Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1761 ggr
[Sol69]
10/7/13, 5:30 AM

7/10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon!

Skriver ett snabbis för snart bär det iväg på till jobbet och sen på kurs.. Hoppas jag inte somnar på kursen vi ska ha.. För sömnen har det varit så och så med i natt..  Glad

Ha en bra måndag och en ny start på den nya veckan.. Kramas

Annons:
Emo
10/7/13, 9:19 AM
#1

På radion sades det att vi skulle få riktigt varmt i dag. Brittsommar heter det för brittsommaren inträffar när Birgitta har namnsdag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
10/7/13, 11:05 AM
#2

Sol, är det oxelbär som du har på bilden?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Kottschejk]
10/7/13, 2:00 PM
#3

Tack detsamma Sol, hoppas ni får en trevlig fin vecka!

Skönt det gick tillbaka mot lite varmare väder nu i några dagar.

Omställningar när det skiftar mellan varmt & kallt kan va lite jobbigt för kroppen. Det tar sin lilla kraft att acklimatisera sig 🙂 

Funderade först på Rönnbär men ser inga blad, fin bild.

[Sol69]
10/7/13, 6:19 PM
#4

Rönnbär är det inte. Men vet ej vad trädet eller den större busken heter såg ut som ett miniträd..

[greenseng]
10/7/13, 9:37 PM
#5

Godafton.

Lite sent, kanske. Det är väl nu de flesta av Homo Sapiens funderar på att uppsöka natthärbärge. Eller kanske redan har gjort det.

Venus har just knackat på i Skytten och det kan eventuellt leda till lite resfeber.

Har just avslutat en ganska jobbig disk och även rostat kaffe i min speciella stekpanna. När bönorna rykande kommer ur pannan ner i durkslaget, så är de oljiga och glänsande och man kan nästan spegla sig i dem. Jag känner saliven rinna till. Nyrostade bönor kan få vilken kaffeälskare som helst att gråta av längtan.

Det är tur att det finns något som heter köksfläktar, annars hade hela huset doftat av något som faktiskt påminner om vidbrända popcorn. 😃

cu

[greenseng]
10/7/13, 9:40 PM
#6

Just det ja. De där bären på fotot.

Jag är allt annat än en botaniker men… Oxbär kan ha olika färgnyanser.

Annons:
[Kottschejk]
10/8/13, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har hört sägas att vissa av dem där röda bären inte alltid är så nyttiga att förtära för lilla magen. Det är väl knappt fåglarna vågar ta risken?

Rönnbär går ju iofs att förvälla ungefär som med vissa svampsorter t.ex Riskor av olika slag 🙂 Nötskrikans specialitet.

Så underbart det låter med egna rostade kaffebönor.

Måste ju få berätta då att jag råkade hitta ett par gamla rostjärn på vinden som användes förr i tiden.

Skulle tro man stoppade in dem i brasan mot slutet t.ex i kakelugnen när elden börjat falna så bara glödbädden i botten fick värma.

Lite sådär försiktigt i kanten så det inte blev för varmt.

Kanske fungerade lika bra på köksspis på den svala sidan.

Härligt !

[greenseng]
10/8/13, 5:27 PM
#8

#7

Rostjärn borde väl fungera. Och kanske fungera väldigt bra, faktiskt. När jag får tillfälle så måste jag testa detta. Om man har tur bör det bli en fantastisk arom på bönorna. Framför allt om man eldar med rätt ved.

Har också alltid önskat att få testa att baka pizza i en riktigt gammaldags vedugn. Om man gör det rätt och har en bra deg och smakrik ost så blir resultatet antagligen enastående.

Fiskarn jag handlar hos röker sin fisk själv på gammaldags vis. Tror han använder bok. Och den rökta makrillen smakar helt enastående.

Nästa gång skall jag smaka en av hans specialiteter. Rökta räkor!! De är tydligen kokta först innan de röks. Undrar just hur de smakar. 🙂

[Kottschejk]
10/8/13, 11:12 PM
#9

Smakar säkert ljuvligt gott!

Tycker det mesta inom fisk gör sig oftast bäst som rökt.

Ål och Makrill är ju bara så gott och speciellt om man inte smakat de på ett tag och man kan njuta av smaken. Helt perfekt.

Fisk sägs ju också stimulera intellektet :) bra för tänket.

Många gamla hus brukar ju ha en såndär gammal bakugn med en svart lucka i köket som sitter. Men så blir dem ju med tiden mest till prydnad. Ingen vågar använda dem för murarna blivit gamla och sprickfärdiga. Gråsten oftast murad med sjösand & lera och sen utanpå vitt kalkbruk som håller dem samman🙂

Men går ju alltid att renovera, man kan ju förstärka en mur så gott de går utifrån men invändigt blir det lite värre av naturliga skäl.

Det låter helt rätt som du var inne på ifråga om röksmaken när man rostar. Det moderna sättet är kanske mer lyckat 😉

[greenseng]
10/9/13, 12:15 AM
#10

#9

"Det låter helt rätt som du var inne på ifråga om röksmaken när man rostar. Det moderna sättet är kanske mer lyckat"

Tja… vem vet? 😃

Upp till toppen
Annons: