, harmoni och samarbete, har jag läst. Så låt oss se fram mot ett positivt år. Och att det blir bra med ditt drömjobb.

Visst… det kan ju bli krångel och så i alla fall. Men inte av någon hög magnitud, om man skall tro på experterna. Bara vanligt gnabb som fort glöms bort.

Geten är också intresserad av hälsa och liknande saker. Men trots det en riktig livsnjutare. Så det finns alla möjligheter till ett tillfredsställande år.

cu 👋

Magi-cat
2015-02-22 08:27
#5

Greenseng 🏆🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2015-02-22 08:34
#6

🙂👋

Annons:
Mirjah
2015-03-01 01:55
#7

#4 ❤️❤️❤️

[greenseng]1
2015-03-01 05:57
#8

#7

😃

Farwuq
2015-03-01 11:38
#9

Du är värd allt beröm.
🤗

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-03-01 15:47
#10

#9

  Pah…

Upp till toppen
Annons: