Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2442 ggr
[Asra1]
2013-11-22 21:04

What rising am i?

Hejsan!

Jag läser vanligtvis astrologi på engelska då det finns mycket mer detaljerade och specefik information än om jag hade sökt på svenska. Jag är född 30 Dec och är då en Stenbock. Men jag har alltid läst att folk snackar om "Rising" Man kan alltså vara "Capricorn moon" eller "Capricorn sun". Alltså så är man Stenbock med venus eller solen som en planet.  Jag undrar om det är någon här som vet hur man klurar ut Vilket av dem man är? Jag har hittat massa sidor där man kan få svar på detta men man måste kunna veta när man är född vilken jag inte vet. Är det någon här som kan hjälpa mig med detta?

Annons:
[greenseng]
2013-11-23 01:16
#1

"Rising" refererar vanligtvis till svenskans "stigande". Med det avser man vanligtvis vilket tecken eller vilken planet som är på uppgång vid den östra horisonten.

Man hänvisar här alltså till ekliptikans skärning med den östra horisonten. Den så kallade Ascendenten eller "Asc", eller "Ac".

Om ett tecken eller en planet är väldigt nära Asc så sägs det och eller den  vara i stigande.

För att ta reda på detta måste man ha en exakt födelsetid eftersom Ascendenten rör sig så fort. I snitt så är den i ett tecken i ca 2 timmar. Men det är en snitthastighet. Ibland går det fortare. Ibland saktare. Detta beroende på ekliptikans lutning ( 23° 26' ).

En teori är alltså att Asc är ansvarig för den skillnad i personlighet som är mellan personer som är födda ungefär vid samma tidpunkt och plats. Alltså… de är födda så nära inpå varandra att inte ens månen har hunnit flytta på sig nämvärt.

För att kunna fastställa positionen på ascendenten så måste man ha en väldigt exakt födelsetid. Eller också vara en mästare inom astrologin och helst känna personen väldigt väl.

Du får reda på din exakta födelsetid på minuten genom att ta kontakt med arkivet på det sjukhus du är född. Du bör ha din mors födelsenummer eftersom det är i hennes journal det står.

Hoppas vi pratar om samma sak.

Lycka till.

[Asra1]
2013-12-31 17:21
#2

Tack, detta kommer att vara till stor hjälp :)

Upp till toppen
Annons: