Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1485 ggr
Farwuq
2013-11-24 06:45

24:e november

God morgon och glad söndag.

Jag var riktig mör i går, men nu är jag lite bättre. 

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2013-11-24 09:16
#1

Här skiner solen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Sol69]
2013-11-24 09:17
#2

God morgon!

Tiden susar iväg och snart är det ny vecka och snart första advent.. Håll i hatten för det går fort 😃

Men det va nyss oktober och snart är det december. Vart har november tagit vägen???

Farwuq
2013-11-24 10:15
#3

Sol och 4,5°C här i djupa södern.

🥶☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
2013-11-24 10:35
#4

Du ska ju alltid ha varmast Draken 😃 Här är det väl bara runt nollan. Men gör ändå ett tappert försök att putsa fönsterna innan advent nu.. 🥵

Farwuq
2013-11-24 11:14
#5

Ha, nu har vi bara 3,9.

😭

Jag var nyss ute och handlade på netto, det kändes kyligt i snålblåsten.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-24 11:44
#6

November är som en torsdag och här är 3℃.

Det är lite märkligt. Jag bor ungefär 2 mil från Varberg. Men i Varberg är det 1℃. Vi har ofta några grader varmare än Varberg.

Det kanske beror på att det är gångavstånd till kärnkraftverket i Ringhals. 😮

Nej nu är det dags för en kopp kaffe ( modern Ristretto ). Sedan får det bli vad det nu blir. Kanske tittar närmare på Deklinationer och Latituder. Fast det jag egentligen vill titta på är Sfärernas Harmoni. Men för att lösa ett problem där så bör jag prata lite med en gammal polare. Han har studerat musik och är expert på nomenklaturen inom musik. Och behärskar harmonilära. Misstänker att det kommer att spara tid.

Ibland misstänker jag att astrologin har missat något när det gäller aspekter. Men det är bara en ytterst svag misstanke. Kom på det när jag läste om en sak som Pythagoras och gubbarna höll på med.

Förresten… Hur skulle ett 3-dimensionellt horoskop se ut egentligen? Min son har tjafsat alldeles för många gånger om att ett horoskop måste naturligtvis vara 3-dimensionellt. Och i och för sig… Ser man på det tidsmässigt och tar i beaktande hur horoskopets utseende förändrats i tiden, så är det kanske en helt naturlig uppgradering.

Men huh… så rörigt. Vilka problem man antagligen måste ställas inför. Men det ger nog en bra träning i att tänka 3-dimensionellt. Något jag är urkass på.

Fast… egentligen handlar väl mycket om ifall det går att lösa Asc-Mc problemet på högre latituder med 3d.

Campanus Hussystem som lätt ger helt vansinniga hus, lär visst fungera utmärkt i 3 dimensioner. Läste jag på någon hemsida som jag susade förbi. Och det är ju bra för jag blev helt förälskad i det hussystemet när jag började med astrologi och inte visste ett dyft. Men jag kunde inte hitta någon logisk förklaring till varför jag kände så inför det. Kan i och för sig vara den ytterst logiska uppdelningen av himlasfären. Känns väldigt lokalt och rätt, på något sätt. Jag var ytterst irriterad över att jag fick lämna det.

Men jag har sett att det verkar, åtminstone ibland, peka på en människas intressesfär.

Jag kan aldrig använda mig själv när det gäller att sovra mellan Hussystem. Jag har nämligen Ascendenten nära Vågen och då ser alla Hussystem likadana ut. 🤔

Nej… Det här duger inte. Kaffe var det ja. 😃

Annons:
Magi-cat
2013-11-24 17:07
#7

Lite snö på marken som inte tinat på hela dagen. :-)

#6 jätteintressant det där med horoskop i 3D! Så klart det ska vara så!☝️

Och det där med musik och harmoni och Pythagoras är också väldigt intressant.

Nu ska jag iväg och musicera, så det passar ju bra in i ämnet. 🙂Önskar dock att jag kunde mer om teorin och harmonilära.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-25 02:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

3D innebär alltid problem som, innan man börjar jobba på det, man inte har en möjlighet att föreställa sig. Att gå från 2D till 3D innebär alltså en utmaning, som är mer grandios än man är beredd på. Att vi "bara" har 2D idag i Astrologin finns det mycket naturliga svar på.

När en professor i matte höll ett föredrag om 2-dimensionella fraktaler så slutade han föreläsningen med att säga något i stil med:

- Och saken är ju den att man lätt kan utöka detta till tre-gradiga polynom också ( 4D faktiskt när det gäller fraktaler i det komplexa talplanet  ). Ett uttalande som han bittert fick ångra. 😎😃

Men… utan tvekan är det en mycket intressant utmaning.

Och ibland undrar jag om vi faktiskt inte har, redan idag, möjligheter till 3D på dagens skärmar som de flesta inte ens skulle kunna drömma om. Upplösningen är trots allt ganska bra. Frågan är bara om den är tillräckligt bra.

Det handlar ( som alltid ) om presentationen. 3D blir lätt väldigt rörig på grund av att det är simulerad 3D. Det bästa vore naturligtvis verklig 3D. ( Real 3D ). Och kanske finns den möjligheten redan idag på vanliga skärmar. Vem vet?

Men jag misstänker att det bästa vore att börja med simulerad teknik och då måste man ha väldigt klart för sig hur det skall se ut. Vad det egentligen är som man vill visa och hur man gör det tydligast?

Och allt blir förändrat. Tecken, Hus och… Aspekterna. När Aspekterna blir i 3D ställs man utan tvekan inför problem.

Men… När korrelationerna är klara så har man helt plötsligt tillgång till något som kanske skulle visa sig vara en gruva med diamanter. 🥳

Pythagoras och kompani drog tydligen paralleler mellan planeternas vinkelavstånd och tonernas avstånd i tonskalan. De experimenterade med att flytta "stallen" på sina stränginstrument och därmed förkorta strängarnas längd. Då förändrades naturligtvis tonerna därefter. Och man såg likheter mellan planeternas vinkelavstånd.

Men musik hittar man inte bara inom astrologin. Även inom kvantmekaniken så tittar man faktiskt på harmonilära för att förstå kvanttalens placering. Ibland ser det ut lite grand som avstånden mellan banden på en gitarr.

I astrologin jobbar man mycket med olika harmoniska samband. Man har till och med något man kallar för Harmonics. Det är oftast ( men inte alltid ) extremt "knepiga" vinklar. Men… för att de skall gälla så måste de också vara extremt exakta. Personligen så har jag Harmonics 17 nästan helt exakt. Och kodordet för den är "jag vill veta". Och den lilla detaljen säger mer om mig än resten av mitt horoskop. 😃

Men vad jag har börjat undra över är något jag kallar ( för mig själv ) Dis-harmonics. Och det är något som Pythagoras och kompani också måste ha funderat över. Det går liksom inte att undvika. Om… och endast om… jag har fattat systemet någorlunda korrekt.

Och det är just det jag tänker ta reda på. 🎧

Farwuq
2013-11-25 09:01
#9

Du får gärna skriva lite utförligt om Harmonics.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-25 10:45
#10

#8 Jätteintressant!

Jaså professorn fick ångra sitt förflugna uttalande? 😃
När man  tänker på det lite så är nog 3D det som fattas och framtiden är praktiskt taget här. Man kan redan nu göra utskrifter i 3D! (sci-fi för mig och jag tänker på replikatorn i Star Trek.)
Vi kommer snart inte att behöva klumpiga och oviga skärmar utan kan navigera i luften som i ett hologram. Ja, 3D är praktiskt taget här…och astrologin kommer att få nya dimensioner….4D låter dock lite mer invecklat…🤦‍♂️

Musiken och Pythagoras också… Musik och matematik har samband och många genialiska matematiker lär också vara skickliga musiker.

Riktigt hur det går ihop har jag nog inte förstått, jag är väl för dåligt insatt i vardera, men det är fascinerande.

Det finns många länkar, här är ett par:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article3597095.ece

http://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_tuning

Personligen så har jag Harmonics 17 nästan helt exakt. 

Jag tänker på 17, Stjärnan i tarotleken! ✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-25 11:23
#11

Jag vet inte en om jag har Harmonics någonstans.
Om det nu finns så är det säkert 13.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-25 11:44
#12

Hur får man reda på Harmonics?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-25 21:11
#13

#9

#12

I och för sig… Skulle kanske vara en idé. ☝️

Fast det blir nog ganska kortfattat i sådana fall. Jag har bara "sniffat" lite på det. Och där finns väl några frågetecken, kanske.

Harmonics är ett relativt nytt begrepp. Det verkar vara en förfining av begreppet aspekter. Och det finns lite olika tolknings-ideer. Och även praktiska förfaranden att komma fram till fenomenet i sig. Det är en teori som är långt ifrån färdig. Den är bara i sin linda.

En av de intressantare tolkningarna är något som kallas "Axial Harmonics". Men det är på gränsen till ett helt annat sätt att tänka. Jag instämmer inte helt med författarnas ideer, men det beror nog mest på att jag helt enkelt inte förstår dem helt. 😃 De där gubbarna är djupa. Verkligt djupa. Man får en känsla av att Sokrates och Pythagoras har återfötts igen. Och denna gång som bröder. 😃

Det verkar finnas två olika sätt att praktiskt visa fram Harmonics.

I det ena gör man om en viss typ av aspekt så att den kommer att visa sig som Konjunktioner. Om man vill visa fram Oppositioner t.ex. som vanligtvis ses som Harmonics 2, så har jag för mig att man multiplicerar alla absoluta planetvinklar med 2. Då kommer Oppositionerna att framträda som Konjunktioner. Fast inte nödvändigtvis i sina ursprungstecken. Nackdelen här är att även vanliga Konjunktioner kommer också att ingå och bör därför filtreras bort.

Personligen tycker jag att denna metod är osedvanligt knölig. Men folk tycks gilla den och det kanske finns flera skäl till detta. En del ser resultatet av även andra aspekter som intressanta och en del funderar lite på de nya tecknen som planeterna framträder i. Även om de som startade denna metod kanske ibland är lite frågande till detta. 😃

I den andra metoden så tittar man helt enkelt på vinklarna som de är och krånglar så lite som möjligt. Där brukar det väl vara bäst att man bara tittar på de aspekter man är intresserad av och filtrerar bort de andra. Detta på grund av att en Harmonics kan innehålla ett flertal vinklar och det blir fort väldigt rörigt annars. Bara denna rörighet kan vara förklaringen till Konjunktions-metoden.

I Harmonics är orbisen viktig. Ju högre Harmonicstal desto mindre Orbis. Annars skulle aspekterna börja flyta ihop och detta är enligt teorin strikt förbjudet.

Kanske finns det andra anledningar också. Men de "göms" i sådana fall i ovanstående. 😃

Orbisen kan räknas ut på ett flertal sätt. Det vanligaste är följande:

Grundorbis / Harmonicstal .

Grundorbisen är då helt enkelt orbisen för konjunktioner vanligtvis.

Om vi har orbisen 8 för konjunktioner så blir orbisen för Oppositioner som då är Harmonic 2:

8 / 2 = 4°

För Trigoner som då är Harmonic 3:

8 / 3 = 2.7 = 2° 40'

För Kvadraturer alltså Harmonic 4:

8 / 4 = 2°

För Harmonic 17:

8 / 17 = 0.47  = 0° 28'

Man märker väl snart att orbisen kanske är lite "snål" här och man kan eventuellt lösa detta genom att öka orbisen för konjunktioner. Exempelvis så är 12 eller 16 relativt vanligt. Men det känns lite egendomligt med en orb på 12 eller 16 när det gäller konjunktioner. Men å andra sidan så är aspekter inte detsamma som Harmonics. Snarare kan man väl se dem som specialfall av varandra.

I ett anfall av för mycket energi och nyfikenhet så blev jag lite irriterad här och tänkte att det skall väl inte vara så svårt att hitta en fungerande formel här. Och insvept i en märklig dimma så kristalliserade det fram en formel minsann. Men efter ett tag så märkte jag att den såg bekant ut på något sätt. Och det var väl inte så konstigt egentligen.

Det visade sig nämligen vara formeln för gyllene snittet. 😃

Så det kan bli… Men den används redan till aspekter och antagligen till harmonics också. Intet nytt under solen.

Annons:
Magi-cat
2013-11-25 21:19
#14

Det visade sig nämligen vara formeln för gyllene snittet. Skrattar

Vilket sammanträffande! wow! 🙂

Tack för redogörelsen, 🙂även om jag inte kan tillgodogöra mig den. 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-25 21:50
#15

#10

Tack för två helt underbara länkar. Undrar just hur lyckades missa dem? 🤔  Det är alltför lätt att inte göra en helt stringent sökning när det gäller den labyrint som nätet faktiskt är.

Musik och matte verkar ibland ha en mystisk koppling till varandra, ja.

Framtidens datorer kommer naturligtvis bli 3D-saker. Antingen via hologram eller med någon annan teknik.

4D är intressant. I en föreläsning i fysik fick en kompis veta att om man stoppar in en vänsterhandske i ett fyrdimensionellt rum och tar ut den igen så behöver den nödvändigtvis inte vara en vänsterhandske längre. Den kan precis lika gärna vara en högerhandske.

Kolla in skuggan av din högerhand. Det skulle precis lika gärna kunna vara skuggan av din vänsterhand. 🙂  Tror du mig inte så bara vänd på den.

Vissa 3D-fraktaler är egentligen 4D. Men man visar dem i 3D bara för att vi har problem med att uppleva 4D. Och att visa fram det.

Men man kan ta en åktur in i den fjärde dimensionen genom att räkna om dem med en annan 4D-koordinat. Och sedan visa fram den tredimensionella figuren. Man visar alltså skuggan av ett 4D-objekt. 🤔

Det man upplever kan ses på två olika sätt. Antingen som en resa i rummet fast man rör sig i en 4D-riktning. Eller som att man står helt stilla och istället rör sig i tiden.

Man kan exempelvis se en bergskedja som ser ut att vittra ner ( eller byggas upp ).

Tarotkortet 17, The Star, innehåller mycket visdom.

[greenseng]
2013-11-25 22:09
#16

#11

Harmonic 13 är nog inte så negativ trots allt. 😉

Men du har Harmonics 5 som den starkaste. Mellan Solen och Saturnus.

Har du funderat på en chefspost någon gång?

[greenseng]
2013-11-25 22:30
#17

#14

Får se om jag kanske försöker haspla ur mig en något klarare beskrivning lite senare.

I praktiken handlar det egentligen om aspekter som påverkar en människa väldigt starkt. Och många gånger väldigt ovanliga aspekter.

Dock måste de vara extremt exakta för att få räknas med.

Problemet är snarare att förklaringarna och beskrivningarna på dessa aspekter är ganska "luddiga". Jag har upptäckt att folk avskyr att säga fyra speciella ord. Nämligen: "Vi vet inte riktigt…".

Det verkar däremot som att om man använder tekniken att dela Harmonic-talet med 2 och/eller 3 så kan man få en hum om grundenergierna som ligger bakom.

Men… så har vi det där med primtal. Och då blir det komplicerat på allvar. Ibland undrar jag faktiskt om inte primtalen målar upp en slags unik och grundläggande energi. Eller att primtalen hanterar de redan existerande energierna på ett mycket unikt sätt.

Framtiden verkar spännande. 😃

Farwuq
2013-11-26 07:05
#18

"Får se om jag kanske försöker haspla ur mig en något klarare beskrivning lite senare."

🤔

Även jag behöver förstå.

Skriv gärna en artikel om detta ämne. Den förtjänar verkligen att synas på första sidan.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-26 16:45
#19

#18

😃

Jag är förmodligen inte på mitt mest pedagogiska humör just nu. Jag tror alltid att hela världen naturligtvis är absoluta mästare på det jag känner till. Men… så är det naturligtvis inte alltid. 🤔

Sedan måste jag stanna mig själv ibland och ställa frågan:

- Öh… Har du egentligen själv fattat det här? 😃

När vi säger att vi förstår något så tror jag egentligen det är så att vi har vant oss vid något. Eller kan koppla det till något som vi känner till. Dvs. vant oss vid.

När jag som barn fick reda på att jorden är rund så reagerade jag med att säga: - Det kan ju inte stämma. Då skulle ju folk trilla av. 🥳

Men egentligen är väl det ett ganska naturligt tänkande. Och det bygger på något man är van vid. Lutar det för mycket så trillar man till sist.

Gravitation är ett mycket märkligt fenomen. Om någon råkar haspla ur sig att gravitationen är en effekt utav rumtidens krökning… Förstår någon någonting då? Egentligen?

Kanske. Om man tittat på tillräckligt många illustrationer, funderat lite och sedan vant sig vid det hela. Alltså om man kan koppla denna nya referensram till den redan befintliga. Eller åtminstone acceptera den och vänja oss vid den.

Utan referensramar så lever vi i landet ingenting.

Landet som nästan existerar, men ändå inte. 😃

Men kommer jag in i en något mer pedagogisk mood så blir det kanske en artikel vad det lider. Vi får se.

Angående din Kvintil som är så fruktansvärt exakt mellan Solen och Saturnus, alltså en Harmonic 5, så är Solen i Vattumannen och Saturnus i Skytten.

I och med att Skytten står bl.a för kunskap och Saturnus för en ordnande egenskap och Vattumannen för vetande så har du också en egendomligt hög potential när det gäller "Jag vill veta".

Man måste inte nödvändigtvis ha en stark Harmonic 17 för det. Man måste alltid titta till helheten.

Och glöm aldrig din gyllene triangel. Kvintil-triangeln mellan Solen i Vattumannen, Jupiter Retrograd i Vågen/Jungfrun och Saturnus i Skytten.

Dödens mest briljanta kunskap är att vi sedan födelseögonblicket indoktrineras att tro att världen verkligen existerar.

Upp till toppen
Annons: