Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 613 ggr
[greenseng]
2/8/14, 12:29 AM

Lördagen den 8:e Februari 2014

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

   Lite tidig Godmorgon, kanske.

Men… jag har min rytm. Eller kanske icke-rytm. Ni har er.

Nedan är en bild på dagens horoskop. Att den ser lite förenklad ut beror på att aspekternas orbisar är ganska små. De vanliga aspekternas orbisar är 3°. Förutom Sextilernas vilka har orbisen 2°. Detta är då när aspekterna blir mer och mer exakta. Alltså när planeterna "attraherar" varandra. Annars låter jag orbisen bara vara 1°.

Novilerna (den blå linjen) har här 1° orbis. Attraherande eller inte.

Jag har här också tagit bort alla aspekter till Månen beroende på att Månen rör sig så snabbt och detta är ett världshoroskop. Och sådana ses ofta över en längre tidsrymd. Därför kan man också glömma saker som Ascendent och MC och Hus.

Om ni inte redan vet det så kan ni klicka på bilden för att erhålla en större version.
Och en Aspekt är alltså vinkeln mellan två planeter.
Och en Orbis är alltså den felmarginal som får finnas tills aspekten är exakt.

Attraherande eller Separerande. Vad innebär detta?

Om en Aspekt är på 90° (Kvadratur) och planeterna kommer närmare och närmare 90° för varje dag så är aspekten Attraherande. Går de längre och längre ifrån 90° så är den separerande.

Och många astrologer har uppfattningen att en attraherande aspekt är betydligt kraftigare än en separerande. Och jag måste erkänna att det känns helt naturligt.

Om man ser en person komma närmare och närmare så ger det oftast en betydligt större påverkan än om personen avlägsnar sig mer och mer.

Då kan man naturligtvis protestera här och säga att en planet är en planet och en person är en person. Blanda inte hejvilt här!

Men det är faktiskt ett trick man använt sedan urminnes tider. Och man har även använt sig av mytologiska beskrivningar. Astrologi är ju egentligen byggt på ett korrelations-fenomen. Alltså att en specifik händelse i ett system kan avspegla sig i ett helt annat system. Inom vetenskapen är ju detta känt och också använt. Man försöker då utröna vad för krafter som ger upphov till korrelationen. Exempelvis, om man märker att det finns ett samband mellan solens aktivitet och vissa händelser på jorden så försöker man utröna var kopplingen är någonstans. Och i detta fallet kan det då vara en förhöjning av partikel-skurar.

Inom astrologin är man dock vanligtvis inte intresserad av hur kopplingen mellan korrelationer egentligen fungerar. Man bara observerar att ibland finns den där. Och vad som ligger bakom har man misslyckats med att ta reda på. Eller så har man bara helt rått accepterat att den är för svår att reda ut. Ignorance is bliss.

Men… för att återgå till dagens horoskop. Man ser att här finns bara två vanliga typer av aspekter nämligen Opposition och Kvadratur. Och så har jag med en Novil mellan Venus och Mars. De andra aspekterna är borta beroende på de hårda reglerna för orbisar som jag just nu experimenterar med. (Jag älskar att experimentera). Man tycker väl att det borde vara en Konjunktion mellan Venus och Pluto. Det skiljer ju bara 2°. Men Venus har nu definitivt tröttnat och längtar antagligen tillbaks till Merkurius. Men… hon har en lång väg att gå. Men hon tröstar sig kanske med att Merkurius har börjat gå i hennes riktning.

Vi kan i horoskopet se en röd triangel. En sådan triangel markerar ett sk. T-kors och att det egentligen är frågan om ett kors fattar man först om man lägger till den borttagna radien som planeterna normalt matematiskt skall ha. Alltså en linje från planeten till mitten av cirkeln. Man har tagit bort den för att göra horoskopet mer överskådligt och därmed offrat den pedagogiska aspekten.

Om vi alltså drar en linje från Uranus "♅" till mitten av horoskops-cirkeln så ser vi att vi får ett T-kors mellan Uranus, Jupiter och Pluto. Vi har alltså en sk. Kvadratur mellan Uranus och Jupiter och mellan Uranus och Pluto. Och sedan så har vi en Opposition mellan Jupiter och Pluto. Denna konfiguration kallas T-kors och anses vara en ganska tuff aspektbild. Oppositionen är väl den enda aspekt där faktiskt radien till planeten finns kvar.

Planeterna i T-korset står nu i Väduren, Kräftan och Stenbocken som alla är Kardinala tecken. Det är alltså ett ganska låst läge och väldigt lite framkommer vid förhandligsborden världen över även om diskussionerna ibland kan vara minst sagt hetsiga.

Denna konfiguration har varit ett bra tag och kommer väl att vara ett tag till. De ingående planeterna gör sig ingen brådska direkt.

Novilien (den blå linjen) mellan Venus och Mars är väl intressant.  Jag brukar kalla Noviler "kärleks-aspekter" och i och med att den är mellan Mars och Venus så är den ju extra intressant. Det är väl i första hand de planeterna man brukar titta på när det gäller mer romantiska skeenden.

Så… vi kanske går mot vår trots allt.

Annons:
Farwuq
2/8/14, 6:31 AM
#1

Lysande och väldigt pedagogiskt, precis som det brukar vara när Greenseng förklarar.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/8/14, 6:31 PM
#2

🙂👍🌺✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: