Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1242 ggr
Kyllan56
2014-03-27 11:53

Månen, i vilket hus har du din Måne?

I vilket hus har du din Måne? Försök gärna tolka Månen i ditt horoskop utifrån tecken och hus.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Kyllan56
2014-03-27 12:19
#1

Med Månen i Lejonet i 1:a huset reagerar jag känslomässigt (Månen) storstilat och dramatiskt (Lejonet), även om jag taggat ner mig med åren.😉😃Söker trygghet (Månen) genom att läsa av andra och är generös med mig själv (Lejonet). Känslig för andras uppfattning om mig. Behov av att orientera mig där jag är känslig för de miljöer jag befinner mig i. (1:a huset) och det jag har fattats känslomässigt under min uppväxt  har jag lekt, kreerat själv på ett fantasifullt sätt (Lejonet).

Det bästa med att bli gammal är att jag släppt mer och mer på att bry mig om vad andra tycker om mig. 🙂

Som barn spelade jag teater och älskade att leka. Eftersom Månen stor för barnet inom oss så är mitt barn högst levande och lekfullt (Lejonet) och hur gammal jag än blir så finns mitt lilla barn där och vill alltid leka och ha kul.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-03-27 13:21
#2

7:e enligt Placidus, 8:e enligt Lika hus systemet.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-03-27 14:30
#3

#2 Även i Placidus ligger din Måne tekniskt sätt i 7:de huset men bara en grad från 8:de husspetsen, så jag skulle tolka den i båda husen. I lika hus har du månen i 8:de huset. Skulle tolka Månen i båda husen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2014-03-28 12:33
#4

Råkade just hitta min astrokarta och fann Månen i hus 9. (I sällskap med Neptunus och Saturnus)
Jag är säker på att det är ett väldigt bra hus för en måne. 😃🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2014-03-28 13:52
#5

#4

  Förmodligen. Ihop med Neptunus vidgar den dina "sökar"-vyer och Saturnus ser till att du har fötterna på jorden. Åtminstone någorlunda. 😃

Magi-cat
2014-03-28 13:55
#6

#5 😃 Tack! Särskilt det där sista lät väldigt bra.😇😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]1
2014-03-28 14:07
#7

#6

  Saturnus är en intressant planet. Den har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Ann Henning skriver (nu fritt tolkat) att Jupiters gåvor är populära. Men har en tendens att förbrukas allt för snabbt. Saturnus gåvor varar för evigt.

Saturnus gåvor är förknippade med kunskap och erfarenhet. Ibland kan det vara jobbigt att erhålla dem. Men så småningom är man väldigt tacksam för dem.

Personligen tycker jag också att Saturnus verkar vara väldigt svag för barn och äkta kärlek.

I vissa gamla skrifter drar man slutsatsen att de högsta makthavarna är fullständigt livrädda för att ta till sig en kvinna som redan är kopplad till en annan man. Det är ungefär som att de vet att det är detsamma som att be om verkligt allvarligt strul. Som till och med kan gå så långt att de förlorar sin makt och även sitt liv.

[Sol69]
2014-03-29 11:15
#8

Kom ju inte in så tryckte på något för att kunna skriva 🤐Har faktiskt ingen aning om var jag har min måne vet bara att den är i fiskarna.

Kyllan56
2014-03-29 11:42
#9

# 8 Gå in på astro.com och registrera dig. Då får du gratis ditt horoskop enligt Placidus Hussystem.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2014-03-29 11:48
#10

Jag hade tänkt att utifrån vad jag skrivit om Månen att var och en skulle försöka sig på en liten tolkning - utifrån det jag skrev om månen, tecken och hus -  av den egna Månen i Horoskopet. Vi är alla barn i början så några fel existerar INTE. Är det någon som vill göra ett försök?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-03-29 14:28
#11

#8

  Sol69… I Placidus system så har du Månen i Hus 10. Men i Lika Hus-systemet så har du den i Hus 9.

Det märkliga här är att det inte är fråga om något gränsfall mellan Hus 9 och Hus 10. Med Placidus system så är Månen alltså ungefär i mitten av Hus 10. Men i Lika Hus-systemet så är den i början av Hus 9.

Detta beror antagligen på att du har Ascendenten i Kräftan som är en av ekliptikans extrempunkter. Då flyttar sig MC en bra bit och husen får mycket olika storlek. I Lika Hus-systemet så har du MC i Hus 8. I Placidus system så börjar Hus 10 med MC. Vilket den gör i alla sk. kvadrant-system där Placidus ingår.

Kanske du ovetandes går omkring med en nyckel till Hussystem-problematiken. 🙂

[Sol69]
2014-03-29 14:38
#12

Kul att du kommer ihåg mina data greenseng 😃Tack för informationen 🙂Om jag förstod dig rätt är min astrologiska karta ganska unik 😎

[greenseng]1
2014-03-29 15:04
#13

#12

  Jo. Det kan man lugnt säga att den är. 😃 Och då refererar jag till den som helhet. Om man tittar potential-mässigt på den så är du lika mycket Lejon som du är Skorpion. Om jag inte minns helt fel.

Annons:
[Sol69]
2014-03-29 15:32
#14

691118 kl 18,44 i Motala

Så du minns säkert rätt 😃

Kyllan56
2014-03-29 16:09
#15

Magi-cat med ,

Månen i Vågen- , Saturnus -. och Neptunus i 9:de huset.

Balans och harmoni ger dig trygghet i tillvaron och förmodligen ogillar du konflikter. D behöver väga för och nackdelar innan du bestämmer dig. Om du är obeslutsam eller inte beror på hur Månen är aspekterad i ditt horoskop. Kunskap är viktigt för dig och är du intresserad av ett ämne går du ner på djupet, är seriös och vill lära dig så mycket som möjligt om det du är intresserad av. Du inhämtar kunskap via studier, socialt umgänge gärna med andra kulturer och resor. Du är djupsinnig och filosofiskt lagd och det är viktigt att få utforma din egen filosofi. Du har intresse för språk och kapacitet att studera "svåra" ämnen där även abstrakta och vetenskapliga ämnen ingår. du har förmodligen studerat på högskola/universitet. Du har god intuition och intresse för de stora livsfrågorna. Med tiden skapar du en andlig förståelse och i djupet av ditt hjärta är du den borne idealisten.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2014-03-29 16:17
#16

# 7 greenseng precis som du tycker jag att Saturnus svartmålas och förmodligen lever det kvar från den traditionella astrologin när man predicerade olika situationer och innan den mer psykologiska astrologin gjorde sitt inträde. Då var  Venus och Jupiter goda planeter och Mars och var Saturnus onda. Men där Saturnus dragit fram i våra horoskop ger han oss möjligheten till att förkovra oss som människor. Även om 

Jag har Saturnus i 4:de huset i en T-kvadratur med Solen i 8:de huset och Jupiter/Pluto i 1:a huset, vilket är tungt, så har det kommit mycket gott för mig och jag har lärt mig en hel del Saturnusläxor, som jag har användning för.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-03-29 16:50
#17

#16

  Hmm… undrar just hur det är att ha en stark Jupiter-Pluto Konjunktion i Hus 1 som dessutom är Retrograda i Lejonet. Och en i princip exakt Konjunktion med Ascendenten när det gäller Månen.

Fast du har en hel del Trigoner och Noviler. Något du förmodligen är tacksam för. 😃

Magi-cat
2014-03-29 16:51
#18

#15 Tusen tack, Kyllan! 🌺Du har läst bra! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2014-03-29 19:36
#19

#17 Ja ,den T-kvadraturen är är och har varit högst påtaglig i hela mitt liv. Solen och Jupiter är mycket betydelsefulla planeter i mitt hus. Men de har också en positiv kraft i den bemärkelsen att jag har en jädra energi och förmåga till förändring. Om jag verkligen bestämmer mig så kan jag förflytta berg. Men du har alldeles rätt i att utan mina Trigoner hade jag nog haft det ganska svårt. 😓Som tur är har jag den exakta Ascendent/Månen i nästan lika exakt Trigon till Venus och inte lika exakt men Venus till N. noden. Pluto/Jupiter i Trigon Mars och  Trigon MC, som 

Skulle du kunna berätta om mina Noviler, för det kan jag inget om?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-03-29 23:22
#20

#19

  Noviler… egentligen en aspekt eller harmoni som jag fortfarande håller på att lära mig om. Men för att verkligen kunna tränga in i tankegångarna här så misstänker jag att jag (kanske) måste tränga in åtminstone något i den indiska astrologin. Eller det system som vanligtvis används i Indien.

Anledningen är att Noviler används vid äktenskap och förhållanden i den indiska astrologin. Men hur den används vet jag inget om än.

Det är därför jag personligen hänvisar till den med det romantiska tillmälet "Kärleksaspekten". 😃 Och det kan ju egentligen vara helt fel eftersom jag vet så lite om den.

En novil är en aspekt som håller 40°. Eftersom en cirkels totala längd är 360° så blir 360°/40°=9. Den har då alltså Harmoni-talet 9 och kallas därför Novil. Novil hänvisar till just nio. Matematiskt sett kan man alltså dela upp horoskops-cirkeln i nio lika delar med hjälp av Noviler.

Jag ser den som mycket positiv. Trigoner, alltså Harmoni 3 är ju väldigt positiva. Och en Novil är uppbyggd av 3*3. Vilket gör den till något alldeles extra. Även om den inte är ett primtal så är det ändå astrologer som ser den som ett astrologiskt primtal. Och anledningen är alltså dess starka harmoniska inslag.

Detta innebär kanske inte att den skulle ha en extrem tändande kärlekspotential. Därom vet jag intet. Men att den kan hantera svårigheter och negativa influenser på ett harmoniskt och konstruktivt sätt. Något som är viktigt i äktenskap och förhållanden. Men… den har säkert fler strängar på sin lyra.

Trigonen har ju 120° vilket är 3*40. Därför ingår Trigonen alltså egentligen som en del i Harmoni 9.

Men i praktiken pratar man om Novil=40°, Binovil=80° (2*40°) och Quadronovil=160° (4*40°). Går vi vidare så kommer vi över 180° vilket egentligen innebär att vi kan gå baklänges på cirkeln istället och då nå de första aspekterna igen. Även om de då har ett minustecken framför sig som egentligen bara är en matematisk riktnings-beskrivning. När man tittar på aspekter så bryr man ju sig inte om vilken riktning man går på cirkeln.

Trigonen (120°) skulle alltså då vara en Trinovil (3*40°). Men eftersom den redan är definierad så hoppar man över den. Men egentligen så tillhör den Novilerna. Det är bara en astrologisk nomenklatur eller sorterings-fråga.

Novil, Binovil och Quadronovil tolkas antagligen på samma sätt även om jag är osäker här. Men bör påminna om Trigonens tolkning.

Men som sagt… Här har jag mycket att lära.

I förhållanden så är det ju inte så ofta man tänker på att 80° och 160° skulle vara speciellt betydelsefulla. Folk som törstar efter en partner är ju mest intresserade av Sextil-aspekter och Trigon-aspekter. Kanske finns det något att hämta här. Vem vet? Och det var det jag tänkte reda ut så småningom. 😃

Även om jag starkt misstänker att Ascendenten är viktigare än man kanske tror, i de här sammanhangen. Vilket inte behöver betyda att folk nödvändigtvis skulle ha Ascendenten i samma tecken utan är lite mer komplicerat vanligtvis.

Dina egna Noviler är kraftfulla. Novilen tillhör de aspekter som har en liten orb så jag har som mest 2° här. Men även med en orb på 1° 30' så har du mycket intressanta Novil-uppsättningar.

Du har exempelvis en Novil mellan Solen och Venus! Det måste ju helt enkelt vara dunder. 😃 Men inte nog med det. Du har också en Quadronovil mellan Solen och Månen. Och en Trigon mellan Månen och Venus. Det här är alltså egentligen en Harmoni 9 triangel mellan Solen, Månen och Venus som är väldigt värdefull. Bör ha varit och är en otrolig tillgång i ditt liv.

Tillsammans med din andra Harmoni 9 triangel som är mellan Merkurius, Mars och Pluto så bör din inre balans och harmoni ha tränats avsevärt. Att ha en Harmoni 9 triangel där två så svåra och explosiva planeter som Mars och Pluto ingår är utan tvekan en tillgång av det mest positiva slaget. När då Merkurius ingår också så lär man sig hantera explosiva mentala och verbala utbrott och kan också hantera de mörka influenser som Mars och Pluto ibland har.

De planeter som alltså egentligen är extremt farliga för den mentala sfären om deras mörka sidor väcks, alltså Månen, Mars och Pluto, stabiliseras här på bästa tänkbara sätt. Prata om att ha haft tur. 😃

Annons:
Kyllan56
2014-03-30 00:37
#21

Mycket intressant! Får läsa det flera gånger för att min trötta hjärna ska kunna ta det till sig. 

Tack så jätte mycket greenseng! 😃

Du har nog just förklarat på ett pedagogiskt sätt det som är styrkan med mig som person. Trots en mycket svår barndom och uppväxt som skulle få de flesta ur balans för lång tid framöver, har jag blivit född med gåvan att hela tiden resa mig upp igen. En väninna sa till mig en gång att jag var som en docka med blytyngd i botten. Om man knuffade till henne, så reste hon sig alltid igen. Jag har fått kraften att inte nöja mig med att saker och ting inte fungerar, utan jag har alltid sökt svar och tagit hjälp på vägen om jag behövt det. Hela mitt liv har varit en resa i att komma vidare och lösa de svårigheter jag haft/har. Redan som ung bestämde jag mig för att inte vara ett offer. Jag har också alltid haft lätt att knyta kontakter och haft lätt att få vänner. Men äktenskapstur har jag inte haft. Men min 7:de hus härskare är Saturnus, som bekant inte har den bästa placeringen i mitt horoskop. När man tittar på vilken man en kvinna söker tittar man även på Solen och Mars. Saturnus är i kvadratur med min Sol så det förstör nog en hel del för mina Noviler.

Men jag är mycket tacksam för mina gåvor som förmildrar mina svårigheter och tillsammans ger de mig kraften till förändring.   

Som barn och en bit in i vuxenlivet var jag explosiv och hade ett jädra temperament, som jag lärt mig att hantera. Att få mig höja på rösten idag är ingen lätt uppgift.😉Så att min inre balans och harmoni tränats är en sak som är väldigt säkert! Huvudet på spiken.🙂

Så jag har verkligen haft tur i oturen!👍

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-03-30 01:38
#22

#21

  Jag misstänker att en människa formas mest de sju första åren i sitt liv. Även om jag för säkerhets skull brukar addera ett år här så det blir de åtta första åren.

Blir det problem under den perioden så är de inte direkt enkla att lösa och tar ofta lång tid.

Därför behöver blivande föräldrar ha en kurs i barnpsykologi när de väntar barn. Det skulle förändra världen.

Lyckliga barn = en lycklig värld.

Kyllan56
2014-03-30 12:11
#23

#22 Delvis håller jag med dig, men jag tror saken är mer komplex än så. Om föräldrarna är psykiskt sjuka, har en neuropsykiatrisk- eller en psykisk störning hjälper ingen kurs i psykologi. De föräldrarna behöver man fånga upp, så att samhället kan stödja dem i deras föräldraroll.

Allmänt sett tror jag de allra flesta föräldrar gör sitt bästa utifrån de premisser de har - man vill inte göra sina barn illa - tyvärr räcker det inte till för en del och barnen blir lidande. 

Men jag tycker att i psykoprofylaxkursen skulle föräldrar utbildas i barnpsykologi, precis som du säger. Då hade man gett föräldrar kunskap, som kan utmana deras sett att se på barnuppfostran. Men även fångat upp de föräldrar som är i behov av stöd. För visst är ett lyckligt barn bättre för världen när det blir vuxet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2014-03-31 02:28
#24

#23

  Problemet med barn när de är så små, är att de hela tiden är i ett slags permanent lärotillstånd. Och de tar in precis allt. Både positiva saker och negativa. Och det sätter sig djupt.

Om man exempelvis använder våld mot små barn så är det enda man egentligen åstadkommer är… att man lär dem våld. Inte så lyckat direkt.

Men där finns ett annat problem också. Även om barnen upplever det som väldigt dumt och lovar sig själva att inte göra samma sak mot sina egna barn i framtiden… så är sannolikheten betydligt högre än 90% att de ändå kommer att göra det. Minnena sitter så starkt lagrade att de påverkar sinnet i fel riktning. Oftast då vid affekt-tillstånd.

Och ännu värre är när man hör någon säga att det minsann bara var bra att personen i fråga utsattes för våld av sina föräldrar. För då lärde man sig minsann något.

En sådan persons sinne är alltså allvarligt skadat.

Våld mot barn bygger ofta på en kedja genom tiden. Barnen lär sig våld av sina föräldrar, som i sin tur lärde det av sina föräldrar, som i sin tur lärde det sig… osv. Osv.

Man kan naturligtvis fråga sig vad som startade kedjan. Personligen tror jag att religionen spelar roll här. Jag har alltför ofta läst i gamla religiösa skrifter att man skall bruka våld mot barnen. Och också hört framstående präster predika om detta.

Men om man har en sådan person framför sig och hör detta så skall man bara fråga om han eller hon kan föreställa sig Jesus hållande ett barn i vänster hand och en piska i höger hand och sedan piska på för kung och fosterland. Det brukar bli väldigt tyst då. (Silence is golden).

Och förr hade sjuka präster alltför stort inflytande.

Men… det viktiga är att kedjan bryts. Så att den inte förs vidare. Och här är barnpsykologi ett mycket bra verktyg.

För när barnpsykologi lärs ut av dem som verkligen behärskar den, då är det inte bara en kurs i barnpsykologi längre. Den förvandlas helt automatiskt och naturligt till en terapi. Och sådan terapi behövs.

I en sådan kurs är det bäst med små grupper. Helst inte mer än sex personer. Absolut inte mer än åtta. Då inte lärarna inräknade. Och jag säger lärarna här för det bästa är faktiskt två lärare på samma gång som samarbetar. Och kan och tycker om att samarbeta och trivs med det och varandra. Och är experter när det gäller barnpsykologi. Och de skall helst vara av olika kön.

Barnpsykologer är ofta helt otroliga pedagoger.

Och om någon klagar över för höga ekonomiska kostnader här så kan jag bara säga: - Samhället kommer att göra helt otroliga vinster om detta kunde genomföras.

Jag frågade en gång ett par mycket skickliga barnpsykologer varför de inte försökte påverka politikerna med sitt material. Och det blev precis tyst i salen. Ungefär som när man slår av en strömbrytare.

Och jag undrade över vad jag egentligen hade sagt?

- Politikerna, svarade de till slut. Vi har testat med allt vi har för att övertyga politikerna om detta. Hur många gånger som helst. Men… de vägrar lyssna.

Och så är det med det.

Farwuq
2014-03-31 07:00
#25

När lyssnade en politiker på folket?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
2014-04-03 22:27
#26

Jag har månen i hus 8, den enda planeten som befinner sig i det huset och jag har ingen aning om vad det betyder.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kyllan56
2014-04-04 00:34
#27

Månen i Vattumannen ger dig intensiva känslor av djup och allvarlig karaktär, vilket blir extra tydligt med Månen i 8:de huset.  Du har behov av frihet och oberoende, men med Månen i åttonde huset kommer dina känslor genomgå perioder av förändringar. Vad för förändringar du genomgår beror mycket på de personer du möter och i vilket sammanhang du möter dem i. Eftersom Månen befinner sig i Vattumannen kan du möta viktiga människor i grupper av människor med samma intressen. Vattumannen är Zodiakens humanist och står ofta på barrikaderna, så kan vara i grupper som har människors-, djurens rättigheter och naturens behov i fokus. Relationer har oftast ett syfte för dig även om det inte omedelbart är uppenbart för dig under tiden relationen pågår.

Sociala kontakter är viktigt för dig. Du kan umgås med många olika människor. Du är okonventionell som människa och dras till människor som är likadana. Det djup som Vattumannen normalt inte har ger Månen i 8:de huset dig.  

Det som kan vara en konflikt med din Månes placering - också beroende på aspekterna till din Måne - Är Månen i Vattumannens behov av oberoende och frihet och Månens placering i 8:de huset som kan göra att du har svårt att påbörja och avsluta saker, men också att säga Adjö om du upplever någons ogillande. Det kan betyda perioder av frihet och luft under vingarna och perioder av relationer av mer beroendekaraktär. Men som sagt vad så vet jag inte hur din Måne är i relationer till andra planeter och punkter i ditt horoskop.

Så skulle det kunna vara, men utan att veta ditt horoskop i stort, så är det en allmän tolkning för de personer som har Månen i Vattumannen i 8:de huset. Därför kanske du inte känner igen allt, men säkert någonting.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Tarotstollan
2014-04-04 04:15
#28

# 27. Tack för förklaringen, tycker det stämmer väldigt bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kyllan56
2014-04-04 11:16
#29

#28 Tack själv! Roligt att du kände igen dig.😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: