Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1377 ggr
Farwuq
10/8/13, 12:27 PM

8:e oktober

Tisdag, möte och en massa jox.

I morgon är jag ledig och ska bl.a. gå på rehabgympa.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
10/8/13, 1:19 PM
#1

Härligt Draken! 

Tyckte f.ö. den här länken om drakoniskt stjärnregn passar bra här:

http://earthsky.org/astronomy-essentials/everything-you-need-to-know-draconid-meteor-shower


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/8/13, 2:12 PM
#2

😮

Drakmeteoriter!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
10/8/13, 5:32 PM
#3

#2

😃

Farliga saker. Även för drakar. 😎

Emo
10/8/13, 5:36 PM
#4

Ska vi bli rädda? 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
10/8/13, 5:46 PM
#5

Nejdå, inte rädda, det är bara Draken som smäller med vingarna och gnistrar med sina fjäll…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/8/13, 6:11 PM
#6

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
10/8/13, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

😃

En något annorlunda dag idag. Jag upptäckte att världshoroskopet idag inte innehåller några Trigoner. Alltså… inga 120° aspekter ( normalt färgade gröna ). Står för harmoni.

Däremot är det fullt av Kvadraturer. Två av dem bygger upp ett T-kors eller "Universellt kors" mellan Pluto, Solen och Uranus ( रँ☐☉☍ ♅☐रँ).

Mellan Solen och Uranus är alltså en Opposition och mellan Pluto och Solen, och mellan Pluto och Uranus är Kvadraturer.

Kvadraturer och Oppositioner är ansedda som "hårda" aspekter medans Trigoner och Sextiler ses som "mjuka". Det finns två Sextiler i horoskopet. De är här färgade vita.

Även om det här antagligen inte är alltför ovanligt så känns det lite hmm… spännande.

Men fråga mig inte vad det betyder. Men kan naturligtvis babbla en massa om motsättningar och spänningar här och där men… det här handlar ju om världen och då är det väl alltid en massa strul.

Kvadraturen mellan Pluto och Uranus blir bara mer och mer spännande. Den borde väl innebära strul med tekniska och vetenskapliga saker. Men det är väl heller ingen nyhet, direkt. Men den aspekten är långlivad och har hållit på ett tag.

Och Merkurius och Saturnus står på exakt samma plats, alltså i konjunktion i Skorpionen. Kan eventuellt bli intressant.

Det händer trots allt en del intressanta saker i dagarna. Vi får behålla snuset och ( kan man tänka sig ) lakrits-cigaretterna. Det är bara att jubla. 😃

Det är kanske inte så konstigt att jag ofta skakar på huvudet när det gäller EU. Till sist ramlar förmodligen mitt huvud av. 😃

Farwuq
10/8/13, 6:47 PM
#8

Hur såg horoskopet ut i september 39?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/8/13, 7:07 PM
#9

Lakritscig och snus! Världen går framåt!🏆

Intressant alltihop även om jag inte förstår något om trigoner och andra goner…Men teknikstrul och vetenskapsgrejs - kanske soleruptioner och datasläck? Eller man tappar Higgsbosonen igen? (oj!)

Spänningar är det som sagt gott om….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sol69]
10/8/13, 7:09 PM
#10

God kväll på er..

Varit en varm dag idag runt 15 grader.. Men de har blåst en hel del.. Men snart är det kallt igen..

Men det är otroligt vackert med alla färgerna ute,, helt underbart att titta på..

Ha en trevlig kväll..

Magi-cat
10/8/13, 7:09 PM
#11

dubbelpost!

teknikstrul! 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/8/13, 7:21 PM
#12

Här är 14,3°C just nu.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
10/8/13, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#8

Någonting sådant här, tror jag.

Annons:
[greenseng]
10/8/13, 7:44 PM
#14

#9

Det har varit ganska mycket teknikstrul samtidigt med spänningen mellan Uranus och Pluto. Flygolyckor, tågurspårningar och liknande. Om det hade varit sådana utan spänningen mellan Uranus och Pluto är väl omöjligt att säga.

Och Higgsbosonen är jag tveksam till. Något så grundläggande som gravitation tror jag inte kan förknippas med en partikel. Men jag skall kanske vara tyst här för jag är även tveksam till kvantmekaniken. Och då är man ju hopplöst uträknad.

Jag är väl hopplöst gammalmodig, antar jag. Eller också är det precis tvärt om. 😃

[greenseng]
10/8/13, 8:06 PM
#15

#8

Ovanligt harmoniskt horoskop i september 1939 om man betänker att 2:a världskriget startar då. Fast vi har ju kvadraturer mellan Saturnus och Pluto och Saturnus och Mars. Vilket sedemera övergår till ett T-kors mellan Pluto, Saturnus och Mars. Tre planeter som jag ser som "farliga". Gäller inte bara krig men också jordbävningar. De tre planeterna brukar alltid ha ofördelaktiga positioner då.

Men jag har inte lagt ner något speciellt arbete eller privat forskning här. Bara händelsevis registrerat det.

T-korset är i full gång när Polen kapitulerar och stryks från kartan när det delas upp mellan Tyskland och Sovjet. Inga roliga tider, direkt.

Magi-cat
10/8/13, 9:29 PM
#16

#14 Får man fråga om din tveksamhet till kvantmekaniken och Higgs?🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/8/13, 9:57 PM
#17

Mer om Drakoniderna! Kanske värt att slänga ett spanande öga mot himlen ikväll?! ✨

http://myscienceacademy.org/2013/10/08/heads-up-for-draconids-fury-meteor-shower-to-light-up-night-sky-for-two-days/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
10/8/13, 11:37 PM
#18

Oj här kommer man sent om sider & hälsar på 🥵

Tror minsann tiden stannade för en liten stund "man får så att säga jobba ikapp" alla er andra som är så duktiga och rotera dem egna rutinerna 🙂

Ser verkligen fram emot av att få lära mig lite mer.

Jätteintressant att komma hit & läsa!

Stjärnhimlen börjar ju bli helt fantastisk nu om kvällarna också 🌛

[greenseng]
10/9/13, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#16

Åååhhh… vad besväääärlig du ääääääärrrr. 😐

Min tveksamhet beror antagligen på min enastående ignorans och naivitet. 🙂

När jag gick i skolan fick jag veta att man kunde betrakta ett fenomen som exempelvis ljuset som… antingen som ett partikel-fenomen eller som ett våg-fenomen. Men… sade man… Du får aldrig någonsin blanda ihop dessa två fenomen. Antingen så ser du det som ett partikelfenomen eller som ett vågfenomen. Försöker du blanda dessa två så uppstår nada, alltså en "banana-split-blaha-röra" som leder absolut ingenstans.

Om man betraktar ljuset som ett partikelfenomen så är det lätt att förstå hur ett fotografi uppkommer. Men om man försöker göra detsamma med ett hologram så stöter man snart på svårigheter. Här är det betydligt enklare att betrakta systemet utifrån en våg-modell.

Inom kvantmekaniken så blandar man dessa två system så att det står härliga till. Åtminstone så ser det så ut för dumma mig.

Det beror antagligen på att en snubbe "Louis de Broglie" ansåg att man kunde tolka ut en vågrörelse från en partikel. Samtidigt som jag har för mig att när man härleder Schrödinger-ekvationen så utgår man från en vanlig vågrörelse men gör en något märklig substitution som egentligen har med partiklar att göra. Och det hela slutar med olika sannolikheter.

Personligen så ser jag partiklar som ett ganska grovt fenomen som antagligen existerar inom den djupare vetenskapen på grund av två saker. Brist på intuition och fantasi. Och… för stort intresse av golf och fotboll. 😃

Jag tror inte att partiklar egentligen existerar. Det är bara upplevelsen av dem som existerar. Men all upplevelse kommer från sinnet som styrs av hjärnan eller… styr hjärnan. Beror lite på hur högt man sätter kontrollerna. Eller hur man definierar sinnet. Antagligen måste vi ha två definitioner här.

Om vi utgår från hjärnan så skapar hjärnan alla intryck vi har. Även om sig själv. Vad verkligheten egentligen är finns det ingen möjlighet för oss att vetenskapligt bilda oss en verklig uppfattning om, för hjärnan styr hela tiden vår uppfattning. Även vår tolkning av apparaters information och även apparaternas uppbyggnad.

För att få en verklig uppfattning om världen så måste vi frigöra oss från hjärnans eller egentligen materiens dominans. Och gör vi det så vidhåller jag att det vi upplever inte kommer att ge oss någon som helst mening.

Men… för att komma ner med fötterna på jorden igen så misstänker jag att vi kommer förr eller senare att lämna partikelbegreppet helt. Det som vi idag ser som partiklar kommer vi kanske att se som interferensfenomen i ett vågsystem. Eller så kommer vi att ha en förklaringsmodell som är helt främmande för oss idag.

Vetenskapen gör misstaget att tro att den är unik. Att det grundläggande i den aldrig kommer att förändras. Detta måste vara ett misstag. Framtidens vetenskapsmän kommer naturligtvis att skratta åt oss och våran obotliga naivitet och betrakta oss på samma sätt som en kemist betraktar en alkemist idag.

Men vi glömmer alltid en sak. Kemisten kan inte se världen ur en alkemists ögon på grund av att han har en helt annan världsbild. Således kan man anta att alkemisten kände till saker som idag gått in i glömskan. Liksom vissa detaljer av vår kunskap också kommer att nå glömskan när framtidens vetenskapsmän dominerar.

När man idag hittar någon gammal gummas recept och gör en analys av dess beståndsdelar så kan man hitta en komponent eller kemikalie som är oerhört viktig och kan motverka en "obotlig" sjukdom. Men resten av hennes blommor i blandningen avfärdar man naturligtvis som vidskepelse.

Men när man börjar använda kemikalien så märker man att den har allvarliga biverkningar och det hela slutar med att patienten får ett helt skåp med mediciner som den måste tratta i sig. Och som också har biverkningar.

Men tittar man på den gamla gummans patienter så led dessa inte av några biverkningar utan mådde hur bra som helst. Vad berodde detta på? Tja… man kanske får titta en gång till på de andra blommorna i blandningen. De som man avfärdade som vidskepelse.

När det gäller Higgs så säger väl ovanstående det mesta. Om det inte finns partiklar så existerar naturligtvis inte Higgs partikel. Och gravitationen är så extremt grundläggande så att jag tvivlar på att partikelresonemang kan förklara den. Om sådana partiklar skulle finnas så borde de redan varit upptäckta.

Men det här resonemanget kommer jag antagligen att få äta upp. Men jag misstänker att en gång i framtiden så kommer jag antagligen att få spy upp det igen. 🙂

😃😃

Farwuq
10/9/13, 7:46 AM
#20

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
10/9/13, 8:59 AM
#21

#19 Jag har inte särskilt dåligt samvete för att jag är besväääärlig. 😉 Du får skylla dig själv när du skriver så intressanta betraktelser att man vill höra mer!😎🙂

Tack, igen, mycket fint skrivet! Jag ska inte säga emot dig, eftersom jag frågade efter din syn på saken. Naivitet eller inte, det är nog ett sundhetstecken.

Men jag håller helt med dig om den här tendensen att kasta ut barnet med badvattnet, att gammal kunskap faller i glömska helt eller så förfasar man sig…Hur kuuuunde man tycka så? Och glömmer att man har en annan världsbild, som du mycket riktigt konstaterar.
Som kemin som växte fram ur alkemin. Alkemin var den tidens vetenskap. Det enda vi hör om den är alkemisterna trodde man kunde göra guld av gråsten, typ, hahaha…..Naturligtvis var det djupare än så. Men det var där den moderna kemin avskilde sig från det mystiska, det andliga, det där eventuella innehållet av något mer. Inget fel i det, det var nödvändigt, men kunskapen som blev över, den bevarades inte, den blev glömd, och förlöjligad.
Eller örtmedicinen som du också tar upp. Modern medicin extraherar den verksamma beståndsdelen och gör piller av den. (Som ger biverkningar, vilket är bra för det visar att den fungerar, säger entusiasterna.) Hela växten innehöll kanske substanser som motverkade biverkningarna, men där har man inte "verksam substans".
Eller akupunktur, detta oerhört komplicerade system av livskraft, av meridianer. Man förstår inte meridianer och "chi" så den reduceras till en karta med punkter att lära in. Det "andliga" i läran har för länge sedan glömts bort.

Om jag ska sia pessimistiskt i samma anda kommer homeopati som sådan aldrig att få upprättelse. Men ur homeopatin kommer det att komma något annat (frekvensmedicin?) som bygger på samma principer men där man inte förrän i framtiden (snart?) kommer att kunna göra reda för dem. Och om det går som vanligt, glömmer man ursprunget.

För att sluta optimistiskt väljer jag ett vackert citat av klart lysande favorit, superklyftiga teoretiska fysikern (och ateisten) Janna Levin:

"Ingenting är vad det ser ut att vara. Vi består huvudsakligen av vatten. Vatten är huvudsakligen tomrum. Tomrummet är en ton som spelas på en elementär sträng."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/9/13, 10:37 AM
#22

#21

"Ingenting är vad det ser ut att vara. Vi består huvudsakligen av vatten. Vatten är huvudsakligen tomrum. Tomrummet är en ton som spelas på en elementär sträng."

😃

Verkligen bra uttryckt! Ett slags poesi i sig självt.

Ateist? Tja… vad är egentligen en ateist?

När någon skriver att tomrummet är en ton som spelas på en elementär sträng… då börjar jag faktiskt undra lite.

Det kanske trots allt gömmer sig någonting djupt därinne. Men som inte vill låta sig fångas av bisarra indoktrineringar.

Himlen öppnas inte av böner. Den öppnas av ett gott hjärta.
Det är nog därför den innehåller så många sk. ateister. 🙂

Upp till toppen
Annons: