Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1341 ggr
Farwuq
11/16/13, 7:39 AM

16:e november

Go' lördag på er alla.

👋

Jag har precis käkat frukost, dessförinnan fixade jag trappstädningen här på föreningen. Det gör jag varje 21:a vecka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
11/16/13, 8:53 AM
#1

Inga pärlor taket än. 😂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
11/16/13, 9:09 AM
#2

God lördagsmorgon!

Det har blåst ute i natt. Det är varmt ute. Får trevligt besök senare idag.

Ha en trevlig lördag allihop! ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
11/16/13, 10:51 AM
#3

Här är vanligt skånskt väder. +10°C och grått.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
11/16/13, 6:47 PM
#4

God kväll.. Har jobbat hela långa dagen.. Men det har varit 11 plus och blåsigt idag och lite tråkigt att köra över fälten hem. Fy va det drog i ratten 🙂

Önskar alla en mysig kväll 🤗

[greenseng]
11/16/13, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tjao allihopa.

Allting är väl som det brukar, antar jag. 

Eller… kanske inte riktigt exakt… 😎

Efter att Draken puffade på mig för andra gången att jag kanske skulle kolla in något inom astrologin som heter Deklinationer ( tror jag ) så beslutade jag mig för att göra detta. Engelskans ord är Declinations.

Och till min oförställda fövåning så hittade jag något som faktiskt skulle kunna betraktas som "Astrologins förlorade länk".

Den här kunskapen är ju nästan farlig att ha.

cu all

Farwuq
11/16/13, 9:02 PM
#6

Jag hörde talas om det när jag gick en kurs i astrologi kring 1980, då kallade vi det för paralleller.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Farwuq
11/16/13, 9:06 PM
#7

Det går ut på att man ser vilken höjd en himlakropp har i förhållande till ekliptikan. De som ligger på samma höjd, oavsett vilket tecken de befinner sig i är att betrakta som en konjunktion. D.v.s. om månen ligger 5° under ekliptikan i Oxen och Venus ligger 4,5° under ekliptikan Stenbocken så kallas de för parallella.

Vilken orbis som gäller har jag ingen aning om.

(Rätta mig om jag minns fel.)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
11/16/13, 10:14 PM
#8

Man brukar tala om en Orbis på 1° .

Man kan också tala om Månen 5° under ekliptikan och Venus 4.5° över ekliptikan. Då ses det som att de är i opposition.

Om de är i konjunktion i deklinations-systemet så kallas de för parallela. Om de däremot är i opposition så kallas de kontra-parallela.

Om två planeter är i en vanlig konjunktion men samtidigt är parallela så har de en enorm genomslagskraft. Betydligt starkare än de vanligtvis skulle ha. Om det är synbara planeter så är detta ett himlafenomen väl värt att betrakta i realiteten ( alltså utomhus ). Jag har sett det en gång och det var en oförglömlig syn. Helt plötsligt hade en jättestjärna uppenbarat sig på himmelen. Har för mig det var Jupiter och en annan planet. Minns inte vilken eftersom mitt intresse för astrologi fortfarande sov sin törnrosa-sömn.

Detta fenomen betraktades av de gamla ( di äldste ) astrologerna som ett ofelbart omen.

Planeter som är i parallel konfiguration skulle eventuellt kunna illustreras med ║ . Kontraparallel med ╫ .

Men… det kanske finns bättre symboler.

Denna kunskap är inte ens ett dygn gammal för mig så jag ber om ursäkt för eventuella fel och missförstånd. 🤓

😃

cu

Upp till toppen
Annons: