Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 759 ggr
Farwuq
2014-02-19 06:07

19:e januari

God morgon. Nu bör solen krupit in i Fiskarna. Och det stämmer säkert för det regnar där ute.

😃

Själv ska jag strax gå på gympa, vi synes.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2014-02-19 14:38
#1

Jaså är det fisk-dags nu? Ha en trevlig fast regnig dag alla!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-02-19 14:45
#2

Regnet har slutat att falla här.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-02-19 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

  Här är ganska blött. Så det passar väl att solen gått in i fiskarna. Kommer om några dagar att krocka med neptunus som också är i fiskarna. Tror det blir den 23-e feb kl. 19:30 ungefär.

Satt och lekte med min mobil och gjorde några knutar eller knopar. Man gör dem med matematik. Syns nedan (om allt fungerar). 😃

Magi-cat
2014-02-19 15:01
#4

Vad fina!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2014-02-19 15:09
#5

#4

  Tack. Formeln för den första 3-knuten hittade jag på en matte-sida på nätet. Men sedan ville jag naturligtvis kunna göra 4-knutar och 5-knutar och… o.s.v . Men det visade sig inte vara alltför lätt. 😃 Åtminstone inte för mig.

Men till sist gav varat upp och jag fick som jag ville. 🚬

Farwuq
2014-02-19 18:48
#6

😃

Greenseng, du är dig lik.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2014-02-19 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

😃

  Det märkliga med min mobil-app är att den har en bug. Den hoppar över några koordinater, verkar det som. Blir stora hål i bilderna. Så jag har fått smyga dit ett par korrigerings-konstanter.

Har letat efter ett bra program som kan göra liknande saker på datorn, men jag hittar bara GNU-plot. Och det har bara ett text-interface. Känns som att man är tillbaka på DOS igen. Mathlab finns ju förstås men det kostar en massa pengar, antar jag. Och det mesta där har jag ingen användning för. Antar jag…

Får kvickna till lite och skriva ett själv. Jag har trots allt undrat lite över grafiktekniken som används. När det gäller fraktaler har man en helt annan teknik. Men det ser ut som om man fyller polygon-ytor här och det blir antagligen betydligt snabbare. Fast bör ha sämre precision.

Göra konst med hjälp av matematik är oerhört fascinerande. Framför allt som jag är på ett barns nivå när det gäller penslar och dylikt. 

Det är fascinerande vad några matematiska formler kan spotta ur sig mycket.

Felet med mobil-appen är att upplösningen blir alldeles för liten och färghanteringen är bara skräp.

Farwuq
2014-02-20 07:22
#8

🤪

Jag blir snurrig av att titta på bilden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2014-02-20 07:40
#9

Dina bilder och illustrationer är helt fantastiska. Riktigt vacker konst.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]
2014-02-21 01:13
#10

#8

  😃 Jo, de kan ha den effekten. En del värre än de andra.

[greenseng]
2014-02-21 01:21
#11

#9 

Tackar. 🙂

En dator, eller idag en mobil, ger tillgång till fantastiska möjligheter som man bara kunde drömma om för ett antal år sedan. Jag får nästan svindel när jag funderar på framtidens möjligheter. På gott och ont.

Farwuq
2014-02-21 06:53
#12

Vilka program rekommenderar du?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-02-21 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

  En svår fråga. Alla människor har olika intresse-sfärer. Och ibland kan det även handla om ekonomi.

Dessutom så tar det ganska lång tid och mycket arbete att sätta sig in i ett högkvalitativt program. Även om det då råkar vara gratis.

När det gäller bildbehandling så skulle jag nog rekommendera Gimp. En slags fri adobe Photoshop. Även om den kanske inte håller riktigt samma höga kvalite. Men det kanske vägs upp av att Gimp är fritt. Man behöver inte vara miljonär för att skaffa det. Eller ta risken med fildelning. Och då är det väl inte först de juridiska aspekterna jag tänker på utan mer att programmet man får kan vara infekterat. Framför allt är risken större när det är ett populärt program.

För text och ordbehandling så finns ju OpenOffice. Innehåller även andra applikationer, precis som Microsofts Office-paket. Precis som Gimp håller det en förvånansvärt hög kvalite för att vara fritt.

När det gäller astrologiska program så är de mer kvalitetsbetonade väldigt dyra. Men om man har resurser så finns det väl några att välja på. Sirius, till exempel. Verkar vara en fortsättning på det luxuösa astroprogrammet Kepler.

Men det finns gratisprogram också. Med lite olika kvalite, kan jag tänka mig. Dock verkar det lite snårigt att hitta dem.

Dock så finns ju Morinus. Har själv inte testat det men folk tycker om det, verkar det som.

Men… det finns andra också. Och det kommer förmodligen fler. Nätet förändras hela tiden. Här verkar det finnas några, t.ex.

Om man tycker om astronomi också så finns ju Stellarium. En mycket högkvalitativ programvara som förvånansvärt nog är fri. Den finns som app till mobilen också om din mobil har resurser nog.

Det är alltid kul att titta på hur stjärnhimlen egentligen ser ut när man jämför den med det astrologiska två-dimensionella hjulet. Man kan ställa in Stellarium så att den visar ekliptikan också. Och där ekliptikan skär horisonten där har du ascendenten. (Om du har ställt in programmen med din lokala longitud och latitud och tid). Men…

Man kan ju bekväma sig med att gå ut och kika också. Om det är molnfritt, vill säga. 😃

Om man som jag är intresserad av Fraktaler så finns det en uppsjö av program. Både gratis och professionella. Har man pengar och är intresserad av 2D-fraktaler så rekommenderar jag Ultra Fractal. Man kan också testa det gratis i 30 dagar.

Men… det finns som sagt bra fria program också.
Några hittar du här

Om man är intresserad av matematiskt genererad grafik och har dåligt med pengar så finns ju Gnuplot. Funderar själv på att sätta mig in i det. Nackdelen är att det har tydligen inget grafiskt användarsnitt utan man måste skriva in kommandon och värden. Och det tar väl sin lilla tid att sätta sig in i. Sedan är det kanske bra med åtminstone lite matematiskt kunnande. 🤔😃

_Men… om en människa har lyckats lära sig en sak så skall väl egentligen alla människor kunna det.
_Om inspirationen och viljan finns, vill säga…

Förhoppningsvis är länkarna aktuella.

Annons:
Upp till toppen
Annons: