Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 5180 ggr
Kyllan56
2014-08-30 14:03

Idélåda

Har ni några idéer om hur vi ska göra astrologin mer attraktivt på denna sidan? Min förhoppning är att vi kan göra sidan mer attraktiv så att engagemanget ökar. 

Vi är på olika nivåer, men alla har någon kunskap och ofta an man mer än vad man tror. Det är också vanligt att man inte tycker man har något att komma med för andra kan mer.

Vi är alla barn i början och det enda som krävs är nyfikenhet och intresse. Så berätta vad du vill veta mer av, eller om du har något att dela med dig av. Låt idéerna flöda….

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Farwuq
2014-08-30 15:03
#1

Jag är intresserad av Månnoderna och av karmisk astrologi.
Det lär finnas både "True Node" och "Mean Node".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-08-30 17:32
#2

  Ett snabbt inlägg innan jag gör en experimentiell skogspromenad.

Månbanorna kräver en ganska avancerad beräkning. Något som gav Newton huvudvärk var när han såg en av beräkningarna på månens bana. Det är ett matematiskt problem som kan hanteras på många sätt.

True Node ger den sanna positionen på månnoden. Mean Node ger ett slags medeltal av nodpositionerna. Den är naturligtvis inte lika exakt, men trots det är det den som är populärast bland astrologerna. Den tycks praktiskt sett ge en bättre tolkning, lustigt nog.

Nej… skogen väntar otåligt på mig. Jag misstänker att jag kommer att bli lite blöt. 😃

[greenseng]1
2014-08-31 00:45
#3

  Månens noder verkar, av vad jag sett på nätet, vara kopplade till karmiska förlopp.
Det finns två månnoder. Den norra noden - ☊ och den södra - ☋. De står alltid i opposition till varandra.

I västerländsk astrologi verkar den norra noden indikera den riktning som det är bäst för oss att gå i livet.
Den södra noden verkar visa vad vi redan behärskar. Där är naturligtvis bekvämast att stanna och kan därför locka oss bort från att utforska den mer givande norra noden.

Den norra noden kan därför ses som att den visar vart vi skall färdas i livet för att utvecklas utifrån vårt inneboende karma.
Den södra noden däremot visar vad vi redan lärt oss behärska till fulländning i tidigare liv.

Det är stor skillnad mellan den indiska astrologin och den västerländska här.

I den indiska astrologin heter den norra noden "Rahu" medans den södra noden heter "Ketu".

Här indikerar den norra noden däremot den area i livet där man kan förvänta sig svårigheter och därför bör undvika.
Den södra noden indikerar den area i livet där man skall stanna för fortsatt utveckling.

Alltså… helt tvärtom gentemot den västerländska astrologin.

Dock får man inte glömma att den indiska astrologin verkar utifrån den sideriska zodiaken. Och att den bygger på en lite annorlunda filosofi. Båda systemen visar antagligen rätt utifrån sina referensramar. Dock bör man använda bara ett av systemen när man arbetar praktiskt med dem. Om man försöker använda båda systemen på samma gång så måste man veta väldigt väl vad man håller på med. Exempelvis stöter man genast på ett problem här. Om den norra noden är i exempelvis Oxen i det västerländska systemet så är den förmodligen i Väduren i det indiska systemet. Detta på grund av att det nästan skiljer ett stjärntecken mellan den tropiska zodiaken som används i västerlandet och den sideriska zodiaken som används i österlandet.

Kort sammanfattning:

Norra månnoden ☊ - den riktning du skall sträva mot i livet.
Södra månnoden ☋ - den riktning du redan behärskar i livet.

Detta då enligt västerländsk modell.

Det jag skrivit är vad jag hittat när jag dammsugit webben.
Det är naturligtvis inget som säger att det är korrekt eller att jag fattat det rätt.

Emo
2014-08-31 08:06
#4

Jag får kanske kolla mitt horoskop för att se hur jag ska göra i dag. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2014-08-31 09:19
#5

#3

Tänk att de olika skolorna inte kan komma överens.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-08-31 14:11
#6

Bra förklarat greenseng! 🙂

Jag kan själv märka att min södra nod som jag har i Tvillingarna i 11: huset är det jag har/haft lätt för. Jag kommunicerar rätt bra och har alltid haft lätt för att skaffa vänner. Den norra noden har jag  då i Skytten och i 5:e huset. Min utmaning i livet har varit och är att omvandla min kreativitet i praktiken och livet har verkligen gett mig utmaningar att styra in på vägar mot högre kunskap och förståelse. Det får mig att hela tiden vidga horisonten mot högre visdom. Men det tar sin tid och naturligtvis är jag långt ifrån framme. Men jag går på den vägen även om stegen inte alltid är långa. Så ser jag det i mitt horoskop.

Roligt att veta hur ni tolkar era noder och vägen ni går genom dem?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
AstroLong
2014-08-31 14:38
#7

Hej alla! Jag är ny här men har länge sysslat med astrologi. Mitt bidrag är att göra astrologin både enklare och mera analytisk. Det gör man genom att beräkna TECKENSTYRKA och ASPEKTSTYRKA. Genom ett poängsystem kan man därmed se vilka tecken, och därmed vilka element, som är starkast. På liknande sätt beräknar man aspektstyrkan, som är minst lika viktig.  Mitt FÖRSLAG till beräkning av teckenstyrka. Solen  6 Ascendenten 6 Månen 6 MC 3 Merkurius 2 Venus 2 Mars 2 Jupiter 1 Saturnus 1 Uranus 1 Neptunus 1 Pluto 1 ----------------------- Summa 32 (dvs 2x2x2x2x2 - bonus för talmystiker) (eller 2 upphöjt till 5 - fem fingrar på två händer. Kul?) Exempel på begäran. Kanske en egen tråd för detta?

Kyllan56
2014-08-31 15:09
#8

Mycket intressant! Finns en astrolog - jag läst en bok av - som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, som också har ett poängsystem. 

En fråga som omedelbart infann sig är hur du räknar du den planeter i poäng som styr ascendenten. Te.x om någon har ascendenten i Skytten, får Jupiter då fler poäng än 1?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-08-31 16:27
#9

Även jag säger, mycket intressant. Jag följer diskussionen. 

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-08-31 19:28
#10

  Ann Henning har också ett intressant system i sin bok "Modern Astrologi". Hon gör något hon kallar för potentialberäkning. Och den är faktiskt kraftfull.

[greenseng]1
2014-08-31 19:30
#11

#7

  Jag tycker om ditt höga värde på Ascendenten. Jag tycker alltid att Ascendenten är extremt viktig.

[greenseng]1
2014-08-31 19:41
#12

#4

  En kille på nätet säger om han måste skippa alla punkter i en karta och bara behålla en (egentligen två, faktiskt) så skulle han välja norra och södra noden.

Vet inte riktigt vad jag skall säga här. Jag misstänker att jag skulle välja Ascendenten och Mars. Men jag vet väldigt lite om noderna.

Du hittar hans sida här.

Kyllan56
2014-08-31 19:54
#13

Tack greenseng! Det var Ann Henning jag syftade på.🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Kyllan56
2014-08-31 19:55
#14

Många astrologer tycker Acendenten är viktigare än Solen, för att beskriva en person.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-08-31 21:49
#15

#14

  Det finns en viss logik i det. Mycket av det direkta intrycket men också en spegling av personens vardagliga naturliga vara eller beteende beskrivs av Ascendenten.

Solen går lite djupare och syns efter en stund. Där syns en slags grund. Vad som ligger väldigt rotat hos personen. Vem personen egentligen är. Vad som är viktigt för personen.

Tycker åtminstone jag. 😃

Kyllan56
2014-08-31 23:00
#16

Jag håller helt och hållet med dig greenseng! Kunde inte sagt det bättre själv!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-08-31 23:16
#17

#16

  🙂

Farwuq
2014-09-01 09:16
#18

Intressant diskussion.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-09-01 14:29
#19

  #5

Det kanske finns en konflikt mellan olika astrologer. Men det behöver nödvändigtvis inte betyda att det finns en konflikt inom astrologin när det gäller detta. Anledningen är att systemen från början bygger på olika referensramar.

För att se det enklare så låt oss gå tillbaka till den 28 Augusti år 285 efter kristus enligt den gregorianska tideräkningen som vi använder idag. Och låt oss vara i Stockholm klockan 12:00 lokal tid.

Då sammanfaller den Sideriska zodiaken och den Tropiska exakt. Åtminstone i det astroprogram jag använder.

Om de använde månnoder då, det vet jag faktiskt inte, men det spelar ingen som helst roll. Man kan analysera ett system i efterhand.

Då ligger Månnoderna lika i de båda systemen. Det finns ju helt plötsligt bara en zodiak.

I den västerländska astrologin så rekommenderas eleven här att fokusera på den norra noden ty där ligger den bästa chansen till utveckling. Men i den indiska astrologin rekommenderas eleven att fokusera på den södra noden för där har han den största möjligheten att utvecklas.

Låter ganska motsägande. Eller hur?

I den västerländska astrologin är det vanliga värdsliga systemet väldigt viktigt. Man måste ha mat för dagen och säkra sin tillvaro. Och man måste utvecklas som människa.

I den indiska kulturen så har alltid den andliga utvecklingen tagits extremt allvarligt. Och här refereras inte till religion utan ett avancerat andligt utforskat system för andlig utveckling. För att få en bättre förståelse här för vad det egentligen handlar om så skall man veta att när en man nådde den ålder som motsvarar våran pensionsålder, så var det ädlaste han kunde göra att helt enkelt vända sitt gamla liv ryggen. Han förväntades då alltså att lämna allt materiellt och gå ut i ödemarken för att bli en eremit och meditera. Naturligtvis så gjorde inte alla det. Långt ifrån. Men jag nämner detta bara för att vi bättre skall förstå vilket referenssystem vi egentligen har här. Här handlar det alltså om extremt allvarlig andlig utveckling och den är också kopplad till astrologin som ingick i det andliga systemet.

Och detta referenssystem är och var ganska främmande för västerlandet.

I indien så är reinkarnationsteorin helt naturlig. Man förväntas att återfödas tills man nått en så hög andlig potential så man kan stanna på det astrala planet och fortsätta sin andliga utveckling där. Det slutliga målet är att bli en fri själ och helt smälta samman med det gudomliga. I buddhistiska termer - Nirvana. Det var t.ex. i detta referenssystem som Buddha föddes.

För de mer allvarliga sökarna här så hade man en upplyst människa som lärare. Och valde eventuellt väldigt tidigt att söka lugn och ro för avancerad meditation.

Att den södra noden här blir mer betydelsefull är helt naturligt. När en allvarlig sökare återföds så vill han naturligtvis fortsätta sin utveckling och ta vid där han slutade sist. Och detta symboliseras av den södra noden. Den norra noden anses då som farlig eftersom den kan distrahera eleven och bromsa hans utveckling. Jag säger han här för det var oftast män som sökte denna bana. Däremot så finns det naturligtvis lysande undantag från denna regel.

I och med att astrologin var och är så starkt kopplad till det andliga utvecklingssystemet så tror jag faktiskt att det är detta som är svaret på skillnaden i våra sätt att uppleva noderna i de båda systemen.

Men säker kan jag naturligtvis inte vara. Jag är ju bara en nybörjare inom astrologin. Men det älskar jag. Det ger en mycket fri tankeram.

Farwuq
2014-09-01 15:34
#20

Tack för ett uttömmande svar.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Kyllan56
2014-09-01 17:08
#21

Ja tack för ditt kloka svar. Jag är glad att du finns här med din begåvning för matematik och uträkningar. Jag tycker köper ditt svar och tänker att det är en väsen skillnad mellan Indiens sett och se på saken och västerlandet. N. noden som mer materiel och den södra som andlig. I den traditionella astrologin ser man den N. som positiv och den Södra Noden som negativ. Har också läst att den N. noden är kopplat till grupper av människor och då blir den S. noden givetvis tvärt emot, så det kan stå för kontemplentation , som man behöver när man utvecklar sig andligen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Terra Australis
2014-09-03 17:06
#22

Jag är intresserad av allt, jag är tystlåten men suger åt mig allt i era förnämliga artiklar.  Det vore bra om någon kunde förklara mer utförligt om det kinesiska systemet. Det måste vara mer än att man bara t.ex. är född i "Grisens år".

🤔

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Kyllan56
2014-09-03 19:35
#23

#22 Kul att du är intresserat och tack föra tt du berättar det! J

ag är inte så hemmai kinesisk astrologi,men så mycket vet jag att man är ett djur beroende när man är född på dygnet och ett när på året man är född. Jag är född i Apans år som. Datumet jag är född är hare och tidpunkten Apa. Apa korresponderar Lejonet och jag har Asendenten i Lejonet. Det är ungefär allt jag kan.😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-09-04 06:28
#24

Jag vet bara att jag är född Tuppens år.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2014-09-07 07:29
#25

Jag tycker att astrologi är väldigt intressant. Jag läser era eminenta artiklar och försöker lära mig. ni skriver om Ascendenter och MC, men hur är det på de andra sidorna av axlarna? Hur viktiga är de punkterna?

Kyllan56
2014-09-07 11:36
#26

Så roligt Ralph, att du gillar våra artiklar!

Ascendenten är den viktigaste vinkeln eftersom den avgör personligheten och hur andra uppfattar en. 

Vinkeln mittemot är Decendenten som är tvåsamhetens vinkel, den talar om vilken partner man söker. Framförallt i jämförande-, synastriastrologi,  är den viktig. Tillsammans med - hos en kvinna - Solens- och Marsa placeringar och aspekter. Hos en man, Månen- och venusas placeringar och aspekter. Om jag tolkar ett horoskop är det just relationen till partners jag tolkar Decendenten. Men även hur jag relaterar till vilken människa som helst som jag i något sammanhang ingår partnerskap med. Startar ett företag med ect.

MC stor för motivationen hos en människa och hur man uppfattar sig själv. 

IC, som ligger mittemot och bildar husspets 4:a, som står för familjen och modern, kan berätta om ursprungsfamiljen, rötterna, barndomen och rötterna. En planet i konjunktion med den IC blir stark. Te.x. Månen på IC accentuerar alla Månens egenskaper. Som ett ex. har jag fjärde husspetsen i Vågen som styrs av Venus. Venus står för det estetiska, partnerskap och även grupper av kvinnor. Min mamma var en mycket vacker kvinna, som hade mycket social, diplomatisk och lätt att umgås med andra människor. Så det kan vara ett sätt att tolka IC.

Planeter som är i konjunktion med vinklar i radixhoroskopet är enormt viktiga.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-09-07 18:40
#27

Jag har Mars på min IC i Oxen.

🤔

Neptunus 7°  från MC i Skorpionen.

Är jag våldsam och lätt perverterad?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Kyllan56
2014-09-07 19:26
#28

IC i Oxen kan stå för din mamma var sensuell lagade husmanskost ev uppvuxen på landet eller höll på mycket med jord växande. Mycket handlar om var du har Månen och hur den är aspekterad. Att du är uppvuxen i hus. Mars där visar på mycket aktivitet i ditt barndomshem. Om Mars är negativt aspekterad kan du vuxit upp med mycket konflikter. Är den positivt aspekterad  står det som sagt för en aktiv familj och barndom. Kan också vara en idrottsintresserad familj och barndom.

Neptunus i Skorpionen kan helt enkelt stå för en rik inre värld med fantasier om sig själv i olika situationer och runt döden.  MC kan stå för en idealistisk motivation i livet än en materialistisk. Kan också vara så att man inte har en riktigt realistisk syn på sig själv och att drömbilden av sig själv kan vara den som är mer sann än den realistiska. Kan nog ta lite tid att hitta sig själv. Men andra aspekterna till MC och Neptunus kan ge mer information. Som vanligt bara antaganden.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-09-08 06:51
#29

#283 Ja, jag är uppvuxen på landet. Min mor kunde all slags matlagning, syltning, saftning och kakbak. Månen är i Lejonet, i 7° orbis kvadratur. Jag var ett dystert barn och kände mig inte hemma i min tillvaro.

Min "inre värd" är stor som kosmos självt. Det materiella är bara stjärnstoft, det immateriella är evighetens väv.

👍

http://uploads.ifokus.se/uploads/d56/d56c98c24b44a6f7d447cb2ffcf0f335/astro-farwuq-hada.gif

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-09-08 17:19
#30

Min "inre värd" är stor som kosmos självt. Det materiella är bara stjärnstoft, det immateriella är evighetens väv.

Vilken poetisk fullträff!! 👍

IC och Dsc har alltid varit en källa till förvirring för mig.
Kan bero på att den första informationen jag fick om Dsc är att den är omvänd till Asc. Om Asc ger information om hur andra upplever oss så skulle då Dsc ge information om hur vi upplever oss själva. Men jag ser ofta på nätet att detta verkar vara mer kopplat till MC.  Som Kyllan säger här. Men astrologin är som webben. Är i  ett tillstånd av ständig förändring.

Och att Dsc är mer kopplat till tvåsamhet verkar ju vara logiskt eftersom den markerar början på Hus 7. Äktenskapets hus.

Men en tanke här är att MC eventuellt mer skulle beskriva den personlighet man skulle vilja vara. Och som man strävar att utvecklas mot. Och vår uppfattning om oss själva är ofta skild från den bild av oss andra människor får.

Som jag ofta upplever det… "Spegeln ljuger". Det är inte som i sagorna där spegeln alltid talar sanning. Det är bara att jämföra den bild man får av sig själv när man tittar i en spegel med en videoupptagning där man sitter i ett sällskap med andra människor. Första gången det hände mig tänkte jag: "Vad är det för snubbe som sitter där?" Och när snubben började tala och jag insåg vem det var så fick jag en smärre chock. 😃

När man lär sig astrologi så får man egentligen mängder av nyckelord. Men egentligen beskriver väl de bara ett enkelt förslag till tolkning. Verkligheten kan väl knappast vara så enkel. I "Axial Harmonics", som beskriver en allt annat än enkel filosofi, så strävar man mer att betrakta axlarna som en samverkande helhet eller kanske till och med enhet.

Många gånger tycker jag att astrologin pendlar mellan att vara enkel men samtidigt oerhört komplicerad.

Visst kan man få huvudvärk för mindre. 😃

Den här tråden tenderar att bli mer och mer intressant.

Ralph
2014-09-08 17:43
#31

Man tackar ödmjukt.

🌺

[greenseng]1
2014-09-08 18:24
#32

🙂

Kyllan56
2014-09-08 19:46
#33

Du slog huvudet på spiken igen genom din kloka slutsats. Astrologin är både enkel och komplicerad på samma gång.  Jag tycker hela livet är en paradox som är enkelt och komplicerat på samma gång. I delen (horoskopet) ser du helheten = hologram.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-09-09 06:42
#34

Ja, livet är en paradox.

🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Terra Australis
2014-09-09 07:01
#35

Ni är väldigt duktiga och till och med lite filosofiska.

🌺

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Ralph
2014-09-10 14:36
#36

Jag läser och förundras, så mycket mer ni kan mer än en vild amatör.

😉

Det där med vinklar och så… Jag tror mig har förstått 90 grader och 120. Sen finns det tydligen 60 och en uppsjö mer udda som 72 och 150. Kan någon reda ut det hela?

Terra Australis
2014-09-17 16:23
#37

Finns det ingen här?

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[greenseng]1
2014-09-18 07:03
#38

#36 av: Ralph

_Jag läser och förundras, så mycket mer ni kan mer än en vild amatör.

Det där med vinklar och så… Jag tror mig har förstått 90 grader och 120. Sen finns det tydligen 60 och en uppsjö mer udda som 72 och 150. Kan någon reda ut det hela?_

#37 av: Terra Australis

Finns det ingen här?

****************************************

  Vilda amatörer bör behandlas med respekt.
Deras naturliga kunnande har ännu inte hunnit indoktrineras bort.

Och "Finns det ingen här?"

Förmodligen inte. Frågan är betydligt mer komplex än man först tror.
För att ge ett någorlunda exakt och sanningsenligt svar så bör man vara
en kombination av matematiker, astrolog och historiker.
För några hundratals år sedan så kanske man hade kunnat hitta en sådan person.
På den tiden var kunskapen inte så uppdelad som den är idag.
Idag däremot så blir det betydligt svårare.

Så… jag har inte velat gå in här för jag anser mig inte ha nödvändig kompetens.
Dessutom är jag varken i astro - eller matte - mood nu och det är svårt att
hitta en så kallad "korrekt lysande tråd" här.

Men… tangentbordet behöver dammas av. Och jag hatar att damma…
… (ni skulle se min boning). Dock har jag upptäckt att dammet försvinner
från tangentbordet om man skriver på det. 🤔

😃

Det finns ju tolv stjärnbilder i zodiaken. Men hur dessa är valda är en intressant fråga.
När man tittar en stjärnklar natt så märker man snart att det kunde varit både färre eller betydligt fler. Och gränserna kunde dragits helt annorlunda.
Varför de valdes och hur de fick sina namn vore ett intressant forskningsprojekt.

Det finns många stjärnbilder på himlen. Att just zodiaken är så intressant inom astrologin är naturligtvis för att solen vandrar genom den på ett år. Vår grunddefinition av begreppet tid börjar antagligen här när vi går utanför ett dygns snäva intervall.

Och även med de accepterade stjärnbilderna som kan ses på himlen så behöver det egentligen inte vara just tolv stycken. Det kunde faktiskt lika gärna ha varit tretton.
Mellan Skorpionen och Skytten så tittar faktiskt stjärntecknet Ormbäraren fram.
Ett egentligen trettonde stjärntecken. Men solen stannar så kort tid i detta tecken
så man har valt att smälta samman det med Skorpionen och Skytten.
Och… förmodligen viktigare… då blir stjärntecknens antal det matematiskt
mer behändiga tolv. Och inte det betydligt mer komplicerade talet tretton.

Såå… varför har man då inte det mer behändiga antalet tio stjärntecken istället?
Vi har ju tio som bas i vårt vardagliga matte-system.
Jag skulle nog vilja omformulera frågan något.
Varför har vi inte tolv som bas i vårt vardagliga matte-system?
Ett så kallat duodecimalt talsystem.
Tio är jämnt delbart med 1, 2, 5 och 10.
Men tolv är jämnt delbart med 1, 2, 3, 4, 6 och 12.
Ett betydligt mer behändigt talsystem.
Karl XII var egendomligt nog mer intresserad av 8, 16 eller allra helst 64 som bas.
Han och Swedenborg satt många gånger nedsjunkna i djupa diskussioner om detta.
Hade varit kul att få veta hur han hade fungerat i fredstid.
Att de var mer intresserade av 8, 16 och 64 beror nog mest på geometriska skäl.
På sätt och vis har de faktiskt sina fötter inne lite i vår dataålder här.
Trots det tror jag 12 är en bättre bas.
Blir det högre så blir det lite väl svårhanterligt för oss mer vardagliga människor typ mig.

Att vi har tio som bas beror kanske på att vi har tio fingrar.
Även om det ibland faktiskt föds folk med tolv fingrar.
Om dessa också skulle vara musikaliska så hade de antagligen
kunnat bli superpianister eller gitarrister.

Eller så kanske gudinnan Venus blev sur och sade tio som bas.
Hon ritar på åtta år upp ett slags pentagram på himmelen,
Alltså en slags fem-figur och 2*5=10 .

Men det verkar trots allt som om gamla tiders astrologer var intresserade av talet tolv.
Så vi har nu tolv stjärntecken. Men trots det den matematiska basen tio.
Och man har då valt att dela upp en cirkel i 360 delar eller så kallade grader.
Och en horoskopskarta visas vanligtvis fram som en cirkel.
Och om vi då har tolv stjärntecken som fördelar sig likvärdigt på kartan så får vi att
varje tecken då har 360/12 grader. Alltså 30 grader.

Inom Aspekt-teorin inom astrologin som är direkt kopplad till teorin om Harmonics
eller på svenska Harmonier så tittar man på vinklar mellan planeter eller andra mer
abstrakta objekt på stjärnhimlen som Ascendent, MC eller exempelvis månens Noder.
En vinkel är här egentligen inget annat än den sträcka eller det avstånd i grader som kan mätas utmed cirkeln mellan exempelvis två planeter.

Här måste man också minnas att de gamla matematikerna och astrologerna hade en väldigt intressant helhetsbild av världen som också speglades i matematiken.
Man ansåg att varat var en helhet och kunde delas upp i delar.

Så när man angav en del så skulle den också spegla helheten. Om en cirkel då
representerade helheten och man delade upp den i fyra likvärdiga delar så
angav man varje del som en fjärdedel eller 1/4 .
1/4+1/4+1/4+1/4 blir ju då 1 som alltså då är helheten.
Och här är vi ju inne på den berömda bråk-räkningen som fyller de flesta
skolbarn med formidabel fasa.

Men di gamles sätt att tänka kunde också ge upphov till svårlösta problem.
Man ansåg alltså att en del av en helhet alltid på något sätt kunde gestaltas
genom att på olika sätt kombinera olika delar. Men hur skulle man exempelvis
kunna gestalta det tal som multiplicerat med sig självt gav upphov till talet två?
Vi har inga problem här eftersom vi har tillgång till decimaltal men detta
system existerade inte äldre tid. Eller så var det helt enkelt inte accepterat.

Det sägs att en stackars elev bevisade med strikt matematik att det inte gick att
gestalta detta tal. Och de gamle blev alltså så otroligt irriterade över detta att de
helt enkelt dränkte honom. De såg det alltså som en ren oförlåtlig hädelse.
Så även på den tiden fick man passa sig noga.
Att de då släckte en kommande stjärna på matematikens himmel
verkade inte bekymra dem nämvärt. Och det tycks mig som om inte
så mycket faktiskt har förändrats.

Men… man kan alltså dela upp en cirkel i delar.
Om vi exempelvis har två planeter som står mitt emot varandra,
alltså har den aspekten som kallas opposition, så delas cirkeln i två
lika stora delar. Och det är alltså 360°/2=180° (° är grader) mellan dem.
Detta kallas också Harmonic 2.

Och 2 här sågs inte bara som ett tal i detta system utan också som en
slags energi eller kanske effekt av en energi.
Man ser det ofta här som en dragkamp mellan två poler vilket alstrar
mycket energi men som om det inte behandlas rätt kan ge upphov till
irritation.

Inom astrologin talar man också om kvalitet, element och laddning.
En effekt av ett system med tolv stjärntecken leder till en speciell ordning
här när tolv är jämnt delbart med talet i fråga. Talet 2 exempelvis gör att
planeterna i fråga kommer att vara i olika element men ha samma kvalitet.
Däremot kommer de att få samma laddning.
Man kan alltså ana en viss konkurrens här men som mildras av att de trots
allt är kompisar när det gäller laddningen.

Vid talet tre så delas cirkeln i tre lika stora delar. Vi får alltså 360°/3=120° .
Om man binder samman dessa tre punkter så får vi en triangel.
Detta ses som mycket harmoniskt och aspekten kallas en Trigon.
Här har vi alltså energier som arbetar harmoniskt tillsammans.
Om alla tre punkterna är aktiverade här så talar man om en Stortrigon.
Något som ses som ytterst harmoniskt.
Planeter här är nu i samma element och har olika kvalitet. Alltså ingen
konkurrens. Och laddningen är också lika. En liten familj, alltså.
Här alltså Harmonic 3.

Vid talet fyra så ökar energipotentialen ty 4=2*2 .
Två alstrade ju energi och här blir det betydligt mer.
Vi har fortfarande olika element och samma kvalitet men nu är också
laddningen olika. Mycket större chans för en konflikt, alltså.
En svår aspekt alltså men som rätt hanterad ger en hög energipotential.
Aspekten kallas Kvadratur och är alltså 360°/4=90° .
Kallas också Harmonic 4.

Talet fem är inte jämnt delbart i tolv. Därför användes den inte av di gamle.
Problemet här är att aspekten är flytande mellan tecknen. I de andra exemplen
om aspekten startar vid exempelvis 0° i ett tecken så kommer det andra
tecknet också att starta vid 0° . Så blir det inte här. 360°/5=72° . Alltså inte
en multipel av 30° som de andra är. Startar vi alltså i 0° Väduren så hamnar
vi i  12° Tvillingarna, men startar vi i 25° Väduren så hamnar vi i 7° Kräftan.
Alltså ett helt annat tecken än Tvillingarna. Och detta upplevdes som
störande av ordningen.

Det var först med Kepler som intresset för dessa aspekter vaknade.
Naturligtvis så var det betydligt mer arbetssamt att hantera dessa aspekter,
man hade inga datorer på den tiden, men Kepler tyckte att talet fem var
minst lika intressant som de andra talen så han började intressera sig också
för de tal som låg utanför den dåtida intressesfären. I första hand då talen
fem och sju.

Kepler ansåg att talet 5, Kvintil, visade på en stor förändring som kommer lätt.
Kan kanske vara en aning svårt att spåra någon logik som leder fram till denna
slutsats, men om man tittar på en Kvintil (72°) så ser man att den trots allt ligger nära både en Kvadratur (90°) men också en Sextil (60°). Så det är lätt här att titta på planeternas inneboende rörelse och se varåt de strävar. Strävar de mot en Kvadratur så är förändringen från ett harmoniskt tillstånd till ett svårare tillstånd.
Strävar de däremot mot en Sextil så är förändringen från ett svårt tillstånd
mot ett mer avslappnat sådant. Och Kvintilen visar då på att en förändringspotential har startat.

Till Harmonic 5 hör också Bikvintil (2*72°=144°). Denna ligger mellan en Trigon (120°) och en Opposition(180°).

Från ovanstående resonemang kan man förstå att Kvintilen ofta speglar kreativitet
och skapande likaväl som vilja att förändra. Ibland även oppurtinism.

Talet sex leder fram till 360°/6=60° och kallas Sextil och tillhör den sjätte
harmonin. Den anses vara harmonisk och hjälpsam. Talet 6 är ju uppbyggt
av de båda primtalen 2 och 3 (2*3=6). Talet 3 (Trigon) avspeglade ju ren harmoni medans Sextilen anses något svagare här. Många anser att den måste aktiveras först.
Men när man sedan startar igång den energi som representeras av talet 2 så kan den bli mycket hjälpsam.

Talet sju finns det alltför många uppfattningar om. Det leder fram till Heptics
som tolkas alltifrån rent demoniskt till höggradigt religiöst och allt där i mellan.
Plus en massa annat. Man är alltså inte direkt överens här.
Vad Kepler hade för åsikt här har jag inte kunnat hitta.

Heptics leder fram till 360°/7=51°25'43" . Alltså inte ett heltal när det gäller vinkeln.

Personligen kopplar jag Heptics till ordning och struktur och en åtrå att vilja nå fram till detta. Vilket kanske kan förklara en del religiösa tolkningar här eftersom många starkt religiösa människor som också tenderar att vara mer praktiskt i utövandet av sin religion många gånger kan ha uttalade starka Heptiler. Åtminstone enligt en del astrologer.

En 150° aspekt är egentligen en 30° aspekt. Alltså Harmonic 12 eller 360°/12 .
Anledningen att den ses på detta vis är att 180°-30°=150°. Eller… 120°+30°=150°.
I astrologin vill man aldrig ha en vinkel som överstiger 180°. Därför tenderar 180° att ibland betraktas som 0°. Speciellt när det gäller klassiska vinklar som 30° och 45°.
30° är ju 60°/2 och 45° är 90°/2 . I 45° fallet så räknar man alltså även in 135°. 180°-45° eller  90°+45°.

30° eller 150° ger först ett motstånd som rätt hanterat leder till något bra.
45° eller 135° är alltså 90°/2 och alltså inte att leka med.

I förståelsen av aspekter och harmonier så verkar de grundläggande primtalen spela stor roll.
Och likadant samverkan mellan dessa.

Primtalet 1 ger samverkan.
Primtalet 2 ger energi men kan vara svårt att hantera.
Primtalet 3 ger harmoni och är därför åtråvärt.
Primtalet 5 ger en strävan till förändring vilket kan leda till skapande och kreativitet.
Primtalet 7 ger en strävan mot ordning och struktur. Rätt hanterat leder det till något positivt, 
men fel hanterat till drag som påminner om fascism.

Osv. Osv. Osv…

Farwuq
2014-09-18 11:44
#39

Mycket intressant och lärorikt. Tack Greenseng, du är fantastisk.

🌺🏆

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
2014-09-18 18:30
#40

Oj, detta hade jag ingen aning om, Greenseng du är en stjärna.

Jag visste nada tidigare, nu börjar t.o.m. jag förstå.

💋👍

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Ralph
2014-09-19 16:16
#41

Jag tackar för den utförliga beskrivningen. Få skulle kunna göra det bättre än dig.

👍🌺🏆

Annons:
[greenseng]1
2014-09-19 18:15
#42

  Tackar! 🍸

Terra Australis
2014-09-20 16:33
#43

OK, en fråga. Det finns tydligen Indisk, Kinesisk och Västerländsk astrologi. Finns det fler versioner?

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[greenseng]1
2014-09-20 21:01
#44

#43

  Det finns eller fanns säkerligen hur många som helst.

Vad jag refererar till är väl begreppen tid och kulturer och kulturernas möjlighet att nå varandra och utbyta kunskap.

Går man bakåt i tiden så blir världen större. Till och med oändlig i och med att den inte är utforskad.

Och när sjömän och upptäckare nådde fram till en okänd region så är det ju ganska osäkert att de hade en astrolog med sig eller någon som besatt någon högre kunskap alls. Och om de skulle råka ha det så har belästa personer vanligtvis inte den fysik som krävs för att överleva alla strapatser som väntar. 😃

Och när världen sedan krympte så dog säkert många system ut eller så införlivades de med ett redan existerande system från den starkaste kulturen om tillräckligt många likheter fanns.

Ett exempel är kanske Maya-kulturens kunskap som stod på en ganska hög nivå. Man vet kanske lite om deras astrologi men knappast allt. Deras syn på Venus exempelvis lär vara betydligt mer mörk än vår.

När en kulturs civilisation ökade i komplexitet så började man naturligtvis studera stjärnorna. Och om man också hade utvecklat någon typ av mer avancerad matematik så kunde man snart skönja samband mellan himlakroppars rörelse och dra vissa slutsatser. Och sedan kom ju religionen in också och därmed den politiska makten eftersom en etablerad religion alltid används i maktsyfte.

Inte någon av våra etablerade religioner skulle ha funnits idag inklusive kristendomen om de inte använts i politiska syften. Lite tråkigt, kanske, men ack så sant.

Och planeterna blev till gudar och gudinnor. Exempelvis planeten Venus kopplas till Lucifer men också till Jesus även om hon också har en egen äldre identitet.

Och med tiden överlevde de astrologiska system från kulturer som var starka nog att försvara sig medans de andra förpassades till glömskan. Mest muskler och bäst vapen vinner. Framför allt om brist på empati finns och man har stark hänsynslöshet . Sådan är världen. Det är bara att acceptera.

Så de tre systemen du nämner är väl de viktigaste idag. Det finns förmodligen fler men här är jag ingen expert. Och här är det inte lätt att söka på webben. Oftast är det bara tillfälligheter att man snubblar på något. Pengar och kommers tenderar att ta över nätet och bilda en effektiv dimma.

Men det är väl inte så konstigt egentligen. I vårat system så behövs pengar för att överleva. Och även till att få ett någorlunda drägligt liv. 😃

Tyvärr. 🍸

Kyllan56
2014-09-20 21:47
#45

Du är fantastiskt duktig greenseng! Jag har sparat det du skrivit för jag tycker om ditt resonemang och lär mig mycket av det! 😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-09-21 00:14
#46

#45

  Trams! 😃

Höj mig inte för mycket till skyarna för då kommer min näsa att störa satelliterna.

🍸

Farwuq
2014-09-21 07:09
#47

Hur är det med araberna, eller är det deras astrologi som vi ärvt?

#46 Du är väldigt duktig och du har blivit vår guru. Var inte för blygsam och det gör inget att du stör en eller annan spionsatellit.

🌺👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-09-21 11:32
#48

Hahaha… Din näsa får gärna störa satelliterna… Jag vidhåller det jag säger!😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Terra Australis
2014-09-21 13:18
#49

Ok. finns det någon som kan förklara stjärnorna och stjärnbildernas namn?

Jag förstår att araberna kunde studera himlen under de kalla och klara nätterna i öknen.

Men det är ju en salig blandning av olika namn och språk, det måste finna någon logik i det hela. Eller?

🤔

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[greenseng]1
2014-09-22 12:34
#50

#47

  Att bli en guru är blott en honungsdoftande fälla av Anden. 🚬

Ungefär som det står i Tao Te Ching: "Att försöka se in i framtiden är blott en blomfälla från Tao". 🤔

😃

Ralph
2014-09-22 17:34
#51

😃

Farwuq
2014-09-22 19:01
#52

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2014-09-28 16:39
#53

Finns det någon som kan förklara lite om Vertex?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
2014-12-04 06:40
#54

#53 Tydligen ingen.

😭

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[greenseng]1
2014-12-05 23:11
#55

 Vertex verkar vara den teoretiska och abstrakta punkt som bildas där den storcirkel på himlen, som går från öst till väst genom zenit, skär ekliptikan i väst. Låter lite rörigt kanske.  🤔

Men en effekt av detta är att när Ascendenten sammanfaller med Eq, den sk. "östra punkten" eller "ekvatoriella ascendenten", då sammanfaller Descendenten (den punkt som står 180° till Asc.) med Vertex. Låter förmodligen ännu rörigare. 😃

Vertex ser alltså ut att vara direkt kopplad till väderstrecken.

.

Alltså… en cirkel som går runt jorden kallas en storcirkel. Den storcirkel som startar i öst vid horisonten och går genom himmelens högsta punkt (zenit) där du står och som sedan fortsätter genom väst vid horisonten, kallas "prime vertical". Där denna prime vertical skär ekliptikan (enkelt talat zodiaken) i väster kallas Vertex.

Men ärligt talat så är jag en ignorant lekman inom astrologi så detta är jag långt ifrån säker på. Men det är så jag tolkar informationen på nätet. 🤦‍♂️

Jag misstänker att om man skall förstå det här fullständigt på ett avslappnat sätt så får man ha en uppseende bra förmåga att kunna föreställa sig ett 3-dimensionellt perspektiv när det gäller mer sfärisk geometri. 😃

Vad Vertex egentligen berättar om vet jag egentligen inte. Men jag har sett att den används i en del romantiska sammanhang. Det är ju väldigt publikfriande. Googla gärna "astrology vertex". När jag skummade en sida så läste jag att om man kärat ner sig i någon men det sade inte klick direkt utan tog en stund, då finns det ofta en vertex-koppling i synastri-horoskopet.

Annons:
Farwuq
2014-12-06 07:27
#56

Vi okunniga tackar dig Greenseng för att du utbildar oss.
Jag för min del, ska försöka att få 3d-tankarna i ordning.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-12-06 13:03
#57

#56

  Lycka till med 3d-tankarna. 😃

Farwuq
2014-12-06 15:47
#58

Jag börjar strax, jag ska bara hämta andan.

😂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: