Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1575 ggr
[greenseng]
1/19/14, 8:40 PM

Drömmar och Neptunus

  Inom astrologin är ju drömmar intimt kopplade till Neptunus. ♆

Neptunus sägs ju styra drömmar, fantasi och intuition. Men den är också illusionisternas förlovade planet. Alltså… att kunna producera fenomen som ser verkliga ut men bara är illusioner. Och där visas kanske också Neptunus mörka sida. Bedrägeri och falskhet i olika former. 😈

Den är också, precis som Uranus, kopplad till genialitet. På grund av att genier, ofta utan att ens reflektera över det, använder intuitionen väldigt mycket. Genialitet definieras av många som möjligheten att kunna se mönster och ordning där vi vanliga dödliga bara ser kaos och oordning. 🤔

Uranus hjälper till här genom att en person blixtsnabbt kan scanna informationen lagrad i hjärnan, ungefär som när man tittar på ett hologram.

Neptunus däremot skapar access till information som inte redan finns i hjärnan. Alltså intuition. ☝️

Just nu har jag "jobbiga" förbindelser mellan Saturnus och Neptunus men också uhhh… mellan Neptunus och Pluto när jag gör ett sk. Transithoroskop. Alltså jämför dagens horoskop med mitt födelsehoroskop.

Jag har märkt att det tar sig uttryck av många ganska jobbiga mardrömmar. 🌛

Efter ett tag så blev jag lite fundersam. Mardrömmar kan man ju ha emellanåt, men de här är helt förryckta och det har varat alldeles för länge. Men när jag kastade en blick på mitt Transit-Horoskop så misstänker jag att jag har förklaringen.

Och Neptunus och Pluto är ju inte de snabbaste planeterna direkt och dagens Pluto har inte ens kommit till en exakt position än. Så jag lär nog få svettas ett tag till. 😮

Den enda trösten här är väl att jag har dagens Merkurius i en mycket vänskaplig relation till min födelse-Neptunus. Bör väl bringa inspiration men också förmågan att klarare minnas drömmar. Och just nu kan det ju ha sina sidor. 🤪

😃

Annons:
Magi-cat
1/20/14, 9:13 AM
#1

Vad intressant!🙂

Självklart är en pigg intuition en värdefull ingrediens i genialitet!

Hoppas mardrömmarna lättar. 🎈🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
1/20/14, 10:38 AM
#2

Typiskt att man ska ha Neptunus i Skorpionen.

🤪

"Det intuitiva sinnet är en helig gåva och det rationella sinnet en trogen tjänare. Vi har ett samhälle som lovsjunger tjänaren och har glömt bort gåvan."

Albert Einstein

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
1/20/14, 11:46 AM
#3

Min Neptunus är i Vågen tillsammans med Månen och Saturnus. Jag är säker på att det är väldigt bra och befrämjande för goda drömmar.🌛🙂

#2 Fint citat! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
1/20/14, 12:11 PM
#4

Mina är ofta bisarra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
1/20/14, 3:21 PM
#5

#1

  Jo. Det finns ett flertal exempel inom vetenskapen där en tur utanför logikens gränser har gett utdelning.

Och jag har inte alltid mardrömmar som tur är. Den här konstellationen kan tydligen ge andra, ganska intressanta drömmar också.

Hade en väldigt trevlig inatt! 😃😃

[greenseng]
1/20/14, 3:36 PM
#6

#2

  Hmm… Neptunus i Skorpionen. En generations-planet men ändå…

Låter explosivt på något sätt.

Undrar vad Ann Henning har att säga om det:
Destruktiv och helst chockerande. Det här är punk-generationen. Du avskyr tillgjordhet och hyckleri och är skrupulöst ärlig mot dig själv.
😎

I Placidus Hussystem så har du Neptunus i Hus 9. Dessutom Retrograd. Tydligen tyder detta på litterära och filosofiska intressen som bör utvecklas vidare. Stark idealism och inspiration.
Inte undra på att du är så förtjust i Placidus Hussystem. 😃

Intressant citat. Det visste jag faktiskt inte.

Annons:
[greenseng]
1/20/14, 3:48 PM
#7

#3

  Neptunus i Vågen är idealistisk och kopplas tydligen samman med Hippie-rörelsen och Flower Power. Ditt sätt skall tydligen vara mjukt och behagligt. 🙂

Att ha Månen, Saturnus och Neptunus i Vågen verkar vara en utmärkt idé. Tre planeter som trivs väldigt bra i Vågen. Månen bör väl förstärka Neptunus egenskaper och Saturnus har förmodligen ett ordnande inflytande som verkligen behövs i dessa lägen. Och Vågen har ju, som hörs på namnet, en balanserande effekt.

Det ger nog bra drömmar.

[greenseng]
1/20/14, 3:49 PM
#8

#4

Du är inte den enda som kan ha bisarra drömmar. 😃

Magi-cat
1/20/14, 3:52 PM
#9

#7 Hurra, helt rätt! 🌺😉🌺✨🌺

Tack! 🙂🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
1/20/14, 3:59 PM
#10

😃

Farwuq
1/20/14, 5:39 PM
#11

#6

"Destruktiv och helst chockerande. Det här är punk-generationen. Du avskyr tillgjordhet och hyckleri och är skrupulöst ärlig mot dig själv."

Mig upp i dagen.

😃

"Tydligen tyder detta på litterära och filosofiska intressen som bör utvecklas vidare. Stark idealism och inspiration."

Nog är det jag. Jag har skrivit flera romaner. Så nog gillar jag det skrivna ordet.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
1/20/14, 5:47 PM
#12

#11 Tänk vad det stämmer bra! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
1/20/14, 5:56 PM
#13

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
1/21/14, 4:23 PM
#14

😃

SpiritualLight
1/24/14, 12:26 PM
#15

Pluto (som är en högre oktav av mars) kan ibland influera Neptunus (som är en högre oktav av venus) då Pluto är Neptunus manliga motpol.

Ett lyckat koncept på detta är den drömlika tv-succén Twin Peaks med många plutoniska inslag som sex, död och skräckinjagande drömsekvenser i form av demonen "Bob". Minns ni?

Mardrömmar sägs vara plutoniska - för dess roll är att transformera, och då ibland genom skräck, för att drömmaren ska hela exempelvis ett trauma för gott. Mörker blir till ljus, så att säga.

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

[greenseng]
1/24/14, 1:07 PM
#16

#15

  Det jag såg av Twin Peaks lär jag nog inte glömma i första taget. En osedvanligt bra serie. En vacker dag (eller underbar natt) kommer jag kanske att se helheten. Även om jag faktiskt tycker att den är lite väl mörk.

Tja… Jag hade ett slagsmål med en demon nyligen (alltså i en dröm) och… jag vann. Heja mig. 😃 (Ooops… jag glömde visst… Jantelagen. "Jag är inte-Lagen". Jag glömmer mig alltid. Förstår inte detta).

Men efter det försvann mardrömmarna, verkar det som.

Mirjah
1/25/14, 1:16 AM
#17

#6 Än en gång störs jag av att inte veta vilket Hussystem som gäller. Önskar jag kunde nöja mig med hur mina planeter förhåller sig till varann och över huvudtaget inte ta hänsyn till husen. Jag har Neptunus helt säkert i Skytten. Helt säkert att den oxå är i retrograd. Sedan återstår frågan: 11:e el 12:e huset? Vilket hus är mest positivt? I så fall är det nog det huset och systemet som gäller för mig :P

[greenseng]
1/25/14, 2:44 PM
#18

#17 

Jag antar att du menar att Neptunus hamnar i olika hus beroende vilket Hussystem du väljer.

Det där med Hussystem är utan tvekan ett problem. Först tänkte jag att problemen startade med att de absolut vill ha MC till tionde husets början. Vilket också förmodligen är korrekt.

Men efter att tittat lite på en jämförande animation över ett dygn mellan Placidus, Campanus och Lika Hussystemet så undrar jag om det inte ligger betydligt djupare funderingar bakom.

Håller på att desperat kämpa mot en alltmer överväldigande längtan att sätta mig in lite djupare i hussystemens avskräckande logik. 😃

Man får aldrig underskatta "di gamle". De tänkte ofta djupare än vi anar.

Trots det så envisas några av dagens "toppar" inom astrologin med att använda Lika Hussystemet. Och jag tror jag förstår varför.

Med Lika Hussystemet så använder man sig bara av ett enda referenssystem, nämligen zodiaken. Och det underlättar betydligt.

Man slipper de besvärliga lokala korrigeringarna för zodiakens lutning.

Men frågan är ju hela tiden: Vilket Hussystem ger den rätta informationen?

Fast ibland får jag en känsla av att byta mellan hussystemen är som att sätta på olika objektiv på en kamera. 🥳😃

Och då är nog Lika Hussystemet det tråkiga men verklighetsnära normal-objektivet. Frågan är i sådana fall vad Placidus motsvarar för objektiv? Vidvinkel eller Tele? Campanus är utan tvekan ett Fisheye! 😃

Du säger att du har Neptunus Retrograd. Det komplicerar det hela. Neptunus är svår nog att greppa när den går framåt.

När jag läser beskrivningarna över Neptunus i olika hus så tycker jag att jag känner igen mig själv i allihop. Vilket borde tyda på att jag har Neptunus i Hus 1. Och enligt Lika Hussystemet och Campanus så är det precis vad jag har. De andra systemen envisas med att sätta min Neptunus i Hus 2.

Att ha Neptunus i Hus 11 tyder enligt Ann Henning på en ideell övertygelse och ädla målsättningar. Och vänner som för det mesta menar väl och kan vara mycket hjälpsamma.

Att ha Neptunus i Hus 12 däremot tyder på inåtvändhet och verklighetsflykt. Men också en enorm reservoar av inspiration och talang, som bör utvecklas till fullo. Men… är du självdestruktiv?

Jag antar att ovanstående tolkningar bäst passar en framåtgående Neptunus. När Neptunus går Retrograd eller bakåt så kan det hela kompliceras. Saker tenderar att gå mer på djupet (som om Neptunus inte vore djup nog) och ibland kan de även bli precis tvärtom. Då när det gäller mer medvetna och vardagliga företeelser. Och inte de djupa undermedvetna som Retrograd ofta sägs hänvisa till.

Rent forskningsmässigt vore det intressant att få veta i vilket hus din Neptunus ligger i när det gäller Lika Hussystemet. Och även i Placidus.

Din snabba övertygelse att det är det bästa som gäller, tyder mycket mycket på Hus 11 (som jag ser det 😃). Men… som sagt… När det gäller Retrograd så är jag inte så säker längre. 🤔

Mirjah
1/25/14, 7:55 PM
#19

Skulle va intressant och göra en studie på mina planeter i olika Hussystem och komma fram till vilket som passar bäst. Mycket frestande. Med din korta beskrivning av neptunus i hus 11 o 12 enligt Ann Henning, så är min neptunus definitivt i hus 12. Inte det mest positiva, och med neptunus i retrograd även ytterligare självdestruktiv alltså..? Alltså jag älskar när man kan se livet så här på en karta - som fusk att förstå sig själv! :) kanske också hitta nycklar till sitt eget beteende så att säga…. :S Hör av dig när du kommit fram till ett Hussystem som funkar för oss i Sverige… Här råder det säkert mååånga skilda meningar. Tack för ett bra svar! :)

[greenseng]
1/25/14, 10:24 PM
#20

#19

Lika Hussystemet fungerar ju överallt. Likaså Hela Tecken-systemet.

Men de är väl kanske inte så exotiska.

Det finns ett Hussystem som faktiskt fungerar ända upp till Nordpolen och därmed i hela Sverige. Det heter Alcabitius Hussystem. Det är mycket gammalt. Föregångaren till Placidus och de andra. Och där sätter man MC till den tionde husspetsen också. Så det får väl betraktas som ett mer exotiskt Hussystem med varierande storlek på husen.

De som verkligen behärskar teorin bakom hussystemen och inte nöjer sig med Lika Hus-systemet brukar föredra Alcabitius.

Sedan finns det Hussystem som inte är så värst populära eftersom de inte har Ascendenten som början på det första huset. Och är man oberoende av Ascendenten eller MC så fungerar det mesta.

Hit hör Morinus Hussystem men också Meridian systemet.

Jag tror att de flesta människor tycker om Placidus och liknande system för att det verkar naturligt med olikstora hus. I och med att det finns så många olika människor.

Men att olikstora hus skulle avspegla olika människotyper tror jag bara är en illusion. Jag misstänker starkt att det som bäst avspeglar mängden av olika människor, faktiskt är, hör och häpna… Lika Hussystemet.

Jag är inte helt säker än men … mycket tyder på det. Och att man först inte ser det beror på en illusion som systemen ger.

Men jag håller just på att titta på detta och vill gärna ha lite mer kött på benen. Ingen bantning här inte. 😃

Annons:
SpiritualLight
1/25/14, 11:20 PM
#21

På tal om neptunus! När en kvinnas neptunus står i konjuntion mannens mars - hur fungerar det? Genom åren har jag bara funnit luddiga drömlika förklaringar. Min personliga åsikt är att mannen upplever kvinnan som en "hal bubblig - men väldoftande lockande tvål"… och att det inte går ihop, konjunktionen till trots…

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

[greenseng]
1/26/14, 12:58 AM
#22

#21

  😃 Oj! Det var minsann något att fundera på.

Jag tar för givet nu att du talar om Synastri. Alltså att man jämför två människors horoskop. Alltid bäst att fråga.

Den ibland nära nog sublima Neptunus men också illusionistiska och trixiga Neptunus träffar alltså på den direkte och i jämförelse nästan burduse Mars. Hmm…

Bör bli gigantiska problem. Och Konjunktionen här anses som svår.

Roade mig med att titta lite i Ann Hennings bok (mitt lilla privata  astrologiska uppslagsverk) och hon ser denna kombination som mycket svår. Just konjunktioner kanske är lite mariga att bedöma, men utan tvekan ser hon konjunktionen som mycket svår.

"I de hårdare aspekterna lockas mycket destruktivitet fram och Neptunus-kvinnan försvarar sig mot Mars-mannens aggresiva dominans genom svek och oärlighet. Sex blir nästan ett vapen här som ofta används i manipulativt syfte", skriver hon ungefär.

Antagligen inte en ovanlig konstellation i ett hemligt förhållande.

Kortvarigt så har det nog sin kryddiga charm för båda parterna, gissar jag. Men långvarigt… ja då har man nog rätt mycket att arbeta med.

Och det måste nog finnas mycket "magnetism" närvarande för att man skall orka med det, misstänker jag. 🥵

SpiritualLight
1/26/14, 5:17 PM
#23

I det här fallet: en manlig lärare och en flicka som elev. Han blev tokig på att inte få ordning på henne! I det här fallet trodde man att hon hade adhd. Men jag tror det var neptunus som inte kunde "rätta sig i ledet" på just lärarens villkor (mars). Samt att hon förmodligen är indigo/kristallbarn (som många barn är idag). Men det ämnet tillhör en annan tråd…

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

[greenseng]
1/26/14, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23

adhd är inne idag. Och en massa andra märkliga förkortningar.

Har en egen lite förkortning. gl. Står för gudomlig läkare. Börjar misstänka att det faktiskt är en typ av psykopati. Alla läkare verkar vilja ha sitt namn förknippat med någon sjukdom. Och kan man hitta en bra förkortning också så är det ju nästan som ett nobel-pris.

Man borde kunna kräva en psykologisk undersökning på många läkare. En undersökning som är utförd av några neutrala och omutbara psykologer som verkligen kan sitt jobb och är erfarna. När läkare får för många klagomål på sig så vore det nog inte helt fel.

Förresten… Det vore nog inte helt fel att göra det på hela bunten. 😃

Därmed har jag visat var jag står när det gäller läkare. Även om jag något motvilligt måste erkänna att det faktiskt finns enstaka undantag. Förmodligen anledningen till att det inte är totalt kaos idag inom vården. Fast… de kämpar i motvind.

Jag är också skeptisk till det svenska skolsystemet med en viss Björklund i spetsen. Och skolöverstyrelsen borde rekommenderas att slå upp ordet pedagogik i någon ordlista. Om de nu har intelligensen att utföra en sådan uppgift.

Ungarna, ok. då… barrrrnen… borde få ta ett års skollov när de känner att skolan är pest. Det kanske de känner hela tiden men, när tonåren är som värst och alla enzymer dansar zamba i kroppen. Misstänker faktiskt att flickorna är de som drabbas värst. De har ett betydligt mer komplicerat biologiskt system. Även om pojkarna väl får sin släng av sleven också.

Jag frågade en gång en lärare, som höll på att läsa upp sig på universitetet, hur det egentligen är att vara lärare.

Han tittade på mig en stund. Sedan sade han:

- Man föds till lärare. Och är man född till lärare och arbetar som lärare så är man i paradiset. Är man inte född till lärare men ändå arbetar som lärare, så är man i helvetet.

Ett rakt svar. 😎

Det föds nog många barn idag som härstammar från en nivå som är högre än än det brukliga för denna planeten. De har det antagligen inte alltför lätt. 🤔

Oj… det var inte mycket astrologi i den harangen. 😃 Eller… det speglas trots allt i den nuvarande astrologiska situationen. Med Pluto i Stenbocken så sitter vi mitt inne i ett paradigm-skifte som det så vackert kallas. Och med de andra tyngre planeterna i väldigt känsliga positioner så lär det nog bli förändringar. Både bra och dåliga sådana. Men ett sådant skifte brukar sträcka ut sig över en ganska lång tidsrymd. Och det är nog bara bra, misstänker jag. För snabba förändringar leder ofta till åtminstone ett tillfälligt kaos.

Förra gången Pluto var i Stenbocken var när Beethoven levde. Det har ju hänt rätt mycket sedan dess. Inte sant? Och om vi tror att vi är immuna mot stora förändringar så är det nog bättre att tro igen. Ingen på Beethovens tid hade kunnat föreställa sig världen som den ser ut idag. Och vi har inte en chans att föreställa oss världen som den kommer att se ut nästa gång det är dags för Pluto att gå in i Stenbocken igen.

SpiritualLight
1/28/14, 1:38 PM
#25

"Man föds till lärare. Och är man född till lärare och arbetar som lärare så är man i paradiset. Är man inte född till lärare men ändå arbetar som lärare, så är man i helvetet." 👍 Jag bara säger: Wow! Vilket moment det måste varit när han sa så, kändes det som du var med i en film? 😃 Nästan overkligt bra sagt!

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

[greenseng]
1/28/14, 2:02 PM
#26

#25

   Stötte på honom vid en fikapaus. Det som först var intressant med honom var att han satt och läste ett schackparti i en tidning på samma sätt som vi läser en artikel eller vad som helst.

Alltså:

Sicilianskt parti.

1. E2-E4   C7-C5
2.Sg1-f3   Sb8-c6
o.s.v…

Det imponerade. Jag tycker inte det är direkt lätt att göra sammanlunda.

Vad som inte framkom i diskussionen var om han själv var född till lärare eller inte. 😃

Men något får mig att tro att han faktiskt var det.
Något med utstrålningen.
På något märkligt sätt fick man genast ett totalt förtroende för honom. Kombinerat med rätt typ av respekt. Alltså en respekt som inte är grundad på fruktan.

Och jag tror att de två sakerna är extremt bra att ha.
Både som lärare och som chef.

Ibland undrar jag vad för astrologisk konfiguration som är typisk för de attributen. Eller om det är mer komplicerat och är något som är kopplat till helhetsbilden.

SpiritualLight
1/28/14, 2:53 PM
#27

Saturnus är ju läraren i kärlek, visst?

Jupiter inspiratören och pluto den stora transformatören. Neptunus vet jag inte om den har lärarkvalitéer, någon annan som vet?

Kärlek, kraft och vitalitet till Dig Blomma

Annons:
[greenseng]
1/28/14, 3:33 PM
#28

  Om Saturnus är en lärare när det gäller kärlek… det vete fåglarna.

Däremot är han en ganska torr lärare när det gäller det mesta i och om den materiella världen. Och att vi måste lära oss att acceptera den som den är. Om detta inbegriper kärlek - därom vet jag intet. 😃

Fast… det kanske det gör egentligen. När jag tänker efter lite. Åtminstone nu för tiden. Eller … egentligen… Det har nog alltid varit på samma sätt.

När jag inte hade någon bil eller pengar. Var var alla kvinnor då?
Sedan hade jag bil och pengar. Då svärmade de överallt. Det gick inte att bli av med dem.

Och så gick saker fel. Och ingen bil och inga pengar. Och… inga kvinnor. Men sedan minsann… Bil och pengar igen och… massor med kvinnor överallt. Igen. Och så… bort med bil och pengar. Och så var man fri från kvinnorna. Och… då började jag fundera lite lätt.

Matematiskt sett så verkar kvinnor för en man vara en funktion som är direkt proportionell mot storleken på mannens bankkonto. Det där med kärlek är egentligen en illusion. Det handlar egentligen om en dold avancerad prostitution. Inte så konstigt egentligen att det är så mycket skilsmässor.

Däremot så tycks det finnas enstaka undantag. Det kan inte ens jag förneka. Men de är minsann inte många.

Detsamma gäller i djurvärlden har jag sett. De hannar med mest tränat kött på benen får kvinnorna. De andra får vara utan. Ha haa… 😃 Men även där finns faktiskt undantag där förhållandet faktiskt tycks lysa av ren kärlek.

Där verkar kvinnan vara intresserad av mannen som person. Som själ. Resten är bara intresserade av vad han har att ge. Eller vad de kan få ut av honom.

Neptunus kan ibland faktiskt ha vissa lärarkvlitéer. Men de är lite mer mystiska. Jag tror faktiskt att alla planeter har något att lära ut.

Upp till toppen
Annons: