Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2197 ggr
Nicollan
2014-04-26 14:44

Hur vanligt?

Hej på er! Hoppas allt är bra denna härliga vårdag ☀️

Jag undrar hur vanligt det är att man har samma nycklar/planeter/tecken( vad kallas det egentligen?) som en annan person, dvs. i solen, månen och ascendenten.
Har nämligen en systerson som jag växt upp tillsammans med, det skiljer bara ett år på oss och vi har alltså samma i alla dessa tre. Har alltid känt att vi har ett speciellt band till varandra, kan inte riktigt förklara hur. Men häromdan när jag tog reda på vad han var i månen och ascendenten så kändes det som om det var en stor orsak till varför vi förstår varandra på ett väldigt speciellt sätt.

Hur vanligt tror ni att det är? Och får man, ett speciellt band till varandra då tror ni? lite som tvillingsjäl i den astrologiska världen? 😊

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Annons:
Farwuq
2014-04-26 15:13
#1

Jag kan ha ren fel, men…

Att ha samma ascendent är i medeltal 1/12.  Samma för sol och måne.

för ASC + sol + måne i samma tecken så borde det bli 1/12 * 1/12 * 1/12 = 1/1728 dvs. 1 på 1728. 

Greenseng eller Kyllan56 klarar nog detta mycket bättre, vi får se vad de svarar.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-04-26 15:31
#2

Det matematiska lämnar jag till dig draken och greeenseng. Men att ha alla dessa viktigaste punkter i ett tecken ger en väldigt enhetlig person. Sannolikheten kan inte vara så hög att det föds två i så nära familjemässigt. Sedan om ni har aspekter mellan er ASC, Sol och Måne ger ett oerhört viktigt band. Men man måste se horoskopen för att veta.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Nicollan
2014-04-26 16:24
#3

#1 Där ser man. 😊

#2 Det är det jag tänker, framförallt familjemässigt alltså. Annars allmänt är det väl stor chans att det finns ett antal människor med samma tecken inom de tre. Men det känns lite unikt på nåt sätt att man skulle ha just de människorna i sin närhet.

Nu vet jag inte så mycket mer om hur alla planeter funkar osv, men använder mig av astroguide.se,
om man tittar vidare så har vi samma tecken även i Medium Coeli, Merkurius, Venus och Mars.

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

[greenseng]1
2014-04-26 19:07
#4

  Träffade en kille för många år sedan som varit på ett föredrag av en stor och välkänd astrolog. Vem, vet jag inte eftersom jag inte var så intresserad av astrologi på den tiden. (Och hade förmodligen inte vetat det i vilket fall som helst eftersom jag har svårt att hålla namn i huvudet).

Den här astrologen sade att människor som har samma Ascendent drogs omedvetet till varandra.

Han bad alla i lokalen att fråga personerna som satt vid sidan om dem i vilket tecken de hade ascendenten. Eftersom det bara var astrologiintresserade som var där så visste ju alla sitt ascendent-tecken.

Nu har jag glömt statistik-talet här men det var alltså extremt många som hade en med samma ascendenttecken sittandes i jämte sig. Långt över ett slumpmässigt tal.

Jag är inte speciellt bra i matte vilket alltid varit ett problem för mig eftersom jag alltid hamnar i situationer i livet där det verkligen är bra att kunna matte. Och framför allt statistik har aldrig varit min kopp av te.

Men, som Draken sade, det finns trots allt bara 12 stjärntecken som Ascendenten kan välja mellan. Så att en människa har sin ascendent i ett speciellt tecken är alltså då 1 på 12. Eller 1/12 * 100 för att få det i procent. Och det ger 8.333…% enligt min räknare här. Och det bör ju stämma för 1/10 *100 är 10% och 1 på 12 bör vara lite lägre.

Alltså… chansen att en av personerna på båda sidor om dig skulle ha ascendenten i samma tecken bör då bli dubbelt så stor. Alltså 16.7%.

Säg 17% ungefär.

Men här handlade det om ett tal som var betydligt högre. Fanns alltså inte en chans för någon slump-effekt längre.

Alla var verkligen förvånade. Men astrologen bara skrattade och sade att detta händer varje gång han har en föreläsning.

Det här jag funderat mycket på. Eftersom våra förfäder lade mycket större vikt på Ascendenten än på Solen och Månen. Och jag har en sådan där pirrande känsla av att de visste väldigt väl vad de höll på med.

Får jag en chans någon gång så skall jag göra om experimentet. Helst skall det då vara vilt främmande människor och absolut inga platsbiljetter.😃

Om vi tar bort tid och hastighetselement här så gäller naturligtvis samma sak för Sol och Måne. Och som Draken säger så bör det alltså bli 1 på 12*12*12 eller 1/12^3 vilket är 1/1728. Och vill vi ha det i % så blir det ungefär 0.06%. Chansen att ha alla dessa tre i samma tecken är alltså försvinnande liten.

Så…om du tycker att du har ett speciellt band till den här personen så ligger det förmodligen en hel del i det.

Man tänker alltså sällan på att chansen för att en person skall ha samma soltecken som en själv är något mer än 8%. Man behöver alltså samla ihop en grupp på minst 12 personer för att ha en någorlunda chans att hitta en som har samma soltecken som en själv.

Att en person skulle ha både solen och månen i samma tecken som en själv är ungefär 0.7%. Alltså mindre än en procent. Inte ens om vi skulle ha 100 personer samlade så kan vi aldrig vara speciellt säkra på att två personer skulle ha denna kombination.

Och att en person skulle ha Solen och Månen och Ascendenten i samma tecken som en själv är 0.06%. Alltså ungefär en halv promille. Även om vi skulle samla ihop 2000 personer så är det alltså inte alls säkert att två av dem skulle uppfylla kraven.

Usch vad statistik är tråkigt. 😃 Och det värsta är att jag känner mig aldrig säker på att det är rätt heller. 🤔

😃

Nicollan
2014-04-26 19:34
#5

#4 Oj, tack så hemskt mycket för ditt svar! Väldigt roligt och intressant att läsa :)
Vill verkligen forska vidare i detta och lära mig mer, inte bara just detta fall utan om astrologi i det stora hela.

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Kyllan56
2014-04-26 20:01
#6

# Intressant greenseng! Jag hade aldrig klarat den uträkningen.🤔

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[greenseng]1
2014-04-26 22:58
#7

#5

  Astrologi är intressant.

Kanske lite rörigt i början. Ungefär som när man kommer till en plats man aldrig varit i förut och skall börja lära sig hitta var allt är.

Men lägger man ner lite arbete på det så kanske man hittar mer än man först räknade med. 😃

[greenseng]1
2014-04-26 23:06
#8

#6

  Är egentligen bara elementär grundskole-kunskap. Men är man inte direkt intresserad av matematik så kanske det ser lite skräckinjagande ut. 😃

Och när det gäller matte så är jag aldrig själv säker på att jag tänkt rätt. Jag har egentligen ett helt annat sätt att tänka än en matematiker. Något som jag mycket väl förstått efter att ha diskuterat med några av dem. 😃

Däremot måste jag erkänna att jag är minst sagt imponerad av deras tänkande. Åtminstone för det mesta, är kanske bäst att tillägga. 😃

SpiritualLight
2014-05-04 16:42
#9

Vad jag har förstått styrs parternastrologi dvs synastri av grader eller "orber" som det kallas. Inte av de tecken som planeterna faller i, inte i första hand iallafall.

Man kan exempelvis ha en stark kontakt mellan två personliga planeter fast de faller i olika tecken.

Tex .En man med solen i kräftan kan alltså ha en stark konjunktion med en kvinna med månen i tvillingarna, då de faller inom samma orb (som vanligtvis är mellan 0-9 grader - tror jag). 

Kvinnans måne i tvillingarna måste då vara i "slutet" av tvillingarna och mannens sol i "början" av kräftan. (efter tvillingarna går ju planeterna in i kräftan, sen i lejonet etc etc!)

Det låter klurigt, men såklart lätt när man fattar. Synastri är himla spännande!

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Terra Australis
2014-05-20 19:24
#10

Ni kan mer matematik än jag.

Jag läser och lär.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Farwuq
2014-05-21 14:36
#11

😉

Det är just det som är meningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2014-05-25 19:39
#12

🤦‍♂️

Samma här.

Terra Australis
2014-09-03 17:07
#13

Ni är väldigt duktiga.

❤️

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
JonasDuregard
2014-09-03 18:32
#14

#4 "Alltså… chansen att en av personerna på båda sidor om dig skulle ha ascendenten i samma tecken bör då bli dubbelt så stor. Alltså 16.7%."

Nej, det stämmer inte riktigt, du summerar inte oberoende sannolikheter, du multiplicerar. 1-(11/12)2 eller ungefär 15.97% är det rätta.

Det du också glömmer i den här (och dina andra beräkningar) är att urvalet inte är jämt fördelat, det finns inte lika många människor som är födda i alla tecken. Det gör att den faktiskt siffran blir något högre. 

"Även om vi skulle samla ihop 2000 personer så är det alltså inte alls säkert att två av dem skulle uppfylla kraven."

Jo, det vet vi med säkerhet (att minst två av dem skulle ha samma uppsättning tecken alltså). Tänk på att det bara finns 123 kombinationer så även om det är maximal spridning så är det 272 personer som har samma som någon annan.

[greenseng]1
2014-09-03 19:23
#15

#14

😃

  Jo. Jag vet att inte fördelningen är jämn. Men föredrar att approximera det hela. Budskapet blir inte förstört av det.

Men tack i alla fall för inlägget. 🙂

JonasDuregard
2014-09-03 19:43
#16

Om du hittar siffran om hur många identiska grannar det (och hur många personer) var kan jag räkna ut hur sannolikt eller osannolikt det är. 

Faktiskt ett ganska intressant kombinatoriskt problem, det är nog vanligare med identiska grannar än vad man tänker att det ska vara (av matematiska skäl snarare än astrologiska). Om det bara är tre personer i ringen är det till exempel i genomsnitt 0.48 personer som sitter brevid någon med samma tecken 🙂.

[greenseng]1
2014-09-04 00:19
#17

#16

  Du verkar vara en högvälboren matematiker. Intressant.

Jag har aldrig riktigt greppat matematik. Redan i småskolan fattade jag 0.00 . Som otur var så hade jag en beundrarinna som viskade de rätta svaren till mig hela tiden.

Sedan kom ekvationer och jag fattade om möjligt ännu mindre. Varför blandar de in bokstäver för? frågade jag mig. I ren desperation gick jag till biblioteket och tittade i en väldigt pedagogisk bok. Och där står det att exempelvis x kan ersättas med "?" .

En blixt slog ner och jag fattade hela kursen på en sekund. Och frågade mig själv varför läraren inte sagt något om det.

Sedan kom den berömde Euler in i bilden. Hans formel:

e^(iφ)=cos(φ)+isin(φ)

Låt oss sätta φ=2𝜋

Då får vi e^(i2𝜋)=cos(2𝜋)+isin(2𝜋)

Vilket då ger e^(i2𝜋)=1

Och i2𝜋=ln(1)

i2𝜋=0

i=0

Vilket naturligtvis är helt fel. Vilket naturligtvis bevisar att jag inte fattat någonting. Euler hade helt rätt när han sade att den som inte förstod hans formel var ingen matematiker.

Och jag frågade en välbetald fysiklärare på universitetet hur han förklarade denna lilla diskrepans. Han bleknade och hänvisade mig till matematiska institutionen medans jag undrade vad han egentligen fick betalt för. En fysiklärare på den nivån skall naturligtvis fatta Eulers formel.

Jag misstänker starkt att -𝜋<φ≤𝜋 här. Har för mig att jag sett det någonstans på nätet. Men man kan inte lita på allt när det gäller webben.

Matte är ett elände. Åtminstone för mig. Läste matte på universitet därför att jag inte fattade någonting. Visst… jag fixade kursen, men jag har fortfarande inte fattat någonting. 

🤔

Farwuq
2014-09-04 06:31
#18

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-09-04 20:15
#19

# 17😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ralph
2014-09-08 17:49
#20

😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: