Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1256 ggr
Kyllan56
2014-03-26 22:57

Putin-Back in the USSR

Här kommer astrologen Adrian Duncans astrologiska lägesrapport över hur Ryssland - som är samma sak som Putin - kommer att utvecklas under de kommande tio åren. Eftersom vi tittat på Putins horoskop och Adrian tar upp det, så tänkte jag, alltid roar det någon.

http://astrowow.com/blog/back-in-the-ussr/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[greenseng]1
2014-03-27 03:51
#1

  Började titta på det men… misstänker att jag är lite för trött. Alltså… får nog börja tänka lite på vissa saker när jag beskriver saker astrologiskt. Exempelvis: - Solen i Hus 4 i Väduren när den är i Opposition till Jupiter och samtidigt har en Sextil till Mars som då är Retrograd i Tvillingarna och Konjunktion till …

Efter ett tag börjar man undra vilket år det är nu och vad man heter. 😃

Det krävs tydligen en viss vana att läsa astrologi. Ungefär som att läsa en Schack-duells drag i tidningen (eller på nätet). Och få ut något av det.

Eller så är det det att Pluto är just nu på väg upp och jag på väg ner… i sängen. 😴

Förresten… Har någont hört talas om en himlakropp (asteroid, centaur) som heter Chariklo? Hon (det är faktiskt en typisk hon) har helt plötsligt kommit i ropet och blivit mäkta populär. Och inom astrologin misstänker jag att hon kommer att bli ännu mer populär efter att varit ganska okänd.

Varför?

Tja… Är det någon av er som någonsin hört talas om en asteroid med ringar runt sig? Som Saturnus exempelvis. 

Man har alltså precis upptäckt att hon alltså har två ringar runt sig. En stor och en liten. Och ingen fattar egentligen någonting.

Kul! Ja, jag tycker faktiskt det. 🙂

Hon, alltså Chariklo, är tydligen gift med Chiron, den berömda centauren och helaren som till sist gav bort sin odödlighet och är faktiskt mäkta populär inom astrologin. Trots det är jag lite osäker på vad han egentligen står för men jag har för mig att det bl.a. faktiskt är healing eller någon form av läkande eller helande. Han är tydligen bra på sådant. Men tyvärr inte på att hela sig själv. Något som egentligen är ganska typiskt bland healers.

Vad Chariklo egentligen står för finns det (som vanligt) lite delade meningar om, som alltid när man egentligen inte riktigt vet. Ni får själva kolla på nätet. Glöm bara inte att när Pluto upptäcktes så fick man en beskrivning av honom som gjorde att man såg honom i köket med förkläde och allt, vispande en omelett.

Det var en beskrivning som ändrades väldigt snabbt. 😃

Men jag tror att Chariklo trots allt är ganska charmerande. (Det kanske Pluto är också. Om man ser till att han är på gott humör 🚬).

Chariklo är trots allt bästis med Athena.

Jag upptäckte till min förvåning att jag har Chiron och Chariklo i princip exakt konjunktion i Skytten. Fast de vandrade båda bakåt med samma hastighet. Idag är hon tillbaka i Skytten fast hon vandrar framåt. Och Chiron är i Fiskarna.

Och nu skall jag sova. zzzz…

Farwuq
2014-03-27 06:39
#2

Hoppas du fick sova gott.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-03-27 08:56
#3

Greenseng, jag är den första att medge att ibland kan man bli stollig, helt yr i pottan och undra vilken tråd man ska följa härnäst, när man ska försöka tolka ett horoskop.🤪 

Chariklo har jag aldrig hört talas om, men väntar med spänning på vad komma skall om asteroiden.😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-03-27 10:10
#4

Jag hörde något jox på nätet när jag lyssnade på Coast to Coast AM i morse. De har tydligen funnit en ny måne till Pluto och lite därtill. Men nyheten är struken på "Fox news".

🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-03-27 11:55
#5

Har den den tagit sina två ringar och försvunnit igen?😉😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-03-27 13:17
#6

Ser så ut, åtminstone enligt Foxnews.

😂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
2014-03-27 17:31
#7

  hrm…

Chariklo upptäcktes 1997 och är en Centaur som rör sig runt solen någonstans mellan Saturnus och Uranus. Den har inget med Pluto att göra. Ringarna har upptäckts 2013 från sju teleskop men annonserades först alldeles nyligen. Vilket antagligen ger vid handen att man granskat fenomenet ytterst noggrant.

Det första man misstänker är naturligtvis en optisk förvillning men det är nog ganska osannolikt här. Kanske om teleskopen samarbetat, men annars inte. De hade bara fem sekunder på sig att studera fenomenet eftersom bilderna måste tas när asteroiden passerar ljuset från en speciell stjärna.

DN har en artikel om det här. Dock… vill man ha lite mer matnyttig information så får man lämna Sveriges åtminstone normala media-sfär.

Att ett sådant litet objekt kan ståta med ringar är naturligtvis en otrolig sensation. Och jag tror faktiskt att detta kommer att påverka astrologin. Det vore märkligt annars.

Vårt solsystem är antagligen betydligt större än man trott. Och innehåller antagligen många objekt betydligt större än Pluto. Men de har ytterst excentriska banor så oftast befinner de sig väldigt långt bort från solen. Då man har bäst chans att fånga in dem är när de är närmast solen. Men på grund av de långa omloppstiderna så händer detta inte alltför ofta.

Men å andra sidan så får vi bättre och bättre teknik. Och det hjälper upp en hel del.

På grund av sina långa omloppstider så tror jag inte att de är speciellt intressanta för astrologin.

Men nu pratar vi om något helt annat än gulliga Chariklo och definitivt något helt annat än den inte så gulliga Putin. 😉

Farwuq
2014-03-27 17:40
Vander-sten
2014-03-27 21:14
#9

#1 "Chiron, den berömda centauren och helaren som till sist gav bort sin odödlighet och är faktiskt mäkta populär inom astrologin"

Hej greenseng, ang din fråga om grekiska antikens Chiron.

"The wounded healer and teacher of the Gods"

Inom tarotens värld har jag lärt mig att himlakroppen står i jämförlig förbindelse med Översteprästen eller vad äldre utövare kallar vid Påven. Det handlar alltså om dem grundläggande vedertagna principerna i livet, vad som anses rätt och fel ur ett etiskt synsätt.

Moraliska normer, lärande, undervisande och traditions bundet tänkande. Att lära sig använda det gångbara ifrån det vi känner till och det som vi vet fungerar.

Motsvarigheten till detta kort skulle då vara Översteprästinnan men i de fallet Månen enligt vissa bedömare, hmm nu blev de intressant 👍

Han blev väl oavsiktligt vådaskjuten av Herkules med en förgiftad pil, till råga på allt så var han ju odödlig den stackars Centauren, till hälften personifierad, till hälften häst.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

[greenseng]1
2014-03-27 22:28
#10

#9

  Intressant.

På många sätt har Översteprästen alltid varit något av en gåta för mig. Ibland till och med en irritation. 😃 Men att koppla den med Chiron låter egentligen inte helt fel. Åtminstone inte till att börja med. Det kan faktiskt kasta lite ljus över båda. Något att fundera över.

Översteprästinnan… hmm. Och sedan Månen. Men… varför inte?

Jag läste en gång att Månen står för "Dolda Hemligheter". Och Översteprästinnan verkar ha seendets förmåga. Och har alltså chansen att penetrera dimman och tillägna sig nyckeln till de dolda hemligheterna (XVIII). Vilket sedan leder till befrielsen (XIX) och till sist upplysningen.(XX) Vilket öppnar en helt ny dörr. (XXI)

Myter och sagor innehåller mycket ätbart. Och Taroten är ett delikatessbord. Ibland får jag känslan av att vi har Taroten runt oss hela tiden. Korten är där för att vi skall inse det och kunna förstå det.

Magi-cat
2014-03-28 12:28
#11

Påven har Ylva (Trollstierna) placerat med Mars:

Inre stridighetr men en vilja att komma framåt men måste ifrågasätta sig själv. Ambition, drivkraft och envishet, konflikter och bryta ny mark

Översteprästinnan med Månen, den kvinnliga energin och intuitionen, kontakten med sitt innersta och att våga se det mörka, magin, lärdomar av det som varit och ha med sig kunskaperna i större perspektiv. Speglingar av det vi har djupast inombords, något som kan ge konflikter i nuet.

(Kunde inte låta bli att lägga mig i tarotsnacket - det är så intressant…:-))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2014-03-28 13:49
#12

  Taroten spänner över ett sådant extremt stort spektra. Egentligen hela livet och mer därtill.

Använder den inte speciellt ofta nu för tiden. I början använder man den för ofta. Sedan inser man (förhoppningsvis) att man behöver ta en längre tids semester från den. Lustigt nog lär man sig otroligt mycket då.

Andlig utveckling skall helst inte vara kopplat till något materiellt föremål.

De som tar betalt för sina Tarot-tjänster stannar omedelbart spirituellt på en platå. Även om de ser det helt annorlunda.

Jag drar oftast bara ett kort. När jag får upp "The Hierophant" i samband med en vardaglig fråga så kopplar jag det mest till myndigheter och auktoritära kontrollsystem i samhället.

Magi-cat
2014-03-28 13:53
#13

#12 Det gör nog jag också, kopplar Påven till myndigheter och det kontrollomgärdade eller, beroende på frågan, en lärare/utbildning på hög nivå. Men inget rebellskap här, utan det accepterade och traditionella.

Tarot är absolut hela livet och utvecklingen. Mycket intressant i det…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2014-03-28 16:21
#14

🤔

Efter att läst lite ovan, så plockade jag fram min tarotkortlek, vilket jag inte gör särskilt ofta.

Nästan omgående föll "Världen" ner i mitt knä. Sedan när jag blandat så drog jag "Påvinnan". Vad kan det betyda? Jag funderade över mig själv i största allmänhet.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-03-28 17:22
#15

#14

😃😃

  De korten skulle jag inte ha något emot att få. Och får man "The World" neddimpandes i knät så är det bara att tacka och buga.

Farwuq
2014-03-28 17:25
#16

Ja, "Världen" liksom bara föll ur leken när jag tog den.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-03-28 17:28
#17

#14 Du lägger hela världen för dina fötter, du har en helhet och globalt medvetande samt inre styrka.
Kombinerat med Prästinnans gåtfulla visdom och kunskap om det fördolda. Händelsevis har hon också kunskap om astrologi.✨🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-03-28 17:28
#18

#16 Kort som bara faller ur leken är extra betydelsefulla. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-03-28 17:56
#19

😃

Jisses, detta passade ju fint.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-03-28 18:25
#20

Jag håller! Det passar fint med dina transiter. Nu öppnar världen sig för dig! 😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Vander-sten
2014-03-29 21:14
#21

Det är ju vanligt att korten ofta synkroniserar med det man tänker på, vad som är aktuellt för tillfället…t.ex internet 😃

Skulle gissa att det är en bidragande bakomliggande motoriken till varför korten fungerar som dem gör många gånger.

Sen tycker jag det är intressant att försöka se likheterna mellan Astrologi och Tarot. Särskilt när det kommer till hur man väger fram tolkningar mellan olikheterna i vad som representerar planeter och himlakroppar, i se mönster och samband med specifika frågor.

Kanske svårighetsgraden inom astrologin är något mer omfattande men som inlägg #10, vi känner till att bägge varianterna utgår ifrån en mall som man refererar till. Man skulle även kunna gå vidare och beskriva att dem övriga sviterna är uppbyggda på ett liknande vis, liksom hovkorten.

Om man då är konservativ inom tarot så syns ju dem här "dragningarna" inom äldre lekar och anledningen som jag själv ser de till varför betydelserna är som dem är  bakom bl.a hovkorten och hur dem beskrivs.

Det blir nästan som ett enda lapptäcke mellan ont & gott och plus & minus vart man än tittar i hur det antagligen var tänkt att samverka.

På de viset är det ju likt detta med astrologi.

Håller med i påståendet…#12 Vet inte om det är på den punkten som astrologi och tarot skiljer sig lite åt?

Vill också se tarot som det bygger på bägge sidorna, både dem andliga aspekterna (inom en) som det fysiska och fastnar man för mycket i de materiella så blir det som….drottningen i bägare.

Godkväll och trevlig helg 🍸

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Upp till toppen
Annons: