Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1734 ggr
Farwuq
2013-12-17 07:14

17:e december

Fullmånsnatten bleknar stilla bort.

🌛

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2013-12-17 14:06
#1

Jo. Men den är snart här igen. 🙂

Och den här natten tror jag minsann att jag skall kalasa på en SÄPO-agent. 😈

Vid denna tidpunkt hittade jag detta endast i Aftonbladet. Fast inte ens en förstasides-rubrik.

Skandal. Detta är hett stoff.

Vilka media vi har.

Man varnar för terrorism. Vadå terrorism? Det har inte varit något riktigt terrordåd än. Man har inga perspektiv och inriktar sig på fel saker.

 Det Breivik behövde en extrem mängd material till att göra en halvdan explosion med, skulle en högutbildad kemist kunna göra med innehållet i en Coca-Cola flaska. Låt vara att man skulle behöva ha den i flytande kväve vid förflyttningen. Men det är egentligen ett mindre problem i sammanhanget.

Med de sakerna man har i ett vanligt kök kan man tillverka gifter som det bara behövs några matskedar av för att döda Stockholms befolkning på några timmar.

Det är inte nätet som behöver övervakas. Det är vattenreservoarer och ledningar. Hur vidöppet och känsligt som helst idag.

Och om det råkar finnas några verkliga terrorister så är de knappast så dumma att de avslöjar sig på nätet. De skulle ha betydligt mer mellan öronen än så.

Och när jag hör den här SÄPO-agenten svamla så förstår jag att SÄPO är inte främmande för att fejka ett terrordåd.

grr…

Farwuq
2013-12-17 16:27
#2

Usch ja för organiska fosfater etc.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-12-17 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

   Det finns fostat i Coca Cola. Jag vet inte om det är det som är bra för magsjuka eller om det är något annat i drycken. Coca Cola var ju från början egentligen ett natur-medicinskt preparat, har jag läst.

Man skall tydligen göra sig av med kolsyran först. Men det är bara för att Colan skall stanna kvar längre i magsäcken. Vad folk vanligtvis inte känner till är att kolsyra fungerar som en katalysator för nedre magmunnen och öppnar den fortare. Och då töms magsäcken fortare.

Det är därför som kolsyrehaltiga drinkar verkar så snabbt. 🙂

För mig är det inga problem. Jag tycker om Cola så jag tömmer lätt i mig en och en halv liter Cola utan några som helst problem. Och då behöver man inte göra sig av med kolsyran om man tar det lite pö om pö. Och illamåendet försvinner väldigt snabbt. Det dödar antagligen någon typ av främmande bakterier.

Nej, nu måste jag haspla ur mig någon dikt eller något textliknande om avlyssningsskandalen. Och på engelska dessutom. Jag nästan lovade en vän det i ett anfall av komplett vansinne.

Alltså: har man inga bekymmer så skaffar man sig det. Att jag aldrig lär mig någon gång. 🤔

😃

[Sol69]
2013-12-17 19:32
#4

God kväll på er..

Idag har jag varit i stora staden och köpt lite klappar. Men måste alla springa runt när jag ska gå och titta. 🤔 Men det blir nog värre nu för Kevin från idol skulle komma. 😃Men är ju redan hemma så jag slipper den cirkusen.

Men blir att slå in lite klappar nu så att allt är klar-

Brukar ni handla klapparna i tid 😃Jag är faktiskt tidig i år. Annars springer jag dagen innan jul nästan 🥵

Farwuq
2013-12-17 20:14
#5

Jag köper inte klappar och förväntar mig inga. Lite pengar till dottern det är allt; jag är inte Mamons slav.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-12-17 20:55
#6

Det var länge sedan jag slutade med julklappar. Och det är så sköööönt. Själv fick aldrig någonsin det jag önskade utan bara det andra tyckte jag skulle ha. Och när jag själv gav klappar så upplevde jag bara besvikelse även om personerna spelade sina roller bra.

Jag menar… vad är idén egentligen? Det är väl bättre att gå ut på sta'n i sådana fall och säga: - Det där vill jag ha. Köp den. Nu!

Och sedan efter ett tag får man naturligtvis själv smaka samma medicin. 😃

Mera praktiskt. Eller?

Visst är jag gudomligt tråkig. 🎧

Annons:
[Sol69]
2013-12-17 21:11
#7

Jag älskar julklappar. Men det ska vara givet med tanke och inte massor med dyra saker. Det tycker jag är onödigt. 🙂

Magi-cat
2013-12-17 21:48
#8

Stjärnhimlen är underbar just nu…nästan fullmåne, Orion till höger om den och en starkt lysande Jupiter till vänster…Mycket vackert…🌛

Godnatt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-12-17 22:57
#9

#8

Katten också. Nu blir det nästan lite för lockande att ta en natt-promenad. Är ju farligt, vet jag. Man kan ju få kondition. 😃

Tarotstollan
2013-12-18 03:34
#10

Här är igen mulet så jag har missat fullmånen totalt!😕 
Nu måste jag vänta ända tills nästa år för att förhoppningsvis se den igen!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2013-12-18 07:26
#11

Sjukliga drakar försöker sova när ni är ute på nattpromenad.

😴

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-12-18 07:52
#12

#9 Ta det bara riktigt lugnt och försiktigt så kommer inte konditionen och lägger sig i. 😃

#10 "…men till nästa år igen - kommer han vår gamle vän" 🎧🙂

#11 Hoppas du sov gott, Draken!🌺 Vi håller lite koll att allt är som det ska på natthimlen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-12-18 07:57
#13

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2013-12-18 13:14
#14

#12

Jag tog faktiskt en nattpromenad och ångrar mig definitivt inte. Det är något speciellt med nattpromenader. Världen är så tyst. Och vakande på något sätt.

Träffade endast en hare som stannade och tittade lite förvånat på mig.

Innan jag gick så drog jag ett Tarot-kort. Det talade om att jag skulle ha ett möte med Knight of Pentacles. Men Knights representerar ursprungligen någon eller något från andevärlden. Så haren kanske var något annat ute på maskerad. 😃 Nej, nu får jag sluta. Fantasi skall hanteras försiktigt. 🤓

Men precis som du säger: Stjärnhimlen var helt fantastisk. Och Månen och Jupiter är snart i Konjunktion.

Och drar man en svagt böjd linje som går genom Orions bälte så träffar man på Sirius. Himlens ljusstarkaste stjärna.

Glömde av att kolla om det gamla Sirius-experimentet fortfarande fungerar. Om man oavbrutet betraktar Sirius under en längre tid, minst en minut, så börjar den sända ut strålar i olika färger. Rött, blått, grönt osv.

Första gången jag upptäckte detta så ringde jag en kompis.

- Upp och hoppa! Du kan se Sirius från ditt fönster. Kolla in den en stund. Du kommer att få se färger.

- Va fff…. Jag sover ju! Sirius? Färger? Vad har du rökt?

- Ingenting. Gör nu bara som jag säger, för en gångs skull.

- Okay. Hmm… där är den. Det är väl inget speciellt med den. Hmm… Men vad fff…. Hur kan den göra så? Var kommer färgerna ifrån? Varför skriver inte tidningarna om detta? Något är ju utan tvekan på gång!

- Det är ingenting på gång. Det är antagligen ögats eller hjärnans perception som skapar fenomenet. Det tycks inte fungera med andra stärnor. De är antagligen inte ljusstarka nog. Men just Sirius är den ljusstarkaste stjärnan vi kan se.

Osv. En oförglömlig natt.

Och angående konditionen. Jag tar det alltid lugnt. Nästan. Ibland krånglar jag. Jag älskar att krångla. Och så börjar jag springa. Jag menar… jag är så himla slapp. Så jag orkar bara inte med att släpa omkring med en massa fett. Och springer man lite så verkar det som att lite av det försvinner. Det märks först inte för det ersätts av vatten. Men efter ett tag försvinner vattnet och man är helt plötsligt lite lättare.

Fast regelbundna promenader fungerar ju bra också, säger de som förstår sig. Fast… jag kan inte direkt anklagas för att vara regelbunden.

😃

Farwuq
2013-12-18 13:39
#15

Promenader sitter fint.

😉

Har aldrig hör det där om Sirius förr.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-12-18 17:08
#16

#15

Testa. 😉

Skall göra det själv när tillfälle bjuds. Men det finns väl ingen anledning att det inte skulle fungera nu. Testade flera gånger efteråt och det fungerade varenda gång. Så jag tror knappast att det kan ha med atmosfären att göra.

Men om du gör det utomhus så sitt eller ligg ner. Om man står och kikar mot en stjärna högt på himlen för länge så upptäcker man plötsligt att man ligger ner i vilket fall som helst. 😃

Upptäckte det när jag läste att en schaman menade på att stjärn-meditation och åsk-meditation var endast till för stora mästare. Och då bara måste man ju naturligtvis testa. Speciellt om man är nybörjare. 😃

Man skall alltså speja på stjärnor alternativt åska.

Och åsk-meditation har jag inte vågat mig på… än. Åskan är lite väl intresserad av mig redan som det är. Rullande klot och blixtar och allt möjligt konstigt. Men en dag minsann… ( förmodligen min sista… ).

🌛✨

Farwuq
2013-12-18 17:13
#17

Jag gör nog ett försök när tillfälle bjuds.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-12-18 17:48
#18

Nästa fullmåne, 1 januari, är en supermåne!

http://earthsky.org/space/what-is-a-supermoon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2013-12-18 17:50
#19

Intressant det där med Sirius, har jag heller aldrig hört om förut.
Så det skall jag naturligtvis testa vid något tillfälle!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[greenseng]
2013-12-18 18:10
#20

#19

Gör det!

Pratade lite med en astronom om fenomenet i fråga. Han hade heller aldrig hört talas om det. Och jag måste erkänna att han gav mig en ganska misstänksam blick. 😃

Men med tiden så har jag blivit ganska immun mot det. 😃😃

Annons:
Magi-cat
2013-12-18 18:13
#21

Men alla stjärnor skiftar väl färg så där! 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-12-18 18:30
#22

#21

Vad vet jag? Du kanske har extremt bra syn.

När det här fenomenet uppträder så är det väldigt tydligt. Stjärnan skiftar regelbundet och tydligt mellan spektrats alla färger. Ser nästan ut som om någon har en gigantisk spotlight långt borta och skiftar mellan olikfärgade filter.

Om jag hade varit den enda som sett det så hade jag nog blivit lite nervös och börjat fundera lite mer på den där schamanens ord.

😎

Farwuq
2013-12-18 18:39
#23

Fullmåne den 1:a januari? Det var ju fullmåne den 17:e dennes.

Hur ska de hinna bli en ny fullmåne tills dess?

🤔

Enligt min almanacka blir nästa fullmåne den 16:e januari. Däremot är det nymåne den 1:a.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-12-18 18:46
#24

#23 Jajaja…supermoon kan vara nymåne också, jag menade det…☺️Ibland går det för fort…

"Nästa nymåne är en supermåne" ska det stå. 🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: