Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1129 ggr
[Sol69]
10/14/13, 9:37 AM

14 Oktober

God morgon,

Snart har halva oktober gått och det märks ute att det börjar att bli sen höst. Det är mera löv på marken än på träden.. Vi har en vaktmästare på jobbet som älskar denna tid.. har får använda sin "leksak" och springer runt och blåser bort löven. Synd bara att han inte förstår att han ska kratta upp dem utan han föser runt dem och det försvinner ju inte.. 😃

Men här är det mulet ute och ser inte alls vidare mysigt ut.. men de är varmt och skönt inne.. så ska inte klaga..

Hoppas alla får en bra dag,,,

Annons:
Farwuq
10/14/13, 12:08 PM
#1

11°C här och troligen mulet.

(Jag kan inte se ut från mitt konto, det kommer bara in diffust ljus i glashallen här ute, men det var en skvätt sol i morse)

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/14/13, 12:23 PM
#2

#0 Vaktmästare älskar att blåsa löv har jag märkt! 😃 Huvudsaken de har roligt…

Och så är det älgjaktsstart idag…🤢

Jag bor på landet och har redan länge kunnat observera hur männen fått en glans i ögonen som de alltid får denna tid på året, hur de putsat och ömt vårdat sina viktigaste tillbehör, hur de klätt sig i sina skrudar och samlats på speciella platser där de tränat sina hemlighetsfulla ritualer inför denna årets höjdpunkt…Idag var det dags.
Må älgarna vara på sin vakt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sol69]
10/14/13, 12:29 PM
#3

Jag vill i och för sig inte ha en älg i min bil när jag är ute och kör.. Men jag tycker ändå synd om djuren som blir skjutna. 😕 Så föredrar viltstängsel. 🙂

Dejta en kille som va jägare en gång.. sa till honom att tänk på mina bruna ögon när du ser ett råddjur.. han tyckte inte de va en bra ide.. Då kunde han ju inte skjuta sa han 🤔undra varför 😃

Kanske tur för honom att de inte höll för nu kan han ju jaga hur mycket som han vill.. 🤪

Magi-cat
10/14/13, 12:33 PM
#4

hehe, förstår att han hamnade inför ett dilemma då…🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
10/14/13, 3:03 PM
#5

Rådjuren sprider fästingar och sådana vill vi inte ha.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]
10/14/13, 5:10 PM
#6

Jag har hört att de absolut bästa och skickligaste jägarna hatar att jaga. De gör det bara för att de är tvungna till det.

Personligen så vet jag inte om detta är sant. Men… det låter sant. Men jag har aldrig jagat. Och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Men jag vet en sak. Om jag siktar på något med ett gevär, och får en speciell känsla… så missar jag inte. 🚬

Det är dock inte alltför ofta den speciella känslan behagar infinna sig. 😴

Annons:
[greenseng]
10/14/13, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

I morgon vid 13:00 går Mars in i Jungfrun. Förhoppningsvis blir det lite lugnare då. Framför allt nu som Mars står i Opposition till Månen ( ♂ ☍ ☽ ). En position som låter lite jobbig. Kan förmodligen leda till mörkt sinne. Men Kvadraturen ( ☐ ) är förmodligen ännu värre.

Att det kan leda till mörkt sinne har jag redan märkt av, minsann. 🤐

Mars har ju varit i Lejonet vilket kan leda till jobbiga situationer bland folk som tycker att de skall bestämma. Kolla bara situationen i USA.

Förhoppningsvis så kommer Mars nya position i Jungfrun att leda till att folk "nyktrar" till en smula och börjar se en smula mer förnuftigt på saker och ting. För mig är det lite svårt att förstå att en enda person i världen kan ha mer makt än självaste presidenten, när det gäller en sak som kan äventyra inte bara USA-s framtid utan hela världens.

Ibland ( alltför ofta, faktiskt ) tycker  jag att saker och ting är ganska snurriga.

Och

Om Solen hade stått ca. 5° närmare Månnoden så hade vi haft en Månförmörkelse på natten till lördag. Nu blir den endast partiell.

cu

[Kottschejk]
10/14/13, 6:27 PM
#8

Instämmer med #0 Lövblåsning är ju fusk jämfört med göra det på riktigt🙂

Uppsamlare på gräsklipparen brukar också funka rätt så bra, så blir de lite gödning av allt de där lilla som inte vill följa med på samma gång.

Likadant här, ramlat en hel del nu dem sista dagarna men återstår ganska mycket till om man tittar sig runt, så vackert med alla dess färger som skiftar mellan grönt gult rött & brunt.

Allt det fina som möter en i naturen tillsammans med kylans intåg som gör det mer praktiskt möjligt att kunna hantera kropparna för jägarna, är säkerligen ett skäl så gott som något annat till varför älgjakten infaller som den gör. Traditionsmässigt så har detta intresset egentligen aldrig någonsin haft den utbredning på jakten som man jagar idag.

Man kan fråga sig om det verkligen är den mest vettigaste lösningen att föredra i ett långsiktigt perspektiv. Som nu att samordnat över stora markområden jobba sig fram med skällande hundar och med en teknik som inte bortser ifrån slumpen för det vilda att kunna passera jägarna obemärkt. Det handlar om tilldelningen i varje jaktvårdsområde, det handlar om socialt umgänge, det handlar om att man gör samhället en tjänst genom den insatsen det fyller i hålla nere viltstammarna på en behaglig nivå med tanke på t.ex trafiksäkerheten överallt.

Sen finns det som alltid en mörk som en lite ljusare sida av saken på bägge sidorna räknat ifrån där kulan lämnar vapnet med sin kraft.

Älgstammen börjar t.ex visa uttryck för att vissa populationer drabbas av oförklarliga symptom som gör att en del individer går under.

Miljögifter kan vara en del, en annan orsak svaghetstecken på stress.

Tänker man efter så liknar jakten andra näringsgrenar som t.ex trålfisket i haven som uppmärksammats långt mycket mer på senare år än hur vi väljer att se till vad som sker hemma i våra egna skogar.

Anledningen där för då in diskussionen på den mörkare sidan av jakten.🙂 

Ett mänskligt beteende som kan hittas i princip överallt. Ta t.ex rovfisket på delfiner i Japan. Det handlar då mer om dem socialt mänskliga behoven att få ta sig fram på bekostnad av livet självt och där dem etiska proportionerna tippar över till förmån för mänskliga intressen. Här är ju antagligen främsta skälet, trafikfaran då vi börjat blanda naturen tillsammans med en av våra egna moderna uppfinningar dvs vår infrastruktur. En ursäkt så bra som någon annan….

På tal om risker, ser att Grannen börjat sätta fyr på brasan igen när man tittar ut genom fönstret 🚬 Dessa jägare, ack ack ack 🤪😃

Farwuq
10/14/13, 7:54 PM
#9

Här har ni ytterligare en icke jägare.

👋

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
10/14/13, 8:01 PM
#10

Du har väl varit jägare draken?? Eller va det din fru som va jägaren och du bytet 😉

Farwuq
10/14/13, 8:29 PM
#11

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Kottschejk]
10/14/13, 9:17 PM
#12

HaHa ni är då för roliga 😃

Skämt & sido, det har alltid sin tjusning & busa i löven 👍

Håller just nu på och tar min kvällsrunda bland några av sajtens välskrivna och trevliga artiklar. Verkligen intressant!

Funderingarna snurrar även här…Tänket går mycket inom samspelet mellan astrologi i relation till tarotläggningar och motoriken bakom.

Kan se samband redan nu med sextiler och kvadratur tillsammans med påverkan ifrån dem fyra elementen men ger sig väl om saker får mogna i sin egen takt med tiden.

Känns iaf bara roligt, ett sant nöje 🙂

Trevlig kväll alla!

Magi-cat
10/14/13, 9:29 PM
#13

Trevlig kväll, Kottschejk!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]
10/15/13, 6:19 PM
#14

#10

Det vet väl du. Det är alltid frun som är jägaren. Men att mannen tror att det är han som är jägaren har ni kvinnor aldrig haft något emot.

Man kan ju undra varför. 🤔

Magi-cat
10/15/13, 6:25 PM
#15

#14 😇

😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/15/13, 10:17 PM
#16

Jag är nerlagd sedan ca 25 år.

🧟‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
10/16/13, 1:06 AM
#17

#16

😃

Upp till toppen
Annons: