Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1529 ggr
Farwuq
2013-12-04 09:12

4:e december

God morgon, vi har en regnig och grå onsdag här på min breddgrad.

Hur har ni det?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2013-12-04 13:02
#1

Lite sol faktiskt och en ekorre som mumsar på talgbollar. Nu ska jag också mumsa, fast inte talgboll.

Ha en fortsatt bra dag!☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-12-04 13:45
#2

Sol har i djupa södern, det känns lite ovanligt.

☀️ +7°C.

Magiska katten, hoppas både du och ekorren blev nöjda.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2013-12-04 14:00
#3

Så…

Jag fick besked att min neurologiöverläkare sjukskriver mig med 25% från 1/1-14. Det blir till att ta i ordentlig med ledigheter nästa år. Om vi leker med tanken att jag sjukskrivs ett år - vilket inte är omöjligt då jag är kroniskt sjuk och i miserabelt tillstånd.   

Nästa år har jag 40 dagars semester att ta ut + sjukskrivning + fullmatad flex. När ska jag jobba?

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-12-04 16:08
#4

#2 Jatack mycket nöjda! Tog en sväng förbi träsket också, där var lugnt.

#3 Sköt väl om dig bästa Draken, och gör nu som läkaren säger och ge järnet med ledigheter! I värsta fall får du ta 110 % ledighet och jobba resten…eller så…🤪

Hälsan är viktigast!🌺

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-12-04 16:11
#5

😃

Jag har som målsättning att kunna sitt upprätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-12-04 17:23
#6

   Här har varit sol, sol, sol och till sist moln. Förbereder antagligen för morgondagen och "Sven?". 

Lust med en flygtur? Alla känner väl vid det här laget till Flightradar24.

Där har man inte bara möjlighet att se diverse flygtrafik som är uppe över världen utan har också möjlighet att ta plats bredvid piloten i valfritt flygplan.

När ni kommer in på siten så ser ni en vy över världen. Om ni kopplade upp från Sverige är det antagligen en del av Sverige ni får se. Och där rör sig också sprites som skall föreställa flygplan över världen.

Om man klickar på ett flygplan så markeras det rött och en beskrivning kommer upp till vänster. Där finns en massa data om flygplanet.

Men… där finns också en ruta som heter "3D". Om man hittar den och klickar på den så kommer det upp ett nytt fönster som visar förarplatsen ( cockpit ) och där får man meddelandet att ta det lugnt några sekunder medans programmet tankar ner koordinater.

När allt är klart så tryck på "Full Screen" nederst i fönstret. Nu har ni helt plötsligt ett helfönster. Flimrar det konstigt så tryck på vip-kontakten "Aircraft" så den står på ON. Då dyker det upp ett flygplan framför och det är det plan du nu åker i. Då upphör vanligtvis det störande flimret. Misstänker starkt att flimret är en bug.

Kommer det upp något irriterande meddelande om planet som vägrar försvinna så tryck bara på vip-kontakten "BUBBLES" till OFF.

Det finns också andra vip-kontakter att testa.

Om ni har tagit plats i ett plan som just skall till att landa så har jag en liten varning här. Det är inte helt säkert att koordinaterna är de exakt rätta. Och man kan få överraskningar.

Första gången jag var med på en landning så fungerade allt märkligt nog perfekt. Så jag tänkte: - Jaha… Det är väl så här det skall vara då. Tra la la.

Sedan kom andra landningen. Det var en helt annan femma. Jag upptäckte alltför snart att planet befann sig på alldeles för låg höjd alldeles för långt bort från landningsplatsen.

- Vad f-n håller du på med? Är du inte klok?? Gas!! Ge gaaas!!! Och spaken mot magen. Du måste ha höjd. För låg hastighet. Vi stallar. Neeeejj… Aaarrghh…

Och planet gick lugnt ner rakt i terrängen. Och ett meddelande kom upp på skärmen "LANDED". Och jag kände att jag var i behov av en hel burk med Valium.

Alltså… programmet verkar inte vara helt intrimmat än så ibland är saker inte vad de ser ut att vara. Så om man upplever något som verkar mysko så är det ingen bra idé att ringa räddningstjänsten eller förvänta sig att nyheterna skall innehålla information om en fruktansvärd flygkatastrof.

Kanske fungerar det bättre i andra delar av världen. USA exempelvis. Programmet är i stort behov av vissa mottagare och sändare och det kanske inte finns så många i Sverige. Eller så är det något annat. Vad vet jag? Som vanligt ingenting.

Men… det är ett ganska kul program i alla fall. 😃

cu

Annons:
Magi-cat
2013-12-04 17:27
#7

Tack så mycket för tipset!

Jag hade det där som app i 'fånen förut, men det slutade fungera.

(Lovar att ha is i magen och inte ringa räddningstjänsten. 😇)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-12-04 17:31
#8

Vad kul det var! 😃

Som att flyga fast tryggt på marken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-12-04 17:34
#9

#7

Jag misstänker att min "fåne" är för liten. Får inte ens plats med firefox i den. Men förr eller senare så blir det nog en större "fåne". Man skall ju ha en passande. 😃

[greenseng]
2013-12-04 17:40
#10

#8

Jo. Den skulle kanske ha lite mer kontroller, bara. Fallhastighet, Tank, Klaffar, Varvräknare t.ex. Börjar faktiskt längta lite efter en bra flygsimulator.

Magi-cat
2013-12-04 17:42
#11

#10 Oj! Nu blev det för mycket! 🤪 Fallhastighet?🤫

Vingar och motor räcker bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-12-04 17:52
#12

#11

Fallhastigheten visas på en mätare med en nolla i mitten och en skala över och en under. Flyger man rakt fram så står den på noll. Sjunker man så visar den på motsvarande skala med vilken hastighet man sjunker. Likaså om man stiger. Oftast är det lugna förändringar.

Går man in för landning så sänker man gasen. Då har inte planet kraft mer att flyga horisontellt utan börjar sakta sjunka.

Magi-cat
2013-12-04 18:04
#13

#12 Tack! Flygrädd som jag är…tur man inte blev pilot….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2013-12-04 18:25
#14

👍

Kul.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: