Annons:
Etikett2-personliga-framtidshoroskop
Läst 3596 ggr
Nattan
2015-01-09 20:55

Transiter - hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Transiter är något nytt för mig och jag har kastat mig över det med nöje. Men jag skulle vilja bolla tankar för att lära mig mer och se om jag tolkar och förstått rätt..

Jag har just nu som många av er andra påbörjat Saturnus återkomst i Skytten, (enligt Farwuq's fråga). Den som snart går ur Skytten för att göra en sista kamp i Skorpionen innan den återkommer i September.

Samtidigt har jag en riktigt fin ensamble av planeter som hopar sig uppe vid min MC, mitt under Saturnus återkomsten i 5:e och Uranus som ligger där och gottar sig. Det är flera transiter som jag tittar just nu på under min första Saturnus återkomst, för jag har en känsla av att det är nåt stort på gång och jag har känt det sen i november.. (min man har märkt av det på mig oxå🤐)

Jag känner av ett stort tryck på mitt jobb och jag ifrågasätter allt, även min chef, men tackvare Saturnus hårda koppling på Merkurius så håller jag tyst. Samt att Neptunus är lite vilsen just nu och jag känner mig förvirrad och disträ. Jag går och väntar på att dimman ska lätta så jag kanske kan se klart - men vilken transit kan hjälpa mig? Bara att Neptunus försvinner från min Saturnus? (de står i kvadratur fram till den 5/2.) 

Uranus över Mc brukar antyda att man byter yrke/karriär etc. Jag är inne på att utbilda mig eller starta eget, men jag vet inte exakt inom vad eller under vilka omständigheter. (När är bra tillfälle att starta eget?) Vet att det ska gå att utläsa ur horoskopet om arbete och liknande, men det är svårt. (Trots Faye Cossar's bok om vocational profiling). 

Men jag tror att den stora transiten över Uranus-MC kommer utlösas ordentligt när Mars kommer in i bilden, eventuellt kan Venus mildra omständigheterna. Samt att det är en trigon mellan Uranus/Mars till Saturnus och Ascendenten. Under samma tid är det konjunktion mellan Asc-Asc, Saturnus-Saturnus-Merkurius. Sol-Saturnus/Merkurius kvadratur kan göra det lite rörigt.

Vad tror ni?

Tacksam för lite nya uppslag och idéer! / nathalie

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Annons:
[greenseng]1
2015-01-11 16:36
#1

  hmm… får kanske titta lite närmare på det här. Transiter är intressanta.

Och det är helt underbart när man får fullständiga födelsedata. Jag tycker om att titta på ett horoskop med det program jag är van vid. Och det finns ju möjlighet till nu. 👍

[greenseng]1
2015-01-21 02:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

  Det första som slår mig när jag tittar på ditt transit-horoskop är att världshoroskopets Saturnus har nått ditt 5:e hus och dessutom är i Konjunktion med din födelse-Saturnus. Enligt Grant Lewis doktrin om Saturnus-cykeln så har du då passerat den kritiska fasen när Saturnus når Ascendenten och sedan vandrar genom Hus 1, 2 och 3 för att till sist nå Hus 4 och man kan andas ut. I och med att Saturnus nu är i Hus 5 så är du i den stigande fasen och solen börjar på allvar lysa igen.

Detta är perfekt om man vill starta eget t.ex. Det förstärks också av Konjunktionen mellan den Transiterande Saturnus och din födelse-Saturnus där man reflekterar över det som varit och planlägger en ny bana. Här finns även en tid för eftertänksamhet eftersom världshoroskopets Saturnus blir Retrograd och sedan får man en ny Konjunktion igen. Som tur är så går världshoroskopets Saturnus inte för långt bakåt utan stannar i Hus 5 under denna period.

När man betraktar ditt födelsehoroskop så hittar man den Norra Noden i Oxen i Hus 10. Detta i kombination med en Stortrigon mellan Asc, Mc och Venus, Oxens Planet, talar om en bekväm karriärsresa.

Och den transiterande Mars ger extra energi till Uranus som också har en stark Sextil till din natala Jupiter. En mycket bra konstellation när det gäller karriären. Och ett eventuellt karriärsbyte.

Jag brukar använda en Orb på bara 1° i Transit-sammanhang. Det visar på det viktigaste och Transit-horoskopet blir då mer överskådligt. Men många astrologer använder en större Orb här. Och det gör även jag ibland när jag vill ha en uppfattning om vad som komma skall över ett längre tidsperspektiv.

Det finns naturligtvis mycket mer att hämta här men man måste trots allt börja någonstans. 🙂

cu

Nattan
2015-01-28 21:16
#3

Tack Greenseng! Wow vilken tolkning. Den kommer gå över min natala Saturnus 3ggr, jag är precis inne i den första övergången just nu och två veckor framöver, det märks! Jag blir testad konstant, måste ta ansvar och arbeta grundligt för att komma framåt vilket är lite annorlunda och svårt pga Neptunus-Saturnus kvadratur som hänger över mig till den 5/2. (. Det i kombination med en fin merkurius retrograd (samt Saturnus-Merkurius konjunktion) så känner jag mig väldigt begränsad mentalt just nu och förvirrad. Men ibland bryter Saturnus igenom :)

Det som du benämner som stortrigon, är det samma sak som Tors hammare? (är lite ovan vid denna benämning har inte arbetat med benämningar riktigt.)

Det lite intressanta är också att jag har en Uranus-Mc konjunktion just nu och många aspekter som rör sig över lång tid. Karriärbyte ja - jag tänker på det varje dag - starta eget också - har redan påbörjat en del i en uranisk bana - men utbildar mig samtidigt som jag arbetar. Men pratade med en astrolog som tyckte att detta var det bästa tillfället att testa olika saker i livet och mest troligt berodde min Uranus-Mc konjunktion på graviditet… (Den har sin höjdpunkt runt 9/3 vilket är i samband med 12veckor - vilket gör det extra intressant - hur min omvärld reagerar på det hela när vi går public med det..

Intressant med orb, jag har använt lite olika och testat mig fram utifrån olika teorier, samt vad jag själv upplevt. Större aspekter är dem jag fokuserar på, dvs konjunktion, trigon, sextil, kvadratur och opposition. Sen brukar jag titta från 5 grader före och efter, men lägger alltid in höjdpunkten på aspekten och den ska inte överstiga 1grad. Men jag håller på och testar mig fram för att hitta det som jag upplever är det som stämmer bäst överens med vad jag upplever. Så just nu är det dagliga anteckningar för att få ett grepp om vad bra orb kan vara. 

Robert Hand skrev en jätte bra sak, när flera stora transiter är som närmast sin mittpunkt (tror jag det hette) så är det ofta en utlösande faktor.

Jag teoriserar nu - men i mitt superstellium så har jag en stark sol-uranus och merkurius-saturnus, samt en som ligger utanför som är tämligen stark. (mars-pluto). Men jag tror att under denna saturnus återkomst samt uranus konjunktionen med Mc/10:e huset så tror jag det kommer hända stora grejjer, jag funderar på om Mars kommer utlösa det hela, då den aktiverar transiterna när den går över och rör sig fortare än alla de andra men inte så pass fort som Månen.

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

[greenseng]1
2015-01-28 23:32
#4

  Oj, oj. Härr gömmer sig ett genuint intresse för astrologi, verkar det som. 🙂

Är lite stressad just nu. Men angående "Tors hammare" och "Stortrigon" så är det inte samma sak. Stortrigonen är väl den enklaste. Det är helt enkelt tre trigoner som är kopplade till varandra och bildar därför en stor liksidig triangel. Det är alltså 120° mellan planeterna eller punkterna det gäller i horoskopet. Det är en mycket åtråvärd formation eftersom den är "ultramjuk". Den underlättar en hel del men kan skämma bort bäraren. 😃

Tors hammare däremot är hård. Men de som har den verkar vara verkliga kämpar.
Konfigurationen har en Kvadratur mellan två planeter, alltså 90°, samt en planet på motsatt sida av horoskopet som har Sesquikvadrater, alltså 135°, till båda dessa planeter. Kvadraturen är som bekant hård och Sesquikvadraturen är ännu värre. Inte en lätt konfiguration att äga.

Båda dessa kan ses här: 

https://sites.google.com/site/galaktiskagondolen/astrologins-grundbegrepp/aspektmoenster

cu

Farwuq
2015-01-29 07:06
#5

"Tors hammare" i detta samban är nytt för mig, jag måste se på mitt eget horoskop.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nattan
2015-02-03 20:19
#6

Ja jag fastnade för astrologin som 12åring, höll på aktivt o lärde mig grunderna i ca 4 år och sen föll det ur skyttens jonglering och jag hittade bollen igen vid 24 år men började ordentligt när Saturnus gick in i Skorpionen. Så jag är jätte intresserad, men min omgivning stödjer mig inte. Men jag är en evig student och som skytt gillar jag ju att teorisera… :)

Stortrigonen är med andra ord en medföljande energi som stödjer sin horoskopägare och underlättar för denne, medan Tors Hammare är mer en utmanare… :) Kul, tänka sig att min själ valde detta - undra vad min livs lärdom ska bli :) hm.. seskvadratur Sol-Asc & Solen-Norra Månnodden och en kvadratur mellan Asc och Norra Månnodden. Det är nog helt relaterat med yrkesval och mitt livsresa, men min jäkla neptunus är lite ivägen just nu och stör min saturniska blick :( så irriterande..

Men jag har varit med om en del i livet(självfallet finns det dem som har varit med om värre) och jag tror att "Tors hammaren" och sen Mars/Pluto placeringen i 4:e huset i skorpionen har gjort att jag klarat av så mycket utan att jag fått totalt psykbryt. Tydligen ska Tors hammaren aktiveras ordentligt när jag är 49 år, dvs om 20 år :) Jag har tid på mig, men vad det vore roligt att försöka förutspå, vad det kan tänkas vara.. 

Just nu nyttjar jag Saturnus detaljerade förmåga att särskåda mitt födelsehoroskop och alla astrologiska frågor jag kommer över. Har en hel del på hög i min iphone.. som jag betar av allt eftersom. Men just nu envisar jag på att göra klart mitt horoskop innan jag börjar på nästa för att inte släppa bollen so to speak..

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Annons:
Upp till toppen
Annons: