Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2394 ggr
NiklasTyreso
12/13/14, 12:44 AM

3 timmar o 33 minuter mellan Vintersolstånd-Nymåne

Vintersolståndet och nästa nymåne inträffar med 3 timmar och 33 minuters mellanrum

Vintersolståndet inträffar 21/12 kl 23.03 2014, solen börjar vända åter då.
Nymånen inträffar 22 december 2014 kl 02:36, när månskäran börjar synas igen.

Tror ni att detta astronomiska sammanträffande har någon andlig betydelse? I så fall hur påverkar det världens utveckling?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintersolståndet

http://www.kalender-365.se/manen/manens-lagen.html

Annons:
NiklasTyreso
12/19/14, 7:18 PM
#1

Jag har just blivit informerad om att med Svensk tid inträffar vintersolståndet 22/12 klockan 00.03.

Det innebär att tiden mellan vintersolståndet och att månen är helt osynlig är 2 timmar och 33 minuter och båda händelserna inträffar inom samma dygn.

Är det verkligen ingen som har en astrologisk tolkning av det som ska hända?

[greenseng]1
12/20/14, 4:32 AM
#2

  Det är inte direkt en lätt förfrågan du åberopar. Här räcker det antagligen inte att vara astrolog utan man måste antagligen vara något av en profet också. Att sia om en framtid ger ofta besvikelse som resultat…

Men… frågan är intressant. Utan tvekan.

När jag började att titta lite närmare på astrologi så såg jag att astrologer vanligtvis använder sig av ett associations-mönster för att tolka en astrologisk karta. Det kan man naturligtvis göra här också.

Vid nymåne är solen och månen i konjunktion. Men detta visar sig genom att månen blir totalt förmörkad och syns inte. Förutom vid solförmörkelse. Då är det minsann solen som försvinner istället. Och det ger en indikation på vilka krafter som är i omlopp.

Men när månskäran återkommer så visar det på rörelse tillbaka mot ljuset.

Det samma gäller vintersolståndet. Ekliptikan har nått sin vändpunkt och den längsta natten upplevs och sedan går vi mot ljusare tider.

Så om man bara associerar rent logiskt utifrån denna information så ser det faktiskt ganska ljust ut.
Det är ju två sammanfallande fenomen som syftar mot ljuset.

Men… men… men…

Det kommer nog inte några gulliga änglar flygandes, precis.

.

Man kan se ett Stellium i stenbocken. Eftersom stenbocken ofta får symbolisera politisk makt så misstänker jag att det blir ett herrans liv i maktens korridorer. Och mycket tyder ju på det. Sveriges politiska struktur har uppenbarligen svagheter och behöver saneras. Vilket antagligen gäller det mesta av världen.

Vad som gläder mig här är att det trots allt finns några noviler (40° - aspekt. Harmonic 9) även om orben här ofta överstiger ±2°.

Jag diggar noviler. Och om man tittar på nyårsdagens horoskop så kryllar det av noviler där många har godtagbar orb (<2°).

När jag tittar på kartan över 2-a världskrigets början så undrar jag stillsamt varför ingen astrolog tryckte på varningsknappen. Det första intrycket av kartan är mycket positivt. Så på sätt och vis så är det förståeligt. 

Men…

Kartan saknar ens en antydan till en novil. När det gäller mundana horoskop så är det, åtminstone för en nybörjare som mig, ett klart varningstecken. En sådan karta får man nog titta lite närmare på.

Noviler tolkar jag som tecken på harmoni. Och… kanske självförverkligande.

Därför är det bra att det trots allt finns noviler nu den 22 dec. Och att de dominerar kartan på nyårsdagen.
Trots det är det lätt att hålla sig för skratt när man ser de hårda aspekterna för nyårsdagen.
Bedrägeri, svek, galenskap, tekniskt strul o.s.v. av oanade proportioner tycker jag mig se.
Men jag har en märklig fantasi.

Trots det… det blir nog ett underhållande och spännande år 2015 där det mest förvånande kan hända.
Men - slutet gott, allting gott.

.

Jag hade faktiskt tänkt ta semester från astrologi ett tag. Det här med Hussystem har mer eller mindre dränerat mig.
Och… vad händer? Jo, jag sitter här och babblar i alla fall.
Katten också. 😃😃

[greenseng]1
12/20/14, 4:54 AM
#3

  Och så strul som vanligt. Bilderna länkar inte till stora bilder längre.

Och… det går inte att länka i efterhand. Man kan bli galen för mindre. 😭

Men nedan är i alla fall länkarna.

Mot ljuset…

Nytt år 2015…

ww2 - start…

Klicka bara på bilden för att göra den större. Även om där av någon anledning inte skulle finnas någon bild (bug).

Farwuq
12/20/14, 7:38 AM
#4

Vi tackar för den tolkningen Greenseng, välkommen tillbaka till astrologin.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
12/20/14, 8:19 AM
#5

#4

  😃😃😃

  Tillbaka? Så långt borta har jag väl inte varit?
Dock har jag varit fruktansvärt trött. Och då är man av naturliga skäl inte speciellt aktiv.

Och ser man astrologiskt på det så har jag kanske lite knepiga transiter att hantera nu. Men allt är hela tiden i ständig förändring. Och just nu upplever jag det som ganska bra. 😃

Astrologin lär oss väl att allt hela tiden förändras. Så att vi till sist kommer underfund med det som aldrig förändras. 🤔

Uj vad filosofiskt.

😃

Farwuq
12/20/14, 10:19 AM
#6

Skön dans, vacker musik.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
12/20/14, 11:55 AM
#7

  #6

  Jo. Vangelis gör ibland häpnadsväckande bra musik.

Måste kolla om hans födelsedata finns tillgängligt.
Lite nyfiken på hans karta.

Magi-cat
12/20/14, 5:21 PM
#8

Alltid roligt att se dig, Greenseng! 🙂

Mycket att tänka på i dina tolkningar, och ett herrans liv i maktens korridorer…hmm…redan så här på förhand låter det ganska troligt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
12/20/14, 7:07 PM
#9

#8

  😃

Som tur är har inte folk fattat hur lätt det är att bli profet.

Det är bara att framställa helt vardagliga sanningar som  unika.

Farwuq
12/20/14, 7:36 PM
#10

😃👍😉

Du kan konsten du.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
12/20/14, 8:29 PM
#11

😃

NiklasTyreso
1/2/15, 12:47 AM
#12

Tack för de intressanta svaren, även om mycket var över min astrologiska nivå. Tack

NiklasTyreso
1/2/15, 12:47 AM
#13

Tack för de intressanta svaren, även om mycket var över min astrologiska nivå. Tack

Annons:
Upp till toppen
Annons: