Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2405 ggr
[greenseng]1
1/6/15, 7:53 PM

En kärlekskrank himlakropp

  Lovejoy, eller så kan man använda den mindre romantiska beteckningen C/2014 Q2, är en Komet som tydligen lyser med ett grönt sken . Den är synlig för blotta ögat nu om man har tur att få en molnfri natt. Och imorgon (7/12) lyser den starkast. Dock undrar jag om man faktiskt upplever den som grön när man ser den med bara ögat. Förmodligen inte.

Har själv inte sett den men om jag skulle ge mig ut på kometjakt så skulle jag nog först kolla runt Orions bälte. Fast just nu är det för molnigt annars skulle jag ha den utanför mitt fönster.

En komet har symbolen ☄ .

Kometer har lite dåligt rykte. Antagligen för att de ser ut som ett svärd på himlen (med lite fantasi). Därför sägs de förebåda olyckor, dödsfall och krig. Men de kan också förebåda att någon storhet har fötts eller också kanske att en viktig upptäckt
kommer att göras. I detta fallet, att döma av namnet, kanske något afrodisiaka eller ett perfekt preventivmedel. Färgen grön är ju också kopplat till kärlekens alla mysterier så… vem vet?

Men färgen grön är också kopplat till gift. Vilket är mindre trevligt. I ett sådant här fall går tankarna till krig och terrorism där kemiska och biologiska vapen används.

Förresten… fick inte kronofogde-myndigheten nyss ett öppnat brev från skattemyndigheten som misstänktes vara infekterat med mjältbrandbakterier? Ligger de i luven på varandra, eller?
Fast det är klart… terrorism och liknande är väl som tur är inte alltför vanligt i Sverige. Det var väl helt enkelt så att någon öppnade brevet på skattemyndigheten och tänkte:

- Ahh… någon som gjort samma misstag som jag. Man skall aldrig baka samtidigt som man skriver brev. Det blir bara en massa mjöl överallt.

Och… nu tänker jag förgifta mig med en espresso.

Men… testa gärna en liten kvällspromenad och ta en liten titt efter denna berömdhet.

Annons:
Farwuq
1/7/15, 2:17 PM
#1

Som jag tidigare påpekat så är jag inte bara född på Valentindagen, utan även under en komets bleka sken.
😎

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arend-Rolands_komet
Jag fick mitt andranamn från kometen. Nej… det är inte Arend.
Den bör då ha ledat kring husspetsen till Väduren.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

katsy
1/7/15, 3:55 PM
#2

Låter spännande, har alltid varit nyfiken på kometer.

Såg du någon komet?

[greenseng]1
1/7/15, 7:11 PM
#3

#1

  Det bör väl vara något speciellt med människor som har en komet i sin karta.

Rent akademiskt logiskt kanske detta låter lite konstigt men…
inte när det gäller astro-logik. 😉

[greenseng]1
1/7/15, 7:21 PM
#4

#2

  Det var antagligen för molnigt igår. Ty jag kunde inte se någonting.

Men… skall göra ett nytt försök ikväll. 👋

Orion står i söder vid kl. 22:30 där jag bor. Så det blir kanske en kvällspromenad någonstans vid tio-tiden.

[greenseng]1
1/7/15, 11:21 PM
#5

  Och ingen komet ikväll heller. Kunde knappt se månen. Ett skyddande dis skymde stjärnorna.  Får antagligen vänta 10 000 år till. Vadå tålamod. 🥵

😃

Men det var en skön promenad.

Farwuq
1/8/15, 8:38 AM
#6

Moln förstör observationerna.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
1/11/15, 5:16 PM
#7

  Jaha. Då blev vi helt plötsligt sittande med facit i handen. Densenaste dagarnas turbulenta händelsesekvenser talar sitt tydliga språk. Våra förfäder hade tydligen rätt när det gäller kometer. Nu kan man  klart förstå deras respekt för detta himlafenomen.

Man kan däremot fråga sig om de refererade till några enstaka händelser eller om de avsåg ett något mer komplext skeendemönster.

Själv skulle jag gissa på att en komet talar om en initiation av en speciell händelsesekvens som skvallrar om uttalad effekt på samhället/världen. Här sammanfaller det också med Saturnus inträde i Skytten som bl.a. avspeglar religion och filosofi.

Saturnus är den planet som på sitt eget lilla sätt sätter fingret på de punkter i ett system som inte är korrekt balanserat.

Tyder detta då på att vi har en våg av terrorism att vänta?

Kanske, men inte nödvändigtvis. Det kan snarare visa på starten av en handlingssekvens som till sist kan leda till ett totalt paradigmskifte.

Världen är i ständig förändring.

Farwuq
1/11/15, 6:04 PM
#8

Jag hoppas du INTE har rätt denna gång.
Vi har nog med våld.
Kometen har väl inte passerat solen ännu, hela året kan bli turbulent, precis som stormen här ute.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
1/11/15, 7:51 PM
#9

  Personligen hoppas jag på bl.a. en sanering av det religiösa systemet. Som då kommer att leda till mindre våld. Att religion och politik hålls åtskilda. Och att den infekterade situationen i mellanöstern kan lösas eller åtminstone lugnas ner.

En aktion skapar en reaktion. En våldsaktion kan skapa en fredsreaktion. Och om riktningen av denna reaktion hålls balanserad så kan resultatet leda till något positivt. Så det är inte en våldseskalation jag pratar om.

Men det hela är komplicerat. Alltför många krafter vill utnyttja en sådan här situation negativt. Vapenindustrin är knappast intresserad av en fredlig värld t.ex. Och om någon region i världen har tillgång till naturresurser som ger hög profit så skapas ett komplicerat falskspel för att kunna få tillgång till dessa resurser. Detta kan symboliseras av de samverkande kvadraturerna mellan Saturnus och Neptunus och Saturnus och Mars. Mars och Neptunus går mot en Konjunktion. Och en Konjunktion mellan Mars och Neptunus är svår. Och kan ta väldigt skiftande uttryck.

Just nu ser Mars ut att ge energi åt Neptunianska fredsdrömmar. Men…
En annan sida är sk. "false flag" operationer som alltid leder till en kaotisk situation.

Dock så har vi plötsligt en situation där mycket positivt faktiskt har en chans att komma fram.

Utbildning är viktigt. Om tillräckligt med människor skolar sitt tänkande så börjar de se världen ur ett nytt fräscht perspektiv. Och inte som fanatiker vill att de skall se världen. Utan de ges möjligheten att se världen som den egentligen är.
Och sanningen är en otroligt stark kraft som mörkret fruktar. Dock tenderar sanningen ofta att ta för lång tid på sig för att komma fram.

Situationen är extremt komplicerad innehållande alltför många svåra variabler.
Världen balanserar på ett rakblad. Två grundriktningar är möjliga.
Jag hoppas på den fredliga riktningen.

Men jag har Neptunus i Hus 1 (i Lika Hussystemet) och är en obotlig drömmare.
Fast ibland kan i och för sig drömmar bli sanna.

Mörkret hämtar sin makt från rädsla.
Men det finns inget som förvirrar mörkret så mycket som ett glatt leende eller skratt.

.

Dags för te, tror jag. Måste komma ihåg att köpa fruktte imorgon. 🙂

Farwuq
1/12/15, 7:00 AM
#10

Man kan bara hoppas på det bästa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
1/12/15, 8:22 AM
#11

  Jo. ☀️

Nattan
2/3/15, 8:31 PM
#12

Har du gått tillbaka rent aspektmässigt och kollat när vi var senast i samma situation, vad hände i världen då? Vad kan vi dra för kunskaper av det? (är jätte dålig på det här med horary astrologi) men vill gärna lära mig mer om ämnet, så ursäkta om jag tänker lite fel.. :)

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

[greenseng]1
2/3/15, 11:41 PM
#13

  #12

  Jag undrar om det är Horary astrologi du egentligen menar här. Men vem vet… Jag har aldrig testat det.

Att kometers uppträdande på himlavalvet ofta är kopplade till allmänt strul är väl välkänt. Problemet här är väl att det mer eller mindre alltid är strul på det här klotet. Så det är väl aldrig allt för svårt att hitta överensstämmelser här.

Men det är klart… Att detta i Paris hände när kometen var som närmast jorden är kanske lite märkligt. Och att det eventuellt kan starta igång en kedjereaktion som kan ha oanade konsekvenser finns ju med i bilden. Till sist kommer världen att allvarligt tröttna på ISIS. Och då kan det mesta hända. Jag är själv mystifierad av slappheten när det gäller att agera mot ISIS. Det är ungefär som om världens maktelit egentligen trivs jättebra med ISIS.

Att titta på aspektmönster kan vara lite marigt. Däremot kan man ju titta på vad som hände när någon av de mer långsamma planeterna Uranus, Neptunus och Pluto hamnade i ett visst tecken. Förra gången Pluto inträdde i Stenbocken så blev det ju förändringar i maktstrukturen. Kungahus gick över till mer partipolitiska strukturer. Och annat också.

Svårigheten är väl att världen aldrig lider brist på förändringar. 😃

Annons:
Nattan
2/13/15, 1:05 PM
#14

Nu har jag hoppat in sent i denna diskussion, men om man då ser vilka aspekter tillsammans med kometen (när den står i närmsta punkt till jorden). Vad har vi för himlavalv då? (om vi inte kan gå tillbaka och se liknande händelser rent historiskt?)

Kan förstå att det kan bli marigt, men om vi nyttjar 1-2 graders orb och bara de större aspekterna, hur skulle det se ut? Kanske är svårt om man inte vet varifrån man ska utgå ifrån.

Men jag hoppas att regeringarna och statsmakterna tar tag i terrorismen, att det inte få härja fritt alltför länge. Men jag har haft en orolig magkänsla om detta med ukraina också och allt som händer där, det känns som allt går åt fel håll. Men kanske skyttens sanning går upp för oss, men det kanske är först om några år när vi kommer in i vattumannen som vi inser det?

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Upp till toppen
Annons: