Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2254 ggr
Kyllan56
3/27/14, 11:35 AM

Månen i horoskopet.

Månen symboliserar psyket, själen - den omedvetna speglingen av anden inom oss. 

På ett personligt plan står Månen för den blinda punkt hos människan där hon förblir barn livet ut, varför Månen associeras med spontana-och instinktiva reaktioner och beteendemönster.

Månen trivs bäst i Kräftan, eftersom Månen styr/härskar över Kräftan. Därför trivs. Den är förhöjd i Oxen. I fall i Skorpionen där den inte trivs så bra och är exil i Stenbocken - som ligger mittemot Kräftan och därför har motsatta egenskaper - där Månen inte heller riktigt trivs.

1. Väduren  Entusiasm, idérikedom, impulsivitet, mod, viljestyrka, uppstartande

2. Oxen  Grundlighet, praktisk, sensualism, stabilitet, tillgivenhet, envishet

3. Tvillingarna Intellektualitet, kontaktvillig, meddelsam, mångsidighet, allmänbildad

4. Kräftan Anpassningsbar, beskyddande, känslighet, inlevelseförmåga, romantik, samlare

5. Lejonet Kraftfullhet, kreativitet, stolthet, storslagenhet, värdighet, generös

6. Jungfrun Analytisk, detaljsinne, kritisk, noggrannhet, sanningsenlig, atomistisk

7. Vågen Balans, diplomati, harmoni, smidighet, taktfullhet, 

8. Skorpionen Förändring, intensitet, insiktsfullhet, makt, mysticism

9. Skytten expansion, filosofi, generositet, optimism, vishet, gå på djupet

10. Stenbocken Försiktighet, plikt, stadga, målmedvetenhet, uthållighet, 

11. Vattumannen Framsynthet, hoppfullhet, klarsynthet, nyskapande, originalitet

12. Fiskarna Förnimmelse, inspiration, intuition, mottaglighet, upplösning

Husen representerar områden/fält i livet. Hus 1- 6 första  är privata hus 7-12 är offentliga hus. 

Hus 1. Personen, utseende, hur andra uppfattar dig

Hus 2. Resurser(egna), hur man omsätter dem, värderingar

Hus 3. Mental aktivitet, kommunikation, förmåga till analys, syskon och grannar

Hus 4. Privatlivet, föräldrahemmet, familjen, vad du omgetts av i tidig barndom, 

Hus 5. Kreativitet, lek, korta kärleksaffärer, fysiska barn, hur du roar dig

Hus 6. Förpliktelser, tjäna andra, syn på arbete, hälsa

Hus 7. Relationer, fasta och längre kärleksrelationer, 

Hus 8, Förnyelse, andras pengar

Hus 9. Högre utbildning, moral, etik, existentiella frågor.

Hus. 10 Ambitioner, social position, livsmål, inställning till auktoriteter

Hus 11. Socialt umgänge o kontaktnät, karma, vänner, grupper och föreningsliv

Hus 12. Självinsikt, det hemlighetsfulla, dolda, omedvetna, avskildhet

Var har du Månen och hur tolkar du den. 

Exempelvis kan det se ut så här. Man integrerar Månens egenskaper med dess tecken och det hus den befinner sig i. 

Själv använder jag mig av den traditionella tolkningen där jag tittar på den husspets som faller i kräftan och letar upp i vilket hus härskaren befinner sig i. Så om 4:e husspetsen ligger i Kräftan och Månen befinner sig i Lejonet i 2:a huset

Om Månen befinner sig i 2:a i Lejonet. Titta då på ledorden Månen Känslolivet o hur man söker trygghet. En person som på ett kreativt, och fantasifullt sätt (Lejonet) söker trygghet (Månen) i egna resurser där värderingar (2:a huset) är viktiga. Denna personen behöver förmodligen en buffert ekonomiskt sätt och blir otrygg om pengar saknas och har ett behov att äga sitt hem (hus)

Om däremot Månen befinner sig i Fiskarna i 6:e huset. Så behöver den personen inspirera (Fiskarna) och tjäna (6:e huset) andra människor för att få känslomässig tillfredsställelse. Och arbeta med all sannolikhet, inom vårdande (Fisken-samariten  6:e huset-hälsa) yrke (6:e huset) 

Månen i Tvillingarna i 11:e huset. Reagerar och söker trygghet (Månen) genom kommunikation - talar, skriver twittrar o s v -(Tvillingarna) med vänner, grupper med gemensamma intressen (11:e huset) 

Jag ska lägga in en undersökning var folk här på I fokus har sin Måne. försök utifrån det jag skrivit tolka hur du reagerar känslomässigt och hur du söker trygghet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[Sol69]
3/29/14, 11:05 AM
#1

Intressant för jag tror att månen jag påverka oss mycket så att vi inte alls uppfattas som det sol tecknet vi har syns när andra träffar oss.

Kyllan56
3/29/14, 11:39 AM
#2

#1 Solen kommer oftast fram när man lärt känna någon riktigt rejält. Månen skymtar naturligtvis fram även i ytligare kontakter och lierar sig med ens ascendentteckens personlighets drag. Själv känner jag flera personer med en ascendent i introverta tecken och med Solen i extroverta där den utåtriktade pratiga personen först kommer fram tiden. Hos mig själv är det tvärt om. Det utåtriktade, sociala kommer först, sedan den mer reflekterande och djupa jag kommer efter när kontakten är etablerad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
3/29/14, 2:59 PM
#3

Det var fullmåne när jag föddes.

🧟‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/29/14, 3:09 PM
#4

#3

  Du skall ju alltid vara värst! 😃😃

Tänk om det hade varit Månförmörkelse också. 😮

😃

Farwuq
3/29/14, 3:34 PM
#5

Man kan inte få allt här i livet.

Jag är blygsam och nöjer mig med ett Storkors, ha Mars i kvadratur med Venus, att vara född under fullmåne, och att ha en av de största kometerna i mitt horoskop.

😇

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
3/29/14, 4:20 PM
#6

När jag föddes var Månen i första kvarteret. 🤔

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[greenseng]1
3/29/14, 4:52 PM
#7

#5

  Ibland misstänker jag att alla de som har en komet i sitt horoskop bör man antagligen ta det ganska lugnt med. 😃

Farwuq
3/29/14, 5:49 PM
#8

#7

😈

Kanske det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/29/14, 6:52 PM
#9

😃

Cerese
3/30/14, 3:26 PM
#10

Första månskaran när jag föddes. I gamla sägner säjs det att man kunde önska något när man såg den första månskäran/cerese

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

[greenseng]1
3/31/14, 1:33 AM
#11

#10

_Jag har nigit för nymånens skära.
Tre ting har jag önskat mig tyst.
Det första är du och det andra är du och det tredje är du, min kära.
Men ingen får veta ett knyst.
Jag har nigit för nymånens skära tre gånger till jorden nu.
_

_Och om månen kan ge vad vi önska, så niger jag tre gånger till,
och krona jag bär,
när marken sig klär
och björkarna gunga av grönska
och lärkorna spela sin drill.
Det är långsamt att önska och önska.
O, vore min kära här !
_

Lyft nu upp honom, stormmoln, på vingen och tag honom, våg, på din rygg. Han är ung som jag, han är varm som jag, han är härlig och stark som ingen, och säll skall jag sova och trygg i hans armar en gång under vingen av natten, tills natt blir dag.

Bo Bergman (ur "Livets ögon")

Så… det ligger kanske något i det. 🙂

Cerese
3/31/14, 6:01 AM
#12

#10

Förr i tiden fick barn t ex lära sig att aldrig att aldrig peka på nymånen eftersom det ansågs ohövligt oh säkert skulle leda till otur under hela den kommande månaden, ej heller betrakta nymånen genom glas. att boka eller niga utomhus för nymånen var dock något att rekommendera och om man vände på ett silvermynt i fickan när man fick syn på nymånenen sades man bli rikare. ja det finns mycket man kan göra vid nymåne, amuletter, vit magi i gott syfte. Idag kommer 1% månskäran visa sig, just nu svartmåne dvs 2:a nymånen i samma månad. Trevlig måndag/Cerese

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

Upp till toppen
Annons: